Sterilisation - Vasektomi.... spørgsmål...~
Fra : D&O

Dato : 07-09-06 17:06

Hej.

Vi har et par spørgsmål ad jeg går og overvejer sterilisation......

1. De sædceller som der bliver "lukket" af for, hvor bliver de egentlig af
??
2. Er der større risiko for testikkelkræft eller andre sygdomme "i området"
efter sterilisation ??
3. Hvor meget kommer der ved udløsning, i forhold til inden sterilisation ??
4. Mister man lysten til sex ?? (Hvis nej, hvorfor gør dyr det når de bliver
kastereret, er det ikke det samme ??)

Måske mener i at vi bare kan spørge lægen, og ja det kunne vi da godt, men
der er jo ingen grund til at gå ned og forstyrre lægen, når det stadig kun
er en overvejelse.

--
Mvh.
D&O

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-09-06 17:35

D&O wrote:
> Hej.
>
> Vi har et par spørgsmål ad jeg går og overvejer sterilisation......
>
> 1. De sædceller som der bliver "lukket" af for, hvor bliver de
> egentlig af ??

De optages i blodet.

> 2. Er der større risiko for testikkelkræft eller andre sygdomme "i
> området" efter sterilisation ??

Nej.

> 3. Hvor meget kommer der ved udløsning, i forhold til inden
> sterilisation ??

Stort set det samme.

> 4. Mister man lysten til sex ??

Nej.

(Hvis nej, hvorfor gør dyr det når de
> bliver kastereret, er det ikke det samme ??)

Mener du det alvorligt? Hvis ja, så o.k.: Ved kastration fjernes tesiklerne,
ved sterilisation overskæres sædstrengene. Man producerer altså stadig både
sæd og kønshormoner, de kommer bare ikke ud i sædlederne.

> Måske mener i at vi bare kan spørge lægen, og ja det kunne vi da
> godt, men der er jo ingen grund til at gå ned og forstyrre lægen, når
> det stadig kun er en overvejelse.

Det kan bestemt anbefales.

Per V-

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : ThomasB

Dato : 07-09-06 18:04

> Det kan bestemt anbefales.

Here we go again...

Fra : D&O

Dato : 07-09-06 18:32

Hej.

Tak for svar.

> Mener du det alvorligt?

Ja, selvfølgelig mente vi det alvorligt, vi er ikke dyrlæger, ej heller
læger og vidste derfor ikke hvad det var de gjorde ved kasteration af
dyr.....
Vi vidste dog godt hvad der skete ved sterilisation, men ikke at det ikke
bare var to udtryk for samme "behandling" så at sige.....

Om det kan anbefales eller ej, det er ikke det vi søger, for vi kan ikke
rigtig bruge andres erfaringer til noget i denne sammenhæng.....

Med tanke på at nyeste forskning viser at det åbenbart nedsætter risikoen
for forskellige slags kræft i livmoderen med op til 50% hos pigen hvis hun
bruger p-piller, så er diskutionen pludselig en helt anden......
- ihvertfald her i huset.....
For hvis hun alligevel vil tage p-piller, så er det ikke strængt nødvendigt
med sterilisationen.....

Og ja, vi har også læst at der er let forhøjet risiko for blodprop i benet
og brystkræft ved p-piller, men forskerne siger at brystkræft ofte er en
mildere form for kræft end de former der er i livmoderen......
- og det kan man vel sagtens tænke sig til, der går sikkert længere tid
inden det opdages i livmoderen, end med brystkræft.....
Den let øgede risiko for disse sygdomme ved brug af p-piller, udligner langt
fra fordelene ved at bruge p-piller, siges der....

Nå, det var et ubehageligt emne at trække med ind i denne debat......
- men vi har selvfølgelig det hele med i overvejelserne....

Ja, vi har 3 børn på 8, 5 og 3, og har ikke lyst til flere, vi er 36 år
gamle, og mener bestemt ikke at vi skal have flere.....
- så det har vi også overvejet......

--
D&O

Fra : Trine P

Dato : 07-09-06 19:37

D&O wrote:

> [...]
> Den let øgede risiko for disse sygdomme ved brug af p-piller, udligner langt
> fra fordelene ved at bruge p-piller, siges der....

Husk lige at medtage gener som vægtøgning, brystspændinger, migræne,
nedsat sexlyst, pletblødninger, øget risiko for venetromboser osv osv ....

--
Trine P

It's not who I am underneath, but what I do that defines me.

Fra : D&O

Dato : 07-09-06 19:49

Hej.

> Husk lige at medtage gener som vægtøgning, brystspændinger, migræne,
> nedsat sexlyst, pletblødninger,

Selvfølgelig, men her er vi så heldige at hun indtil nu aldrig har haft
disse problemer.....

> øget risiko for venetromboser osv osv ....

Det ved vi så ikke hvad er......
- men det er sikkert ikke rart.....

--
D&O

Fra : Trine P

Dato : 07-09-06 19:56

D&O wrote:
> Hej.

> Selvfølgelig, men her er vi så heldige at hun indtil nu aldrig har haft
> disse problemer.....

Heldigt for hende.

> Det ved vi så ikke hvad er......
> - men det er sikkert ikke rart.....

Blodpropper i benenes dybe vener - ofte fulgt af lungeblodpropper.

Fra : D&O

Dato : 07-09-06 20:05

Hej.

> Blodpropper i benenes dybe vener - ofte fulgt af lungeblodpropper.

Er det mon så ikke det de mener med let øget risiko for blodprop i benet ??

Hvis det er, så har lægerne/forskerne vist taget det med i
overvejelsen......
- vi mener det var på eb.dk der stod en artikkel om emnet, men deres
søgemaskine fungere ikke lige nu, så vi kan ikke sende en link......

--
D&O

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-09-06 22:29

Trine P wrote:

> Husk lige at medtage gener som vægtøgning, brystspændinger, migræne,
> nedsat sexlyst, pletblødninger, øget risiko for venetromboser osv osv
Jeg blev steriliseret, fordi min kone ikke kunne tåle at bruge spiral.
P-piller havde vi prøvet, men syntes de havde for mange gener (nu er det
altså også 30 år siden, jeg tror, de er bedre nu).

Per V.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-09-06 22:31

D&O wrote:
> [...]
> Vi vidste dog godt hvad der skete ved sterilisation, men ikke at det
> ikke bare var to udtryk for samme "behandling" så at sige.....

det er det så ikke jo*G* forklaringen er således ganske logisk.... der
findes også kastrationer af mennesker, oftest sker det dog medicinsk, så
vidt jeg er informeret..... somregel som led i en behandling....

> Om det kan anbefales eller ej, det er ikke det vi søger, for vi kan
> ikke rigtig bruge andres erfaringer til noget i denne sammenhæng.....

og det er aligevel andres erfaringer i spørger efter ;)

> [...]
> anden...... - ihvertfald her i huset.....
> For hvis hun alligevel vil tage p-piller, så er det ikke strængt

ikke nødvendigt, nej, men praktisk nok.... p-piller kan jo sagtens
glippe.....

> [...]
> p-piller,
> udligner langt fra fordelene ved at bruge p-piller, siges der....

så er det man skal til at tænke sig om....
er der en historie af den type kræftformer i din kones familie?
eller er der en en baggrund for at mene at der er større risiko for at få
blodpropper og lign...
den type ting kan man sjusse sig lidt frem til ved at kigge på kvinderne i
den allernærmeste familie, og måske også kigge lidt på sin livsstil og sit
eget helbred....

hvor er risikoen størst??

mange graviditeter mindsker også risikoen for diverse kræftformer... det
skyldes ifølge forskning at der er færre ægløsninger i kroppen, ligesom med
p-piller...
te kan også modvirke kræft i æggestokkene....
man kan altid finde for og imod.....

> [...]
>
> Ja, vi har 3 børn på 8, 5 og 3, og har ikke lyst til flere, vi er 36
> år gamle, og mener bestemt ikke at vi skal have flere.....

man skal ikke overveje om "vi" vil have flere børn..... det handler om vil
"JEG" have flere børn....
en sterillisation er ikke en "vi" beslutning.... den er dybt personlig, og
ja, man bør tage sin partner med på råd, men i allersidste instans er det en
beslutning man skal tage for sig selv..... alt andet er at indbyde til at
det bliver en fiasko....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : D&O

Dato : 08-09-06 09:45

Hej.

> og det er aligevel andres erfaringer i spørger efter ;)

Jeg mener at det vi spurgte efter var kolde facts, ikke erfaringer......

> [...]
> den allernærmeste familie, og måske også kigge lidt på sin livsstil og sit

Det er klart.....

> [...]
> med p-piller...
> te kan også modvirke kræft i æggestokkene....

Det er klart, men man vil jo gerne finde mere der taler for en ting end
imod, inden man beslutter det ene eller andet...

> [...]
> en beslutning man skal tage for sig selv..... alt andet er at indbyde til

I sidste ende er der lidt "vi" ind over det alligevel, for hvis hun sagde at
åhhh, hvor vil jeg gerne have én mere, så er man da en lidt dum skid hvis
man bare slår ud med armene og siger "bare ærgerligt skat".....
- så mener jeg da der er et grundlag til, om ikke andet så at vente og se
tiden an.....

Men selvfølgelig er det i allersidste ende kun mig selv der kan sige JA
eller NEJ..... - det er klart.....

--
Mvh.

Fra : Sabina H.

Dato : 08-09-06 16:32

D&O wrote:
> Hej.

> Jeg mener at det vi spurgte efter var kolde facts, ikke
> erfaringer......

iøvrigt....
hvis det er kolde facts i er ude efter, så er dk.videnskab.sundhed nok et
bedre sted... eller dk.helbred ;)
herinde er der altid personlige erfaringer inde over..... ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 08-09-06 16:30

D&O wrote:

> [...]
> dum skid hvis man bare slår ud med armene og siger "bare ærgerligt
> skat"..... - så mener jeg da der er et grundlag til, om ikke

hvorfor er hendes behov vigtigere end dit??
medmindre du naturligvis ikke er 100% sikker*G* sådan rent hypotetisk.....
hvis man er ligeværdige partnere, så må man finde en løsning på en sådan
situation...... hvis den ene er 100% afklaret med at man ikke vil have flere
børn, og den anden er 100% afklaret med at man VIL have flere børn, så skal
der en forhandling igang.... det handler ikke bare om at den der vil have
børnene skal have sin ret, ligesom det ike handler om at den der IKKE vil
have børnene bare skal have sin ret..... men som i enhver beslutning der
tages i et ligeværdigt forhold, er der en forhandling og så tages en fælles
beslutning..... hvis man i kraft af den beslutning går på kompromis med sine
egne følelser, så må man også stå til ansvar for sig selv på det plan....

> Men selvfølgelig er det i allersidste ende kun mig selv der kan sige
> JA eller NEJ..... - det er klart.....

pointen er..... man kan ikke tage så personlig en beslutning som
sterelisation som en fællesbeslutning.... det er og bliver en meget
personlig beslutning, som handler om hvorvidt man selv er klar til at opgive
enhver chance for at få børn i fremtiden...

klart, emnet kan bringes på bane af ens partner, eller man kan overveje det
som et alternativ til andre præventionsmetoder fordi ens partner eksembelvis
ikke kan tåle andre mere almindelige typer.... men til syvende og sidst....
så har man KUN sig selv at tænke på....
dermed ikke sagt at man ikke skal tage sin partner med i overvejelserne,
ligesom man heller ikke skal undlade at tænke på om man måske på et
tidspunkt hen ad vejen kunne få lyst til en efternøler..... der er mange
ting at tage stilling til..... men når alt det er sagt og gjort, så skal man
igen konferere med sig selv alene, om denne beslutning....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : D&O

Dato : 08-09-06 17:21

Hej.

> hvorfor er hendes behov vigtigere end dit??

Det er det da ikke.... ??

> medmindre du naturligvis ikke er 100% sikker*G* sådan rent hypotetisk.....

Kan man nogensinde være 100% sikker på noget som helst her i livet ??
- hele dit liv kan vendes på få sekunder, hvis uheldet er ude....

> [...]
> IKKE vil have børnene bare skal have sin ret..... men som i enhver
> beslutning der tages i et ligeværdigt forhold, er der en forhandling og så

Precis, hvis den hun vil have børn, så mener jeg da at man er en dum skid,
hvis man totalt afviser at overveje det en gang til, og istedet bare at gå
ned til lægen og få et par klip.....
- man kan da i det mindste lige vente lidt og tænke sig om en gang til.....

> hvis man i kraft af den beslutning går på kompromis med sine egne
> følelser, så må man også stå til ansvar for sig selv på det plan....

Det er klart....

> det er og bliver en meget personlig beslutning, som handler om hvorvidt
> man selv er klar til at opgive enhver chance for at få børn i fremtiden...

Selvfølgelig i sidste ende..... vi er da ikke uenige....

Jeg er ikke klar over hvad det precis er du vil frem til med dine
indlæg.....?
Mener du at du kan læse, at jeg ikke selv føler at jeg kan bestemme, eller
at jeg har fået dette på-duttet ??
Eller er det bare en stor advarsel generelt omkring at tage det forkerte
valg ??
- eller hvad er vi ude i ??

Fra : Sabina H.

Dato : 08-09-06 17:44

D&O wrote:
> Hej.

> Det er det da ikke.... ??

hvis du nedprioriterer dine valg, for at give hende en eventuel mulighed i
fremtiden, så prioriterer du hendes behov over dine egne.... og ligeså gør
hun..... især på så spinklet et grundlag som "årrrh jeg ville gerne have en
mere engang", feks......
hvis i derimod sætter jer ned og snakker om tingene og bliver ENIGE om at i
gerne vil holde muligheden åben, så er sagen en ganske anden.....

> Kan man nogensinde være 100% sikker på noget som helst her i livet ??
> - hele dit liv kan vendes på få sekunder, hvis uheldet er ude....

ja man kan..... jeg er feks 100% sikker på at jeg ikke skal have flere
børn.... der er mange faktorer der spiller ind i det, men i bund og grund
har jeg VALGT at det er sådan det skal være....
det vil aldrig ændre sig, uanset hvad min partner siger, heller ikke uanset
hvad en, gud forbyde det, eventuel kommende partner ville.... det er MIT
valg, foretaget på MINE præmisser..... fordi mit liv ER vendt på få
sekunder, og fordi uheldet var ude, igen og igen og igen*G*

så jo... man kan godt være 100% sikker på om man vil have flere børn eller
ej....
hvis du IKKE kan være det, så skal du ikke lade dig sterelisere......

> [...]
> bare at gå ned til lægen og få et par klip.....
> - man kan da i det mindste lige vente lidt og tænke sig om en gang

jamen hvad hvis nu man HAR tænkt sig om.... man HAR aftalt at sådan er det,
man HAR ventet de 3 mdr, og så lige i sidste sekundt inden man går ind til
lægen siger hun "årrrhhhhh..........".....
hvem er det så der er en dum skid??

> Det er klart....

> Selvfølgelig i sidste ende..... vi er da ikke uenige....
>
> Jeg er ikke klar over hvad det precis er du vil frem til med dine
> indlæg.....?

blot pointere ;)

> Mener du at du kan læse, at jeg ikke selv føler at jeg kan bestemme,
> eller at jeg har fået dette på-duttet ??

nu skal du ikke prioritere dig selv højere*G*
nej.... du skal huske at dette er et offentligt forum.... du er ikke den
eneste der læser denne tråd.... hvad hvis nu der sidder en stakkels sjæl
derude og tror at så længe konen siger nej, så er det endegyldigt nej...
uden at tænke på hvad han selv vil??

> Eller er det bare en stor advarsel generelt omkring at tage det
> forkerte valg ??
> - eller hvad er vi ude i ??

vi er blot ude i en debat, for at uddybe lidt......
en debat for at pointere hvad der er vigtigst i sådan en beslutning....

jeg har tidligere været ude i en lignende debat, hvor modparten hårdnakket
påstod at hvis man som mand blev steriliseret så var det UDELUKKENDE fordi
konen ville det..... det er også lidt den stereotype jeg er lidt ude efter
;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : D&O

Dato : 08-09-06 20:17

Hej.

> hvis i derimod sætter jer ned og snakker om tingene og bliver ENIGE om at
> i gerne vil holde muligheden åben, så er sagen en ganske anden.....

Jamen jeg tror at jeg enten har formuleret mig for vagt eller direkte
forkert, for det er sådan at ingen af os ønsker flere børn......

Herfra er det så kun mig O, der svare så ikke mere "vi" eller "os", da jeg
ikke gider flere misforståelser....

> ja man kan..... jeg er feks 100% sikker på at jeg ikke skal have flere
> børn.... der er mange faktorer der spiller ind i det, men i bund og grund
> har jeg VALGT at det er sådan det skal være....

Jamen det er jo også udemærket, jeg er også 100% sikker.......
- men jeg er ikke så snævertsynet at jeg ikke kan se at livet kan tage en
drejning en dag........
Det er sket for mange, jeg har hørt om en "klovn", der fik det indgrebet
fortaget, mødte en ny pige, og fortrød, fik et par børn mere, og fik det
fortaget en gang til..... og oven i købet det hele på statens regning.......
Så selvfølgelig skal man have tænkt grundigt over tingene inden
indgrebet.....

> så jo... man kan godt være 100% sikker på om man vil have flere børn eller
> ej....
> hvis du IKKE kan være det, så skal du ikke lade dig sterelisere......

Jeg er 100% sikker, men jeg er dog ikke 100% sikker på om det er noget for
mig alligevel.....
- men her taler vi mere om frygt for læger mv., end det at ville have flere
børn.....

> [...]
> det, man HAR ventet de 3 mdr, og så lige i sidste sekundt inden man går
> ind til lægen siger hun "årrrhhhhh..........".....

Jeg ser din pointe.....
Meget værre hvis hun først siger det bagefter....
- eller hvis hun nu oven i købet bliver gravid på et senere tidspunkt.....

> nu skal du ikke prioritere dig selv højere*G*

Tak for at du lige trak mig ned på jorden....

> [...]
> eneste der læser denne tråd.... hvad hvis nu der sidder en stakkels sjæl
> derude og tror at så længe konen siger nej, så er det endegyldigt nej...

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men så håber jeg da at denne person også
selv stiller spørgsmål i NG......

> vi er blot ude i en debat, for at uddybe lidt......
> en debat for at pointere hvad der er vigtigst i sådan en beslutning....

Det var også lidt det jeg kom herind for, men mest facts.......
- selv om jeg mener at (nu kommer det alligevel) vi har haft diverse
overvejelser.....

> [...]
> konen ville det..... det er også lidt den stereotype jeg er lidt ude efter

Jeg vil til hver en tid skrive under på at det var mig der bragte dette emne
op her i huset, og det var mig der tænkte at det kunne være en god ide, det
var også mig der har startet snakken herhjemme de gange vi har haft den....
- men nu er hun selvfølgelig også begyndt at tænke over det, og kan
selvfølgelig se visse fordele i ikke at skulle tage den pille hver dag
mv.....

--
Peter

Fra : Sabina H.

Dato : 08-09-06 20:41

D&O wrote:
> Hej.

> Jamen jeg tror at jeg enten har formuleret mig for vagt eller direkte
> forkert, for det er sådan at ingen af os ønsker flere børn......

godtså*GG* så er det på plads..... også selvom jeg egentlig mest debattere
hypotetisk.... jeg er ked af hvis det fremgår som om jeg taler om jer
personligt....

> Herfra er det så kun mig O, der svare så ikke mere "vi" eller "os",
> da jeg ikke gider flere misforståelser....

forståeligt....
pointen var såmænd også at det kan godt være at i, som par, ikke ønsker
flere børn end de tre i allerede har..... og i det fald i bliver sammen
resten af livet, som i med garanti regner med, så er det også fint....
MEN.. i er også nødt til at tage alle eventualiteter med i
overvejelserne.... alle "hvad nu hvis"'er...
hvad nu hvis en af jer døde og i fandt en ny.... hvad nu hvis i gik fra
hinanden... hvad nu hvis, gud forbyde det, et af jeres børn fik brug for
stamceller fra en af sine søskende..... alle sådanne trælse eventualiteter
skal også regnes med...
det er derfor jeg mener at den slags beslutninger ikke kan tages som par....
for i sidste ende er det kun en selv der lever med konsekvenserne af
det.....

> Jamen det er jo også udemærket, jeg er også 100% sikker.......
> - men jeg er ikke så snævertsynet at jeg ikke kan se at livet kan
> tage en drejning en dag........

for mig handler det ikke om at være snæversynet, men om min fremtidige
livskvalitet.... lad mig sige det på denne måde.. HVIS jeg skulle
"fortryde", så bliver det med alvorlige konsekvenser for mit helbred og min
fremtidige fysik..... ordene "kejsersnit", "flækket endetarm" og "permanent
stomi" er en del af en sådan given fremtid.... for ikke at snakke om
eventuel fertilitetsbehandling..... for ikke at tale om at et eventuelt barn
ville blive en voldsom efternøler*G*

> [...]
> på statens regning....... Så selvfølgelig skal man have tænkt
> grundigt over tingene inden indgrebet.....

så er man jo også et paphovede*G* især når der er andre muligheder end at få
ændret indgrebet....
men det viser jo med al tydelighed at han ikke har fået enten indgrebet,
eller børnene, fordi HAN besluttede sig for hvad hans fremtid skulle
indeholde... men at han lod sig påvirke af kvinderne i sit liv..... og det
understreger, desværre, blot den hypotese jeg prøver at nedkæmpe*G*

> Jeg er 100% sikker, men jeg er dog ikke 100% sikker på om det er
> noget for mig alligevel.....
> - men her taler vi mere om frygt for læger mv., end det at ville have
> flere børn.....

frygten for læger er til at overkomme*G* det er et minimalt indgreb som er
overstået på en time, og smerter der er væk på en uge.....

> Jeg ser din pointe.....
> Meget værre hvis hun først siger det bagefter....
> - eller hvis hun nu oven i købet bliver gravid på et senere
> tidspunkt.....

hehe, der har jeg en bekendt der stod i den situation... dumt bøv, siger man
så... og så kan hun ikke forstå at kæresten så det mere passende at besøge
MIG på sygehuset mens jeg lå indlagt grundet akut operation, og ikke hende
mens hun fik en abort.... men sådan kan man jo sige så meget.....

> Tak for at du lige trak mig ned på jorden....

;)

> Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men så håber jeg da at denne person
> også selv stiller spørgsmål i NG......

desværre ved jeg af erfaring at det ikke altid er tilfældet... der er langt
flere "skjulte" medlemmer end man umiddelbart skulle tro.... folk der aldrig
har skrevet, eller endda tidligere har skrevet, men valgt det fra fordi de
finder tonen herinde for træls efterhånden....

> Det var også lidt det jeg kom herind for, men mest facts.......
> - selv om jeg mener at (nu kommer det alligevel) vi har haft diverse
> overvejelser.....

fair nok.... men som jeg lige nævnte kort i et andet indlæg... hvis det var
facts du var ude efter, var dk.videnskab.sundhed eller dk.helbred nok mere
passende.....

> [...]
> begyndt at tænke over det, og kan selvfølgelig se visse fordele i
> ikke at skulle tage den pille hver dag mv.....

jamen indrømmet... her i huset er det min kæreste der har sørget for den
side af sagen.... men beslutingen var udelukkende hans, med hensyn og
baggrund i min medicinske historie..... der er ganske mange fordele i at
have en mand der er steriliseret*G* jeg er glad for ikke at skulle tænke på
den slags igen, selvom jeg havde taget beslutningen selv også..... og havde
min kæreste ikke fået foretaget indgrebet, så havde jeg....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jorge

Dato : 22-09-06 07:17

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> ja man kan..... jeg er feks 100% sikker på at jeg ikke skal have flere
> børn.... der er mange faktorer der spiller ind i det, men i bund og grund
> har jeg VALGT at det er sådan det skal være....

Nej man kan ikke i alle tilfælde være sikker på, at man ikke
vil have flere børn, eller børn overhovedet!

En kvinde jeg arbejdede sammen med, skulle i hvertfald
aldrig have børn, hun ville give sig selv en sterilisation
i fødselsdagsgave da hun blev 25 år. Hun løb desværre
ind i en fyr 3 måneder før sin fødselsdag og blev gravid.
Abort? NEJ! Hun blev jublende og lalleglad lykkelig
og i dag har hun 3 voksne sønner, svigerbørn og
børnebørn.
Hendes udsagn i dag er noget i retning af: " Hold
da kæft hvor var jeg dog uvidende og naiv, da jeg
i sin tid var overbevist om at jeg aldrig skulle have
børn, at jeg blev bollet tyk til den Bob Dylan
koncert er det bedste der er sket i mit liv!"

Min kvindelige boss, lod sig sterilisere da hun var
30 år, for hun ville sateme ikke gå glip af sit frie
single liv, uden ansvar og hæmmende omstændigheder,
hun ville være noget "stort" hendes karriere skulle
ikke bremses af snottede unger og lortebleer!

I dag som 45 årig, fortryder hun bitter hun lod
sig sterilisere, i dag er hun træt af sit single liv
sit karriere ræs, hun føler sig tom og ukvindelig,
hun går fra socialt samvær, hvis der bliver
talt om børn og børnebørn, hun har jo ingen
at give noget videre til andet end ligegyldige
mennesker, der ikke kommer hende ved.
På et tidspunkt, havde hun 10-15 sponsor børn
rundt om i verdenen, men at besøge dem, øgede
kun hendes tomhed.

Fra : Sabina H.

Dato : 22-09-06 07:38

Jorge wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej man kan ikke i alle tilfælde være sikker på, at man ikke
> vil have flere børn, eller børn overhovedet!

nogle kan ikke, andre kan.... i bund og grund handler det om at vælge med
omhu, og vælge for livet.... når man foretager et sådant valg, skal man
tænke sig alle scenarier igennem.....

> [...]
> i sin tid var overbevist om at jeg aldrig skulle have
> børn, at jeg blev bollet tyk til den Bob Dylan
> koncert er det bedste der er sket i mit liv!"

hvor mange kvinder VED når de er 25 at de ikke vil have børn??
det er da hamrende naivt, og viser jo bare at hun aldrig skulle have troet
hun vidste alt....

> [...]
> mennesker, der ikke kommer hende ved.
> På et tidspunkt, havde hun 10-15 sponsor børn
> rundt om i verdenen, men at besøge dem, øgede

bemærker du selv at du her taler om kvinder der ikke har fået børn, på det
tidspunkt de tog beslutningen? og dermed ikke vidste hvad de sagde nej til??

en ting er at fravælge noget 100% uden at ane hvad det handler om, noget
andet er at fravælge det fordi man har prøvet det og ved at det ikke ligger
i ens fremtid........
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jorge

Dato : 28-09-06 09:35

> [...]
> en ting er at fravælge noget 100% uden at ane hvad det handler om, noget
> andet er at fravælge det fordi man har prøvet det og ved at det ikke

Ja, men begge var 100% overbeviste om de ikke ville have børn., så
det med 100% overbevisning/afklarethed giver jeg ikke meget for , ingen
kender jo dagen i morgen.
jeg er helt med på at du, hvor liv og helbred står på spil, er afklaret
med dit valg, du har jo også en dejlig dreng, du skal være omr for!

Fra : Sabina H.

Dato : 28-09-06 11:13

Jorge wrote:
> [...]
>
> Ja, men begge var 100% overbeviste om de ikke ville have børn., så
> det med 100% overbevisning/afklarethed giver jeg ikke meget for ,

pointen her er at man skal ikke kun tage valget en gang... man skal tage det
igen og igen og igen.... og minde sig selv om hvorfor man har taget det, og
hvilke muligheder man lukker for, men såsandelig også hvilke man åbner op
for....
de eksembler du her stiller på benene, viser med al tydelighed at de kvinder
ikke har fulgt deres beslutning op, men kun taget den og pakket den væk.....

> jeg er helt med på at du, hvor liv og helbred står på spil, er
> afklaret med dit valg, du har jo også en dejlig dreng, du skal være
> omr for!

hvilket netop understreger min pointe...
man kan IMO ikke fravælge noget uden at have prøvet det.... men mange gør
det, og fortryder...

men hvad så med alle dem der vælger og IKKE fortryder??

der er også dem der fortryder at FÅ børn....

jeg kan også sagtens finde eksembler på kvinder der har valgt liv uden børn,
og været superglade for det..... min ex-chef feks for at nævne en
personligt.....
man kan vælge at være noget for børn på andre måder, hvis man vitterligt
gerne vil det, se feks Oprah som bygger skoler i et væk..... netop derfor
skal man tage valget for sig selv, og stå ved det..... som du jo selv
beskriver, så har de kvinder du nævner jo netop nået et punkt i deres liv
hvor de fortrød, fordi de tillod sig at fortryde..... too bad for dem.... nu
må de så stå ved deres valg og handle derefter..... der er andre måder at få
børn på......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jorge

Dato : 30-09-06 23:20

> [...]
>bad for dem.... nu må de så stå ved deres valg og handle derefter..... der

Der er kun een måde at få børn på, det er ved at avle dem selv!
man kan sagten elske et barn der ikke er ens eget over alt på
jorden, men det er ikke ens eget barn og bliver det aldrig 100%
følelsesmæssigt.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 08-09-06 11:41

Sabina H. wrote:

> det er det så ikke jo*G* forklaringen er således ganske logisk.... der
> findes også kastrationer af mennesker, oftest sker det dog medicinsk, så
> vidt jeg er informeret..... somregel som led i en behandling....

Eller hvis man har et harem man skal have bevogtet, og man ikke kan
betale den hyre som en veltrænet ninjatøs forlanger.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Christopher Jarvis

Dato : 08-09-06 11:59

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Eller hvis man har et harem man skal have bevogtet, og man ikke kan
> betale den hyre som en veltrænet ninjatøs forlanger.

Om castrati- ganske interesant, dog på engelsk..

http://www.radix.net/~dalila/singers/castrato-age.html

Fra : ThomasB

Dato : 08-09-06 01:35

"D&O" <d@adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...] mente vi det alvorligt, vi er ikke dyrlæger
> [...] Vi vidste dog godt hvad der skete ved sterilisation
> [...] det vi søger, for vi kan ikke [...] vi har også læst [...] vi har
> selvfølgelig det hele med i overvejelserne....
> [...] vi har 3 børn på 8, 5 og 3
> [...] vi er 36 år [...] vi skal have flere.....
> [...] vi også overvejet......

Hvordan har du det med det?

Fra : D&O

Dato : 08-09-06 09:37

Hej.

> Hvordan har du det med det?

JEG kan godt se hvad det er du mener......

Når vi valgte at bruge udtrykket "vi", er det ikke fordi at det er noget hun
har besluttet, eller "prøver at trække ned over hovedet på mig" så at
sige.....
Det er noget vi har talt om sammen, og vendt på mange måder igennem længere
tid.....
Samtidig har vi også begge læst jeres svar, og vi har talt om dem inden vi
svarede jer....
Derfor brugte vi udtrykket "vi".....

Faktisk ver det fra starten mit eget forslag, og ikke engang hende der
bragte det på banen......

Jeg ved også godt at det i sidste ende er noget som JEG beslutter, men der
er vel lidt fornuft i at tale med hende om det alligevel.....

--
Mvh.

Fra : ThomasB

Dato : 08-09-06 15:30

> De optages i blodet.

Skal jeg forstår det sådan, at du render rundt med sæd i blodet?

Fra : Ulvir

Dato : 08-09-06 17:03

ThomasB wrote:

> Skal jeg forstår det sådan, at du render rundt med sæd i blodet?

De optages af det omkring liggenede væv.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 07-09-06 16:09

> Hej.

Hej D&O

> Vi har et par spørgsmål ad jeg går og overvejer sterilisation......
>
> 1. De sædceller som der bliver "lukket" af for, hvor bliver de egentlig af
> ??

Æhh, det kan jeg ikke lige huske, men min læge fortalte mig det i
forbindelse med den rådgivning som de skal give.

> 2. Er der større risiko for testikkelkræft eller andre sygdomme "i
> området" efter sterilisation ??

Ikk' så vidt jeg husker.

> 3. Hvor meget kommer der ved udløsning, i forhold til inden sterilisation
> ??

Samme mængde, og det smager stadig af det samme.

> 4. Mister man lysten til sex ?? (Hvis nej, hvorfor gør dyr det når de
> bliver kastereret, er det ikke det samme ??)

Næh faktisk tvært imod, idet man nu ved at man ikke behøver at passe på,
eller på anden måde beskytte sig.

Hos dyr fjerner med testiklerne så de ikke længere kan producere hormoner og
sæd. Hos mennesker er det bare et lille snit i sædlederne.

> Måske mener i at vi bare kan spørge lægen, og ja det kunne vi da godt, men
> der er jo ingen grund til at gå ned og forstyrre lægen, når det stadig kun
> er en overvejelse.

Man kan jo altid få den vejledning som lægen skal give i forbindelse med
sterilisation.

Lars

Fra : J.C.

Dato : 07-09-06 22:31

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> wrote in message
> "D&O" <d@adsl.dk> skrev i en meddelelse
*snip* (hehe)

> Næh faktisk tvært imod, idet man nu ved at man ikke behøver at passe på,
> eller på anden måde beskytte sig.

9 ud af 10 forstår nok, at der her menes, at man ikke behøver beskytte sig
mod graviditet. Men øvrige kønssygdomme skal man selvfølgelig stadig
beskytte sig mod på normal vis.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 08-09-06 06:04

"J.C." <denmarkFJERN_elvan_nim@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 9 ud af 10 forstår nok, at der her menes, at man ikke behøver beskytte sig
> mod graviditet. Men øvrige kønssygdomme skal man selvfølgelig stadig

Men det kan jo klares ved at være sin prtner tro, og at pertneren også er
tro.

Lars

Fra : J.C.

Dato : 08-09-06 07:41

> [...]
> "J.C." <denmarkFJERN_elvan_nim@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> Men det kan jo klares ved at være sin prtner tro, og at pertneren også er

Så sandt så sandt... Men så er det så, om man kan leve op til dette.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 08-09-06 11:33

D&O wrote:
> Hej.
>
> Vi har et par spørgsmål ad jeg går og overvejer sterilisation......
>
> 1. De sædceller som der bliver "lukket" af for, hvor bliver de egentlig af
> ??

Såvidt jeg ved, så bliver de bare absorberet af det omkringligende væv.
Der er ingen bivirkninger af den art.

> 2. Er der større risiko for testikkelkræft eller andre sygdomme "i området"
> efter sterilisation ??

Det tror jeg ikke.

> 3. Hvor meget kommer der ved udløsning, i forhold til inden sterilisation ??

Samme mængde, efter hvad jeg har hørt.

> 4. Mister man lysten til sex ?? (Hvis nej, hvorfor gør dyr det når de bliver
> kastereret, er det ikke det samme ??)

Kastration er at man fjerner testiklerne, som bl.a. producerer mandlige
kønshormoner, der slippes ud i blodet og påvirker hjerne og dermed
lyster og adfærd. Sterilisation er noget ganske andet.

> Måske mener i at vi bare kan spørge lægen, og ja det kunne vi da godt, men
> der er jo ingen grund til at gå ned og forstyrre lægen, når det stadig kun
> er en overvejelse.

Bemærk at jeg ikke kan stå inde for svar #2. Jeg kan kun sige at hvis
der var bivirkninger af den art, så ville det danske sundhedsvæsen ikke
tilbyde operationen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org