Knække WEP trådløs kryptering
Fra : Morten Snedker

Dato : 01-09-06 10:46

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 12:35

On Fri, 1 Sep 2006 12:59:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Nyhed?

Njaa, det er selvfølgelig ikke en nyhed, at WEP er hjernedødt og kan
knækkes. De tre herrer ser ud til at have gjort det endnu nemmere og
hurtigere. (Papiret blev vist fremlagt ved IEEEs 2006-møde i maj).

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-09-06 23:34

Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

> https://www.cert.dk/nyheder/nyheder.shtml?06-08-31-11-43-05

Men kan det gøres uden at blive opdaget?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-09-06 10:16

In article <1hl0hir.5xnw6te5fm76N%hlexa@hotmail.com>, Axel Hammerschmidt wrote:

> Men kan det gøres uden at blive opdaget?

Nej. Der er noget replay i de hurtige metoder. På arbejde prøvede jeg
med real-life på vores AP der benyttes af konsulenter. Her skulle jeg have
omkring 4 timers trafik for at knække det.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-09-06 17:03

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Nej. Der er noget replay i de hurtige metoder. På arbejde prøvede jeg
> med real-life på vores AP der benyttes af konsulenter. Her skulle jeg have
> omkring 4 timers trafik for at knække det.

De bruger noget de kalder for en "fragmentation attack"

http://tapir.cs.ucl.ac.uk/bittau-wep.pdf

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 02-10-06 09:59

Povl H. Pedersen wrote:

> Nej. Der er noget replay i de hurtige metoder.

Jo! Lad mig sige det paa den maade - INGEN der er dumme nok til at
anvende WEP for sikkerhed vil opdage et angreb :)

> På arbejde prøvede jeg
> med real-life på vores AP der benyttes af konsulenter. Her skulle jeg
> have omkring 4 timers trafik for at knække det.

Fordi du kun benyttede eksiterende trafik. Hvis det skal gaa hurtigt faar
man noderne til at sende ARP svar - saa for du samlet nok trafik paa en
4-5 minutter typisk.

For at opdage det skal system administratoren sidde med en
netvaerkssniffer og lad mig sige det saaledes - hvis han er smart nok til
det, saa er han ogsaa smart nok til ikke at anvende WEP :)

--
Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-10-06 14:03

Lars Boegild Thomsen <lth@cow.dk> wrote:

> Jo! Lad mig sige det paa den maade - INGEN der er dumme nok til at
> anvende WEP for sikkerhed vil opdage et angreb :)

Dårlig argument. Jeg kender een der har opstillet et access point, med
effekten skruet helt op og en parabolreflektor bag ved pegende over mod
det nærmeste lejlighedskompleks, og vedkommende kan selvfølgelig følge
al trafik.

> Fordi du kun benyttede eksiterende trafik. Hvis det skal gaa hurtigt faar
> man noderne til at sende ARP svar - saa for du samlet nok trafik paa en
> 4-5 minutter typisk.

Faktisk nej. Hvis du læser det link jeg har givet i en followup-to det
indlæg fra Povl H. Pedersen du svarer på vil du se, at det kan lade sig
gøre med ganske få pakker - under visse forudsætninger. Og den metode du
beskriver her, replay ta'r længere end 4-5 minutter - nærmere halve og
hele timer. Som Povl H. Pedersen skriver.

> For at opdage det skal system administratoren sidde med en
> netvaerkssniffer og lad mig sige det saaledes - hvis han er smart nok til
> det, saa er han ogsaa smart nok til ikke at anvende WEP :)

Du osse skal huske, at "angriberen" befinder sig indenfor et lille
geografisk område. Og at det er meget nemt at pejle et radiosignal.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-06 16:24

Den Mon, 2 Oct 2006 15:03:04 +0200 skrev Axel Hammerschmidt:

> Du osse skal huske, at "angriberen" befinder sig indenfor et lille
> geografisk område. Og at det er meget nemt at pejle et radiosignal.

Ikke for en der ikke kan finde ud af at sætte kryds i "WPA".

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-10-06 18:18

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Ikke for en der ikke kan finde ud af at sætte kryds i "WPA".

Hvem snakker om WPA?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-06 18:39

Den Mon, 2 Oct 2006 19:18:14 +0200 skrev Axel Hammerschmidt:

> Hvem snakker om WPA?

Alle der siger at WEP ikke er godt nok siger vel minimum WPA.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-06 20:43

On Mon, 02 Oct 2006 17:39:24 +0000, Kent Friis wrote:

> Alle der siger at WEP ikke er godt nok siger vel minimum WPA.

Nu vi er i gruppen sikkerhed. Hvis man sit AP isoleret bag vandtætte
skodder til resten af sit netværk, hvorfor så i det hele taget anvende
kryptering? Kan man ikke lige så godt blot have et helt åbent net?
Hvad er argumenterne for kryptering?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-10-06 22:51

On Mon, 02 Oct 2006 21:43:10 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Hvis man sit AP isoleret bag vandtætte
> skodder til resten af sit netværk, hvorfor så i det hele taget anvende
> kryptering? Kan man ikke lige så godt blot have et helt åbent net?

Hvis fx man ikke har lyst til at dele sin Internet-forbindelse med
resten af verden, inkl. dem der gerne vil bruge den til at hente musik
og film eller sende dødstrusler til en minister. Det kunne være et par
grunde.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-06 07:36

On Mon, 02 Oct 2006 23:50:44 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis fx man ikke har lyst til at dele sin Internet-forbindelse med resten
> af verden, inkl. dem der gerne vil bruge den til at hente musik og film
> eller sende dødstrusler til en minister. Det kunne være et par grunde.

Første argument kan jeg forstå, de øvrige ikke; hvad vedrører det mig,
hvordan andre opfører sig på nettet?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-06 07:48

On Tue, 03 Oct 2006 08:35:42 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Første argument kan jeg forstå, de øvrige ikke; hvad vedrører det mig,
> hvordan andre opfører sig på nettet?

Det gør det selvfølgelig heller ikke formelt. Reelt vil det komme til
at virke meget, meget vedrørende, når det banker på døren og du får
beslaglagt dit computerudstyr mens sagen undersøges et par måneder.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-06 08:16

On Tue, 03 Oct 2006 08:47:38 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Det gør det selvfølgelig heller ikke formelt. Reelt vil det komme til at
> virke meget, meget vedrørende, når det banker på døren og du får
> beslaglagt dit computerudstyr mens sagen undersøges et par måneder.

Man skal ikke lade sig kue af kavalergangens og hendes flok af
halvstuderet bedrevidens tåbelige påhit indenfor IT-jura. Juridisk set
står man sig bedst, hvis ens wifi-net er helt åbent, da bevisbyrden i
dette tilfælde ligger hos anklagemyndigheden*).

*) Forudsætter naturligvis, at man ikke har gjort noget forkert

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-06 09:41

On Tue, 03 Oct 2006 09:16:17 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Juridisk set
>står man sig bedst, hvis ens wifi-net er helt åbent, da bevisbyrden i
>dette tilfælde ligger hos anklagemyndigheden*).

Så kan du måske få din computer tilbage efter et stykke tid.

Følgende forekommer ikke i den virkelige verden:

- Hej, vi er kommet for at hente alt dit it-udstyr
- Nejnej, jeg havde et åbent, trådløst net.
- Nåja, så undskyld forstyrrelsen. Hej igen!

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-06 14:44

On Tue, 03 Oct 2006 10:41:15 +0200, Peter Brodersen wrote:

> Så kan du måske få din computer tilbage efter et stykke tid.

Loven ikke myndighederne ret til, uden grund, at konfiskere dine
personlige ejendele. For at noget sådan skal kunne lade sig gøre, skal
der være en bestyrket mistanke om, at du har gjort noget ulovligt. At en
computer, gennem mit AP, har foretaget sig noget ulovligt, giver ikke en
bestyrket mistanke om, at jeg har foretaget mig noget ulovligt. Ifald min
computer skulle blive konfiskeret, og anklagemyndigheden ikke kan påvise,
jeg har handlet ulovligt, vil anklagemyndigheden have pådraget sig en
erstatningsansvarlig ulovlighed, hvorfor jeg vil være berettiget til at
kræve erstatning. Dette forhold gør, at en dommer vil være yderst
betænkelig ved at give politiet en fuldmagt til at rensage mit hjem og
konfiskere mine personlige egendele. Dette vil derfor, selv med
kavalergangens nye anti-terrorlov, i praksis betyde, at det kun
undtagelsesvis kommer på tale at gennemføre ransagninger på baggrund af
åbne netværk - ansvaret for hændelsen kan ikke pålægges noget
juridisk objekt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-10-06 14:46

On 2006-10-03, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> [...]
> jeg har handlet ulovligt, vil anklagemyndigheden have pådraget sig en
> erstatningsansvarlig ulovlighed, hvorfor jeg vil være berettiget til at

Kan du ikke lige finde den lovtekst, der pålægger anklagemyndigheden
dette erstatningsansvar?

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-06 15:20

On Tue, 03 Oct 2006 13:46:23 +0000, Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Kan du ikke lige finde den lovtekst, der pålægger anklagemyndigheden
> dette erstatningsansvar?
Samme lov, der også giver rockerne ret til erstatning, hvis de er blevet
uberettiget arresteret, eller er blevet kropsvisiteret. Principielt er det
også samme regel, der siger, at man har ret til erstatning, hvis man er
blevet frihedsberøvet uden grund.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jens

Dato : 03-10-06 15:22

> [...]

> undtagelsesvis kommer på tale at gennemføre ransagninger på baggrund af
> åbne netværk - ansvaret for hændelsen kan ikke pålægges noget

Drøm videre!
--

Jens F

Fra : John Doe

Dato : 16-10-06 20:01

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> du har gjort noget ulovligt. At en computer,
> gennem mit AP, har foretaget sig noget ulovligt,
> giver ikke en bestyrket mistanke om, at jeg

Du har formentligt ikke hørt om det ældre ægtepar i Korsør som sidste
efterår blev vækket midt i natten af politiet, anholdt og computerudstyret
konfiskeret.....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-10-06 21:29

John Doe <e9n9y0k3s4fppi5@jetable.com> wrote:

<snip>

> Du har formentligt ikke hørt om det ældre ægtepar i Korsør som sidste
> efterår blev vækket midt i natten af politiet, anholdt og computerudstyret
> konfiskeret.....

Nej. Har du et link?

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 16-10-06 22:30

On Mon, 16 Oct 2006 22:28:58 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Nej. Har du et link?

Mon ikke det er denne der menes:
http://www.computerworld.dk/art/25392

/Jesper

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 12:42

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:

> Mon ikke det er denne der menes:
> http://www.computerworld.dk/art/25392

Tak for link.

: Rigspolitiets it-ekspert kunne straks fastslå, at det trådløse net var
: ubeskyttet ? ?hullet som en si?. Andre kan derfor udnytte det trådløse
: net.
:
: - Vi står med to muligheder. Enten er der tale om nørder, som synes,
: at det er morsomt. Eller også er der tale om kriminelle, der går ind
: via andres net. Vi hører, at det i stigende grad er tilfældet i
: Europa, siger Leif Winther.
:
: De to computere skal nu gennem en nærmere undersøgelse, så der kan ske
: en afklaring af, hvorvidt en af dem blot har været brugt som en slags
: mellemstation ? et relæ.

Det er ikke sandsynligt at det er det trådløse forbindelse angriberen
har brugt. Offeret er forbundet til internettet, så der kan lige så godt
være en bagdør på PC'en. Det sidste er mere sandsynligt.

Det var nemt at konstattere ved ransagningen, at det trådløse net var
ukrypteret - "... kunne straks fastslå ...". Det ta'r længere tid at
finde bagdøren, hvis de nogensinde finder den.

Og man kan sgu' ikke lægge en internetbaseret aktiehandelsfirma i Ohio
ned alene fra en ADSL forbindelse i Korsør, som det skulle være
tilfældet hvis det var fra den ukrypterede forbindelse.

Er der tale om en bagdør, som det højst sandsynlivis er, så hjælper det
ikke at kryptere sin trådløse forbindelse efter WPA standarden.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 17-10-06 13:40

On Tue, 17 Oct 2006 13:42:00 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Og man kan sgu' ikke lægge en internetbaseret aktiehandelsfirma i Ohio
>ned alene fra en ADSL forbindelse i Korsør, som det skulle være
>tilfældet hvis det var fra den ukrypterede forbindelse.

Ud fra artiklen kan du ikke læse hvilken type angreb der var tale om
eller hvordan linie og applikationer var dimensioneret i den anden
ende, så det kan du nødvendigvis ikke udtale dig om.

>Er der tale om en bagdør, som det højst sandsynlivis er, så hjælper det
>ikke at kryptere sin trådløse forbindelse efter WPA standarden.

Det var heller ikke pointen med linken til artiklen. Det var en

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 21:02

> [...]

> eller hvordan linie og applikationer var dimensioneret i den anden
> ende, så det kan du nødvendigvis ikke udtale dig om.

Det kan jeg da! Der står:

: Pengeafpresseren havde krævet 9.000 dollars for at indstille angrebene
: mod aktiehandlerens websted, oplyser kriminalkommissær Ronald
: Pedersen, der blev vækket af FBI.
:
: ? Webstedet havde været lagt ned et par gange ? tilsyneladende for at
: vise, at det var alvor, siger Ronald Pedersen, der står i spidsen for
: Rigspolitiets it-sektion.

Det, at lægge et web sted ned, gør man ikke fra en ADSL forbindelse. Der
står ikke noget om at det er en T1-forbindelse. Det ville der helt
sikkert gøre hvis det var.

Og tror du virkelig at folk med en kraftig internetforbindelse, der kan
lægge en webserver ned ikke kan finde ud af at bruge WEP?

> [...]
> "At en computer, gennem mit AP, har foretaget sig noget ulovligt,
> giver ikke en bestyrket mistanke om, at jeg har foretaget mig noget

Hvad ved du om hvad pointen er? Hedder du måske Joe Doe?

Men, under alle omstændigheder, hvorfor medtager du så ikke det Michael
Rasmussen skrev lige efter det du citerede her?

[...]

Og så står der sørme i artiklen:

: FBI havde identificeret den internetudbyder, som blev benyttet, og det
: var en dansk udbyder.
..
: Derfor gjaldt det om at få identificeret kundens fysiske adresse. Hos
: Slagelse politi oplyser vicekriminalinspektør Leif Winther, at
: internetudbyderen krævede en dommerkendelse for at koble den såkaldte
: IP-adresse til kunden og hermed til adressen.
:
: Men der skulle slås til straks, så der var ikke tid til at afvente en
: dommerkendelse, siger Leif Winther.
: I stedet krævede man adressen per "øjemed" ? et juridisk begreb, der
: betyder, at ransagningen skal godkendes i retten inden for 24 timer.

Der skulle slås til straks. Der var ikke tid til at afvente en
dommerkendelse. Kriminalkommissær Ronald Pedersen blev oven i købet
vækket af FBI!

Hvis ikke det viser sig, at parret frivilligt er gået med til at
politiet har lånt deres computere (artiklen i Computerworld, af een der
hedder Dorte Toft, er tydeligvis skrevet ud fra et ønske om at "vinkle"
reportagen så at det blev til en beslaglægelse, og at der var et
"ubeskyttede" trådløse net) står parret sikkert til en erstatning, som
Michael Rasmussen skriver. Men mon ikke parret er gået med til at
politiet hjælper dem ved at få renset deres computer?

Og som sagt, det er fuldstændig udelukket at lægge en webserver i Ohio
ned fra en trådløs forbindelse i Korsør. Og det var faktisk det, med den
ukrypterede forbindelse, der var pointen.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 21:08

Den Tue, 17 Oct 2006 22:02:28 +0200 skrev Axel Hammerschmidt:

> Det, at lægge et web sted ned, gør man ikke fra en ADSL forbindelse. Der
> står ikke noget om at det er en T1-forbindelse. Det ville der helt
> sikkert gøre hvis det var.

Hvor kraftig forbindelse havde Cubus brug for da han lagde Valus ned?

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 23:32

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvor kraftig forbindelse havde Cubus brug for da han lagde Valus ned?

Kunne Cubus heller ikke finde ud af at bruge WEP?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-10-06 21:20

Den 17-10-06 22.02 skrev Axel Hammerschmidt følgende:

> [...]

Har du flere oplysninger, end der står i artiklen? Jeg kan ikke finde
noget om, hvordan angrebene er foregået. Det virker som om, du går ud
fra, at der er tale om et DoS-angreb.

Og selv, hvis der er tale om et DoS-angreb, kan der jo være tale om et
DDoS-angreb, der er styret fra den pågældende computer.

> Det kan jeg da! Der står:

Der står intet om, hvordan angrebet er foretaget. Det kan lige så godt
være et hul i webserveren eller styresystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 21:26

Den Tue, 17 Oct 2006 22:19:53 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>
> Der står intet om, hvordan angrebet er foretaget. Det kan lige så godt
> være et hul i webserveren eller styresystemet.

Der står faktisk kun "...der blev benyttet." Ikke hvorvidt det var den
computer der blev benyttet til angrebet eller til afpresningen.

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 23:32

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Og selv, hvis der er tale om et DoS-angreb, kan der jo være tale om et
> DDoS-angreb, der er styret fra den pågældende computer.

Ja, ja. Han sidder ude i en bil i Korsør...

Der står angrebene.

> Der står intet om, hvordan angrebet er foretaget. Det kan lige så godt
> være et hul i webserveren eller styresystemet.

Parret kunne finde ud af at sætte gentagne angreb igang mod en web
server i Ohio, men kunne ikke finde ud af at sikre en trådløs
forbindelse i Korsør. Ja, det viser jo klart, at det var det rene Kevin
Mitnick. Det må enhver idiot kunne se var tilfældet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-10-06 00:15

Den 18-10-06 00.31 skrev Axel Hammerschmidt følgende:

> Ja, ja. Han sidder ude i en bil i Korsør...

Kan du ikke kende forskel på en trådløs router og en computer? Hvis
nogen har overtaget computeren via nettet, behøver han ikke sidde i en
bil i Korsør. Internettet findes også i andre byer, endda vist nok også
i andre lande.

> Der står angrebene.

Ja, "et par gange" er flertal, derfor skal der stå "angrebene" i stedet
for "angreb".

> [...]
> forbindelse i Korsør. Ja, det viser jo klart, at det var det rene Kevin
> Mitnick. Det må enhver idiot kunne se var tilfældet.

Nu er politiet heldigvis ikke idioter, der afgør en sag på gætterier. De
undersøger sagen.

Politiet kan ikke vide, om en fremmed har brugt netværket via den
trådløse adgang. Om en fremmed har installeret noget på computeren, så
den kan fjernstyres via internettet. Eller om det er parret selv, der
har leget afpressere. Politiet er derfor nødt til at beslaglægge
computerne for at se, hvilket af ovenstående der er tilfældet.

At den trådløse forbindelse er ukrypteret kan have flere årsager: Enten
har de ikke kunnet finde ud af at sikre den med kryptering, eller de har
med vilje ladet det stå åbent, fx så de kan give andre skylden, hvis
politiet skulle komme efter dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-06 00:21

> [...]

> har de ikke kunnet finde ud af at sikre den med kryptering, eller de har
> med vilje ladet det stå åbent, fx så de kan give andre skylden, hvis

Sikke en mangel på kritisk sans.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-10-06 00:30

Den 18-10-06 01.20 skrev Axel Hammerschmidt følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>
> <snip>

> Sikke en mangel på kritisk sans.

Hmm, at jeg er åben for flere muligheder betyder, at jeg mangler kritisk
sans?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 17-10-06 22:28

On Tue, 17 Oct 2006 22:02:28 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det, at lægge et web sted ned, gør man ikke fra en ADSL forbindelse. Der
>står ikke noget om at det er en T1-forbindelse. Det ville der helt
>sikkert gøre hvis det var.

Hvorfor denne fokusering på båndbredde? Hvorfra ved du at det ikke var
en sårbarhed der blev udnyttet? Eller tror du kun man kan angribe en
web server fra en 1Gbit linie mens man febrilsk trykker F5 i sin
browser?

>Og tror du virkelig at folk med en kraftig internetforbindelse, der kan
>lægge en webserver ned ikke kan finde ud af at bruge WEP?

Måske man har gjort som en anden skribent i denne tråd og ladet det
stå åbent med vilje? Men det ved hverken du eller jeg...

>Hvad ved du om hvad pointen er?

Ja, pointen var at man kunne få konfiskeret sit udstyr, som artiklen
jo fortæller. Det var det der blev spurgt til og det der blev linket
til.

[snip en masse ligegyldigheder]

>Og som sagt, det er fuldstændig udelukket at lægge en webserver i Ohio
>ned fra en trådløs forbindelse i Korsør. Og det var faktisk det, med den
>ukrypterede forbindelse, der var pointen.

Kunne det tænkes at det måske blev foretaget af en der havde viden der
rakte en smule længere end blot skrive ping i en DOS prompt?
Som en anden har påpeget med hensyn til Valus, så er det ikke den
voldsomme båndbredde der skal til at anrette skader, hvis man kender
de rette sårbaheder.

Men jeg bragte blot et link og påpegede at der var mere end din
ingangsvinkel til tingene - jeg er egentlig ikke interesseret i at
deltage i din online pik-måling.

/Jesper

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 23:32

> [...]

> Men jeg bragte blot et link og påpegede at der var mere end din
> ingangsvinkel til tingene - jeg er egentlig ikke interesseret i at

Det link viser ikke det du ønsker. Så det hjælper ikke at blive sur.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 17-10-06 22:33

AH> Det, at lægge et web sted ned, gør man ikke fra en ADSL
AH> forbindelse. Der står ikke noget om at det er en T1-forbindelse.
AH> Det ville der helt sikkert gøre hvis det var.

En T1-forbindelse er faktisk ret sløv. 24*64kbps, 1536kbps, godt nok i
begge retninger. Desuden fås de ikke i Europa. Der er naturligvis ikke
noget i vejen for at man køber noget T1-udstyr hjem fra USA og lægger
en kobbertråd ud. Så kan man sige man har en T1. Fedt nok.

/Benny

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-10-06 23:32

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> [...]
> noget i vejen for at man køber noget T1-udstyr hjem fra USA og lægger
> en kobbertråd ud. Så kan man sige man har en T1. Fedt nok.

Det er stadig mere end en TDC Bredbånd 20480/1024 kbit/s. Men who cares?
Der skal mere til at lægge en web server ned.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-06 12:54

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> står man sig bedst, hvis ens wifi-net er helt åbent, da bevisbyrden i
> dette tilfælde ligger hos anklagemyndigheden*).

Prøv at forklare det til ham der måtte vente 4 år på at få sin
computer tilbage - eller til dem der måtte vente i måneder.

> *) Forudsætter naturligvis, at man ikke har gjort noget forkert

Det hjalp dem ikke.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-06 18:28

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det gør det selvfølgelig heller ikke formelt. Reelt vil det komme til
> at virke meget, meget vedrørende, når det banker på døren og du får
> beslaglagt dit computerudstyr mens sagen undersøges et par måneder.

Tja! Min nabo har nu efterhånden haft sit access point (Linksys, kanal
6) stående åben i over et år. Kommer de (politiet) så en dag uden videre
og henter mit udstyr, hvis der har været een der laver noget ulovligt
fra naboens ip-adresse?

Og hvad kan jeg i øvrigt gøre ved det?

Fra : Jens

Dato : 03-10-06 19:34

> [...]
> 6) stående åben i over et år. Kommer de (politiet) så en dag uden videre
> og henter mit udstyr, hvis der har været een der laver noget ulovligt

Hvor synes du selv, at du kommer ind i billedet?

Det er nok naboen og hans udstyr, der er udsat - det er jo dér
IP-adressen hører til.

> Og hvad kan jeg i øvrigt gøre ved det?

Snak med din nabo.
--

Jens F

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-06 20:07

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Hvor synes du selv, at du kommer ind i billedet?

Jeg har samme mulighed for at være ophavsmanden til noget ulovligt over
forbindelsen som min nabo og andre, der kan have benyttet forbindelsen.

> Det er nok naboen og hans udstyr, der er udsat - det er jo dér
> IP-adressen hører til.

Det er nok...

> Snak med din nabo.

Hvorfor det? Mener du med dit forslag, at der alligevel er noget at
komme efter?

Eller er situationen ikke den, at der skal være en begrundet mistanke?
Og så er det jo lige meget om det er mig eller naboen der har
ip-adressen.

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 03-10-06 06:52

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> skodder til resten af sit netværk, hvorfor så i det hele taget anvende
> kryptering? Kan man ikke lige så godt blot have et helt åbent net?

Well - personligt ville jeg altid koere det help aabent paa samme
sikkerhedsniveau som Internettet og saa bagefter benytte f.eks. IPSec for
klienter der oensker at connecte til det sikre netvaerk.

--
Lars

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 03-10-06 07:29

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> effekten skruet helt op og en parabolreflektor bag ved pegende over mod
> det nærmeste lejlighedskompleks, og vedkommende kan selvfølgelig følge

Og han anvender WEP for sikkerhed?

> Faktisk nej.

Faktisk jo!

> [...]
> beskriver her, replay ta'r længere end 4-5 minutter - nærmere halve og
> hele timer. Som Povl H. Pedersen skriver.

Er det noget du har laest eller er det noget du har proevet i praksis?
OK - 4-5 minutter er maaske lige optimistisk nok for 128 bit keys, men
for 64 bit keys er det omkring den tid det tager.

> Du osse skal huske, at "angriberen" befinder sig indenfor et lille
> geografisk område. Og at det er meget nemt at pejle et radiosignal.

Min pointe var, at den der bliver angrebet jo foerst skal vaere klar over
at det er tilfaeldet og selvom du synes mit argument er daarligt, saa
tvivler jeg stadig paa at ret mange - hvis nogen - der anvender WEP som
basis for deres sikkerhed vil opdage at de er under angreb om jeg saa sad
foran deres hoveddoer med en Linux laptop med Kismet koerende. Der skal
en person med en netvaerkssniffer eller andet maaleudstyr til at se at
noget er galt.

--
Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-06 15:43

Den Tue, 03 Oct 2006 14:29:13 +0800 skrev Lars Boegild Thomsen:

> [...]
> foran deres hoveddoer med en Linux laptop med Kismet koerende. Der skal
> en person med en netvaerkssniffer eller andet maaleudstyr til at se at

Faktisk skal der ikke mere til end at man opdager at trafik-lampen
på access-pointet lyser konstant.

Det kræver så bare at man sidder og kigger på lampen, at den overhovedet
er der, og at den viser al trafik, også trafik incl. den replay'ede
trafik.

Mvh
Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-06 18:28

> [...]

> Det kræver så bare at man sidder og kigger på lampen, at den overhovedet
> er der, og at den viser al trafik, også trafik incl. den replay'ede

Det er skam ikke til at ta' fejl af. Der kommer så meget trafik, at
switchen i min router bliver overbelastet og samtlige lys blinker som
gale. Og ja, jeg har prøvet det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-06 18:28

Lars Boegild Thomsen <lth@cow.dk> wrote:

> Og han anvender WEP for sikkerhed?

Ja. Det er en slags Honey Pot.

> Faktisk jo!

Har du selv prøvet?

> [...]

> foran deres hoveddoer med en Linux laptop med Kismet koerende. Der skal
> en person med en netvaerkssniffer eller andet maaleudstyr til at se at

Et replay angreb bevirker, at der kommer usædvanlig meget trafik på
lokalnettet.

Der hvor jeg boede indtil sidste år brugte alle de access points, der
var krypterede WEP. Det drejer sig om et halv snes stykker. Een af dem
er uddannet elektriker og har eget it-firma.

Det er bestemt ikke uden risiko at forsøge at bryde ind på andres
trådløse net.

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-06 08:26

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
> står man sig bedst, hvis ens wifi-net er helt åbent, da bevisbyrden i
> dette tilfælde ligger hos anklagemyndigheden*).

Med mindre en dommer vil bedømme at man ved grov uagtsomhed gør sig
medskyldig i overtrædelse af straffelovens §193.

--
http://peter.makholm.net/ | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-06 08:51

On Tue, 03 Oct 2006 09:25:44 +0200, Peter Makholm wrote:

> Med mindre en dommer vil bedømme at man ved grov uagtsomhed gør sig
> medskyldig i overtrædelse af straffelovens §193.
At have et åbent net kan næppe henregnes under prædikatet grov
uagtsomhed. For at en handling skal kunne karakteriseres som værende grov
uagtsom, skal en af følgende to udsagn være sand:
1) Handlingen er udført i ond tro.
2) Handlingen er udført mod bedre viden.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-10-06 21:50

On Tue, 2006-10-17 at 22:19 +0200, Kim Ludvigsen wrote:
> Og selv, hvis der er tale om et DoS-angreb, kan der jo være tale om et
> DDoS-angreb, der er styret fra den pågældende computer.

Et DoS angreb kan også fortages fra en "svag" linie.

Da alle brugte analog linier til opkoblinger, kunne et modem komprimiere
store tomme ping flood pakker, til næsten ingen ting.

Idag kan man rode med broadcast adresser, spoofing af afsender adresser,
chargen, andre ligende services, eller cgi-scripts der via et argument
læser sig selv recursivt.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-10-06 23:47

On Wed, 2006-10-18 at 00:31 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:
> Der skal mere til at lægge en web server ned.

Hvad skal der til at ligge en webserver ned?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-06 00:21

Christian E. Lysel <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

> Hvad skal der til at ligge en webserver ned?

Kundskab.