Hvad betyder yEnc?
Fra : Carsten Petersen

Dato : 28-06-06 22:54

Hej der!

I forbindelse med filer ser jeg ofte udtrykket yEnc.

Hvad betyder det og hvordan bruges det?

Det er længe siden jeg sidst har været på news,
så det er første gang jeg ser det.

mvh
Carsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-06-06 08:36

Carsten Petersen skrev:

> I forbindelse med filer ser jeg ofte udtrykket yEnc.

yEnc er en måde at kode binære data (fx billeder, lydfiler og
programfiler) så de kan sendes i en mail eller et usenetindlæg.

Tidligere kunne mange servere kun håndtere mail og news med
tegnsættet ASCII (7-bit) - så alt hvad der ikke er med i ASCII-
standarden (æøå, alskens binære tegn mv.) skulle "pakkes ind" på en
måde så det blev til rene ascii-tegn.

Kodningen kan enten bare konvertere de tegn der ikke i forvejen er
specialtegn eller konvertere samtlige tegn. Den første model er
brugbar i tekstindlæg, hvor de fleste tegn hører til ascii, mens
tegn som æ, ø og å så kan ændres (hvis du har set mails med tekster
a la "=C5ses =E6blegr=F8d" har du set - fejlslagen - MIME-kodning).

Den anden model er bedre til binære indlæg, men den har en høj
pris. Når man skal omsætte en tekst på fx 10000 tegn i 8-bit til en
repræsentation i 7-bit, bliver teksten en del længere.

De traditionelle metoder til at kode filer med (uuencode, Base64),
forøger den datamængde der skal overføres med over 30 % - det
betyder altså at hvis man sender en fil på 10 MB via mail eller
news, vil mailen eller newsindlægget være på over 13 MB (newsindlæg
skal så af andre årsager deles op i mindre bidder hvis man skal
sende store filer).

yEnc udnytter at de fleste mail- og newsservere i dag godt kan
håndtere 8-bit indlæg. Det er stadig nødvendigt med en kodning, da
der er tegnsekvenser der ikke må forekomme i et mailindlæg, men da
det kun er nogle få tegn der skal pakkes ind, er spildet ved at
bruge yEnc langt mindre - ca. 1-2 % - end spildet ved en
traditionel kodning.

Se mere her: <http://en.wikipedia.org/wiki/Yenc>
Den danske Wikipedia har ikke noget om yEnc, men til gengæld en
artikel om en af forgængerne - uuencode:
<http://da.wikipedia.org/wiki/UUencode>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ivar

Dato : 29-06-06 22:53

Carsten Petersen skrev:

> I forbindelse med filer ser jeg ofte udtrykket yEnc.

Jeg kan blot tilføje, at i følge standarden skal der stå yEnc som
en del af emne-teksten. Det gør at man ser betegnelsen ofte i
binære grupper. Outlook Express er en af de få newsreadere, der
ikke kan håndtere yEnc.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?