TDC sikkerhedsbrev
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-06 21:13

Til almindelig orientering har jeg ullet et brev, som en bekendt har
modtaget fra TDC vedrørende sin ADSL-forbindelse.

Det bemærkes fx at 'Problemet løses ved at fjerne virus og bagdøre med
et anti-virusprogram'. Det lyder jo dejlig nemt!

http://www.hojmark.org/x/TDC/TDC-brev.jpg
http://www.hojmark.org/x/TDC/TDC-bilag1.jpg
http://www.hojmark.org/x/TDC/TDC-bilag2.jpg

(Ullet som scannede dokumenter, inkl. alle stavefejl etc)

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-06 09:17

Den 15-08-06 22.13 skrev Asbjorn Hojmark følgende:
> [...]
>
> Det bemærkes fx at 'Problemet løses ved at fjerne virus og bagdøre med
> et anti-virusprogram'. Det lyder jo dejlig nemt!

Jeg må indrømme, at jeg ser ikke noget galt i brevet, som må formodes at
være en standardskrivelse. Hvis du har forslag til forbedringer af det,
vil jeg tro, at TDC vil være glade for at modtage dine forslag - i hvert
fald, hvis de er realistiske.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-06 16:35

On Wed, 16 Aug 2006 10:16:42 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg må indrømme, at jeg ser ikke noget galt i brevet, som må formodes at
> være en standardskrivelse.

Der er tale om en maskine, der allerede skulle være inficeret med
Noget(TM).

TDC fortæller nu vedkommende, at man bare skal installere et anti-
virusprogram og så er det problem løst. Mener du ikke, at det er
temmelig problematisk? Hvordan skulle man kunne være sikker på, at
AV-programmet kan fjerne noget som helst, når først maskinen *er*
inficeret?

TDC fortæller også vedkommende, at man skal installere en firewall.
Der har været mange og lange diskussioner her i gruppen, om sådan en
har nogen reel effekt ... og om effekten i givet fald er gavnlig. Men
hvis der er tale om Maren i Kæret, så er det i hvert fald ikke særlig
genialt at skrive, at man skal 'Sørge for at blokere de irrelevante
ind- og udgående porte'. Hvordan skal hun vurdere det?

> Hvis du har forslag til forbedringer af det, vil jeg tro, at TDC
> vil være glade for at modtage dine forslag - i hvert fald, hvis de
> er realistiske.

Nu er jeg jo ikke ansat i eller konsulent for TDC[1], så jeg skal jo
ikke skrive deres breve...

Men i øvrigt var det bare 'til almindelig orientering'. Det handler jo
om, hvordan Danmarks ubetinget største Internet-udbyder fortæller sine
kunder, at man skal forholde sig til sikkerhed. Der kunne jo godt være
andre end mig, der fandt det interessant.

-A
[1] Ja, jeg har været ansat i et af TDCs datterselskaber. Nej, det er
jeg ikke længere.
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-06 10:00

Den 16-08-06 16.35 skrev Asbjorn Hojmark følgende:

> [...]
> temmelig problematisk? Hvordan skulle man kunne være sikker på, at
> AV-programmet kan fjerne noget som helst, når først maskinen *er*

Nej, det mener jeg ikke er problematisk. I langt de fleste tilfælde
løser det rent faktisk problemet.

Du har helt ret i, at man ikke kan være sikker på at have fået alt væk,
og at det i andre situationer ikke ville være nok bare at rense
computeren med et anti-virusprogram. Men du skal tænke på, at det drejer
sig om privatpersoner, der ganske givet ikke har taget backup, og som
ved en formatering ville miste deres musik, billeder og dokumenter.

TDC kan som virksomhed ikke gå ud og fortælle deres kunder, at de skal
slette alle deres memorabilia og vigtige dokumenter på computeren. Sikke
et ramaskrig, der ville rejse sig hos kunderne. Og du kan være helt
sikker på, at pressen ville svælge i historier om unødvendige sletninger
af indkøbt musik og babybilleder. Husk igen på, at langt de fleste
inficerede computere rent faktisk kan renses uden en formatering.

> TDC fortæller også vedkommende, at man skal installere en firewall.
> Der har været mange og lange diskussioner her i gruppen, om sådan en
> har nogen reel effekt ...

Ja, og gruppen (eller rettere nogle af dens brugere) står ret ene med
sit synspunkt. Bortset fra det er TDC meget flinke til at fremhæve det
vigtigste beskyttelsesmiddel: Opdatering af Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 09:23

> [...]
> http://www.hojmark.org/x/TDC/TDC-bilag1.jpg
> http://www.hojmark.org/x/TDC/TDC-bilag2.jpg
>
> (Ullet som scannede dokumenter, inkl. alle stavefejl etc)

Hvad betyder "ullet" - har aldrig hørt eller set det ord før?

Fra : Henrik

Dato : 16-08-06 10:09

On Wednesday 16 August 2006 10:22, "-Alf Blume-" <aBlume(a)nypost.dk> wrote in
dk.edb.sikkerhed:

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

[...]

> Hvad betyder "ullet" - har aldrig hørt eller set det ord før?

Øhm - prøv at læse to linjer over det du skrev...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"Baby! You just burned my balls"
-- Chef: Chocolate Salty Balls

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-06 11:36

-Alf Blume- skrev:

> Hvad betyder "ullet" - har aldrig hørt eller set det ord før?

UpLoadE - med fordoblet l som det er normalt på dansk.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-08-06 22:04

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>UpLoadE - med fordoblet l som det er normalt på dansk.

Jeg har nok mere set "uppet" som forkortelse. Jeg anede faktisk ikke
hvad han mente før du skrev det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : moi?

Dato : 19-08-06 09:33

Lars Kim Lund den 16-08-2006 23:04:

> Jeg har nok mere set "uppet" som forkortelse. Jeg anede faktisk ikke
> hvad han mente før du skrev det.

mig heller.. men så ved man det

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 10:09

"moi?" <any@way> skrev i en meddelelse
> Lars Kim Lund den 16-08-2006 23:04:

> mig heller.. men så ved man det

Måske er det kun ham selv der vidste det - "uppet" eller "oppet" er et bedre
ord.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-06 11:56

On Sat, 19 Aug 2006 11:08:40 +0200, "-Alf Blume-" <aBlume(a)nypost.dk>
wrote:

> Måske er det kun ham selv der vidste det

Jeg kan ikke huske, hvor jeg så det selv, men det er længe siden.
Måske er det fra Fidonet-tiden. Måske var det derfor, Bertel også
kendte det.

Det har dog ikke meget med sikkerhed at gøre.

-A
--
http://www.hojmark.org/