vægtafgift på 10 pers bus
Fra : 2

Dato : 06-09-06 22:27

Hvad er det lige med vægtafgift på en 10 personers bus, hvorfor er den
så lav iforhold til andre vægtafgift på alm biler? En 10 pers bus
vejer måske 2 tons + 10 personer + brændstof så ca 3 tons, og ligger
vel ca på 900 kr i vægtafgift.
Og en motorcykel + fører ca 250 kg og ca 600 kr i vægtafgift.

Synes jeg har læst et sted at for at køre en 10 personers bus kræves
stort kørekort, hvorfor det, vægten er jo ikke overskredet de 3500 kg?
Og er det nødvendigt, hvis man alligevel aldrig kører med 10 pers på
en gang?

Er der andre specielle regler for at eje og køre en 10 pers bus?

MVH

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 06-09-06 22:35

> Synes jeg har læst et sted at for at køre en 10 personers bus kræves
> stort kørekort, hvorfor det, vægten er jo ikke overskredet de 3500 kg?

Prøv at læse på dit kørekort og se hvad dit kategori B giver ret til -
Ret præcist noget med plads til maks 9

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 07:40

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stort kørekort, hvorfor det, vægten er jo ikke overskredet de 3500 kg?
> Og er det nødvendigt, hvis man alligevel aldrig kører med 10 pers på

Du må kun føre biler med plads til max 9 personer inkl fører, så du kan ikke
køre sådan en fætter på dit kat. b kørekort - der kræves C

> Er der andre specielle regler for at eje og køre en 10 pers bus?

Ork ja! Den skal synes hvert år. Du må ikke køre med naboens børn etc. Du
skal have blåt/hvidt kvalifikationsbevis for at køre i udlandet.

Mvh Tommy

Fra : 2

Dato : 07-09-06 09:41

> [...]
>
>Ork ja! Den skal synes hvert år. Du må ikke køre med naboens børn etc. Du
>skal have blåt/hvidt kvalifikationsbevis for at køre i udlandet.

OK tak skal I have. Der er jo også katagori D personbil med over 8
person + fører.

Lad mig spørge på en anden måde, jeg har et pr MC som jeg kører ofte
på, og så kun sjældent kører i min bil, kun når jeg skal laste noget
større, så kører måske kun 1-2 gang om ugen i bil. Men forsikring og
vægtafgift er jo stadig den samme, så er vil se om der er en bil som
har lidt lempelige regler for diverse afgifter, og svarer til et
beskedent bilkørsel behov.

Der er jo også nogle biler som kun skal til syn hvert 8.år.
Er der andre med nogle lempelige regler?

MVH

Torben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-09-06 11:02

> OK tak skal I have. Der er jo også katagori D personbil med over 8
> person + fører.

Denne kategori benævnes også som Bus erhverv.
Hvis du har erhervet kørekort før 1. januar 1995 kan du nationalt føre
minibus op til 17 personer "privat buskørsel".
Er dit kørekort fra efter ovennævnte dato skal du have kategori D (koster
10-15.000 kr. opgradering fra kategori C lidt billigere 6-10.000 kr).

> [...]
> vægtafgift er jo stadig den samme, så er vil se om der er en bil som
> har lidt lempelige regler for diverse afgifter, og svarer til et

Du skal ikke regne med den helt store besparelse. En minibus (gulplade) på
2000 kg. koster 2040 kr. årligt i vægtafgift, men ansvarsforsikring er til
gengæld koster så dyr at det næsten opvejer den lavere vægtafgift. Og så
skal den også periodesynes hvert år 568 kr.
Så medmindre i er en stor familie vil det være billigere at inverstere i en
varevogn. Og hvis ikke du har en stor familie kan du ikke bruge de mange de
mange siddepladser.

> Der er jo også nogle biler som kun skal til syn hvert 8.år.
> Er der andre med nogle lempelige regler?

Biler med veteranstatus over 35 år. og meget begrænset kørselbehov.

--
MVH Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-06 12:35

Overvejet en anhænger til mc'en ?

> Du skal ikke regne med den helt store besparelse. En minibus
> (gulplade) på 2000 kg. koster 2040 kr. årligt i vægtafgift

Hvis det bare er for at kunne købe stort ind en gang om ugen eller lign
så en gulplade bil fra start 90'erner - sådan noget fiat punto eller vw
lupo nok den billigeste måde at klare det på - eller måske en
delebilsordning ...

> Biler med veteranstatus over 35 år. og meget begrænset kørselbehov.

Jeg var på et tidspunkt svært forelsket i en gammel amerikansk pickup -
netop som veteranbil med extra højde og dejlig stor sluprende v8'er -
Den måtte have godt et ton på ladet og ville være alletiders til
storindkøb, en tur på genbrugspladsen osv. Altså småture hvor
benzinforbruget ikke var afgørende.

Fra : 2

Dato : 08-09-06 11:20

On Thu, 7 Sep 2006 13:35:15 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>Den måtte have godt et ton på ladet og ville være alletiders til
>storindkøb, en tur på genbrugspladsen osv. Altså småture hvor

Jeg har kørekort fra før 1995.
Jo anhænger til MC, kunne jeg tænke mig til min Ellert. Men den kan
jo ikke laste fx en kommode eller en større ting. Så det skulle gerne
være en bil med lidt lastrum eller 10 pers bus eller lignende.

Og var hos en bekendt forleden, som havde en amerikanerbil vist nok
en Starcraft 10 pers bus og betalte kun ca 900 kr i vægtafgift.

Og det var noget lignende jeg er ude efter, gerne med diesel, men
synes der er alt for mange afgifter/syn mm så det skulle være et
bil/varevogn/bus køretøj med lempelige regler til min begrænsede
kørsel.

Torben

Fra : bigbike

Dato : 08-09-06 13:58

> [...]
>
> Og var hos en bekendt forleden, som havde en amerikanerbil vist nok
> en Starcraft 10 pers bus og betalte kun ca 900 kr i vægtafgift.

og det kræver vel så et "stort" kørerkort !?

Fra : Anders Majland

Dato : 08-09-06 22:09

> [...]
>
> Og var hos en bekendt forleden, som havde en amerikanerbil vist nok
> en Starcraft 10 pers bus og betalte kun ca 900 kr i vægtafgift.

Du skal lige huske at du ikke må pille sæder ud af en bus for at få
plads til en kommode eller lign ...

En "privat delebilsordning" er nok den billigste løsning. Hvis nu en i
omgangskredsen ville lægge bil til og så aftale en fast km sats. Statens
satser på pt 3,3kr/km kunne være et godt udgangspunkt. Det vil på de
fleste alm. biler omtrent dække merudgiften ved lidt ekstra kørsel....
(Men husk også lige at aftale eventualiteter som selvrisko ved skader og
lign.)