henrik/aktier
Fra : Michael Holm

Dato : 08-09-06 19:15

Jeg overvejede om man kunne nå at købe aktier i apple inden tirsdag, ved
at du Henrik M. har købt , hvordan har du gjort det, kan man gøre det
online ?

mvh
michael

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-06 19:49

On 2006-09-08 20:15:17 +0200, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> Jeg overvejede om man kunne nå at købe aktier i apple inden tirsdag, ved
> at du Henrik M. har købt , hvordan har du gjort det, kan man gøre det
> online ?

Jeg køber bare aktier gennem min netbank hos Jyske Bank. Jeg kan ikke
tro andet, end at man kan gøre det via alle netbanker. Jeg vil tro, man
kan købe alle børsnoterede aktier i verden. Det kan man i hvert fald
hos Jyske Bank. Apples aktiesymbol er AAPL.

Desværre plejer det at tage nogle dage, før handler med udenlandske
aktier går igennem. Det kan derfor være svært at nå det inden tirsdag.
Jeg er ikke klar over, hvornår kursen bliver låst. I det øjeblik man
klikker på OK, og handlen går igennem, får man en kurs og en pris. Jeg
må tilstå, at jeg ikke er klar over, om det er den endelige pris, eller
om det er et overslag. Hvis man vil være sikker på, at aktierne ikke
stiger helt vildt på et par dage, så kan man lave en limithandel. Det
koster lidt ekstra, men så kan man sætte en maksimal kurs, man vil
give. Man risikerer selvfølgelig, at aktierne stiger for meget, så man
slet ikke får dem, men man sikrer sig jo mod, at de er meget dyrere,
end man regner med.

Jeg er nu ikke sikker på, at du skal være bekymret for, om du kan nå
det inden tirsdag. Min erfaring efter de sidste mange keynotes og
regnskaber er faktisk, at Apples aktier stiger inden, da folk forventer
en hel masse. Bagefter er der en hvis afmatning, da folk om ikke er
skuffede, så ligesom har glemt al hypen. Aktierne plejer derfor at
falde lidt de følgende dage. Det er ikke et dramatisk fald, men nok
til, at det ikke kan betale sig at skynde sig at købe før begivenheden.
Hvis aktierne skulle stige kraftigt efter på tirsdag, så er det første
gang, jeg ser, Apples aktier stiger umiddelbart efter en god nyhed
eller produktlancering. Det er som om, investorerne lige skal have lidt
tid til at tygge på det. Det tog også flere års godt iPod-salg, før
Apples aktier steg.

Apples aktier tog et slemt dyk i sommer ligesom de fleste andre aktier.
De var kortvarigt helt nede på 51. Nu er de på vej op igen og har nået
72. De er steget meget den sidste uge (fra 67), og det kunne tyde på,
at de som sædvanlig stiger indtil på tirsdag og derefter falder lidt.
Sidste vinter var de vist oppe på 87, og de fleste analytikere tror
stadig på Apple aktie. Jeg tror derfor også, det er et godt køb. Apple
plejer i øvrigt ikke at udbetale udbytte, så det er kun kursen, man kan
tjene noget på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-09-06 21:21

> [...]
> kan købe alle børsnoterede aktier i verden. Det kan man i hvert fald
> hos Jyske Bank. Apples aktiesymbol er AAPL.

Det kan man ikke i Alm. Brand netbank.

> [...]
> give. Man risikerer selvfølgelig, at aktierne stiger for meget, så man
> slet ikke får dem, men man sikrer sig jo mod, at de er meget dyrere,

Min erfaring er at man kan gå ind i Alm Brand Bank på rådhuspladsen
(KBH) inden 15:00 og købe samme dag. (NASDAQ åbner 15:00 dansk tid.)

Fra : Michael Holm

Dato : 09-09-06 10:22

> Det kan man ikke i Alm. Brand netbank.

> Min erfaring er at man kan gå ind i Alm Brand Bank på rådhuspladsen
> (KBH) inden 15:00 og købe samme dag. (NASDAQ åbner 15:00 dansk tid.)

Tak for gode svar alle 3!

Hvordan med minste køb, ved I hvor lidt man kan købe, er det f.eks. 1000
kr. eller 5.000/10.000 kr ?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-09-06 17:30

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Hvordan med minste køb, ved I hvor lidt man kan købe, er det f.eks. 1000
> kr. eller 5.000/10.000 kr ?

Jo mindre du køber, jo større er omkostningerne relativt, både kurtage
og depotgebyr.

1 aktie koster omkring 427Kr. Dertil kommer minimumskurtage.

Hvis det mest er for sjov og du snart sælger igen, så burde du se på
www.nordnet.dk og www.saxobank.dk.

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-09-06 08:34

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Tak for gode svar alle 3!
>
> Hvordan med minste køb, ved I hvor lidt man kan købe, er det f.eks. 1000
> kr. eller 5.000/10.000 kr ?

Det kommer vist an på hvor man køber. I Jyske Netbank kan du nøjes med
at købe en enkelt aktie, men kurtagen er så 150 kr. Hvilket jo er lidt
meget hvis købet kun er på ca. 500 kr.

Hvis det er limithandel skal man mindst købe 20 stk.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-09-06 21:59

> [...]
> stadig på Apple aktie. Jeg tror derfor også, det er et godt køb. Apple
> plejer i øvrigt ikke at udbetale udbytte, så det er kun kursen, man kan

Flere analytikere har flere gange udtalt, at Apples aktie har et
potentiale til at nå kurs 100, så der er da lidt at tjene hvis de når de
højder, og man ellers har købt dem billigt. Og at man nænner at sælge
dem igen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert