Krrish
Fra : Carsten Agger

Dato : 08-09-06 20:57

KRRISH er den første stort anlagte indiske superheltefilm, og som sådan
gør den det godt - den er fuld af good clean fun, og den lette,
humoristiske tone gør den til en fornøjelse at se. Nogen dybere mening
skal man nok lede længe efter - denne film går efter at underholde, men
det gør den til gengæld godt.

Begge Krishnas forældre døde umiddelbart efter hans fødsel, og han
vokser derfor op hos sin bedstemor. Krishnas far var født med en
hjerneskade, men blev efter sit møde med rumvæsnet Jadoo udstyret med
særlige evner, især en lynende intelligens (som fortalt i filmens
forgænger, science fiction-eventyret Koi... Mil Gaya).

Krishna (spillet af Hrithik Roshan) har arvet disse evner, og han kan
løbe hurtigere end en hest, klatre op ad en bjergside som var det en
trappe og hoppe højere end et hus.

Men Krishnas far døde, da kyniske mennesker forsøgte at udnytte hans
evner, og hans bedstemor er skrækslagen for også at miste Krishna
ligesom hun mistede hans forældre, så hele hans liv har hun kæmpet for
at skjule ham for omverdenen - i en hytte ved en lille landsby langt
oppe i bjergene.

Hertil kommer imidlertid en dag den smukke journalist Priya (Priyanka
Chopra), som Krishna forelsker sig i.

Priya og hendes veninde bor i Singapore, og da de er lige ved at blive
fyret fra deres job på TV-kanalen, beslutter de at lokke Krishna dertil,
så de kan lave en udsendelse om ham og redde deres job.

Det lykkes imidlertid ikke så godt, men under en brand i et cirkus ser
Krishna sig nødsaget til at tage en maske på, så han kan redde en flok
nødstedte børn - og superhelten KRRISH er født.

Samtidig viser det sig, at den onde dr. Siddhant Arya, som fik hans far
myrdet, er ved at virkeliggøre sin drøm om at bygge en computer, som kan
forudsige og ændre alle fremtidige begivenheder. Krrish kastes dermed
pludselig ind i en forrygende kamp mod uret, mod den onde videnskabsmand
(pragtfuldt spillet af Nasiruddin Shah), og for Priya ...

Historien er som sagt good clean fun med masser af små sidehandlinger -
en ægte kombination af superhelte og Bollywood, med dén lette tone og
vægt på romantik og family values, der karekteriserer sidstnævnte, og
med den action og det tegneserieagtige verdensbillede, der
karakteriserer førstnævnte. Hrithik Roshan passer ganske perfekt i
hovedrollen - herudover bider man af skuespillerne kun mærke i Sharat
Saxena som faderens gamle ven og (som sagt) Nasiruddin Shah som den
vanvittige dr. Arya.

Størstedelen af filmen er optaget on location i Singapore, og det er
karakteristisk, hvordan alle de steder i verden, hvor der bor indere -
som f.eks. Thailand, Storbritannien, USA og altså også Singapore -
bliver til selvfølgelige dele af indisk films "hindi-talende" univers.

En film, der bør ses, hvis man gerne vil underholdes af en
superheltefilm i den "lette" ende - og det skulle undre mig meget, om
ikke det er første afdrag på en hel saga om superhelten KRRISH og hans
bedrifter. Hvis opfølgerne kan holde stilen, kan det meget let gå hen og
blive spændende at se!

--
http://www.modspil.dk/film/
- fordi tidens film kræver et MODSPIL!

Fra : PerX ...

Dato : 10-09-06 03:36

In article <4501ca92$0$75037$14726298@news.sunsite.dk>,
agger@NOSPAMdotcdot.DK says...
> KRRISH er den første stort anlagte indiske superheltefilm,

Hvor ser du den? Er det på DVD?

Fra : Carsten Agger

Dato : 10-09-06 09:18

PerX ... wrote:
> In article <4501ca92$0$75037$14726298@news.sunsite.dk>,
> agger@NOSPAMdotcdot.DK says...
>>

> Hvor ser du den? Er det på DVD?

Ja, på DVD - jeg købte den selv i Bazar Vest, Århus med indiske
undertekster; generelt er der mange pakistanske kiosker/købmænd,
der har indiske film. Ellers kan den fås fra CD-WOW o.l. ...

--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : PerX ...

Dato : 11-09-06 15:49

In article <4503c9cf$0$75030$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> undertekster; generelt er der mange pakistanske kiosker/købmænd,
> der har indiske film. Ellers kan den fås fra CD-WOW o.l. ...

Kommer der nogen siden den slags film op i biograferne herhjemme? Det er
pudsigt hvis man lytter til den engelske film hitlisten, nogen gange er
der bollywood film blandt top 10 - der må være et større kunde underlag
der ovre :)

Fra : Carsten Agger

Dato : 11-09-06 20:21

PerX ... wrote:
> [...]
> pudsigt hvis man lytter til den engelske film hitlisten, nogen gange er
> der bollywood film blandt top 10 - der må være et større kunde underlag

Det er sjældent! "Monsoon Wedding" kom op for et par år siden, men det
er heller ikke en "rigtig" Bollywoodfilm eftersom den egentlig blev
lavet for et vestligt publikum. Den nye "glamour-romance" af Karan Johar
"Kabhi Alvidah Naa Kehnaa" (tror jeg den hedder) har gået i Albertslund Bio.

Jeg anser det dog faktisk for at være ganske sandsynligt at "Krrish"
skulle dukke op i DK, om nogen gør: Den tegner til at blive *meget*
populær og er ved at gå sin sejrsgang over hele Asien ...

Og ja, en stor forskel ml. Danmark og England er jo at de har "lidt"
flere folk med oprindelse i Pakistan og Indien - men måske også et
generelt større befolkningsunderlag og derfor bedre plads til at have
"lidt for enhver smag".

--
http://www.modspil.dk/film
- fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-09-06 08:40

Det lyder lidt som en indisk Superman inkarnation på syre?

Mvh. Martin

Fra : Kim2000

Dato : 10-09-06 09:04

"Carsten Agger" <agger@NOSPAMdotcdot.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> afdrag på en hel saga om superhelten KRRISH og hans bedrifter. Hvis
> opfølgerne kan holde stilen, kan det meget let gå hen og blive spændende

Det kan også være der kommer en film med Pytmand, manden der er ligeglad med
alt. Hjælp hjælp, toget kører af sporet, Pytmand kommer og redder dagen ved
at sige pyt med det, det er glemt om en uge. En gammel sut er faldet,
Pytmand kommer til hjælp ved at sige, pyt med det, det er bare en gammel
sut.....

mvh
Kim, der så Bertelsen i går

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-06 09:21

Kim2000 wrote:
> [...]
> at sige pyt med det, det er glemt om en uge. En gammel sut er faldet,
> Pytmand kommer til hjælp ved at sige, pyt med det, det er bare en gammel

Det minder mig om at jeg gik glip af den episode der kom efter den hvori
Pytmand rent faktisk led nederlag, og var ude af stand til at pytte af
en meget, meget sørgelig begivenhed. Jeg er ikke 100% sikker på hvad den
meget sørgelige begivenhed var, men muligivs at George W. Bush blev
genvalgt.

Er der en eller anden der kort kan opsummere den følende episode, som
jeg altså gik glip af, hvori Pytmand formodentlig kommer ovenpå igen

--
Peter Knutsen
sagatafl.org