Motorbytte igen (Kent)
Fra : Claus Espeholt

Dato : 04-09-06 13:54

Jeg mangler lidt råd og dåd -
Jeg har en Ford Sierra 2,8 fra 1983 (150 HK). Den har senere fået 4x4 og 2.9
motor med skiver også bagpå.
Planen er at få fat en Scorpio Cosworth 2.9 L 24 v motor på 195 HK (+ 30 %).
Jeg har tjekket at ombygningen rent teknisk kan lade sig gøre.
Der er jo flere juridiske problemer i det:
1) Forsikringsselskabet skal have besked.
2) Kræver toldvæsenet betaling af ny regsitreringsafgift fordi motorskiftet
ligger ud over 20 %. Der er jo ikke tale om en model som har været i Fords
program ?
3) Så er der den sysnsmæssige side af sagen, og papirerne skal påføres noget
om "konstruktive ændringer"
a) Forurening: Hvis Scorpioens originale motorstyringssystem og
udblæsningssystem bruges skulle dette vel ikke være et problem ? Der må jo
være en forbedring i forhold til 1983 - og ikke noget med "grønne afgifter"
b) Støj: Her må det samme gælde
c) Vil Bilsynet kræve tekniske ændringer såsom kraftigere bremser - Cosworth
modellen har større skiver end de øvrige Scorpio modeller. Jeg synes ikke
jeg kan finde noget i "Detailforskrifter for køretøjer" om motorbytte på +
20 %.

Er der lidt hjælp at hente ?
mvh
claus

Fra : alexbo

Dato : 04-09-06 14:41

"Claus Espeholt" skrev

> 2) Kræver toldvæsenet betaling af ny regsitreringsafgift fordi
> motorskiftet ligger ud over 20 %.

Ja,
det er ligegyldigt om det er en Fordmotor, diesel, eller dampmaskine du
putter i.
Hvis effektforøgelsen overstiger 20% ved motorskift, skal der betales ny
afgift.

Lov om registreringsafgift.

§ 7 a. Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt
registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og
lignende, og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse,
er fritaget for afgift.
Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:
1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer
med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til
køretøjets originale motoreffekt.

mvh
Alex christensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 04-09-06 15:36

> [...]
> 2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
> drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold

Spørgsmål:
Hvis bilen er indregistreret før ombygningen, kunne det så ikke være en
fordel at eksportere den og derved få en del af afgiften refunderet?
Så ombygges bilen og genindføres. Synes igen og der betales ny afgift.
Herved har man da trods alt fået en del af den oprindelige afgift retur
igen.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 04-09-06 17:16

"Matthias H Matthiessen" skrev

> Hvis bilen er indregistreret før ombygningen, kunne det så ikke være en
> fordel at eksportere den og derved få en del af afgiften refunderet?
> Så ombygges bilen og genindføres. Synes igen og der betales ny afgift.

Det lyder muligt, ideen er i hvert fald god nok.
problemet kan være at så er det en helt anden bil, det er ikke en
typegodkendt Sierra.
Jeg kunne godt forestille mig at kravene til denne bil ville være nutidens
krav, bl.a. med hensyn til forurening.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-09-06 17:35

Matthias H Matthiessen wrote:

> Spørgsmål:
> Hvis bilen er indregistreret før ombygningen, kunne det så ikke være
> en fordel at eksportere den og derved få en del af afgiften
> refunderet?

Jo hvis det kan lade sig gøre.
T&S har noget de kalder en bagatel grænse og hvis bilens vurdering er for
lav (typisk på gamle biler), så får man ikke noget tilbage.
Svjh er bagatel grænsen på 7500,- kroner og det er efter at de 15% er
fratrukket.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-09-06 16:36

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cosworth modellen har større skiver end de øvrige Scorpio modeller. Jeg
> synes ikke jeg kan finde noget i "Detailforskrifter for køretøjer" om

Hej Claus,
Som Alex skriver, vil Skat have afgift af bilen pga. sådan en ombygning.

Derudover kan du få nogle problemer i synmæssig forstand:
Hvis du forøger effekten med mere end 20% skal du kunne dokumentere
køretøjets "egnethed"
I praksis betyder det at du skal have fabrikanten til at sige ok til dine
ændringer.
Dvs. bremser, stabillitet mv. du kan kigge i Færdselsstyrelsens vejledning
om syn, den finder du på www.fstyr.dk

Mht. foureningkrav, bliver de skærpet i 1984, så hvis din 83´er kan
overholde en simpel måling, er det ok.
(Grænseværdi fra 1983)

Kent Nielsen

Fra : Claus Espeholt

Dato : 04-09-06 21:32

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> om syn, den finder du på www.fstyr.dk
>
> Mht. foureningkrav, bliver de skærpet i 1984, så hvis din 83´er kan

Hej
tak for de nok lidt nedslående svar her i Forbudsdanmark. Handelsværdien for
en 23 år gammel bil vil jo ikke være ret høj (25.000 ?) - så spørgsmålet er
hvor meget man skal betale i ny registreringsafgift for denne her fornøjelse
? Ak ja jeg ved godt at der tales om 180 % i registreringsafgift, men jeg
synes ikke lige jeg kan finde noget om forholdene for brugte biler, der
tidligere har været indregistreret her i landet.
mvh
claus

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 17:00

> tak for de nok lidt nedslående svar her i Forbudsdanmark. Handelsværdien
> for en 23 år gammel bil vil jo ikke være ret høj (25.000 ?) - så
> spørgsmålet er

25.000,- ?
Alt for høj.
Biler på den alder plejer man at betale for at komme af med *S*.
Ekstraudstyr gør dem ikke mere værd, men affektionsværdien
er sikkert noget højere end de 25.000,-...

Fra : Gasse

Dato : 07-09-06 20:58

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ekstraudstyr gør dem ikke mere værd, men affektionsværdien
> er sikkert noget højere end de 25.000,-...

Tjaaa jeg har lige solgt en Ford XR4i årgang 83 - 150000 km , til forsikring

40000 kr

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 22:33

"Gasse" <gasse@zerocrapmail.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaa jeg har lige solgt en Ford XR4i årgang 83 - 150000 km , til
> forsikring
>
> 40000 kr

I dêt tilfælde måske et godt bytte.:,o)