B-E kort regler
Fra : Sørensen

Dato : 06-09-06 01:58

bil egenvægt 1235kg
trailer tilladt totalvægt 1285kg
trailer faktisk vægt 1400kg

Får man kun bøde for overlæs eller også for ikke at have kørekort til
vogntoget ??. (hvis man kun har kat B)

--
vh.
Sørensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-09-06 06:20

Sørensen wrote:
> bil egenvægt 1235kg
> trailer tilladt totalvægt 1285kg
> trailer faktisk vægt 1400kg
>
> Får man kun bøde for overlæs eller også for ikke at have kørekort til
> vogntoget ??. (hvis man kun har kat B)

Kommer an på bilen tilladte totalvægt. Hvis den er under 2215 kg, så skal
man ikke have BE...

Fra : Sørensen

Dato : 06-09-06 16:18

"Morten skrev >
> Kommer an på bilen tilladte totalvægt. Hvis den er under 2215 kg, så skal
> man ikke have BE...

Tusinde tak, jeg havde glemt 3500 kg. reglen.

vh. Sørensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-09-06 08:55

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> bil egenvægt 1235kg
> trailer tilladt totalvægt 1285kg
> trailer faktisk vægt 1400kg
>
> Får man kun bøde for overlæs eller også for ikke at have kørekort til
> vogntoget ??. (hvis man kun har kat B)

Da trailerens totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt med mere end de
tilladte 50 kg. er der ikke krav om B/E kort, altså under forudsætning af at
bilens totalvægt ikke er over 2215 kg., om overlæsset på 115 kg. giver bøde
er så en anden sag.

--
MVH Hans

Fra : Henrik

Dato : 06-09-06 20:42

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at bilens totalvægt ikke er over 2215 kg., om overlæsset på 115 kg. giver

Godt man har til B + BE + C + CE
Og C+CE betalt af militæret, selv om jeg aldrig skulle bruge det .

Hilsen
Henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-09-06 20:49

"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Godt man har til B + BE + C + CE
> Og C+CE betalt af militæret, selv om jeg aldrig skulle bruge det .

Æhhh - hva godt er der ved det ?
I dette tilfælde får du samme bøde som Henrik (altså ham, der stillede
spørgsmålet).
Og hvis du er samme Henrik ka i jo dele bøden

Husk forresten at holde dig nord for DK/D-grænsen. Der er flere beretninger
om - især - campister med overlæs, der ikke får lov til at fortsætte med
overlæsset.
Men de kan da bare læsse noget af bagagen af i nødsporet.....
Om de så må indkassere en bøde for henkastning af affald foreligger der ikke
noget om

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Henrik

Dato : 07-09-06 06:08

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men de kan da bare læsse noget af bagagen af i nødsporet.....
> Om de så må indkassere en bøde for henkastning af affald foreligger der

Må jeg da ikke trække en trailer på 2500 kg hvis min bil er type godkendt
til det ?

Hilsen

Henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-09-06 17:32

> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Må jeg da ikke trække en trailer på 2500 kg hvis min bil er type godkendt
> [...]
Jo - selvfølgeligt. Hvis altså traileren er godkendt til det.
Men som Hans påpeger tidligere i tråden kører den aktuelle trailer med 115
kg overlæs i dette tilfælde - og det er det, der udløser bøden.

Om du så har pappet til at køre verdens største lastvogn med flere hængere -
så skal du ikke regne med at politiet anser det for en formildende
omstændighed i dette tilfælde

Fra : Sørensen

Dato : 07-09-06 15:09

"Jesper > skrev >
> [...]
> Men de kan da bare læsse noget af bagagen af i nødsporet.....
> Om de så må indkassere en bøde for henkastning af affald foreligger der

Nu er det Heste jeg transpotere...De er jo ikke så nemme at "henkaste"
Har for øvrigt B-E kort, men det har konen ikke.

vh.
Sørensen

Fra : Bo Andersen

Dato : 08-09-06 20:45

Vil det sige at man teoretisk kan få en bøde for at køre med en tom trailer
hvor trailerens tilladte totalvægt er 1600kg ?
Da jeg har spændt den efter en bil der kun må trække 1285 kg, og man
kun har alm. "B" kort ?

Fra : Leonard

Dato : 08-09-06 20:56

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> wrote:

>Vil det sige at man teoretisk kan få en bøde for at køre med en tom trailer
>hvor trailerens tilladte totalvægt er 1600kg ?

Ja, også i praksis.

>Da jeg har spændt den efter en bil der kun må trække 1285 kg, og man
>kun har alm. "B" kort ?

Hvis din bil må trække mere end 50 kg mere end bilens egenvægt og
trailerens tilladte totalvægt er på mere end 50 kg + bilens egenvægt,
så ja.
Men hvis din bils egenvægt er på 1240 kg og den må trække 1285 kg, så
må du trække en trailer med tilladt totalvægt på 3500 kg, hvis bare
trailerens faktiske vægt (egenvægt plus last) er under de 1285 kg.

Det er regler, der er kommet til som et kompromis i EU og det må det
ikke blive nemt af, men det kan lade sig gøre at forstå dem rigtigt.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-09-06 06:35

Bo Andersen wrote:

> Vil det sige at man teoretisk kan få en bøde for at køre med en tom
> trailer hvor trailerens tilladte totalvægt er 1600kg ?

Ja, hvis bilen vejer under 1.550 kg og må trække mere end 50 kg mere end
egenvægten eller hvis bilen totalvægt er min. 1.900 kg..

> Da jeg har spændt den efter en bil der kun må trække 1285 kg, og man
> kun har alm. "B" kort ?

Du må gerne køre med en tom trailer med en totalvægt på 1.600 kg efter en
bil, som må trække 1.285 kg, hvis bilen har en egenvægt på min 1.235 kg og
en maks totalvægt på 2215 kg. Du må dog ikke udnytte traileren maks.