(ENgelsk) Et priseksperiment - Dell vs App~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-09-06 12:44

(postet i comp.sys.mac-advocacy)

I'll do a short pricing experiment on dell.dk vs. the Danish Apple
Store.

1 US $ ≈ 5,8 Danish "Krone" (DKr)

***

Configuring a Dell PC for "large businesses":

I choose a Dell Precision 690, which features two Core 2 Duo's, to make
comparison with the Mac easy. I'm trying to bring the PC on par with the
Mac, and see what price I arrive at.

***

CONFIG:

+ 2 x Core 2 Duos @ 2,66 Ghz (no bus speed info, but I assume 1,33 GHz)
+ GFX: 256 MB nvidia Quadro FX3500
+ RAM: 1 GB DDR2 533 (FDB)
+ 3 years next-business-day on-site service (superior to Apple's
service)
+ 3 years "Business Support" package including "e-learnign" (whatever it
is, but it seems superior to what Apple has to offer)
+ 1 SATA, non-RAID hard drive, 250 GB
+ no secondary hard drive
+ MEDIA: 16x DVD+/-RW, DL drive
+ MONITOR: none
+ WIRELESS: Dell Dual-band Wireless USB2 adapter

Price for Dell Precision 690 as configured above:

28.813 DKr (including 25% danish VAT/GST), not including shipping

Mac Pro:

Same specs for CPU, RAM is faster (DDR2 667, instead of 553), same HD,
same media drive. Negative differences include that Apple's service is
more limited (only 2 year warranty, as opposed to Dell's standard 3
years), plus that Dell offers more options when Building To Order from
their website.

Price for Mac Pro:

19.699 kr (including 25% VAT/GST).

AppleCare Protection plan, which gives better service, and for 3 years,
costs 2.390 kroner.

All in all, the Mac is more fully featured (though less well covered by
service) than the Dell PC, and cheaper to boot. The Dell is 46% more
expensive than the Mac.

In short, I'm pleasantly surprised that Apple is offering their
computers that cheap these days. There has been a lot of talk about
running OS X Intel on "PC hardware" (non-Apple), but considering the
price premium, why should you?

***

PÃ¥ Dansk: Dell'en er 46% dyrere end Apple Mac Pro'en.

Meget -behageligt- overraskende.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Claus Albæk

Dato : 06-09-06 14:08

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> PÃ¥ Dansk: Dell'en er 46% dyrere end Apple Mac Pro'en.
>
> Meget -behageligt- overraskende.

Den Dell er da også grotesk dyr... jeg vil nok mene man kunne skrue
noget sammen til væsentligt billgere penge andre steder.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 06-09-06 16:30

Hej Claus

Claus Albæk wrote:

> Den Dell er da også grotesk dyr...

Hm, begge setups skulle jo gerne være så identiske, som det er muligt,
og så er begge jo også mærkevare systemer.

> jeg vil nok mene man kunne skrue noget sammen til
> væsentligt billgere penge andre steder.

Det kan man nok, men så er det jo heller ikke mærkevare systemer med
samme/tilsvarende service og garantiordninger.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : "Claus Albæk (Kbh.)~

Dato : 06-09-06 18:17

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, begge setups skulle jo gerne være så identiske, som det er muligt,
> og så er begge jo også mærkevare systemer.

Det er let nok at lave maskiner der er identiske med hinanden. jeg er
enig med i i mærkevare sagen, det giver indtryk af et mere homogent billede.

> Det kan man nok, men så er det jo heller ikke mærkevare systemer med
> samme/tilsvarende service og garantiordninger.

Hvis vi er lidt internationale kan man jo handle maskiner fra Falcon
Northwest eller Alienware osv osv (fair nok Alienware er ejet af Dell
nu, men pointen er at der er rige muligheder for at handle maskiner med
support på også selvom der ikke lige står IBM eller Dell på)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-06 22:42

On Wed, 06 Sep 2006 15:08:11 +0200, Claus Albæk wrote:

> Den Dell er da også grotesk dyr... jeg vil nok mene man kunne skrue
> noget sammen til væsentligt billgere penge andre steder.

Når jeg indkøber hardware, er det meget sjældent til noget der ligner
priser man kan finde online. Hvor meget rabat kan firmaer egentlig opnå
på Apples produkter?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-09-06 08:13

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Når jeg indkøber hardware, er det meget sjældent til noget der ligner
> priser man kan finde online. Hvor meget rabat kan firmaer egentlig opnå
> på Apples produkter?

Hvad er pointen? At du kan handle dig til billigere priser hos Dell
eller andre, som du ikke kan handle dig til hos Apple?

Det sidste er jo ihvertfald rigtigt. Det første ved jeg ikke meget om,
men forhandlerne af PC-hardware forsøger sandsynligvis at have lidt
højrere avancer og dermed lidt mere at handle med.

På den anden side er 46% jo ret meget og det er de 33% der bliver
tilbage hvis Apple-købet tilføjes Protection Plan jo faktisk også. Man
skal "slå" sig til 20% rabat (hvilket jeg syns lyder af meget) for at
komme ned på den pris, hvor man uden besvær køber en tilsvarende enhed
hos Apple.

Og så i betragtning af at Dell praler med at man sparer
"forhandler-ledet" burde det jo egentligt ike kunne gøres billigere?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-06 18:51

On Thu, 07 Sep 2006 09:12:31 +0200, Stig Leerbeck wrote:

> Hvad er pointen? At du kan handle dig til billigere priser hos Dell
> eller andre, som du ikke kan handle dig til hos Apple?

Næh, spørgsmålet var hvor store rabatter man kunne opnå hos Apple. De
maskiner der sammenlignes her, er ikke ligefrem til den gennemsnitlige
hjemmebruger, så det må være rimeligt at sammenligne hvilke priser der
kan handles til, og ikke annoncepriserne.

> Det sidste er jo ihvertfald rigtigt. Det første ved jeg ikke meget om,
> men forhandlerne af PC-hardware forsøger sandsynligvis at have lidt
> højrere avancer og dermed lidt mere at handle med.

Det er nu ikke lige det der er tilfældet her. De priser du ser på fx
edbpriser kan du som almindelig forbruger næppe handle ret meget ned.
Når man køber via en indkøbsordning og har en vis størrelse, så er
priserne endnu lavere.

> [...]
>
> Og så i betragtning af at Dell praler med at man sparer
> "forhandler-ledet" burde det jo egentligt ike kunne gøres billigere?

Dell er ikke billigere end andre mærkevarer, de scorer bare avancen selv.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-09-06 21:53

> [...]

> hjemmebruger, så det må være rimeligt at sammenligne hvilke priser der
> kan handles til, og ikke annoncepriserne.

Avancerne ligger mellem 3 og max 8%.

> [...]
> priserne endnu lavere.

> Dell er ikke billigere end andre mærkevarer, de scorer bare avancen selv.

Yeps!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-06 22:22

On Thu, 07 Sep 2006 22:52:56 +0200, Stig Leerbeck wrote:

> Avancerne ligger mellem 3 og max 8%.

Ok, der er så ikke det store at handle med. Vi betaler 2% i avance når
vi handler hardware.

> Yeps!

Men det er da lykkedes dem at narre en stor mængde mennesker til at tro
de er billige.
Selv har jeg kraftige versioner mod Dell efter at have været udsat for
deres mangel på kvalitetssikring et par gange for meget.