Kan man se hvor en bestemt ip-adresse høre~
Fra : Ole Møghahl

Dato : 27-06-06 12:04

Kan man se hvor en bestemt ip-adresse hører til og evt. mere præcist hvor i
landet ?

80.166.136.61

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-06-06 12:58

Den 27-06-06 13.03 skrev Ole Møghahl følgende:
> Kan man se hvor en bestemt ip-adresse hører til og evt. mere præcist hvor i
> landet ?
>
> 80.166.136.61

Du kan slå reverse-DNS-adressen op, fx via:
http://www.dnsstuff.com

Her fremgår det, at den pågældende ip-adresse resolver til
lo1.albnxx11.ip.tele.dk

Du kan se, vedkommende er kunde hos TDC ("tele.dk"), mens "albnxx11"
henviser til den central, han går på nettet gennem. Der har engang været
en oversigt på nedenstående adresse, men den svarer ikke i øjeblikket.
Et gæt vil dog være, at "alb" står for Aalborg.

http://www.ifa.au.dk/~harder/cirkulaere24.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-06-06 13:04

On Tue, 27 Jun 2006 13:58:26 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>en oversigt på nedenstående adresse, men den svarer ikke i øjeblikket.
>Et gæt vil dog være, at "alb" står for Aalborg.

alb henviser til Albertslund; ab henviser til Aalborg.

Alt efter netværksstrukturen behøver det dog ikke at være specielt tæt
på Albertslund.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-06-06 13:06

Den 27-06-06 13.58 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Et gæt vil dog være, at "alb" står for Aalborg.

Og det gør det så ikke, det står for Albertslund. Listen over centraler
ligger i Googles cahce:
http://66.249.93.104/u/aarhus?q=cache:BE-SueaWuYEJ:www.ifa.au.dk/~harder/cirkulaere24.html+borups+alle&hl=da&ct=clnk&cd=1&ie=UTF-8
Samme link i kort form, hvis ovenstående ombrydes:
http://shor.ter.dk/192681702

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Jesper Angelo

Dato : 27-06-06 13:12

Eller brug GeoIP:

80.166.136.61    DK    Denmark    15    Viborg    Velds        56.4667    9.6167
   Tele Danmark    TDC BB-ADSL users

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-06-06 13:54

On 27 Jun 2006 05:11:32 -0700, "Jesper Angelo" <dkguru@gmail.com>
wrote:

> Eller brug GeoIP:
>
> 80.166.136.61    DK    Denmark    15    Viborg    Velds        56.4667    9.6167
>    Tele Danmark    TDC BB-ADSL users

Næh, GeoIP er da vist ikke up-to-date. (Jeg tror mere på TDCs reverse
DNS end GeoIP).

-A

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-06 17:30

Asbjorn Hojmark wrote:

> Næh, GeoIP er da vist ikke up-to-date. (Jeg tror mere på TDCs reverse
> DNS end GeoIP).

Hvis man endelig vil have koordinater, er det nok også bedre at trække
dem fra TDC's egne dns-servere.

Der er godt nok ikke nogen LOC record på lo1.albnxx11.ip.tele.dk (som
muligvis befinder xxx km væk hos en TDC-kunde), men der findes en på
hoppet lige inden i en traceroute:

$ host -t loc fe0-0-40.100M.albnxx11.ip.tele.dk
fe0-0-40.100M.albnxx11.ip.tele.dk LOC
55 39 45.392 N 12 21 17.536 E 14.65m 100m 100m 5m

Hvis man smider den position ind i Google Maps, ender man på Roskildevej
i Albertslund:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=55+39+45.392+N++12+21+17.536+E&ie=UTF8&om=1

--
Allan Olesen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-06-06 17:48

Allan Olesen <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> writes:

>Der er godt nok ikke nogen LOC record på lo1.albnxx11.ip.tele.dk (som
>muligvis befinder xxx km væk hos en TDC-kunde), men der findes en på
>hoppet lige inden i en traceroute:

Det er med lidt store forbehold. Jeg har lige gravet to eksempler
frem, hvor der er hhv. 30 og 50 km mellem slutbruger-adressen og
nærmeste LOC RR.

Men "lo1" er formentlig et loopback-interface, så afstanden fra
routeren til lo1 skal nok måles i nanometer

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-06 22:11

Klaus Ellegaard wrote:
> Det er med lidt store forbehold. Jeg har lige gravet to eksempler
> frem, hvor der er hhv. 30 og 50 km mellem slutbruger-adressen og
> nærmeste LOC RR.

Der var en grund til, at jeg skrev "xxx km" med 3 x'er.

> Men "lo1" er formentlig et loopback-interface, så afstanden fra
> routeren til lo1 skal nok måles i nanometer

Prøv at kigge på "gentagelsessystematikken" i reverse lookup på de
omkringliggende ip-adresser:

80.166.136.60 does not exist, try again
80.166.136.61 lo1.albnxx11.ip.tele.dk
80.166.136.62 cpe.lo1.0x50a6883e.albnxx11.customer.tele.dk
80.166.136.63 does not exist, try again
80.166.136.64 does not exist, try again
80.166.136.65 lo1.albnxx12.ip.tele.dk
80.166.136.66 cpe.lo1.0x50a68842.albnxx12.customer.tele.dk
80.166.136.67 does not exist, try again
80.166.136.68 does not exist, try again
80.166.136.69 lo1.albnxx13.ip.tele.dk
80.166.136.70 cpe.lo1.0x50a68846.albnxx13.customer.tele.dk

Nu gætter jeg helt vildt, men ligner det ikke mere en stak kunder, som
hver især har fået tildelt en offentlig /30 til deres eget netværk med 1
PC - i stil med de gamle Pro@cces-forbindelser?

Altså:
80.166.136.60: Netværkets adresse på indersiden af TDC-routeren
80.166.136.61: TDC-routerens adresse indadtil
80.166.136.62: Kundens maskine
80.166.136.63: Broadcastadresse

I så fald tilhører 80.166.136.61 vel udstyr, der står ude hos kunden?

--
Allan Olesen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-06-06 22:28

> [...]

>80.166.136.62: Kundens maskine
>80.166.136.63: Broadcastadresse

>I så fald tilhører 80.166.136.61 vel udstyr, der står ude hos kunden?

Nej, det er TDC-enden af local-loop-kredsløbet.

Det er også derfor, den hedder "loopback1.tdc-router" i DNS.

Der er ingen kundeadresser i det netværk - .62 er TDCs router på
kundens adresse. Men altså ikke kundens maskine - den er PAT'et
inde bag CPE'en. Medmindre kunden selvfølgelig hælder én maskine
direkte på nettet, men så er denne maskine jo termineringen af
local-loopet. Og den snakker så med .61, der står på centralen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-06 22:47

Klaus Ellegaard wrote:
> [...]
> direkte på nettet, men så er denne maskine jo termineringen af
> local-loopet. Og den snakker så med .61, der står på centralen.

Åh, så man bruger også en hel /30 til DEN side af routeren. Dvs. et
forbrug af i alt 8 ip-adresser for at give en kunde en enkelt ip-adresse?

Jeg har i min naivitet altid troet at, at man på ydersiden af
TDC-routerne brugte større net, så flere af disse routere indgik i samme
net.

--
Allan Olesen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-06-06 22:59

Allan Olesen <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> writes:

>Åh, så man bruger også en hel /30 til DEN side af routeren. Dvs. et
>forbrug af i alt 8 ip-adresser for at give en kunde en enkelt ip-adresse?

4 i hvert fald.

Som udgangspunkt er indersiden PAT'et, så den er "gratis". Men hvis
kunden har brug for to servere direkte på nettet, så bliver det
unægteligt til en /30 til local-loop og en /29 til kundens maskiner.
Det giver giver pludselig 12 adresser for to maskiner (okay, man kan
selvfølgelig have op til 5 i den løsning, men udnyttelsesgraden er
stadig ret ringe).

>Jeg har i min naivitet altid troet at, at man på ydersiden af
>TDC-routerne brugte større net, så flere af disse routere indgik i samme
>net.

Det gør de vist også nu. Men det er nok ikke besværet værd at få
alle de gamle kunder til at lave om på deres fungerende løsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 06-10-06 20:30

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmeste LOC RR.
>
> Men "lo1" er formentlig et loopback-interface, så afstanden fra
> routeren til lo1 skal nok måles i nanometer

Jeg har fundet et link, hvor man også kan finde ens ip-adresse.

Hvor sikker er denne side mht. den præcise placering af personen bag en
ip-adresse?

Hvis siden er for upræcis, findes der så andre sider, der bedre kan spore
hvor ejeren af en ip-adresse kommer fra?

Linket er:
http://www.ip2location.com

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 06-10-06 23:25

Den Fri, 6 Oct 2006 21:29:46 +0200 skrev Anders Boholdt-Petersen:
> [...]
>
> Jeg har fundet et link, hvor man også kan finde ens ip-adresse.
>
> Hvor sikker er denne side mht. den præcise placering af personen bag en

(DK) Denmark
Copenhagen
Copenhagen

Jeg kan ikke mindes vi skulle have en by der hedder sådan herovre i
det mørke Jylland

Selv diverse porno-sider plejer at være mere præcise med deres
"meet girls in"-reklamer, de er da som regel indenfor 50-100 km herfra.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-06 15:57

Den 27 Jun 2006 05:11:32 -0700 skrev Jesper Angelo:
> Eller brug GeoIP:
>
> 80.166.136.61    DK    Denmark    15    Viborg    Velds        56.4667    9.6167
>    Tele Danmark    TDC BB-ADSL users

Viborg? Ligger der en Viborg i omegnen af Albertslund-centralen?

Mvh
Kent