En Facistoid religion / Faderlængsel / Mei~
Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 15:28

(Denne gang uden meningsforstyrrende fejl mellem " og eller `)

Freud (1856-1939) har et ikke ubetydeligt ansvar for, at det
religiøse/eksistentielle har været fraværende i psykiatrien. Selv
beskæftigede han sig ironisk nok meget med det. Freud mente, at
religion handlede om tvangsneurose, faderlængsel eller beskyttelse mod

angst. I bogen En illusions fremtid skriver Freud, at religionen kan
ses som en parallel til det hjælpeløse barn, der søger forældrenes
trøst. Ifølge Freud må vi i stedet blive voksne og se religionen som

en illusion.

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 15:30

Adler om religion.

Vor traditionelle opfattelse af Gud er, at han er perfekt og omnipotent

og at han befaler mennesket at stræbe efter det perfekte. Ved at opnå

perfektion kan vi blive ét med Gud. Gennem identificeringen med Gud
kompenserer vi for vor ufuldkommenhed og følelse af mindreværd.
Gudsbegrebet er dog med tiden undergået en forvandling fra denne
opfattelse af Gud som skaber og herre til en abstrakt repræsentation
af naturens kræfter, udtrykt i evolutionsteorierne. "Der må skelnes
mellem naturlig og overnaturlig viden. Naturlig viden, såvel
følelsesmæssig som intellektuel, er det, vi opnår gennem ustøttet
opøvelse af vore kognitive evner. I skarp modsætning hertil står
overnaturlig viden, den viden vi modtager gennem guddommelig
åbenbaring. Det, kristne forklarer, når de læser op af Katekismen,
er, hvad de tror på som trossætninger. Tilstedeværelse eller fravær

af overnaturlig viden er den kritiske forskel mellem åbenbarede
religioner og ren filosofi.

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 15:32

Jung om religion.

Som oppunent til Freud, søgte Jung Gud i det kollektive ubevidste,
idet arketyper som sådanne kan ses som guder, fordi de eksisterer
udenfor individets ego.
Da det kollektive ubevidste henviser til begivenheder af universel
karakter gennem vor fælles oprindelse, menneskeheden, må der være en

binding mellem østens og vestens religionsopfattelser. "Vi kan sige
.... at termen "religion" betegner en bestemt bevidsthedsholdning,
forandret efter en numinøs (guddommelig) oplevelse." (Fra Psykologi og

Religion). "Religion ... er en instinktiv holdning hos mennesket, og
dens manifestationer kan følges gennem historien." (Fra Det uopdagede
Selv).

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 15:34

James om religion.

Skelner mellem institutionel og personlig religion. Institutionel
religion angår forsamlingen i bred forstand (gruppe, organisation) og
påvirker samfundets sociale kultur, medens personlig religion angår
individet med en mystisk erfaring, som kan opleves uafhængig af
kulturen. Det er denne personlige og psykologisk betingede
religionsopfattelse, James interesserer sig for. Derimod anser han
dogmatisme for en pestilens. "Religion...er...følelser, handlinger og
erfaringer hos det enkelte individ, i den udstrækning han forstår sig

selv i relation til det, han måtte anse for guddommeligt. Da
relationen kan være enten moralsk, fysisk eller rituel, er det klart,
at af religionen, som vi forstår den, opstår teologier, filosofier og

kirkelige organisationer.

Regards Bruun

Fra : ThomasB

Dato : 06-09-06 15:44

Patruljen skrev:

> en illusion.

Det minder mig om en patient Freud(?) havde, som var overbevist om der kørte
en hestevogn rundt inde i ham(?).

Manden her havde været hos flere "behandlere", som alle slog det hen som
pjat - men Freud tog ham seriøst, og fortalte ham, at han lige netop havde
set vognen køre ud af porten. Det kunne manden egentlig godt mærke og vognen
kom aldrig tilbage.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-09-06 18:37

Patruljen skrev i news:1157552853.385000.104450@m79g2000cwm.googlegroups.com

> Freud mente, [ ... ]

Ja, den stakkel mente så meget vrøvl at man kun kan forundres over at han
stadig har disciple.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 21:19

Andreas Falck wrote:
> Patruljen skrev i news:1157552853.385000.104450@m79g2000cwm.googlegroups.com

> Ja, den stakkel mente så meget vrøvl at man kun kan forundres over at han
> stadig har disciple.

Kære Andreas.

Du skal nok ikke forvente, at den gode Freud ligefrem har diciple.
Og jeg tænker da også, at hvis sammenligningsgrundlaget er Jesus, så
har du måske ret.

Når du kalder Freud en stakkel. Han kunne næppe gå på vandet,
uddrive onde ånder, opstå fra de døde og den slags smarte
Copperfield tricks. Jeg tror næppe heller Freud, kan hamle op med at
være en trediedel Gud. Der har du ganske ret.

Tilgengæld er jeg så ret sikker på, at er sammenligningsgrundlaget
for Freud, dig eller mig.
Er det en slags storhedsvanvid, når du eller jeg vil kalde Freud for
en stakkel
Manden har betydet mere, end hverken du eller jeg nogensinde vil komme
til.
Ihvertfald er det min ydmyge holdning og jeg forstår så. Vi er ikke
enige. Du mener, virkelig Freud var en stakkel der hovedsagelig
vrøvlede.
Og sådan er vi så forskellige, Andreas. Også når det drejer sig om
ydmyghed.

Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 10:51

Patruljen skrev i news:1157573939.534897.241130@i3g2000cwc.googlegroups.com

[... ]
> Manden har betydet mere, end hverken du eller jeg nogensinde vil komme
> til.

Snak for dig selv, din stakkel.

Fra : Vidal

Dato : 06-09-06 21:39

Patruljen wrote:

> [...]
> beskæftigede han sig ironisk nok meget med det. Freud mente, at
> religion handlede om tvangsneurose, faderlængsel eller beskyttelse mod

Du kan prøve med et reality-check:

http://www.google.com/search?hl=da&pwst=1&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=jung+psychiatry&spell=1

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 06-09-06 22:47

Kategorisk tænkning. Et begreb fra den kognitive psykologi.

"Der gives faktisk intetsteds, hverken i himlen eller på jorden,
hverken i den åndelige eller den naturlige verden, et så abstrakt
enten-eller, som forstanden antager." G.W.F. Hegel

Best regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 10:50

Patruljen skrev i news:1157579192.006674.50250@p79g2000cwp.googlegroups.com

> Kategorisk tænkning.

Er åbenbart indbegrebet af Britt-Patruljen og Cyril-klonen er gået i
selvsving og svarer på sine egne indlæg i en strid strøm.

Han har nok været i terapi hos Malka-psykopaterne lige som Henrik Blunck
Vestergaard har det.

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 14:27

Andreas Falck wrote:
> Patruljen skrev i news:1157573939.534897.241130@i3g2000cwc.googlegroups.com
>
> [... ]
>
> Snak for dig selv, din stakkel.

Ja. Det var noget med ydmyghed, mener jeg, vi kom fra...

Andreas. Når du mener din betydning større end Freuds. Er det da på
baggrund af dine webside aktiviteter. Går de over i historien, tror du
?

Jeg får lyst at copypatste lidt fra selskabets hjemmeside her, next,
om Freud. Og det religiøse misk - mask, han fik erstattet med mere
lødige teorier og reskaber end djævle - uddrivelse.

Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 15:08

Patruljen skrev i news:1157635604.766842.92450@d34g2000cwd.googlegroups.com

[ ... ]
> Ja. Det var noget med ydmyghed, mener jeg, vi kom fra...

Hvém tænder et lys og sætter det under en skæppe?

Falsk ydmyghed og ditto beskedenhed er uden værdi.

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 14:32

" Djævle og dæmoner

Fra antropologien og folkloristikken kender vi utallige beskrivelser
af, hvordan et givet samfund havde shamaner, medicinmænd,
heksedoktorer eller åndemanere som særligt sagkyndige m.h.t.
relationen til de højere magter. Med til disse personers
stillingsbeskrivelse hørte også varetagelsen af psykoterapeutiske
opgaver, når medlemmer af fællesskabets opførte sig unormalt. I
tilfælde af forstyrret tale og adfærd var besættelse af onde ånder
den mest nærliggende årsagsforklaring, og den teknik, der blev
anvendt ved uddrivelsen, har mange lighedspunkter med egentlig
psykoterapi. Behandlingen synes i alle tilfælde at indebære en
overføringsrelation mellem åndemaneren og den besatte samt en
stress-situation, hvor den onde ånd under udførelse af bestemte
ritualer blev formanet til at slippe sit greb. En erfaren åndemaner
kunne diagnosticere om ikke mange forskellige sygdomme så i hvert fald
mange forskellige ånder (f.eks. udpege bestemte afdøde personer med
relation til slægten eller stammen), ligesom han rådede over et
repertoire af teknikker til at angribe dem. Hvis ånderne blev
tilskrivet magiske evner, kendte han en modsat rettet magi. Psykotiske
personer, der hallucinerede stemmer og syner, har selvsagt hørt til
det privilegerede klientel, fordi de bedre end andre var i stand til at
give detaljerede oplysninger om ånderne. Søvnen spillede en dobbelt
rolle, dels som en tilstand, hvor man er særligt sårbar for
angribende onde ånder (som man i drømme ikke kan værge sig mod), og
dels som en tilstand, hvor de atter kan uddrives (helbredende
trancetilstande, tempelsøvn). Særlig forundring har epilepsien vakt
med dens uregelmæssige vekslen mellem normaltilstand og spektakulære
anfald. Den har tidligere været kendt under betegnelser som Aden
hellige sygdom@ og Ale grand mal@ (det store onde), jvf. Ellenberger
1970 og Bromberg 1975.

Efter kristendommens fremkomst overtog munke og præster efterhånden
de opgaver, der tidligere havde påhvilet medicinmænd og åndemanere,
men nu med tilføjelse af nye grundtoner som tro, synd og skyld.
Skriftemålet var formentlig det nærmeste, man i middelalderen og
renæssancen kom til at praktisere psykoterapi inden for kirken, og det
var terapi fra den mere moralske skuffe. Onde ånder ville man ikke
høre tale om. Der var tidligt blandt kirkelige autoriteter en stærk
vilje til at udrense sådanne elementer af overtro, og derfor fik de,
der mente sig besatte, ofte bedre hjælp uden for end inden for kirken.
Trods kirkens samfundsmæssige dominans i middelalderen kunne den ikke
uden videre komme den folkelige overtro til livs og derfor heller ikke
den folkelige sygdomstro knyttet til ånder.

Hekseforfølgelserne, der satte ind i Europa i slutningen af
1400-tallet og florerede til midten af 1600-tallet, er på mange måder
et paradoksalt fænomen, da man her i kirkens regi indoptog elementer
af folkelig overtro, som man tidligere havde bekæmpet. Hvor perioden i
de fleste henseender betød et civilisatorisk fremskridt, var
hekseprocesserne et tilbageskridt til en middelalderlig
forestillingsverden og ledsagedes af en alt andet end civiliseret
grusomhed mod de anklagede. Kirken tog på to måder konkurrencen op
med overtroen, nemlig for det første ved at forfølge de personer, der
var vigtige for udbredelsen af denne overtro, nemlig Akloge koner@ og
Akloge mænd@, som almuen traditionelt havde søgt råd og hjælp hos,
og for det andet ved at indlemme en række elementer, der stammede fra
og derfor også appellerede til overtroen.

En af hekseforfølgelsernes overordnede funktioner var at kontrollere
seksualiteten, som man med rette anså for at besidde betydelige
kræfter. Hvis det blev respekteret, at seksualiteten krævede kirkens
velsignelse, og at overtrædelse var en dødssynd, ville uanede
mængder af følelsesmæssig energi kunne kanaliseres direkte ind under
kirkens overkommando. Når heksene blev beskrevet som afskyeligt
frastødende hyperseksuelle væsener, sigtede det mod at give folk
afsmag for sex i almindelighed. Den ideologiske sammenkobling af
illegitim sex med død og fortabelse fik tilfældets hjælp, da søfolk
fra Columbus= ekspedition til Amerika 1492 hjemførte syfilissen til
Europa og igangsatte en hærgende epidemi, som seksuel askese bestemt
var et fornuftigt remedium imod. Ikke alle er enige om, at syfilissen
stammer fra Amerika, men at den europæiske epidemi startede i 1490erne
og medvirkede til at skærpe seksualmoralen er til gengæld sikkert nok
(Godfredsen 1973)."

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 14:36

"En oprindelig, så at sige naturlig evne til at skelne mellem godt og
ondt må man have lov til at afvise. Det onde er slet ikke altid noget,
der er skadeligt eller farligt for jeg'et, men kan tværtimod være
noget, der er ønskeligt for det og vil berede det fornøjelse. Dette
viser, at der gør sig fremmed indflydelse gældende; det er denne, der
bestemmer, hvad der skal betragtes som godt og ondt. Da menneskets egen
fornemmelse ikke ville have ført det ind på den samme vej, må det
have et motiv til at underkaste sig denne fremmede indflydelse. Dette
motiv er let at opdage, når man tænker på menneskets hjælpeløshed
og afhængighed af andre, og det kan bedst betegnes som angst for
kærlighedstab. Mister mennesket kærligheden hos den anden, som det er
afhængig af, så mister det også beskyttelsen mod mangfoldige farer,
og det udsætter sig frem for alt for faren for, at denne overmægtige
anden viser det sin overlegenhed i form af afstraffelse. Det onde er
altså oprindelig det, for hviIket man trues med kærlighedstab; det er
af angst for dette tab, man er nødt til at undgå det. (ibid., s.
74-75).

Freud forestiller sig de sygdomsfremkaldende strukturer som
uintegrerede brudstykker af ødipuskomplekset, der via forældrenes
repressalier har affødt forsvarsmekanismer, der holder dem på plads.
Når Freud inden for rammerne af denne tankegang fastholdt, at det onde
skal ud, tænkte han ikke på, at terapien skal slippe incest- eller
fadermordimpulser løs, for det er forsvarsmekanismerne, der gør de
primitive og uintegrerede impulser onde, og som derfor er ondets
virkelige rod, der skal rammes gennem analysen. Også traumerne og de
heraf affødte angstpotentialer, der i den gamle teori før
århundredskiftet figurerede som uintegrerede fremmedlegemer i psyken,
indtræder nu på samme side i konflikten som forsvarsmekanismerne.
Herved har Freud i virkeligheden hævdet, at det oprindeligt gode (den
narcissistiske almagt) er det, der ender med at blive fordømt som
ondt, og at det oprindeligt onde (det udstødte, det fremmede, det
traumatiske) gennem sin alliance med den samfundsmæssige overmagt
omdefineres til at være bærer af det gode = Loven, ligesom når
inkvisitorer og heksejægere hævder, at de repræsenterer Gud i deres
fordømmelse af den djævelske seksualitet. "

Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 15:07

Patruljen skrev i news:1157636162.569734.40310@p79g2000cwp.googlegroups.com
[ ... ]
> Freud forestiller sig [ ... ]

Ja, han forestillede sig de mest mærkværdigste ting. Og det gør hans tro
følgesvende også den dag i dag.

Men det bliver det ikke hverken mere rigtig eller mere sandt af.

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 15:29

Andreas Falck wrote:
> Patruljen skrev i news:1157635604.766842.92450@d34g2000cwd.googlegroups.com
>
> [ ... ]

Hvém tænder et lys og sætter det under en skæppe?

Falsk ydmyghed og ditto beskedenhed er uden værdi

Ja. Andreas. Der er tændt et lys ( tak for det ), og der er sat en
skæppe ned, så solid at du ikke ved, hvem du skriver med .....

Som tidligere skrevet. Jeg er her inkognito. Og behov for billig
reklameplads og henvisninger til egne fortræffeligheder er ikke
nødvendigt. Her.

Er det ikke en herlig fornemmelse, at vide og kunne dømme? Hvad som er
falskt og værdiløst. Det forekommer mig, at religion er
overeksponeret ud i fordømmelser, eller er det en iagttagelse, du ikke
har gjort. Endnu ?

En analytisk fremgangsmetode er sandelig at foretrække fremfor en bog,
der er dømt statisk. Den er i udvikling, bevæger sig frem. Der
videreudvikles, Andreas.
En metode, hvormed bålafbrændinger og andre underholdende påfund
skubbes væk. Alene dette giver en eksistensberettigelse. Men Freud er
samtidig så meget mere. Men ikke Jesus, jomfrufødt, udødelig. Der er
det nok vanskeligt for Freud at konkurere på det frie marked.

Best regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 16:17

Patruljen skrev i news:1157639359.718968.86560@h48g2000cwc.googlegroups.com

> Og behov for billig
> reklameplads og henvisninger til egne fortræffeligheder er ikke
> nødvendigt. Her.

Det er nok derfor du i din brødnid (a la Malka) angler efter både at få lov
at give terapi samt annoncer dine gabende tomme selvhjælpsgrupper?

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 15:33

Andreas Falck wrote:
> [...]
> følgesvende også den dag i dag.
>
> Men det bliver det ikke hverken mere rigtig eller mere sandt af.

Javel, ja. Det er så din mening. Freud er skudt i kasketten.

Mener du det samme om Jung, Adler, James etc ?

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 07-09-06 17:02

Andreas Falck wrote:
> Patruljen skrev i news:1157639359.718968.86560@h48g2000cwc.googlegroups.com

> Det er nok derfor du i din brødnid (a la Malka) angler efter både at få lov
> at give terapi samt annoncer dine gabende tomme selvhjælpsgrupper?

Selvhjælpsgruppen er tom, fordi bl.a. du ikke holder strukturen,
Andreas.
Det er derovre, du har mulighed for at rase ud.

Og faktisk er det rigtigt. Jeg må til bageren.
Hvad gør du, for at kunne gå til bageren efter brød ?
Lever du af almisser og reklame på dine hjemmesider ?
Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-06 18:05

Patruljen skrev i news:1157644896.679779.75660@i3g2000cwc.googlegroups.com

[... ]
> Hvad gør du, for at kunne gå til bageren efter brød ?

Letter mig sofaen, stiller den bærbare på sofabordet, bevæger mig ud af
parcelhuset (http://www.skrift.dk/hus_ravsted/) og 50 meter mod højre ligger
mine indkøbsmuligheder!

Fra : B æ 9

Dato : 07-09-06 18:39

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [... ]
>
> Letter mig sofaen, stiller den bærbare på sofabordet, bevæger mig ud af

MEGALOL - Malka brugte sgu da en video - men din pension rakte kun til
fotos.....

Fra : Patruljen

Dato : 08-09-06 13:13

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [... ]
>
> Letter mig sofaen, stiller den bærbare på sofabordet, bevæger mig ud af

Din " modus operandi " er konkret operationel.
Cool. Næsten som Rainman.

Det var ikke spørgsmålet, Andreas. Du omgik endnu engang.

Regards Bruun

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-09-06 13:41

Patruljen skrev i news:1157717556.198963.222950@m73g2000cwd.googlegroups.com

[ ... ]
> Det var ikke spørgsmålet, Andreas.

Det var da lige hvad det var!

Du omgik endnu engang.

Sikke dog en omgang malka-inspireret gylle du fik lukket ud. Jeg svarede
helt konkret på et konkret spørgsmål. At du ikke kan fatte og forstå selv
simple sætninger siger en del om din formåen - eller rettere: din mangel på
samme.

Fra : Patruljen

Dato : 09-09-06 22:32

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Det var da lige hvad det var!
>
> Du omgik endnu engang.
>
> Sikke dog en omgang malka-inspireret gylle du fik lukket ud. Jeg svarede

Ja, da.
Man behøver ikke være så klog som Cyril Malka, for at se den. Det er
næsten tydeligt som en mursten, Andreas.

Best regards Bruun
Nemlig. Skrev jeg også. Ligesom Rainman. Det er cool.
Men der var et meget bredt spørgsmål, og et underbyggende andet, for
at præcisere.
Remember ?

> [...]

> At du ikke kan fatte og forstå selv
> simple sætninger siger en del om din formåen - eller rettere: din mangel på

Javel, så. Men nu har du fået gentages begge spørgsmål. Så kan du
svare konkret igen?

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 09-09-06 22:36