Links til news ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 18:37

Hvordan er det lige at man opretter et links til en newsgroups ?
(har glemt det fra dengang jeg brugte ThunderBird)

Det skal være URL'en til newsreaderen og ikke til googlegroups.
Det er noget med NEWS: "og så artikel ID'en fra NNTP headeren" ik ?

Jeg skal sende et link med email til en ven, og da jeg ikke kender hvilken
ISP han har eller hvilken newsserver han bruger, så skal jeg bruge en af de
mange frie newsservere, f.eks news.sunsite.dk.

Kan man lave et link som inkluderer newsserver+gruppe+artikel ?
Og kan linket testes i Xnews før jeg sender det ?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-08-06 18:48

Jonathan Andersen skrev:

>Det er noget med NEWS: "og så artikel ID'en fra NNTP headeren" ik ?

er linket til den meddelelse jeg svarer på. bruger ikke xnews så jeg ved
ikke hvad den linje efter news: kaldes i xnews, mem i den jeg bruger
kaldes den for Message-ID

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-06 19:53

Den 21-08-06 18.36 skrev Jonathan Andersen følgende:

> Kan man lave et link som inkluderer newsserver+gruppe+artikel ?
> Og kan linket testes i Xnews før jeg sender det ?

Jeg er temmelig sikker på, at du ikke kan lave et direkte link til
indlægget på en news-server, som vedkommende ikke har opsat i forvejen.
Du skal i stedet lave linket, som Ivan har angivet det, så bliver
modtagerens standard-newsreader brugt til at åbne linket. Det virker
selvfølgelig kun, hvis den pågældende server fører gruppen med indlægget.

Det mest sikre er at linke til indlægget på Google Groups, hvis ellers
det ligger der.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-08-06 22:10

Hej Jonathan Andersen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er noget med NEWS: "og så artikel ID'en fra NNTP headeren" ik
> ?

Yeps, som Ivan siger i <news:xn0eq8ueqb84ua007@dtext.news.tele.dk>.

I Xnews finder du headerlinjen "Message-ID". Headeren et indlæg dukker
op, når du trykker H-tasten (og dukker ned igen, når du atter trykker
på H-tasten).

> Og kan linket testes i Xnews før jeg sender det ?

Jamen det skal postes først, fx i en testgruppe e.l.

Men du kan køre indlæggets message-ID umiddelbart. Find indlægget og
"stå på det" (dvs. så indholdet ses i vinduet), tast H, find message-
ID-headeren - i fx dit indlæg hér er det
markøren et vilkårligt sted i det message-ID og tryk Ctrl+Enter.

Det virker naturligvis også med message-ID'er i References-headeren.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 23:14

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote in

Ok

Og hvis man vil ligge et link til en newsartikel på et website, er det så
ligegyldigt hvilke servernavn man skriver ?

F.eks

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 00:21

Jonathan Andersen <-> wrote in news:44eb81a6$0$75038$14726298
@news.sunsite.dk:

Gad vide om dette er et generisk serverlink

eller

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-08-06 07:04

"Jonathan Andersen" <-> wrote in message

> F.eks

Denne virker hos mig og jeg har ikke sunsite sat op i forvejen. De øvrige
duede ikke.

hilsen
Uffe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-06 07:33

Jonathan Andersen skrev:

> Og hvis man vil ligge et link til en newsartikel på et
> website, er det så ligegyldigt hvilke servernavn man skriver ?

Nej. Man kan ikke linke til en newsartikel på et website - man
linker til en newsartikel på en newsserver. Her er servernavnet en
del af adressen.

Adressen herover består - set fra en newsklients side - kun af to
dele. "news:" fortæller at det er et usenetindlæg man skal have fat
i, og "44e9ef29$0$75029$14726298@news.sunsite.dk" er den unikke
identifikation af dette indlæg. Selv om servernavnet
news.sunsite.dk indgår i adressen, skal en klient ikke kontakte
denne server for at hente indlægget - i stedet kontaktes den
newsserver programmet er sat op til at benytte, med besked om at
hente indlægget.

Når man på visse websites - bl.a. Google Groups - kan linke direkte
til newsindlæg - sker det via en adresse som websitet genererer til
det pågældende indlæg. Set fra klientprogrammets side er det derfor
"bare" en webside man får, selv om adressen måske ligner en
usenetadrsese.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-08-06 10:16

Jonathan Andersen <-> writes:

> Gad vide om dette er et generisk serverlink

Det er det ikke. Et Message-ID (i sin fulde længde!) identificerer et
indlæg, ikke hvor det skal komme fra.

Hvis man vil henvise til et indlæg på en specifik server, så kan man
lave noget i retning af:

nntp:///

Det kræver så at vedkommende der bruger linket har adgang til at læse
på <server> og at indlægget med <message-ID> findes på serveren.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reformatting Page. Wait...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-08-06 08:42

Paw P Larsen <nospam@wer.dk> writes:

> Den er faktisk ikke legal iflg. RFC 1738.

Det har du sørme ret i. Det var jeg ikke opmærksom på. Det giver også
god mening ud fra argumentet sidst i afsnit 3.7, som siger at man jo
næsten aldrig støder på en newsserver hvor man frit kan læse indlæg,
og at man derfor normalt skal angive referencer til indlæg ved deres
message-ID alene.

--
Jacob - www.bunk.cc
It'll be a nice world if they ever get it finished.