Thunderbird: Indstillinger til newsgroups
Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 02-08-06 22:09

Hej ng

Jeg er ny og har lige skimmet de sidste 100 indlæg så jeg håber ikke jeg
gentager et gammelt spørgsmål.

Hvordan indstiller jeg tekstbredden (antal tegn pr linie) så det virker?
Jeg har været inde under indstillinger -> redigering -> generelt: Ombryd
tekstmeddelelser ved XX tegn (sat til 72), men det ser ikke ud til at
den gør det når jeg ser mine indlæg herinde...

Håber I kan hjælpe

Venlig hilsen
Signe

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-08-06 13:35

Signe Lund Hansen <signe@frontloberne.dk> writes:

> Hvordan indstiller jeg tekstbredden (antal tegn pr linie) så det virker?

Det virker fint.

> Jeg har været inde under indstillinger -> redigering -> generelt: Ombryd
> tekstmeddelelser ved XX tegn (sat til 72), men det ser ikke ud til at
> den gør det når jeg ser mine indlæg herinde...

Det er fordi du bruger:

Det er 'format=flowed' der er "synderen". Det er sådan set en fin
ting, da det lader det være op til læseprogrammet hvordan linjerne
skal formatteres.

--
Jacob - www.bunk.cc
People respond to people who respond.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 04-08-06 01:24

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Det virker fint.
ok.

> Det er fordi du bruger:
>
> Det er 'format=flowed' der er "synderen". Det er sådan set en fin
> ting, da det lader det være op til læseprogrammet hvordan linjerne
> skal formatteres.
Så det skal jeg ikke gøre mere ved?

--
Signe Lund Hansen
Yamaha XVS650 Dragstar A Classic

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-06 11:43

Den 04-08-06 02.23 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> Så det skal jeg ikke gøre mere ved?

Nej, det er som det skal være.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 04-08-06 01:33

Signe Lund Hansen skrev:
> Jeg er ny
Så jeg har lige et par ekstra spørgsmål...

1. Kan man vælge hvilken konto den enkelte konto skal bruge som default?
(forvirret? Jeg har en mail-konto, hvor min signatur angiver
arbejdsadresse og telefonnumre, og en news-konto med nedenstående
signatur (til min primære gruppe... ikke så relevant her)... Men når jeg
svarer på et indlæg vælger den min mailkonto konsekvent (skal ændre det
manuelt og det smutter nemt) og selvom det er muligt at finde mig hvis
man vil synes jeg ikke jeg vil reklamere med mit arbejde/telefonnummer
når det ikke er relevant...

2. Hvordan henter jeg et bestemt indlæg/tråd i en gruppe (historisk)?

3. Hvordan låser jeg et indlæg/en tråd så den ikke bliver smidt ud i den
automatiske oprydning?

4. Hvordan ignorerer jeg en tråd?

Håber I kan hjælpe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-06 11:58

Den 04-08-06 02.32 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> 1. Kan man vælge hvilken konto den enkelte konto skal bruge som default?
> Men når jeg
> svarer på et indlæg vælger den min mailkonto konsekvent

Lyder meget specielt. Hvad står der i Fra-feltet, når du besvarer et
indlæg? Efter dit navn og mailadresse står kontonavnet med grå skrift.
Er det dit mailkontonavn, eller dit newskontonavn?

> 2. Hvordan henter jeg et bestemt indlæg/tråd i en gruppe (historisk)?

Jeg plejer at bruge http://groups.google.dk/advanced_search?hl=da til at
finde og læse gamle indlæg som er blevet slettet fra thunderbird.

> 3. Hvordan låser jeg et indlæg/en tråd så den ikke bliver smidt ud i den
> automatiske oprydning?

Det kan du ikke. Du kan i stedet gemme indlægget: Højreklik på det =>
Kopier til => vælg en mappe, hvor det skal gemmes.

> 4. Hvordan ignorerer jeg en tråd?

Marker et indlæg => menupunktet Meddelelse => Ignorer tråden. Jeg er dog
ikke sikker på, hvor godt det virker. Det virkede vist ikke i tidligere
versioner af Thunderbird, men jeg har ikke afprøvet funktionen i
Thunderbird 1.5.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 04-08-06 13:59

Kim Ludvigsen skrev:

> Lyder meget specielt. Hvad står der i Fra-feltet, når du besvarer et
> indlæg? Efter dit navn og mailadresse står kontonavnet med grå skrift.
> Er det dit mailkontonavn, eller dit newskontonavn?
Det er netop min mailkonto - og det er her jeg kan vælge manuelt i en
rullebørge (hvis det forstås...)

I øvrigt arbejder jeg på mac - ved ikke hvor meget der er anderledes til
pc...

> Jeg plejer at bruge http://groups.google.dk/advanced_search?hl=da til at
> finde og læse gamle indlæg som er blevet slettet fra thunderbird.
ok - tak

> Det kan du ikke. Du kan i stedet gemme indlægget: Højreklik på det =>
> Kopier til => vælg en mappe, hvor det skal gemmes.
Øv, men ok

> [...]
> ikke sikker på, hvor godt det virker. Det virkede vist ikke i tidligere
> versioner af Thunderbird, men jeg har ikke afprøvet funktionen i
Det må jeg så prøve af

Tak for hjælpen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-06 16:23

Den 04-08-06 14.59 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> Det er netop min mailkonto - og det er her jeg kan vælge manuelt i en
> rullebørge (hvis det forstås...)

Underligt, jeg har aldrig været ude for noget lignende. Jeg har
jongleret med en del mailkonti og en del news-servere, og det er altid
den rette konto, der bliver valgt, når jeg svarer. Du kan evt. prøve at
oprette en ny news-konto og se, om det virker i den.

> I øvrigt arbejder jeg på mac - ved ikke hvor meget der er anderledes til
> pc...

Det burde ikke gøre en forskel på dette punkt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem hjemmeside med Nvu og skabeloner.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 05-08-06 23:37

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> den rette konto, der bliver valgt, når jeg svarer. Du kan evt. prøve at
> oprette en ny news-konto og se, om det virker i den.

Urk! Hehe... Jeg tænkte jeg lige kunne kigge på kontoens indstillinger
inden jeg oprettede en ny - og skulle bare ændre emailadressen og stien
til signaturen (i øvrigt ret irriterende at skulle oprette og lagre en
seperat fil for det...)... Jeg er ret sikker på jeg lavede de
indstillinger da jeg oprettede kontoen, men et eller andet må have
glippet undervejs... Problem solved - tak for tippet

Hjertelig hilsen

--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1102

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 08-08-06 15:53

Nu har jeg endnu et spørgsmål...

Jeg arbejder på bærbar og bruger den både hjemme og på arbejde (og en
del andre steder). Derfor bruger jeg mange forskellige udgående servere.
Er der en hurtigere og lettere måde at skifte mellem dem end at gå ind
og ændre indstillinger.

På Mail (til OSX) fik jeg fx mulighed i en medd.boks for at skifte til
en af de andre servere hvis det ikke lykkedes at sende beskeden første
gang. Her får jeg bare fejlmeddelelse og skal trykke mig ud af beskeden
- ind på hovedkontoen - ind på indstillinger - ændre - ud igen og
tilbage til beskeden. Besværligt!

Hilsen
Signe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-06 19:02

Signe Lund Hansen skrev:

> [...]
> del andre steder). Derfor bruger jeg mange forskellige udgående servere.
> Er der en hurtigere og lettere måde at skifte mellem dem end at gå ind

Ja. Du kan oprette flere forskellige mailkonti og tildele dem
hver sin udgående server. De skal hedde noget forskelligt.
Bagefter kan du i "Kontoindstillinger" markere én af dem og vælge
den som standard.

Hvis du markerer et af de fede navne i oversigten, kan du til
højre vælge "Opret en ny konto", og så kan du bestemme at det
skal være en mailkonto.

Jeg har ikke testet, men jeg tror det er det du savner.

--
Bertel

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 08-08-06 21:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> hver sin udgående server. De skal hedde noget forskelligt.
> Bagefter kan du i "Kontoindstillinger" markere én af dem og vælge
Hmm... men så vil jeg have 5 (fx) inboxe der tjekker den samme
(indgående) mail... det vil være noget forvirrende...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-06 21:48

Signe Lund Hansen skrev:

> Hmm... men så vil jeg have 5 (fx) inboxe der tjekker den samme
> (indgående) mail... det vil være noget forvirrende...

Nej, du kan vælge at al post skal havne i den samme boks. Det er
faktisk standardindstillingen. Du kan se det ved oprettelsen at
der er sat et hak ved "Brug global indbakke".

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-08-06 22:42

Den 08-08-06 16.52 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> [...]
> del andre steder). Derfor bruger jeg mange forskellige udgående servere.
> Er der en hurtigere og lettere måde at skifte mellem dem end at gå ind

Ja, og du behøver ikke oprette flere konti, som Bertel foreslår. Han
bruger ikke Thunderbird og ved derfor ikke, hvor smart programmet er

Du kan oprette flere identiteter til kontoen og lade dem bruge
forskellige smtp-servere.

Menupunktet Funktioner => Kontoindstillinger => markér Udgående server
(SMTP) i oversigten til venstre => Klik på knappen Tilføj til højre for
oversigten over smtp-servere => Udfyld med de relevante oplysninger =>
klik på OK, så vinduet lukkes => markér dit kontonavn i oversigten til
venstre => Rediger identiteter => Tilføj => Udfyld med de relevante
oplysninger, i rullemenuen vælger du den ønskede smtp-server. Hvis
rullemenuen kun indeholder punktet Brug standard server, så udfyld
resten af felterne og klik på OK. Marker identiteten, og klik på
Rediger. Nu skulle du gerne kunne vælge andet end standardserveren i
rullemenuen.

Gentag for hver server, du vil benytte. Når du skriver en ny mail,
vælger du blot den ønskede identitet i rullemenuen ud for Fra-feltet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens priser.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 10-08-06 19:57

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> resten af felterne og klik på OK. Marker identiteten, og klik på
> Rediger. Nu skulle du gerne kunne vælge andet end standardserveren i
Tak for det - det virker fint...

Næste spørgsmål: Min kære fader bemærkede følgende:
"

Du må ikke angive et specifikt Windowstegnsæt (og det undrer mig
at en Mac gør det). Standarden i øjeblikket er iso-8859-1. Det er
den jeg bruger. Enkelte skriver med utf-8, men det er ikke alle
programmer der kan håndtere det.
"

....men i indstillingerne står der netop at jeg anvender iso-8859-1 i
både indgående og udgående... hvordan søren skal jeg så ændre det? Skal
jeg et helt andet sted hen eller krydse en boks et sted?
(sti:indstillinger -> visning -> skrifttyper:
indstillingerne er:
Udgående medd. = Vestligt (ISO-8859-1)
Indkommende medd. = Vestligt ISO-5589-1)
Anvend standard tegnsæt på alle indkommende medd. = IKKE tjekket
Benyt standard tegnsæt i besvarelser = tjekket

.... eller er det fordi jeg vælger at sende det som ren tekst og ikke html?

Føler mig helt på vildspor

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-06 11:06

Den 10-08-06 20.56 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> Næste spørgsmål: Min kære fader bemærkede følgende:
>
> ... eller er det fordi jeg vælger at sende det som ren tekst og ikke html?

Dine indstillinger burde være ok.

Prøv at sende to mails til min mailadresse, et i tekst-format og et i
html-format.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Carl Drud

Dato : 11-08-06 17:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Dine indstillinger burde være ok.
>
> Prøv at sende to mails til min mailadresse, et i tekst-format og et i
> html-format.

Er det ikke noget med at hvis man i TB svarer på et indlæg der er kodet
i windows-1252 slår den over i det tegnsæt.

Jeg har i hvert fald set det i indlæg hvor der indgår et ¤ tegn, der
slår TB over i windows-1252.

Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-06 18:44

Den 11-08-06 18.41 skrev Carl Drud følgende:

> Er det ikke noget med at hvis man i TB svarer på et indlæg der er kodet
> i windows-1252 slår den over i det tegnsæt.

Jo, og det er vist standardindstillingen.

Signe, prøv at tjekke: Funktioner => Indstillinger => Visning =>
Skrifttyper => hvis der ikke er flueben ud for "Benyt standard tengsæt i
besvarelser", så prøv at sætte et flueben.

> Jeg har i hvert fald set det i indlæg hvor der indgår et € tegn, der
> slår TB over i windows-1252.

Hvis man har sat ovennævnte flueben, vil man få en advarsel, hvis man
prøver at sende en meddelelse med et tegn, som ikke er med i
standardtegnsættet. Man kan så vælge, hvilket tegnsæt man vil benytte.
Uden fluebenet vælges automatisk et "passende" tegnsæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Signe Lund Hansen

Dato : 13-08-06 21:46

Kim Ludvigsen skrev:

> Signe, prøv at tjekke: Funktioner => Indstillinger => Visning =>
> Skrifttyper => hvis der ikke er flueben ud for "Benyt standard tengsæt i
> besvarelser", så prøv at sætte et flueben.
Sådan stod den allerede... troede lige der var håb :)

> [...]
> standardtegnsættet. Man kan så vælge, hvilket tegnsæt man vil benytte.
> Uden fluebenet vælges automatisk et "passende" tegnsæt.
Jeg får nu ikke en advarsel...?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-06 23:02

Den 13-08-06 22.46 skrev Signe Lund Hansen følgende:

> Jeg får nu ikke en advarsel...?

Jeg tør ikke sige, om det er fordi, du bruger Mac, eller om det er
fordi, det er din signatur, der er skyld i problemet. Jeg plejer altid
at få en advarsel, når jeg forsøger at sende ugyldige tegn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Carl Drud

Dato : 11-08-06 19:03

Kim Ludvigsen wrote:

> Jo, og det er vist standardindstillingen.

Jeg fandt det her hvis det har interesse:

http://www.holgermetzger.de/faqmailnews.html#29

Carl