Excel, diagram, fem søjlepar, to akser
Fra : Steen Hoffmann

Dato : 04-09-06 21:31

Hej NG

Hvordan er det nu man gør dette i Excel 2003 (Windows XP):
Jeg vil lave et diagram med søjler i fem par.
I hvert søjlepar skal den venstre søjle høre til den venstre y-akse
(primæraksen, går fra 0 til 1000 i spring à 100), mens den højre søjle
skal
henvise til en sekundær y-akse (sekundæraksen, går fra 0 til 100 i spring
10).
Søjlerne skal ikke stables, men stå ved siden af hinanden. De to søjler
et par skal mødes, men der skal være mellemrum mellem parrene.
Excel foreslår selv en løsning med en kombination af fem søjler og en
liniegraf, der viser den anden variabel. Den version egner sig ikke til
mit
aktuelle formål.

mvh og tak
Steen

Fra : Leo Heuser

Dato : 05-09-06 12:51

"Steen Hoffmann" <d18@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Excel foreslår selv en løsning med en kombination af fem søjler og en
> liniegraf, der viser den anden variabel. Den version egner sig ikke til

Hej Steen

Her er én måde, du kan gøre det på:
Forudsætning:
Data i A1:B9 på følgende måde:
Data i A1:B1, A3:B3, A5:B5, A7:B7, A9:B9
De mellemliggende celler skal være tomme.

1. Markér A1:B9 og dan et søjlediagram.
2. Markér A1:B9 og kopiér med <Ctrl>c
3. Klik i diagrammet og sæt ind med <Enter>
4. Højreklik på Serie 2 og vælg "Formater dataserie"
5. I fanen "Mønster" vælges "Ingen" for både "Ramme"
og "Område".
6. Gentag 4-5 for Serie 3.
7. Højreklik Serie 1 > Formater dataserie > Fanen "Indstillinger"
Sæt "Overlapning" og "Mellemrumsbredde" til 0. OK.
8. Højreklik Serie 4. Sæt "Overlapning" til 60 og "Mellemrumsbredde" til
160. I fanen "Akse" vælges "Sekundær akse". OK
9. Højreklik sekundæraksen og sæt "Skala".
10. Højreklik primæraksen og sæt skala.
11. Klik på forklaringen. Klik på Serie 2 og <Delete>. Tilsvarende
for Serie 3.
12. Giv eventuelt nye navne til serierne 1 og 4: Højreklik en serie
vælg "Kildedata" og fanen "Serie".

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 07-09-06 22:24

Hej Leo
Tak for fin løsning!
mvh
Steen

Fra : Leo Heuser

Dato : 08-09-06 06:51

"Steen Hoffmann" <d18@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Leo
> Tak for fin løsning!
> mvh
> Steen

Velbekomme, Steen, og tak for tilbagemeldingen

Leo