DK-kristendom = Adam Smiths
Fra : Bo Warming

Dato : 04-09-06 04:48

DK-kristendom = Adam Smiths

Uddriver du den onde ånd fra en sindsyg, så flytter straks en anden og
evt. værre ånd ind, advarer Jesus. "Nissen flytter med".

Løsningen er at lade _lysten drive værket_ dvs give frihed, så nød
lærer nøgen kvinde at spinde (eller hvad hun nu kan tjene penge
ved).Udbud og efterspørgsel er markedslove, der skaber travlhed dvs
lykke.

Denne løse ende fik frelseren desværre ikke gjort færdig, før de
sømmede ham fast, men det gjorde den meget kristne britiske økonom,
Adam Smith, der udledte af biblen at frihandel er en god ting.

Da pirater i tiden efter den Store Armada var lykkeskabende
handelsfolk a la vikingerne, og var uovervindelige for det britiske
parlament, så bøjede man sig for piraternes frihandel og Voltaire
priste markedsfriheden og Adam Smiths efterrationalisering af dens
enorme lykkeskabelse.

Den vikingebegejstrede Grundtvig, og germaneren Luther, bidrog også
til dansk afslappet kulturkristendom, som vor statskirke især har
modarbejdet.

Er man til persondyrkelse så bør erindres at Glistrups
fysikgymnasielærerfar var grundtvigiansk menighedsrådsformand og en af
dem med sans for, at frihed er det bedste guld

ANTI-LOVRELIGION: "Giv Gud hvad Guds er og Kejseren hvad Kejserens er".
Jesus og - lidt halvhjertet - Martin "To-regimente"Luther

" Om kirken:Baptister, adventister, katolikker og muhammedanere
klarer sig fortræffeligt. Hvis religionen betyder noget for os,
hvorfor skulle vi så ikke kunne leje kirkerne af staten og selv lønne
vore præster? Glistrup

" Når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt af den offentlige
administration, kan de kristne købe kirkerne på fordelagtige vilkår
Stat og kirke skal adskilles. Men de kristne skal dog have en mulighed
for at overtage kirkerne, idet de kan købe dem af staten på
fordelagtige vilkår, når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt
af den offentlige administration. Kirkerne tilhører ikke de kristne
menigheder, men staten - og de kristne skal købe kirkerne, hvis de vil
have lov til at bruge dem, efter at der er sket en adskillelse af stat
og kirke. Glistrup

Fra : orla69

Dato : 04-09-06 10:40

der findes ingen guder, nisser eller paradis og liv efter døden.
der findes kun videnskab

Fra : Poul Nielsen

Dato : 04-09-06 11:57

"orla69" <madskering@vegemail.com> skrev i en meddelelse
der findes ingen guder, nisser eller paradis og liv efter døden.
der findes kun videnskab

Ku du så ikke bare smutte og overlade os andre til vores illusioner.

Fra : Claudio Adam

Dato : 04-09-06 13:11

orla69 <madskering@vegemail.com> skrev:
>der findes ingen ...

Du mener kort sagt ikke: at der en form for energi,
i: og da navnlig uden for vores univers.:
En uendelig kraft som står for en igen uendelig energi,
- det kan man da vist godt kalde videnskab?
selv om nogle ikke har fatte evne til det at tænke abstrakt nok.

NB. Ved din påstand om at der ikke findes en kraft, som nogle
vælger at kalde for " Gud ":

Beviser du jo ganske glimrende hvor forstenet systemet kan være,
- det, Dit videnskabelige naturligvis.

Mvh. Adam.

Fra : Claudio Adam

Dato : 05-09-06 06:43

Claudio Adam <kraka@NE4T6c.dk> (slet NE4T6) skrev:
> [...]

Som Lægmand jeg udtaler følgende:

Der eksisterer M/K der er synske.
Der findes M/K der " lider " under en ret så kraftig intuition.
Der findes MENNESKER der absolut ikke finder dette som noget
plus.
Jeg tale ikke om at bøje kaffeskeer, elle modtage henvisninger,
se tips på bestilling.

Og derved er man naturligvis Kætter, Fantast, etc.

Men nok om dette, at du i alvor mener at der ikke findes en
anden virkelighed end den uden for Dit eget Tunnel Syn,
( jah hvad skal jeg sige.)

Adam.

Fra : B æ 9

Dato : 05-09-06 07:25

Claudio Adam (slet AYJUO) wrote:

> [...]
>
> Men nok om dette, at du i alvor mener at der ikke findes en
> anden virkelighed end den uden for Dit eget Tunnel Syn,

you got it!

overtro er forbudt - men overtro er tilladt

du må ikke tro at kaffegrums kan forudsige fremtiden

men du må godt tro på at nogen kan gå på vandet

Fra : Claudio Adam

Dato : 06-09-06 11:15

--

Stadigvæk som må jeg som langtfra den sprødeste kiks i pakken
tilføje:

Jeg må indrømme at der nok er mere hold i virkeligheden
vedrørende synske mennesker.

- på den anden side behøver folk og fæ vel noget at tro på:

Og den Toppen, se religion: ønsker da så absolut heller ikke
konkurrence fra således kant.
( dog ekselerer visse aspekter af den Katolske vel på en måde i
slige retninger/sager. )

Ligeledes vil ej heller videnskaben for den sags skyld, denne
slags konkurrence, neh fy da.....

Lidt trist kan det siges.

Mvh.

Adam.

NB.:
Lidt henad papnæser som hårdnakket påstår at vi huleboer her på
klodsen, står for det enste livsform i universet,
jah og for den sags skyld også udenfor dette.:
Joh så absolut da....

Fra : ThomasB

Dato : 04-09-06 13:44

"orla69" <madskering@vegemail.com> skrev i en meddelelse
> der findes ingen guder, nisser eller paradis og liv efter døden.
> der findes kun videnskab

Det var da fornuftigt sagt

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-09-06 15:11

ThomasB wrote:
> "orla69" <madskering@vegemail.com> skrev i en meddelelse

> Det var da fornuftigt sagt

Synes du? Jeg er ateist og synes det var dumt sagt. Videnskab er en abstraktion
og "findes" ikke ude i naturen. Hvis han mente at der kun findes hvad der kan
konstateres empirisk, så skulle han have sagt det i stedet for. Påstånden i sig
selv er forresten heller ikke videnskabelig.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-09-06 15:50

Martin Andersen skrev:

> [...]
> findes hvad der kan konstateres empirisk, så skulle han have sagt det i
> stedet for. Påstånden i sig selv er forresten heller ikke videnskabelig.

Nej, for så havde Videnskaben jo NETOP heller ikke haft nogen som helst
mulighed for at bidrage til ny erkendelse, hvis den i udgangspunktet
afskærer sig derfra!

Det er nu engang lidt sørgeligt med denne ret mærkelige, søgte
"Videnskabsortodoksi" som jeg i mange henseender (jeg er godt nok
kristen, men bestemt ikke Ungjordskreationist!) opfatter som et
misforstået forsøg på ligefrem at udnævne Videnskaben til "Vor tids
religion", hvilket i sandhed må siges at være en ganske grotesk
bjørnetjeneste: Hele det videnskabelige princip ligger jo i
udgangspunktet NETOP i at man kan føre (SAGLIG!) videnskabelig
diskussion på videnskabelige betingelser, hvis man altså har andre
holdbare teser end de herskende.

(Desværre er der så blandt visse kristne en udpræget tendens til både
stærkt redutionistiske "tankespring" i stil med f.eks. Jehovas Vidners
"Hvorfor er blomsten så flot? Jo, fordi Jehovah - som personificeret,
specifikt judæokristen Skaber-guddom - i Sin uudgrundelige Visdom har
skabt den sådan!"-retorik og dertil den berygtede "omvendte
bevisførelse" med Bibelen som "herskende tese", hvor alle lødige
indsigelser blankt afvises som "ukristelig lære", hvis de strider imod
den...)

Jeg må sige at jeg stadig - i kraft af at have læst både Filosofi og
Idehistorie som delfag på Universitetet - er ganske fascineret af,
hvordan de gamle grækere ganske iskoldt kunne _deducere_ sig frem til
viden, som altså på dèt tidspunkt ikke kunne verificeres empirisk, da
det hverken kunne måles eller vejes, men som alligevel siden synes
bevist: Tag nu blot sådan noget som Demokrits "atom-lære", der netop i
det tyvende århundrede først er blevet kraftigt bestyrket af vor egen
Niels Bohr, som vel at mærke fremsatte sine geniale teorier om
atommodeller FØR man ligefrem "visuelt" kunne iagttage enkelte atomer i
et moderne elektronmikroskop!

Menneskets tankeevne går dog således i denne henseende (heldigvis!)
langt forud for materien, hvilket jeg for så vidt selv kan få religiøs
gåsehud over...

Men dertil skal det altså også være sagt, at det er noget rigtigt skidt,
når man hhv. vil diskutere religion på videnskabelige betingelser eller
videnskab på religiøse betingelser: Det ene er TRO og det andet VIDEN og
disse to ting synes for så vidt at henhøre i totalt forskellige områder
af vor erkendelsesverden.

Af samme årsag plejer jeg, med en måske knapt så elegant omformulering
af en kendt dansk talemåde at sige følgende, når det kommer til
religion: "Man _skal_ ikke nødvendigvis VIDE Gud, men man kan så umærket
TRO på Ham!"

Jeg mener at erindre at den kristne kirkefader, historiker og teolog
Augustin (354-430), som betegnes som "kristen ny-platoniker" også engang
har været inde på noget af det samme angående den mere kvalitative
forskel mellem kristen tro (der immervæk er af temmelig
eksistensialistisk karakter i spørgsmålet om Frelse) og
(proto-)videnskabelig (dengang filosofisk præget) erkendelse.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-09-06 18:07

Anders Peter Johnsen skrev i

[ ... ]
> [...]
> videnskab på religiøse betingelser: Det ene er TRO og det andet VIDEN og
> disse to ting synes for så vidt at henhøre i totalt forskellige områder

Så er der jo meget inden for evolutionslæresystemet der skulle fjernes fra
den videnskabelige debat, da størsteparten af de helt grundliggende og
bærende dele netop alene bygger på tro og glimrer ved sin totale mangel på
noget der blot nærmer sig lighed med viden.

Men desværre er det jo sådan at evolutionisternes mest vilde og utroligste
spekulationer og formodninger kaldes "veldokumenterede videnskabelige
fakta".

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-09-06 18:00

orla69 skrev i news:1157362828.391279.160600@74g2000cwt.googlegroups.com

> der findes ingen guder, nisser eller paradis og liv efter døden.
> der findes kun videnskab

Du mener den videnskab der helt og totalt udokumenteret påstår at liv helt
af sig selv kan opstå af totalt livløst uorganisk materiale?

Tja, der er næsten ingen grænser for de fantasifulde vildelser man fremturer
med i videnskabens navn.

Fra : Claudio Adam

Dato : 06-09-06 11:25

--

Bare kør klatten Alfred.

Fra : Vidal

Dato : 04-09-06 12:08

orla69 wrote:

> der findes ingen guder, nisser eller paradis og liv efter døden.
> der findes kun videnskab

Bevis det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B æ 9

Dato : 04-09-06 16:11

Vidal wrote:

> Bevis det.

modbevis det

Fra : ThomasB

Dato : 04-09-06 16:48

"B æ 9" <b@e.9> skrev i en meddelelse

> modbevis det

Sådan ved du godt at det ikke fungerer!

Det er stort set umuligt at bevise nogets ikke-eksistent.

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-09-06 21:43

ThomasB wrote:
> "B æ 9" <b@e.9> skrev i en meddelelse

> Sådan ved du godt at det ikke fungerer!
>
> Det er stort set umuligt at bevise nogets ikke-eksistent.

Har du selv lige prøvet at tænke den igennem? Der bliver sagt "X, Y eller Z
eksisterer ikke". At bevise den påstand ville kræve at man beviste en negation.
At MODbevise den ville derimod kun kræve et eksempel på X, Y eller Zs eksistens.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-06 23:46

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in message

> Det er stort set umuligt at bevise nogets ikke-eksistent.

Kun stort set?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ThomasB

Dato : 05-09-06 00:08

> Kun stort set?

Det var en helgardering

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-06 00:40

> Det var en helgardering

Tænkte det nok.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 04-09-06 20:56

B æ 9 wrote:

> modbevis det

Hvorfor skal jeg modbevise andres *påstande*, så er der
da ingen mening i at diskutere.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard