Købe ny enkelt-processor eller gammel dual~
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-01-01 21:18

En af mine venner skal til at købe en ny Mac, og hun er tvivl om,
hvorvidt hun skal købe en af de nye Mac'er eller en af de gamle med to
processorer. Dem, hun har kig på, er den nye 533 Mhz G4 (18.998.-) og
den gamle 2x450 Mhz DUAL G4 (17.298.-). Hun skal bruge den til grafik,
men skal også lave video-redigering på den. Spørgsmålet er, hvilken af
de to maskiner, der vil egne sig bedst til det.

Forskelle mht. cd-rw/dvd, antallet af pci-pladser og den lille
prisforskel betyder ikke så meget for hende.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 21:39

In article <1encin3.1pqnw151p9a0uyN%jjj@cyrk.dk>, jjj@cyrk.dk (Jesper
Juellund Jensen) wrote:

> Hun skal bruge den til grafik,
> men skal også lave video-redigering på den. Spørgsmålet er, hvilken af
> de to maskiner, der vil egne sig bedst til det.

Understøtter de programmer hun har tænkt sig at bruge to CPU'er?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-01-01 22:47

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> skrev:

> Understøtter de programmer hun har tænkt sig at bruge to CPU'er?
Ja, det er jo det...

Mon ikke hun mest kommer til at bruge Photoshop, Illustrator,
QuarkXpress og iMovie? Anyone?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jon Dough

Dato : 16-01-01 23:45

PhotoShop styrer med 2 processorer!!!!
Jeg ved ikke helt med de andre.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 23:56

In article <942iq2$ks3$01$1@news.t-online.com>, "Jon Dough"
<vendelbo@t-online.de> wrote:

> PhotoShop styrer med 2 processorer!!!!
> Jeg ved ikke helt med de andre.....

Har du prøvet de samme opgaver med både enkelt og dual processorer?

Grafikerne på arbejdet var ret velfornøjede over deres skift fra G3 til
G4 (enkelt CPU).

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 02:16

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Mon ikke hun mest kommer til at bruge Photoshop, Illustrator,
> QuarkXpress og iMovie? Anyone?

Af dem er det vist kun Photoshop der understøtter dual-CPU - iMovie
bruger QuickTime, så det kræver version 5 som endnu kun er i beta.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Det var bare min mening, og hvis nogen skulle finde på at sige noget
grimt om Marianne Jelved kan de få med mig at bestille... #¤#&*

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 18:39

> [...]

> Forskelle mht. cd-rw/dvd, antallet af pci-pladser og den lille
> prisforskel betyder ikke så meget for hende.

For programmer optimeret til fler-CPU vil den gamle Mac være klart
bedst. For andre programmer vil jeg mene at den gamle stadig har en
ydelsesfordel, men der skal du have Mac OS X for at mærke fordelen!

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : zty tom

Dato : 18-01-01 23:58

Jeg er overbevist om at den rigtige investering er 2x 450 Mhz !!!
Årsagen er at det - snart - bliver muligt at forestå to samtidige
processer samtidg, hvor regnestykket hurtigt bliver let at gøre op :
1x photoshop filter 1, processor 1.
1x photoshop filter 2 processor 2.
contra
1x photshop filter på en processor der kører lidt hurtigere !+
Tom
Senere endnu, de samme grafikkort i "den gamle mac"...senere endnu
overclokes begge processorer eller skiftes ud.
Skal du som eksempel have en 2xproc. af de nye kan du kun købe 533 Mhz (
hvilket må siges at være forbandet tæt på f.eks 2x500 Mhz ( af de
"gamle" af slagsen.)