Beskidt bil...
Fra : Kostas

Dato : 07-09-06 10:43

Jeg har en Peugeot 307 2,0 hdi edition st.car fra 2005 i sølvmetal.

Den er blevet snavset må man sige... I venstre side ser det ud som om jeg
er kørt igennem noget vand/mudder som er sprøjtet op af siden (kun den ene
side sjovt nok).

Det er sket på en københavnertur et sted mellem lørdag og tirsdag og i
aftes kørte jeg den så igennem vaskehallen.

Men lortet gik ikke af.

Så prøvede jeg med en bilbørste og lidt opvask. Det var meget lidt jeg
kunne få af og det tog lang tid/mange kræfter...

Hvor skrappe midler må jeg bruge på sådan en lak. Jeg er tæt på at finde en
microfiberklud og dyppe den i grundrens - meeeeeen det går nok ikke. Der må
findes noget imellem.

Nogle idéer ???

mvh

Kostas

Fra : Kent

Dato : 07-09-06 12:36

"Kostas" <email@supertips.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så prøvede jeg med en bilbørste og lidt opvask. Det var meget lidt jeg
> kunne få af og det tog lang tid/mange kræfter...

Når du har brugt opvaskemiddel, har du lige fjernet den mindste antydning
af beskyttende voks på din bil! Du skal altid bruge autoshampoo - eller
hellere
rent vand end vand med opvaskemiddel!

> [...]
> en
> microfiberklud og dyppe den i grundrens - meeeeeen det går nok ikke. Der

Jeg gætter på, at det er tjære, du har fået på din lak. Prøv med
petroleum. Det er skånsom overfor din lak, og det fjerner let tjære m.m..

Går det heller ikke, kan du prøve med rensebenzin. Fugt en klud med
lidt rensebenzin, og prøv så. Lakken kan resikere at blive lidt mat af denne
behandling, men ikke mere end en lille polering let kan fjerne.

Når du har fået det fjernet, vil bilen have godt af en god gang polering med
voks.

Kent.

Fra : Kostas

Dato : 07-09-06 13:06

> Når du har brugt opvaskemiddel, har du lige fjernet den mindste
> antydning af beskyttende voks på din bil! Du skal altid bruge
> autoshampoo - eller hellere
> rent vand end vand med opvaskemiddel!

OK det skal jeg huske

> Jeg gætter på, at det er tjære, du har fået på din lak. Prøv med
> petroleum. Det er skånsom overfor din lak, og det fjerner let tjære
> m.m..

Petroleum kan jeg klare - det prøver jeg med i første omgang.

> [...]
> denne behandling, men ikke mere end en lille polering let kan fjerne.
>
> Når du har fået det fjernet, vil bilen have godt af en god gang

Nu siger du polering - så er det vel ikke nok med en krystalvask med
voksbehandling

mvh

Kostas

Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-06 14:11

> Nu siger du polering - så er det vel ikke nok med en krystalvask med
> voksbehandling
Næppe ;)

www.sonax.dk der kan du finde guides i hvad produkter du skal anvende. Det
er alt efter lakkens nuværende tilstand. Det er jo lidt overkill at bruge
produkter med slibemiddel, hvis bilen er helt ny, så er noget alm liquid wax
rigligt :)

Det helt rigtige link er:
http://www.sonax.dk/default.asp?staticpage=1&content=faq

Og så ned under "lakpleje".

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kent

Dato : 07-09-06 14:23

> [...]
> produkter med slibemiddel, hvis bilen er helt ny, så er noget alm liquid

Jeg bruger også Sonax. De har generelt nogle rigtigt gode produkter.

Vask med voks i vaskeautomat kan være fin nok til at vedligeholde
en ordentlig polering med voks/lakforsegler - men må aldrig sammenlignes
med en sådan.

Kent.