[MesNews] Ivan V. Klattrups bøn blev hørt!
Fra : Ivar

Dato : 27-06-06 19:55

Der kommer snart en ny version af MesNews. Der er ikke meget nyt.
De vigtigste er anvendelse af Regular Expressions i filtre og
flere muligheder for at vælge visninger.

Regular Expressions er en standard for søgeudtryk.
Der kan læses om det her: http://www.regular-expressions.info/
Grunden til at det er kommet med, er utvivlsomt fordi MesNews'
programmør har kastet sig over at lave et anti-spam program.
Det får det frankofile navn: MesSpams.

De nye muligheder for at vælge visninger ligner et forsøg på
at tilfredsstille et ønske fra Ivan V. Klattrup. Man kan nu
vælge kun at vise fx ulæste meddelelser og ikke kun tråde
med ulæste meddelelser. Hvis man trykker på ikonet der ligner
en kikkert foran en sol, kan man vælge visning under "Valg
af meddelelser der skal vises" -> "Indstillinger for aktuel visning".

Der er 6 "præfabrikerede" visninger og man kan tilføje sine egne.
Man kan lave tastatur-genveje disse og derved let skifte mellem
forskellige visninger. Fx F11 viser alle meddelelser, Shift+F11
viser tråde men selv har deltaget i, og Ctrl+F11 for at vise alle
ulæste meddelelser.
Beta-version findes her: http://www.mesnews.net/index-beta.php

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-06-06 20:25

Ivar skrev:

> De nye muligheder for at vælge visninger ligner et forsøg på
> at tilfredsstille et ønske fra Ivan V. Klattrup. Man kan nu
> vælge kun at vise fx ulæste meddelelser og ikke kun tråde
> med ulæste meddelelser.

Jeg kan så lige tilføje at det med visningen ser ud til at virke som
jeg ønskede det, så må jeg hellere sætte mig lidt ind i den igen.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-06-06 10:15

Ivar skrev:
> Der kommer snart en ny version af MesNews.

Da jeg ved at du er den der oversætter den til dansk, vil jeg lige give
dig en lille fejlmelding, i "Indstillinger" - "Programindstillinger" -
"Proceslinje" - "Vis velkomstvindue ved start (Spash Screen)" , det må
da være Splashscreen

--
http://www.klattrup.dk

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 13:33

Ivar frembragte:

> Der kommer snart en ny version af MesNews. Der er ikke meget nyt.
> De vigtigste er anvendelse af Regular Expressions i filtre og
> flere muligheder for at vælge visninger.

Hvor kan jeg læse mere om MesNews filtre?

> De nye muligheder for at vælge visninger ligner et forsøg på
> at tilfredsstille et ønske fra Ivan V. Klattrup. Man kan nu
> vælge kun at vise fx ulæste meddelelser og ikke kun tråde
> med ulæste meddelelser.

Når jeg åbner en gruppe, vil jeg gerne have tråderne klappet sammen - er
det muligt?

> Hvis man trykker på ikonet der ligner en kikkert foran en sol

Er det ikke en skruetrækker? :0þ

--
Dino

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-06-06 16:18

Dino skrev:

> Når jeg åbner en gruppe, vil jeg gerne have tråderne klappet sammen - er
> det muligt?

Jeg tror det er Indstillinger - Programindstillinger - Visning -
Visning - Vis alle meddelelser i tråde (Udvid) , fjern det flueben.

> Er det ikke en skruetrækker? :0þ

Nej det er et Jack-Stik

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 21:11

Ivan V. Klattrup har bragt dette til verden:

> Jeg tror det er Indstillinger - Programindstillinger - Visning - Visning
> - Vis alle meddelelser i tråde (Udvid) , fjern det flueben.

Nej, det flueben er fjernet, så det er det ikke
Men fandt det i Meddelelser - Vis kun første...

--
Dino

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-06-06 21:22

Den 29 jun 2006 skrev Dino i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nej, det flueben er fjernet, så det er det ikke

Jeg tror Ivans svar er det rigtige, når det skal være når gruppen åbnes

> Men fandt det i Meddelelser - Vis kun første...

Den virker vist kun, når gruppen allerede er åben, og kun for den
aktuelle gruppe

Lars Klintholm

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 22:20

Lars Klintholm har bragt dette til verden:

> Jeg tror Ivans svar er det rigtige, når det skal være når gruppen åbnes

Men som jeg sagde - fluebenet var fjernet...

> Den virker vist kun, når gruppen allerede er åben, og kun for den
> aktuelle gruppe

Nej, det virker for alle grupper, også næste gang jeg åbner MesNews...

--
Dino

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-06-06 23:13

> Nej, det virker for alle grupper, også næste gang jeg åbner MesNews...

Mærkeligt, "Vis kun første..." holder op med at virke hos mig, blot jeg
skifter gruppe

Lars Klintholm

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-06-06 21:24

Den 29 jun 2006 skrev Dino i dk.edb.internet.software.mail+news:

[OT]
Er du ved at skrotte Xnews?

Lars Klintholm

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 22:20

Den 29-6 2006 skrev Lars Klintholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Den 29 jun 2006 skrev Dino i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [OT]
> Er du ved at skrotte Xnews?

En gang i ny og næ, prøver jeg forskellige (gratis) klienter. Men det
plejer at ende med en tilbagevenden til Xnews...

--
Dino

Fra : Dino

Dato : 01-07-06 17:18

Den 29-6 2006 skrev Lars Klintholm i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Den 29 jun 2006 skrev Dino i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [OT]
> Er du ved at skrotte Xnews?

Det er *kun* pga. den manglende (af)kodning af tegnsæt, jeg prøver at
finde noget andet.

Men mulighederne for filtrering, er alt for begrænsede i MesNews - så nu
er jeg tilbage til Xnews. Ellers var det lige før jeg skiftede...

--
Dino

Fra : Ivar

Dato : 29-06-06 22:34

Dino skrev:

> Hvor kan jeg læse mere om MesNews filtre?

Der er ikke meget hjælp at få, udover de "hints" der vises, når du
peger på et felt. (Du kan øge tiden for disse under Indstillinger ->
Programindstillinger -> Forskelligt)

Den letteste måde at lave et filter, er at lave et "kill-filter".
Vælg meddelelsen som du vil filtrerer på, vælg Meddelelser -> Plonk.
Et forudfyldt filter-vindue kommer frem. Du kan ændre kriterierne,
samt hente tekster fra aktuel meddelelse. Der er valgt at sammenligne
på afsender og email-adresse. Nederst i vinduet kan du vælge for
hvilke grupper og hvor lang tid filteret skal gælde mm. Endvidere kan
du selvfølgelig vælge hvilke handlinger der skal ske, ved Plonk er
'Slet meddelelse' valgt.

Du kan også starte på en ny regel ved at vælge Meddelelse -> Ny regel,
eller bedre under Opsætning -> Regler. Du kan prøve at lege med det.
Som handling kan du starte med at vælge visning i en anden farve.
Nogen gange kan det være smart at lave filter på ip-numre. Nogle
ubehøvlede personer har det med at skifte navn, men deres ip-nummer
ændrer sig ofte ikke.

De nye er, at man kan bruge Regular Expressions. Det er en gammel
standard, men den ikke lige til at gå til. Jeg bruger næsten
ikke filtre selv. Jeg ikke manglet værktøjer som Regular Expressions,
men muligheden er der.

Ivar Magnusson

Fra : Dino

Dato : 30-06-06 23:08

Ivar:

[Om Filtre]

> Den letteste måde at lave et filter, er at lave et "kill-filter".

Men det er ikke muligt at vælge både Message-ID og References i et filter,
eller at filtrere på fx Reply-To header :-@

Så er det nemmere med Xnews textfil.

--
Dino

Fra : Ivar

Dato : 30-06-06 23:55

Dino skrev:

> Men det er ikke muligt at vælge både Message-ID og References i et filter,

Jo

> eller at filtrere på fx Reply-To header :-@

Nej

> Så er det nemmere med Xnews textfil.

Det er sikkert mere fleksibelt, men jeg tror det er de færreste
der vil mene, at det er det letteste at sætte sig ind i.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Dino

Dato : 01-07-06 03:05

Ivar kom med denne ide:

> Jo

Nå, men så må du meget gerne forklare mig hvordan... For hvis jeg vælger
den ene, så fravælges den anden automagisk - så den forstår jeg ikke...

--
Dino

Fra : Ivar

Dato : 01-07-06 21:03

Dino skrev:

> Nå, men så må du meget gerne forklare mig hvordan... For hvis jeg vælger
> den ene, så fravælges den anden automagisk - så den forstår jeg ikke...

Jeg kan se du har ret. Jeg har åbenbart aldrig haft brug for at lave
filter på Message-ID og Reference (og får det sikkert aldrig).

Ivar Magnusson

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-07-06 21:26

Ivar skrev:

> Den letteste måde at lave et filter, er at lave et "kill-filter".
> Vælg meddelelsen som du vil filtrerer på, vælg Meddelelser -> Plonk.

Hvordan får man det til at virke så man ikke skal klikke på en gruppe
med plonkede beskeder for at få dem slettet ?
Det er et irritationsmoment at der vises x antal beskeder ud for en
gruppe, og lige så snart der klikkes på gruppen er der alligevel ikke
noget.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ivar

Dato : 01-07-06 22:33

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det er et irritationsmoment at der vises x antal beskeder ud for en gruppe,
> og lige så snart der klikkes på gruppen er der alligevel ikke noget.

At prøve en ny newsreader er som at få en større skærm med pixelfejl!

Ivar Magnusson

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 13:38

Følgende er skrevet af Ivar:

> Der kommer snart en ny version af MesNews. Der er ikke meget nyt.
> De vigtigste er anvendelse af Regular Expressions i filtre og
> flere muligheder for at vælge visninger.

Og de 3 kolonner tv. i artikelvinduet - Følg meddelelse, Ikke læst og
Krydspost - er det muligt at redigere kolonne-"overskrift" og bredde?

--
Dino

Fra : Ivar

Dato : 29-06-06 18:07

Dino skrev:

> Og de 3 kolonner tv. i artikelvinduet - Følg meddelelse, Ikke læst og
> Krydspost - er det muligt at redigere kolonne-"overskrift" og bredde?

Nej, du kan fjerne dem eller flytte dem. De har samme bredde som de
ikoner der vises, så det har ikke rigtig nogen mening, at lave dem
større eller mindre.

Ivar Magnusson

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 29-06-06 19:18

Ivar skrev:
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/

Jeg har set lidt, jeg har tastaturet indstillet til dansk og spansk,
men MesNews vil kun skrive spanske tegn, uanset hvor meget jeg
indstiller tastaturet til "dansk"?
thomas

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 21:11

Ivar frembragte:

> Nej, du kan fjerne dem eller flytte dem. De har samme bredde som de
> ikoner der vises, så det har ikke rigtig nogen mening, at lave dem
> større eller mindre.

Jeg vil gerne kunne læse kolonne-overskriften, jeg husker jo ikke så godt
mere (Alzheimers light, tror jeg).

--
Dino

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-06-06 21:19

Dino skrev:
> jeg husker jo ikke så godt mere (Alzheimers light, tror jeg).

Jeg plejer at kalde det for tefal-hjerne (et udtryk jeg har lært på
gratisdns)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk