backup til mailadresse
Fra : Per Andreasen

Dato : 22-07-06 12:55

Jeg har lavet en bat-fil, der med et enkelt tasteklik lægger en backup af
vigtige dokumenter til en ekstern HD. Da jeg jo ikke fjerner min eksterne HD
altid og den kan blive stjålet sammen med computeren, vil jeg meget gerne
lave en tilsvarende bat-fil, som afleverer backupén til en mailadresse i
stedet for en HD. Min batfil ser således ud:
xcopy /S /Y /D e:\data\docume~1\ellper\dokume~1\backup\*.*
f:\backup\sikker~1\
cls
.....og det er så den sidste del f:\backup\sikker~1\ som skal redigeres, så
destinationen bliver en e-mail adresse. Kan nogen hjælpe mig med det??

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 13:14

Per Andreasen skrev:

> [...]
> lave en tilsvarende bat-fil, som afleverer backupén til en mailadresse i

Der er ikke umiddelbart kommandoer inden for batprogrammering til
at sende mails. Teoretisk kan man aktivere et mailprogram med en
kommandolinje, men jeg tvivler på at der findes mailprogrammer
der kan styres med en kommandolinje (uden at jeg dog ved det).

Det nærmeste man kan komme hvis jeg har ret, er en batkommando
der opretter en pakket fil med de ønskede data og derefter åbner
dit mailprogram. Resten skal så laves manuelt.

> Min batfil ser således ud:
> xcopy

Xcopy kan ikke håndtere mail.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-07-06 13:43

http://www.nntptool.gompy.net/CMail/ er et af den slags mailprogrammer

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-07-06 14:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> men jeg tvivler på at der findes mailprogrammer
> der kan styres med en kommandolinje (uden at jeg dog ved det).

De findes til overflod. På stort set enhver standardkonfigureret
Linuxmaskine (og sikkert også de fleste andre unix-varianter) kan man
med en enkelt one-liner pakke et bibliotek, encode den pakkede fil og
lade en mailklient eller en MTA sende den i en mail.

Men vi antager måske, at svar i denne tråd kun skal beskæftige sig med
Windows. I så fald er der en betalingsløsning her:
http://www.febooti.com/products/command-line-email/

....samt et par gratis open source-løsninger her:
http://www.blat.net/194/
http://dotnetjunkies.com/WebLog/johnwood/archive/2005/01/17/45329.aspx

Ellers kan man jo installere cygwin og dermed få alle de normale
unix-kommandolinieværktøjer til rådighed på Windows-maskinen. Så er der
mange muligheder for at scripte mailafsendelse, og hvad man ellers har
brug for.

Hvis man ikke vil installere ekstra software, kan man gøre det med
Windows Scripting Host, hvis man anvender nogle af MS's mailklienter.
Det vil dog muligvis være nødvendigt at ændre mailklientens
sikkerhedsindstillinger.

Alternativt kunne man jo uploade det til en ftp-server. Det kan gøres
fuldt automatiseret med Windows XP (sandsynligvis med næsten alle
Windows-versioner). Syntaksen til ftp-klienten er beskrevet her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ftp.mspx?mfr=true

--
Allan Olesen

Fra : Per Andreasen

Dato : 22-07-06 18:18

Jeg siger mange tak til gruppen for alle forslagene. Jeg arbejder videre på
sagen.
mvh Per Andereasen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-06 19:25

Den Sat, 22 Jul 2006 15:06:45 +0200 skrev Allan Olesen:

> Men vi antager måske, at svar i denne tråd kun skal beskæftige sig med
> Windows.

Det er vist en meget normal antagelse, når man kører DOS BAT-filer.
Eller om ikke Windows, så en god gammel DOS, fra dengang BSOD ikke
var en integreret del af systemet

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-07-06 21:24

Kent Friis wrote:

> Det er vist en meget normal antagelse, når man kører DOS BAT-filer.

Nu var Bertel udtalelse så generel, at den ikke kun kom til at handle om
spørgerens OS:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 21:29

Allan Olesen skrev:

> Nu var Bertel udtalelse så generel

Tænk, det synes jeg ikke. Jeg har ikke i sinde i hver sætning i
et svar at gøre opmærksom på at jeg refererer til det system der
spørges om.

--
Bertel