Open Proxy
Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 17:54

Hej

Har knoklet hos en kunde for at finde ud af hvorfor TDC har lukket for
mail (via pasmtp). Begrundelsen er som jeg ser det fordi CSIRT mener at
hans server er en Open Proxy.
Det kan jeg nu ikke rigtigt se - og det uanset hvordan jeg tester.

Uheldigvis så har TDC CSIRT tilsyneladende ferielukket så der kan jeg
ikke hente mere info for begrundelsen for lukningen. Så er det jeg må
spørge her i gruppen, for her er helt sikkert en der er klogere end jeg ;)

I mailloggen læser jeg følgende:

Jun 26 00:45:36 asgaard postfix/smtp[30187]: 65038352AB:
to=<xxxxxx@xxxx.com>, relay=pasmtp.tele.dk[80.160.77.108], delay=0,
status=bounced (host pasmtp.tele.dk[80.160.77.108] said: 554 Service
unavailable; Client host [80.198.XXX.XXX] blocked using rbl.tdk.net;
http://tdc.mail.dk/rbl/ - Access denied: Open proxy. Call: +45 89459638

Ved at gå på http://tdc.mail.dk/rbl/ så er der ikke meget mere informtion.

Så hva kan jeg gøre?

MvH

/Andreas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-06-06 18:14

Andreas Lorensen <andlo@sodemarn.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> status=bounced (host pasmtp.tele.dk[80.160.77.108] said: 554 Service
> unavailable; Client host [80.198.XXX.XXX] blocked using rbl.tdk.net;

Kører maskinen andet end mail? Proxyserver er normal en gateway til
internet, så hvis maskinen osse bruges til brugeres internet adgang ligger
problemet muligvis her.

Open Proxy servere kan bruges af folk på internettet som springbræt videre.
Dvs hvis din kundes proxy server ikke er beskyttet kan folk bruge den til
at komme videre ud på internettet og være skjult bag din kundes IP-adresse.

Dette kan fx. bruges til at sende spam, foretage hacker og andre typer
angreb, hvor det er din kunde som vil stå som afsender af dataene.

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 18:38

Bjarke Andersen skrev:

> Kører maskinen andet end mail? Proxyserver er normal en gateway til
> internet, så hvis maskinen osse bruges til brugeres internet adgang ligger
> problemet muligvis her.

Ja den hoster nogle sites o noget mail.

> [...]
>
> Dette kan fx. bruges til at sende spam, foretage hacker og andre typer
> angreb, hvor det er din kunde som vil stå som afsender af dataene.

Det er også hvad jeg har forstået - og jeg har testet med nogle mere
eller mindre troværdige Open Proxy checkere på internettet - alle meldte
at der ikke var noget.

/A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-06-06 21:54

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> crashed Echelon writing

> Det er også hvad jeg har forstået - og jeg har testet med nogle mere
> eller mindre troværdige Open Proxy checkere på internettet - alle meldte
> at der ikke var noget.

Og bare for at være sikker, vi snakker open proxy checkere og ikke open
relay checkere?

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 22:20

Bjarke Andersen skrev:

> Og bare for at være sikker, vi snakker open proxy checkere og ikke open
> relay checkere?

Ja helt 100 - har faktisk brugt begge slagser for nu bare at være sikker.

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-06 18:30

Andreas Lorensen <andlo@sodemarn.dk> writes:

> [...]
> at hans server er en Open Proxy.
> Det kan jeg nu ikke rigtigt se - og det uanset hvordan jeg tester.

Når du ikke skriver mere om hvad du har prøvet er det svært at hjælpe
dig til hvad du måske *ikke* har prøvet. Kører der en webserver på
IP-adressen og har du testet den?

Fejlen Open Proxy tyder på at det kunne være mod_proxy der er sat op
til at tillade at udefrakommende kan bruge webserveren som proxy. Så
kan de enten simpelthen forbinde sig til port 25 på en maskine med
CONNECT eller indlejre deres SMTP-data i en POST-request de "sender"
til http://mailserver:25/.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 18:43

Peter Makholm skrev:

> Når du ikke skriver mere om hvad du har prøvet er det svært at hjælpe
> dig til hvad du måske *ikke* har prøvet. Kører der en webserver på
> IP-adressen og har du testet den?

Ja - du har jo ret - jeg har kontrolleret firewallopsætning som det
første. Herefter kontrolleret for open mail relay samt open proxy vha
forskellige online værktøjer på nettet. De fandt intet.

> [...]
> kan de enten simpelthen forbinde sig til port 25 på en maskine med
> CONNECT eller indlejre deres SMTP-data i en POST-request de "sender"

Jeg vil da lige se efter mod_proxy i configurationsfilerne. Det lyder jo
som en god mulighed.

Har du en god måde at kontrollerere for dette problem ? en vejledning
eller lign ville være guld for mig.

/Andreas

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 18:51

Andreas Lorensen skrev:
> Jeg vil da lige se efter mod_proxy i configurationsfilerne. Det lyder jo
> som en god mulighed.

Kan ikke finde en eneste mod_proxy i nogle conf filer. Så det er nok
ikke det....desværre.

/A

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-06-06 19:16

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> writes:

> Har du en god måde at kontrollerere for dette problem ? en vejledning
> eller lign ville være guld for mig.

Hvilke services koerer du ud mod Internettet?

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-06-06 22:39

On Mon, 2006-06-26 at 18:54 +0200, Andreas Lorensen wrote:
> Hej
>
> Har knoklet hos en kunde for at finde ud af hvorfor TDC har lukket for
> mail (via pasmtp). Begrundelsen er som jeg ser det fordi CSIRT mener at
> hans server er en Open Proxy.

Hvad siger netstat?

Hvad siger ps eller taskmanager?

Hvilket setup har kunden? Hvilken mailserver, firewall, webserver,
etcetera.

> Det kan jeg nu ikke rigtigt se - og det uanset hvordan jeg tester.
>
> Uheldigvis så har TDC CSIRT tilsyneladende ferielukket så der kan jeg

Prøv at ring 80808080, TDC reception.

> [...]

> status=bounced (host pasmtp.tele.dk[80.160.77.108] said: 554 Service
> unavailable; Client host [80.198.XXX.XXX] blocked using rbl.tdk.net;

Du skal have fat i TDC. Selvom du løser problemmet bliver du ikke
fjernet uden at tage kontakt til dem.

http://tdc.mail.dk/rbl/rbl_dk.shtml

Er du blevet henvist til denne side og mener du ikke du bør stå i TDC's
RBL, kan du skrive til TDC's postmaster på emailadressen
postmaster@abuse.mail.dk

Din henvendelse skal indeholde følgende info:
- Emne: rbl
- Årsagen til at du mener du skal fjernes fra listen.
- IP-adressen som er blokeret.
- Hvad har du foretaget dig for at udbedre fejlen.

Jeg ville nok skrive fra en adresse der virker :)

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 26-06-06 23:18

Christian E. Lysel skrev:

> Hvad siger netstat?
>
> Hvad siger ps eller taskmanager?
>
> Hvilket setup har kunden? Hvilken mailserver, firewall, webserver,
> etcetera.

Vender tilbage i morgen og ser mere på det der.....

> Prøv at ring 80808080, TDC reception.

Sjovt nok er det dem der oplyser mig at CSIRT har ferielukket men man
kan maile til dem.
det har kunden gjort, men har endnu ikke fået svar. Måske der dukker
noget op i morgen.

> Du skal have fat i TDC. Selvom du løser problemmet bliver du ikke
> fjernet uden at tage kontakt til dem.
>
> http://tdc.mail.dk/rbl/rbl_dk.shtml

ja men altså - de er ikke at træffe :( Og jeg vil jo også hels være
sikker på at problemet var fjernet inden der blev genåbnet. Og ville
gerne høre mere hvad den eksakte grund er til lukningen. Måske det ku
hjælpe til at lokalicere fejlen.

> Jeg ville nok skrive fra en adresse der virker :)

Hehe ja det giver sig selv ;)

Tak for indput til både dig og de andre. Jeg vender tilbage med en
beskrivelse af opsættet. I hovedtræk er det Suse 10.1, Apache2 og postfix.

MvH
/Andreas

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-06-06 22:32

Andreas Lorensen skrev:
> [...]
> hans server er en Open Proxy.
> Det kan jeg nu ikke rigtigt se - og det uanset hvordan jeg tester.

Nu fandt jeg noget i apacheloggen - en suspekthed på mærkelige tider af
døgnet mod awstat.pl der udover at være placeret i cgi-bin havde
mærkelige rettigheder.
Den havde jeg heldigvis allerede flyttet, og efterfølgende kom der også
nogle post mod denne fil trods den ikke vr der længere. Jeg tror
virkelig det var der at problemet lå.

Nu vil jeg holde øje de næste par dage - dels med aktivitet fra den IP
jeg spottede ud, og dels mod aktvitet indeholdende POST.

Tak for hjælp indtil videre.

Kn lige tilføje, at TDC CSIRT stadig holder ferie, men lidt vedoldenhed
med TDC erhverv giver respons, og jeg fik kontakt til een der ku hjælpe.

/Anreas