image
Fra : Allan TH

Dato : 22-08-06 15:01

Hej NG

Er der nogen der har god erfaring med et prg. til at lave sikkerhedsimage af
hele disks?

Skal bruges til win 2k, xp 2k server og w 2003 server.

mvh

Allan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-08-06 15:17

Allan TH wrote:
> Er der nogen der har god erfaring med et prg. til at lave sikkerhedsimage af
> hele disks?
>
> Skal bruges til win 2k, xp 2k server og w 2003 server.

Norton Ghost. Har ikke konkrete erfring med at tage aftryk af w2003, men
mon ikke bae det virker som det plejer?

Der er også gratisprogrammer, som kan det samme. g4u er en slags
Ghost-klon og hvis ellers det er til en sikekrhedskopi hvor hardwaren er
identisk, kan man bruge unix-kommandoen dd.

Mvh. Michael.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-08-06 19:11

Den 22-08-06 15.01 skrev Allan TH følgende:

> Er der nogen der har god erfaring med et prg. til at lave sikkerhedsimage af
> hele disks?
>
> Skal bruges til win 2k, xp 2k server og w 2003 server.

Hvis du ikke er bange for lettere nørdede programmer, DFsee:
http://www.dfsee.com/dfsee/index.php

Det er billigere end Norton Ghost, og kan downloades i en fuldt virkende
sharewareversion. Det kan meget andet end at lave images, fx redde
slettede eller mistede filer. Det understøtter flere styresystemer, end
dem du nævner, og ligeså de tilhørende filsystemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-06 21:08

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis du ikke er bange for lettere nørdede programmer, DFsee:
> http://www.dfsee.com/dfsee/index.php

Det omfatter et væld af filer og virker ret omfattende. Det her
er enklere:

   Jeg bruger dette her som virker fortrinligt. Ulempen er at det
   kun kører fra DOS (og det giver problemer i en floppyløs pc
   hvis man ikke har en boot-cd) og derfor kræver en
   FAT32-partition at gemme filerne på.

   http://www.partition-saving.com/

DFSee omtaler selv bootfloppyer, så det har lidt af den samme
ulempe.

--
Bertel

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-08-06 22:00

Bertel Lund Hansen wrote:
> DFSee omtaler selv bootfloppyer, så det har lidt af den samme
> ulempe.

Ditto Norton Ghost og g4u.

Mvh. Michael.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-06 00:07

Den 22-08-06 21.07 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> DFSee omtaler selv bootfloppyer, så det har lidt af den samme
> ulempe.

Hvorfor er det en ulempe? En pc har normalt enten diskettedrev eller kan
boote på en cd. Og begge programmer understøtter tilsyneladende begge
dele (omend Partition Saving åbenbart kræver en computer med
diskettedrev for at lave en boot-cd).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Jakob

Dato : 23-08-06 19:31

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvis du ikke er bange for lettere nørdede programmer, DFsee:
> http://www.dfsee.com/dfsee/index.php

Jeg har ingen erfaringer med image-programmer, så for at være helt på
det rene med hvad de kan:
Er det muligt, med de programmer der nævnes i tråden, simpelthen at lave
en bootable DVD som indeholder både recovery programmet og ens
"standard" image? Altså således at det eneste jeg behøver at gøre hvis
jeg vil lægge et "rent" system ind, er at indsætte en DVD, genstarte
computeren og så kører resten mere eller mindre af sig selv?

Hvis det kan gøres så enkelt så var det jo nok værd én gang for alle at
lave et image man kan genskabe, i stedet for hver gang man formaterer,
at skulle installere Windows, sætte det op, samt installere de
"obligatoriske" programmer man anvender...

Programmet skal kunne håndtere at jeg har partitioneret min harddisk, og
at det kun er boot-partitionen med Windows (c:) samt d: hvor mine
programmer er installeret, der skal genskabes. De resterende to
partitioner skal der ikke gøres noget ved.
--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-06 19:51

On Wed, 23 Aug 2006 20:30:57 +0200, Jakob wrote:

> [...]
> jeg vil lægge et "rent" system ind, er at indsætte en DVD, genstarte
> computeren og så kører resten mere eller mindre af sig selv?

Jeg ved ikke med de andre, men norton ghost kan dette. På arbejdet er det
lagt ind i opstarten - F8, Normal opstart er selvfølgelig på harddisken,
alternativet starter norton ghost, der indlæser image fra en skjult
partition på harddisken. Da det blot er en option til norton ghost -
altså path og navn på image, kunne det lige så vel have været fra
CD/DVD imaget blev indlæst (hastigheden er selvfølgeligt ikke lige så
stor).

> [...]
> programmer er installeret, der skal genskabes. De resterende to
> partitioner skal der ikke gøres noget ved.
Du kan ikke gøre det på anden vis, altså et image er identisk med en
partition. Du vil så operere med to images - C og D. Jeg kan ikke lige
huske, om man kan angive to image til et kald af norton ghost, eller om
man skal starte det to gange.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-06 20:04

Jakob skrev:

> [...]
> Er det muligt, med de programmer der nævnes i tråden, simpelthen at lave
> en bootable DVD som indeholder både recovery programmet og ens

Ikke med det jeg benytter. Der må man selv lave boot-cd'en og
lægge en passende autoexec på.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-06 21:22

Den 23-08-06 19.30 skrev Jakob følgende:

> [...]
> jeg vil lægge et "rent" system ind, er at indsætte en DVD, genstarte
> computeren og så kører resten mere eller mindre af sig selv?

Jeg vil tro, det kan gøres med DFSee. Selve gendannelsen af partitionen
kan startes automatisk ved at starte programmet med en speciel
parameter, så spørgsmålet er vel, om det er muligt at brænde både image
og program ned på en boot-CD/DVD. Men hvis den er den samme computer, og
du har andre drev på den, som du skriver nedenfor, så ville det måske
være smartere at gemme dine imager på et af de andre drev. De kan
komprimeres, så de ikke fylder så meget, og så går det meget hurtigere
at genindlæse dem.

Det er ikke noget problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Jakob

Dato : 23-08-06 20:28

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> være smartere at gemme dine imager på et af de andre drev. De kan
> komprimeres, så de ikke fylder så meget, og så går det meget hurtigere

Ja det var da en mulighed. Så skal jeg bare lave en boot-cd (har ikke
floppy-drev) indeholdende programmet til at genskabe image med. Det kan
FDSee vel klare?

--
Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-06 21:36

Den 23-08-06 20.27 skrev Jakob følgende:

> Ja det var da en mulighed. Så skal jeg bare lave en boot-cd (har ikke
> floppy-drev) indeholdende programmet til at genskabe image med. Det kan
> FDSee vel klare?

Jeg vil tro, de alle kan klare det. Hvis du ikke har brug for alle de
andre funktioner i DFSee, så er du måske bedre stillet med et mere
brugervenligt program. På den anden side, når først DFSee er sat op, så
er det ikke mere nørdet end at dobbeltklikke på en ikon - jeg booter på
en anden partition, men det må være lige så nemt fra en boot-cd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-08-06 20:27

Jakob skrev:

>Er det muligt, med de programmer der nævnes i tråden, simpelthen at lave
>en bootable DVD som indeholder både recovery programmet og ens "standard"
>image?

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre med de programmer der er nævnt, men
det kan lade sig gøre med DriveImage XML og BartPE

DriveImage XML http://www.runtime.org/dixml.htm
Den plugin som skal bruges til BartPE http://www.runtime.org/peb.htm
BartPE http://www.nu2.nu/pebuilder/

--