Security Engineering er til download.
Fra : Alex Holst

Dato : 31-08-06 15:11

Ross Andersons "Security Engineering" er nu tilgængeligt som gratis
download. Hvis du bare *tænker* på at designe eller arbejde med systemer
der er på nettet eller behandler følsomme data, *skal* du læse denne
bog. To gange. Det burde være et lovkrav.

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/book.html

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-06 17:40

Den Thu, 31 Aug 2006 16:10:41 +0200 skrev Alex Holst:

> [...]
> der er på nettet eller behandler følsomme data, *skal* du læse denne
> bog. To gange. Det burde være et lovkrav.

Hvor mange sikkerhedshuller er der i Acrobat Reader for tiden?

Mvh
Kent

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 31-08-06 17:56

Kent Friis skrev:

>Hvor mange sikkerhedshuller er der i Acrobat Reader for tiden?

Sikkert de samme som der var da de stoppede med at lave den.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 01-09-06 01:51

Kent Friis wrote:

> Hvor mange sikkerhedshuller er der i Acrobat Reader for tiden?

Lidt flere end i din newsreader og mail klient, men ikke nær så mange
som i en vilkårlig flash plug-in, web browser eller IM klient.

Hvis din pointe er, at formatet ikke er særligt hensigtmæssigt, hvad
svarede Ross Anderson så da du skrev til ham og spurgte om alternativer?

For du brokker dig vel ikke blot for at brokke dig, vel? Jeg mener, du
har noget at have det i, ikke?

Fra : ole.guldberg@gmail.c~

Dato : 31-08-06 19:46

Kent Friis wrote:

> Hvor mange sikkerhedshuller er der i Acrobat Reader for tiden?

Hvad kommer det sagen ved ?

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-06 19:57

Den 31 Aug 2006 11:46:20 -0700 skrev ole.guldberg@gmail.com:

> Hvad kommer det sagen ved ?

Linket er til kapitler i PDF-skod-format.

Mvh
Kent

Fra : ole.guldberg@gmail.c~

Dato : 31-08-06 20:10

Kent Friis wrote:

> Linket er til kapitler i PDF-skod-format.

Der findes andre PDF readers end acrobat reader. En hurtig søgning
giver blandt andet [1].

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Category:PDF_readers

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-06 20:29

Den 31 Aug 2006 12:09:35 -0700 skrev ole.guldberg@gmail.com:

> Der findes andre PDF readers end acrobat reader. En hurtig søgning
> giver blandt andet [1].
>
> [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Category:PDF_readers

Kender du nogen gode? Nogen der starter på fornuftig tid, hvor man ikke
skal både scrolle vandret, lodret samt bladre...

PDF er endnu værre end dead-tree format.

Mvh
Kent

Fra : John

Dato : 31-08-06 21:01

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Kender du nogen gode? Nogen der starter på fornuftig tid

Snup evt en smugkigger på FoxIt:

http://www.snapfiles.com/reviews/Foxit_PDF_Reader/foxitpdf.html

Mvh John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-06 21:00

On Thu, 31 Aug 2006 19:29:08 +0000, Kent Friis wrote:

> Kender du nogen gode? Nogen der starter på fornuftig tid, hvor man ikke
> skal både scrolle vandret, lodret samt bladre...

Kender du et dokumentformat, der uafhængigt af fremvisningsmediet, har
den egenskab, at det til enhver tid er muligt at læse den komplette
information uden at scrolle vandret, lodret samt bladre?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-06 21:12

Den Thu, 31 Aug 2006 21:59:48 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Kender du et dokumentformat, der uafhængigt af fremvisningsmediet, har
> den egenskab, at det til enhver tid er muligt at læse den komplette
> information uden at scrolle vandret, lodret samt bladre?

Ja da, bare kig på HTML, der skal man ikke bladre medmindre en
eller anden idi*t bevidst har delt teksten op i flere sider. Og hvis
man så heller ikke låser den i bredden, skal man heller ikke
scrolle vandret, men kun lodret.

Der er sikkert også andre formater hvor det ikke er nødvendigt at
gøre alle tre ting.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-06 21:33

On Thu, 31 Aug 2006 20:12:19 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> anden idi*t bevidst har delt teksten op i flere sider. Og hvis man så
> heller ikke låser den i bredden, skal man heller ikke scrolle vandret,

Nu læste jeg dit udsagn som not("scrolle vandret" and "scrolle lodret"
and "bladre")

HTML er et glimrende online medie, men det er elendigt som trykt medie.
Jeg ser nødig en fremtid, hvor bøger er et udprint fra HTML.

> Der er sikkert også andre formater hvor det ikke er nødvendigt at
> gøre alle tre ting.

Det afhænger helt af, hvilket medie format er konstrueret til at blive
anvendt på. Havde en computerskærm haft samme format som en A4 side,
ville PDF også have været en glimrende online format.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-06 22:10

Den Thu, 31 Aug 2006 22:32:57 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Nu læste jeg dit udsagn som not("scrolle vandret" and "scrolle lodret"
> and "bladre")

Sjovt, for det var sådan jeg mente det:

!(1 && 1 && 1) == 0 (Acrobat Reader)
!(1 && 1 && 0) == 1 (fast bredde HTML)
!(0 && 1 && 0) == 1 (flydende HTML)
!(0 && 0 && 0) == 1 (enkelt side)

> HTML er et glimrende online medie, men det er elendigt som trykt medie.
> Jeg ser nødig en fremtid, hvor bøger er et udprint fra HTML.

Nu var det jo heller ikke trykte medier det drejede sig om, men
online versionen.

Jeg vil også nødig have bøger der ikke kan vise en hel side hverken
i bredden eller højden, medmindre man bruger en mikroskopisk font,
som Acrobat Reader.

Jeg er overbevist om at forfatteren ikke har skrevet bogen i PDF -
postscript ville være muligt, omend ret besværligt, men PDF er
komprimeret. Man konverterer til PDF (fx TeX->DVI->PDF eller .DOC->PDF)
når man har skrevet bogen. Og det burde ikke være det store problem at
konvertere til HTML til online-brug.

> Det afhænger helt af, hvilket medie format er konstrueret til at blive
> anvendt på. Havde en computerskærm haft samme format som en A4 side,
> ville PDF også have været en glimrende online format.

Samme format OG SAMME OPLØSNING. Skærme der kan drejes så de har cirka
samme format kan man sagtens få fat i - men 600-1200 DPI bliver dyrt.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-06 22:22

On Thu, 31 Aug 2006 21:10:23 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> komprimeret. Man konverterer til PDF (fx TeX->DVI->PDF eller .DOC->PDF)
> når man har skrevet bogen. Og det burde ikke være det store problem at

Bøger/artikler omhandlende tekniske/matematiske emner skal skrives i
latex, så har læseren selv mulighed for at bestemme, hvilket format der
passer den pågældende bedst. PostScript kan anvendes, og bør altid have
forrang for PDF -> PS er et åbent format, PDF er et frit format.

Hvis man ikke er til rå latex, kan jeg kun anbefale lyx, med tilføjede
templates for bøger/artikler - default template i lyx for disse, er ikke
meget bevendt, hvis man skal have det trykt, og se professionelt ud, hos
et trykkeri.
Læs bl.a:
http://www.troubleshooters.com/linux/lyx/
http://software.newsforge.com/article.pl?sid=06/08/15/1859251&from=rss

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : AndersK

Dato : 03-09-06 19:16

Hej
har det ikke lidt at gøre med hvordan acrobat (ikke) kan sættes op.
jeg kan ikke lide "page" mode hvor siden skifter når den sidste linie
er nået og der derefter trykkes på "down" så vil hele den næste side
vises, isf de øverste linier.
Acrobat kan så sættes til den måde jeg bedst kan lide at læse tekster
på, men når et andet dokument eller det samme dokument åbnes vil
acrobat (igen) følge metoden gemt i dokumetet isf mine egne
præferencer.

Anders K