Vinterhi
Fra : PSG

Dato : 08-09-06 13:44

Hey

Nu skal min T-Rex snart i vinterhi. I foråret da jeg skulle have den i gang
igen var motoren helt død og selvom jeg skiftede batteri ville den ikke i
gang. Det kostede en tur hos mekanikeren at få liv i den igen, og det vil
jeg gerne undgå næste forår. Er der nogen gode råd til hvad jeg bør gøre
inden jeg parkerer den for vinteren (den kommer til at stå i en opvarmet og
tør kælder)?

På forhånd tak.

- Patrick

Fra : Brian

Dato : 08-09-06 18:08

"PSG" <psg@myreget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det vil jeg gerne undgå næste forår. Er der nogen gode råd til hvad jeg
> bør gøre inden jeg parkerer den for vinteren (den kommer til at stå i en

Hvad fejlede den den gang?
Kommer den til at stå i en varm, tør kælder er det jo optimale forhold...

Fra : PSG

Dato : 10-09-06 09:41

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "PSG" <psg@myreget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad fejlede den den gang?

Mekanikeren sagde noget med fugt i kaburatoren.

> Kommer den til at stå i en varm, tør kælder er det jo optimale forhold...

Jeg sætter den i en p-kælder på mit arbejde, så den burde være godt
beskyttet hen over vinteren. Den mekaniker der ordnede den mente at jeg
skulle hælde karburatorvæske i tanken. Er det er råd I kan anbefale?

- Patrick

Fra : Corty

Dato : 10-09-06 10:06

"PSG" <psgMYRE@get2net.dk> wrote in

> [...]
> beskyttet hen over vinteren. Den mekaniker der ordnede den mente at
> jeg skulle hælde karburatorvæske i tanken. Er det er råd I kan

Kom en slat karburatorsprit i benzinen (2 dl pr 5L (ca)) - start maskinen
og kør en tur på 10 minutter. Så er du sikker på at benzinen med
karbspritten er kommet ned i karburator og alle andre steder.

Det skulle gerne modvirke fugtproblemer gennem vinteren.

Jeg gør faktisk det samme med plæneklipperen, og den starter (i
modsætning til naboens) - i første hug om foråret (skifter olie og
stikker den et nyt tændrør).

/Corty

Fra : Hr. Jensen

Dato : 10-09-06 10:13

Den Sun, 10 Sep 2006 10:40:58 +0200 sendte "PSG" <psgMYRE@get2net.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>beskyttet hen over vinteren. Den mekaniker der ordnede den mente at jeg
>skulle hælde karburatorvæske i tanken. Er det er råd I kan anbefale?

Ja og nej. Hvis du skal køre på den og den har problemer med
karburartoris, så ja.
Problemet med karburatorsprit er at spritten modvirker 2-taktsolien,
så smøringen nedsættes i en vis grad. Nogle løser det så ved at hælde
2-taksolie direkte i tanken, så selvblandersystemet får lidt kunstig
hjælp.

Men skal den bare stå stille i vinterhalvåret, så fyld tanken op med
benzin - helt op til tankstudsen, så er risikoen for kondens i tanken
minimeret.

I øvrigt skulle et par skvæt 2-taktsolie i cylinderen modvirke
rustdannelser.
Bare ud med tændrøret, et par teskefulde olie ind af hullet, på med
tændrøret igen, et par tråd på kickstarteren uden tændingen slået til
så olien fordeles og færdig.

Til foråret køber man et nyt tændrør og sætter i EFTER, at man har sat
tænding på og forsøgt at starte motoren, så olien i cylinderen bliver
skudt af.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Henning Lund

Dato : 08-09-06 19:49

PSG wrote:
> [...]
> næste forår. Er der nogen gode råd til hvad jeg bør gøre inden
> jeg parkerer den for vinteren (den kommer til at stå i en

Start den en gang om ugen vinteren igennem.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Hekto

Dato : 09-09-06 00:15

> Start den en gang om ugen vinteren igennem.

Ja, så den rigtigt kan opbygge kondensvand i krumtaphuset?

Start den, kør den varm. Sprøjt WD40 igennem indsugningen - bare lad
den blive kvalt af det. Pil tændrøret ud og giv den et ordentligt skud
WD40 igennem hullet og sæt tndrøret på igen.

Vinteren igennem tørnes motoren et par omgange med kickstarteren -
stille og roligt og uden at starte den.

Tag akumulatoren af, efterfyld med vand, lad den op og stil den
frostfrit. 'Top den op' et par gange hen over vinteren.

Til foråret - start den og kør.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henning Lund

Dato : 09-09-06 07:06

Hekto wrote:

> Ja, så den rigtigt kan opbygge kondensvand i krumtaphuset?

I en opvarmet kælder?

Fra : Hekto

Dato : 12-09-06 14:48

Henning Lund pretended :
> I en opvarmet kælder?

Fugt kommer an på mange ting. Ikke så meget
opvarmning, men mere temperaturændringer.

Skal man starte den, skal den ihvertfald varmes
helt op og igennem, og det er ofte ikke nok i
tomgang.

Jeg ville ikke gøre det ihvertfald.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!