Windows sikkerhedsprogram, ver. 2
Fra : Jørgen

Dato : 30-06-06 07:26

Jeg har Wim XP

For lang tid siden tilbød Windows mig en version 2 af noget ekstra
sikkerhed. Jeg downloadede den og installerede den - og så var der flere af
mine programmer, der ikke virkede mere, bl.a. Nero. Jeg smed den ud igen, og
alt virkede som før.

Nu er jeg blevet betænkelig. Hvad hedder den version 2, og hvor får jeg fat
i den igen? Den siges at være ret nødvendig i dag.

Jeg har købt en ny Norton. Den skal erstatte min gamle Norton 2004. I
hvilken rækkefølge skal jeg installere disse nye ting. Jeg tror, der er
noget snavs i maskinen, og jeg forventer, at den nys Norton rydder op i det.

Jørgen

-----
At Verden står fra år til år, Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)

Fra : B. Nice

Dato : 30-06-06 08:29

On Fri, 30 Jun 2006 08:26:27 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har købt en ny Norton. Den skal erstatte min gamle Norton 2004. I
>hvilken rækkefølge skal jeg installere disse nye ting.

Undskyld jeg siger det, men Norton er altså med tiden kun blevet
større og dårligere.

>Jeg tror, der er noget snavs i maskinen, og jeg forventer, at den nys Norton
>rydder op i det.

Det tror jeg ikke du skal regne med. Den ta'r helt sikkert noget, men
garanteret ikke det hele og Norton er noget snavs i sig selv.

Hvis du er lidt mere specifik omkring hvad det er du gerne vil
beskytte dig selv imod skal jeg gerne give nogle bedre råd.

Fra : Jørgen

Dato : 30-06-06 10:02

> Hvis du er lidt mere specifik omkring hvad det er du gerne vil
> beskytte dig selv imod skal jeg gerne give nogle bedre råd.

**************************************

Bare jeg vidste det. Jeg har ikke meget forstand på det her. Norton har
sommetider stoppet mig og vist på en stor skærm: DU HAR FÅET EN VIRUS - Vil
du eller skal jeg fjerne den?" Den har hver gang fjernet den og fortalt mig,
hvad det var for en virus, den nu har elimineret.

Jeg havde oprindelig Norton 2002, men så var der noget galt, og jeg måtte på
værksted med den. De fortalte, at det havde været en virus, som 2002 ikke
kunne fjerne. Så de havde installeret 2004 i den, og det havde hjulpet. Nu
skal abonnementet fornyes, og jeg har valgt at købe den nye version, da der
ikke mere er hjælp til 2004'eren.

Den Windows beskyttelse, jeg nævner, skulle gøre noget med Firewall. Jeg ved
ikke hvad det er, men det siges, at jeg ikke har en firewall nu, hvis jeg
har afslået Windows tilbud om den version 2, jeg nævner. Den omtales som
noget med to bogstaver og nr 2. Jeg husker ikke hvilke, så jeg kan ikke søge
efter den.

Nu, hvor jeg er ved at installere ny Norton, vil jeg gerne have opgraderet
maskinen optimalt. Der kommer jævnligt en masse ruder, der foreslår mig en
masse, som jeg ikke ved, hvad er. Det skal ikke være noget af det meget
fancy til professionelle. Bare noget, der virker rimeligt. Og hvis jeg så
selv kan finde ud af, hvad det er, jeg får installeret, ville det være
bedst.

Jeg tror, jeg ikke står helt alene med ringe viden om store problemer.
Jørgen

Fra : B. Nice

Dato : 30-06-06 10:45

On Fri, 30 Jun 2006 11:02:00 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skal abonnementet fornyes, og jeg har valgt at købe den nye version, da der

Drop det. Ud med lortet - hvis ellers du kan komme af med det hele.
Det er nemlig blot et af problemerne med Norton

>Den Windows beskyttelse, jeg nævner, skulle gøre noget med Firewall. Jeg ved
>ikke hvad det er

Det er dejligt du er ærlig. Når du ikke ved hvad en firewall er (og
det er ingen skam at indrømme), så nytter det bare ikke at installere
en af de store tunge "jeg-ta'r-mig-af-alt-hvad-din-sikkerhed-angår"
produkter.

> [...]
>noget med to bogstaver og nr 2. Jeg husker ikke hvilke, så jeg kan ikke søge

Nårrh! Nu begynder det at give mening. Det må være SP2 (Service Pack
2) du har afslået. Hvorfor har du afslået det? - SP2 indeholder netop
en del forbedringer hvad sikkerheden angår, bl.a. en ganske gratis
firewall som gi'r sådan en som dig en rimelig grad af beskyttelse uden
at du behøver at vide en hel masse om hvordan den fungerer. Og så gør
den sit arbejde uden at spørge dig om alle mulige mærkværdige ting som
du alligevel ikke kan svare rigtigt på.

> [...]
>fancy til professionelle. Bare noget, der virker rimeligt. Og hvis jeg så
>selv kan finde ud af, hvad det er, jeg får installeret, ville det være

Når du alligevel er ved det, så er det faktisk et rigtig godt råd at
du gen-installerer din windows (husk at gemme hvad du måtte have af
vigtige dokumenter, og så få SP2 på (allerhelst _inden_ du
overhoevedet slutter den til internettet).

Du skriver selv at du har haft virus - adskillige gange. Og så tør jeg
godt vædde 6 kolde på, at det ikke er det eneste snavs du har fået
samlet op undervejs. Deraf kommer med garanti også meget af det du
beskriver som "en masse ruder, der foreslår mig en masse". En
gen-installation af windows rydder ud i alt lortet - inklusive Norton
og de ting Norton IKKE har fundet.

Så kan du starte på en frisk - men vel at mærke ikke blot med en frisk
windows, med også med en anden bydende nødvendighed: En anderledes
adfærd! - Hvis du fortsætter som du er begyndt er det kun et spørgsmål
om tid før din windows igen ligner et computerspil: "Klik her - klik
her - klik her". Hvis du får behov for den slags kan du altid spille
"minestryger"

Jeg går ud fra, at når du poster i dk.edb.sikkerhed, er det fordi du
trods alt er en anelse bekymret for netop det emne. Sikkerhed løses
ikke primært ved hjælp af værktøjer som Norton. De er kun sekundære
hjælpemidler. Det vil jeg også gerne hjælpe dig til at forstå. Men nu
ta'r vi lige en ting af gangen.

>Jeg tror, jeg ikke står helt alene med ringe viden om store problemer.

Det tror jeg heller ikke. Men det er fint du tør stå ved det

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 11:58

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Et par gode råd - installer sikkerhedsudstyret før du tilslutter maskinen
til internettet - efter reinstallation.
Hent programmerne i forvejen og læg dem på en CD.

1) Hent et gratis antivirusprogram - jeg kører pt. AntivirusGuard, den
opdaterer selv hver dag og opfører sig eksemplarisk:
http://www.grisoft.com/doc/1
2) Hent Windows Defender - ingen problemer med dens virkning.
3) Luk porte du ikke bruger/services du ikke har brug for, se:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Det tager lidt tid at komme igennem for en uøvet, men er besværet værd.

4) Brug til almindelig surfing Mozilla Firefox i stedet for Internet
Explorer.

Mvh Alf

Fra : Jørgen

Dato : 30-06-06 16:14

> [...]
> at du behøver at vide en hel masse om hvordan den fungerer. Og så gør
> den sit arbejde uden at spørge dig om alle mulige mærkværdige ting som

Ja, jeg mener SP2. Da jeg installerede den, var der flere af mine
programmer, der ikke virkede bagefter. Jeg husker ikke hvilke, men i hvert
fald Nero, som jeg er rigtigt glad for, virkede ikke bagefter. Nu har jeg
installeret en ny brænder, og med i pakken fik jeg en NERO-CDrom, så jeg
mener, jeg bagefter kan geninstallere dette program.

> Når du alligevel er ved det, så er det faktisk et rigtig godt råd at
> du gen-installerer din windows (husk at gemme hvad du måtte have af
> vigtige dokumenter,

alle data har jeg på et andet drev.

og så få SP2 på (allerhelst _inden_ du
> overhoevedet slutter den til internettet).

Den nyindlæsning af Windows, svarer den til en reel formattering af
Crevet?
Jeg har f.eks. Thumbnail, som jeg er meget glad for. Jeg har købt den i
Amerika for 600 kr og downloaded den. Efter betaligen kom den til at virke.
Mon ikke, det også ryger, hvis jeg indlæser Windows påny?

> Jeg går ud fra, at når du poster i dk.edb.sikkerhed, er det fordi du
> trods alt er en anelse bekymret for netop det emne

JA

Hilsen Jørgen

Fra : B. Nice

Dato : 30-06-06 17:26

On Fri, 30 Jun 2006 17:13:35 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>installeret en ny brænder, og med i pakken fik jeg en NERO-CDrom, så jeg
>mener, jeg bagefter kan geninstallere dette program.

Det bør du kunne. Jeg skal dog ikke kunne sige at NERO og SP2 ikke har
en eller anden form for konflikt. Det har jeg ikke undersøgt.

>alle data har jeg på et andet drev.

Fint.

>og så få SP2 på (allerhelst _inden_ du

.... og kan det ikke lade sig gøre, vil jeg anbefale at du bruger den
guide til deaktivering af tjenester som en anden venlig sjæl postede
til dig. Og det skal altså gøres INDEN du sætter internet-stikket i.
Går du direkte på nettet med en windows XP uden fejlrettelser går der
ikke lang tid før den er syg.

Det skal dog siges, at hvis din PC er tilsluttet internettet gennem en
en router, er det _ikke_ nødvendigt. Men det har du ikke sagt noget
om - så det antager jeg indtil videre at den ikke er. Det kan vi dog
hurtigt finde ud af hvis det skulle være.

>Den nyindlæsning af Windows, svarer den til en reel formattering af
>Crevet?

Ja. Som hovedregel, hvis du geninstallerer ved at boote fra din
windows CD, så vil du kunne vælge at starte med en formattering af dit
C-drev. Og det er også det er planen. Vi skal af med skidtet.

Nu kender jeg jo ikke din maskine. Og jeg ved ikke om du overhovedet
har en windows CD. Det kan også være du har fået leveret en
genoprettelses-CD med da du købte din PC. I så fald bør du bruge den.

Du skal ihvertfald være helt sikker på, at du har hvad du skal bruge
inden du går i gang. Så spørg os hellere en gang ekstra end en gang
for lidt. Vi har jo kun begrænsede oplysninger.

>Jeg har f.eks. Thumbnail, som jeg er meget glad for. Jeg har købt den i
>Amerika for 600 kr og downloaded den. Efter betaligen kom den til at virke.
>Mon ikke, det også ryger, hvis jeg indlæser Windows påny?

Jo, som udgangspunkt ryger ALT.

Jeg ved ikke hvad Thumbnail er for noget. Har du et link til en
hjemmeside?

Men med den antagelse, at der er tale om et program du har købt over
nettet, skal du endelig finde og gemme den downloadede
installationsfil. Måske har du også fået tilsendt eller opgivet en
registreringskode. Den vil du i givet fald også skulle bruge.

Skulle du have forlagt det ville jeg forsøge at tage kontakt til
firmaet. Har man købt Deres produkt er de som regel villige til at
hjælpe hvis man forklarer at man har været nødt til at geninstallere.

Fra : Jørgen

Dato : 01-07-06 17:15

Jeg er meget bange for at formattere c:drevet med tanken på alt det, jeg
mister.

Så ville jeg prøve forinden at installere SP2, når det nu måske alligevel
skulle smadres altsammen bagefter. Og en frisk Norton ville vel ikke skade?
Så kunne vi altid se bagefter.... Jeg fandt en funktiom på Google, der ville
opdatere min Windows og installere SP2. Den opgraderede også og arbejdede
intenst i mange minutter. Hvad den har lavet med mit program ved jeg
egentlig ikke, men da jeg bagefter kørte "Belarc Advisor", som fortæller en
masse om, hvad der er installeret i computeren, stod der, at der var SP1 i
den stadigvæk.
Hvordan udskifter man den med SP2?
Det var så enkelt første gang, jeg gjorde det. Jeg trykkede på en knap, og
Vupti. Nu bliver jeg guidet igennem utallige sider, der fortæller mig en
masse, jeg ikke begriber et ord af.
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 17:42

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vupti. Nu bliver jeg guidet igennem utallige sider, der fortæller mig en

Højreklik på denne computer vælg egenskaber og se om der står ServicePack2.
Hvorfor bruger du ikke bare Windows Update? Jeg har aldrig hørt om at man
opdaterer Windows med Google.Hvis du har en WIN med SP1 så kan du hente SP2
her
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
--
venlig hilsen
Bjarne

Fra : Jørgen

Dato : 01-07-06 21:22

Hvis du har en WIN med SP1 så kan du hente SP2
> [...]

************************************

Denne gang fik jeg vist rigtigt opdateret mit program. Den hentede og
installerede 45 filer eller programmer. Det tog over en time. Hvad den
egentlig har lavet, ved jeg ikke. Det var i min sogen efter en tast, der lod
mig installere SP2. Jeg benyttede ovennævnte link. Den fandt jeg ikke, og
jeg har stadig SP1 installeret..

Jeg har Windows XP og 128 MB primær/256 MB sekundær memory og er tilsluttet.
TDC's bredbådsnet

Der er så mange her, der siger, "At man skal bare......" Det har jeg ikke
oplevet. Tværtimod. Hele denne lørdag aften har jeg, mens konen så fodbold
uden mål, siddet og kæmpet for at få SP2 installeret. Endnu uden held.

Jørgan

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 22:43

> [...]
> jeg har stadig SP1 installeret..
>
> Jeg har Windows XP og 128 MB primær/256 MB sekundær memory og er

Har du genstartet efter den "opdatering" Download du hellere den SP2 fil til
din harddisk du skal vælge GEM så har du den jo hvis du skal geninstallere
engang. når du har hentet den lukker du browseren og dobbeltklikker på filen
KB835935-SP2-DAN.exe du har hentet,
venlig hilsen
Bjarne

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-07-06 21:57

Jørgen wrote:
> Jeg er meget bange for at formattere c:drevet med tanken på alt det,
> jeg mister.

Backup backup backup.
Hvis du har flere harddiske tilsluttet din pc så er det en god ide at flytte
dokumenter og lagringsmappen til OE til et andet drev end C: Og ellers
sørge for at alle dokumenter billeder lydfiler ect. bliver gemt på den
harddisk også. Sørg også for at have de installations filer på de
programmer du har hentet i tiden løb på enten cd dvd eller anden harddisk
end C:
Hvis så, kan det ikke gå helt galt når man roder med en system opsætning.

> Så ville jeg prøve forinden at installere SP2, når det nu måske
> alligevel skulle smadres altsammen bagefter. Og en frisk Norton ville
> vel ikke skade?

Håber at du er klar over at en fejlet installering af norton kan være lige
så fatalt for styresystemet som en SP2 der fejler. Faktisk har du en risiko
hvergang du installer et program.

mvh
Henning

der selv havde et alvorligt crash med windows fornylig. En linux installation
overskrev windows. (fejl 40) Kom hurtigt på banen igen med windows fordi
jeg gemmer mine filer som beskrevet oven for.