DDR-RAM og den dybe ironi
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 18:20

Jeg var lige en tur på nettet for at kigge efter DDR-RAM.

Tja, udover at det er ret svært at finde en forhandler der handler med
denne vare, så er varen også hundedyr - faktisk dobbelt så dyr som
almindelig SDRAM.

Der var dem der giver de nye Mac'er "thumbs-down", fordi de ikke har
DDR-RAM. Og så er der dem der giver de nye Mac'er tommelfingeren ned
pga. deres pris.

Så er det ironiske blot, at anvendelsen af DDR-RAM i de nye Mac'er ville
gør dem endnu dyrere at købe, dyrere at opgradere, og i sidste ende
meget dyrere i forhold til hvad man får af ydelse. Jo, DDR-RAM giver
bedre ydelse, men hvor mange processer kan i dag udnytte de forbedringer
det giver - og i hvor høj grad (kort sagt, hvor meget får man for sine
penge?).

Der mener jeg at det er så lidt, at der ikke er nogen grund til at købe
det. Det har Apple også ment, af samme grund er det ikke inkluderet i de
nye Mac'er.

Men det ser vi vel i næste generation Mac'er, til den tid er PC-verdenen
vel også så langsomt begyndt at bruge DDR-RAM.

Beskeden er kort sagt, at folk der brokker sig her i gruppen over
petitesser såsom mangel på DDR-RAM eller DVD-drev i de nye Mac'er
simpelthen har for lidt at lave! For Apple har mange gange lært, at det
også er dyrt at være for langt forud for sin tid!

Slutteligt tror jeg Erik Richard har så evigt ret i hvad han sagde om
"krævegenerationen" - idioter, som aldrig stilles tilfreds med hvad der
er på tallerkenen.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-01 19:17

In article <1enc974.oemj08157gfeoN@98.ppp1-21.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Der var dem der giver de nye Mac'er "thumbs-down", fordi de ikke har
> DDR-RAM. Og så er der dem der giver de nye Mac'er tommelfingeren ned
> pga. deres pris.

Dette er formodentlig ikke de samme personer, så hvad er problemet?

> Slutteligt tror jeg Erik Richard har så evigt ret i hvad han sagde om
> "krævegenerationen" - idioter, som aldrig stilles tilfreds med hvad der
> er på tallerkenen.

Eller idioter der lægger sig ned på et bedetæppe og tilbeder det hellige
æble.

Goddag, jeg vil godt købe en liter mælk
Beklager det har vi ikke, men du kan få noget ymer. Det er selvfølgelig
dyrere, men også bedre.
Jamen, ymer smager ikke godt på mine cornflakes og jeg har slet ikke råd
til ymer.
Flæbehoved. Ymer er dyrere og bedre, hvis du ikke kan fatte det er du en
idiot.

Hvordan havde computermarkedet egentlig set ud hvis 2xSteve havde
stillet sig tilfredse med hvad der var på markedet?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Dette er formodentlig ikke de samme personer, så hvad er problemet?

Problemet er paradokset, hvis Apple skulle lytte til begge lejre. Apple
gøre i forvejen deres bedste for at lytte til brugernes ønsker, men det
bliver virkeligt ikke nemmere af at ingen tilsyneladende er tilfredse
når Appel så endelig komemr ud med et nyt produkt.

> Eller idioter der lægger sig ned på et bedetæppe og tilbeder det hellige
> æble.

Hvem er "idioten", Martin?

> [...]
> til ymer.
> Flæbehoved. Ymer er dyrere og bedre, hvis du ikke kan fatte det er du en

Tja, jeg kan ikke gøre for at du mener Apple sælger ymer. For mig smager
det nu som en god sødmælk. :)

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 14:40

In article <1endq1r.114uhr01ky0jibN@42.ppp1-18.worldonline.dk>,
> [...]

> bliver virkeligt ikke nemmere af at ingen tilsyneladende er tilfredse
> når Appel så endelig komemr ud med et nyt produkt.

Der er masser der er tilfredse, nemlig dem der har de krav til en
computer, som Apple har tilgodeset.
Apple har ikke tilgodeset mine behov, hvorfor skulle jeg så være
tilfreds?

> Hvem er "idioten", Martin?

Det har jeg en helt klar mening om. Du har ikke lyst til at høre den.

> Tja, jeg kan ikke gøre for at du mener Apple sælger ymer. For mig smager
> det nu som en god sødmælk. :)

Det er helt OK med mig, at du har indset at du ikke selv kan gøre for
det.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 21:18

> [...]

> computer, som Apple har tilgodeset.
> Apple har ikke tilgodeset mine behov, hvorfor skulle jeg så være

Nåja, du har brokket dig over mangel på DVD, iMac'ens lille skærm og så
priserne. Alt i alt, meget fantasiløst og ikke så lidt krævende.

> Det er helt OK med mig, at du har indset at du ikke selv kan gøre for
> det.

Hvad, Martin, er dk.edb.mac blevet dit bedste sted at komme af med
agressionerne? :)

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 00:21

In article <1ene53e.19cvx3qhhcebkN@72.ppp1-17.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Nåja, du har brokket dig over mangel på DVD, iMac'ens lille skærm og så
> priserne.

Jeg har på intet tidspunkt brokket mig over manglen på DVD, jeg har sagt
min mening om hvorfor det kunne være fornuftigt at have et DVD-drev i
Mac'erne.
Jeg har endvidere udtalt mig om at prisen på iMac'en er rigtig, iMac'en
er bare ikke maskinen til mig.

> Alt i alt, meget fantasiløst og ikke så lidt krævende.

Snak du lige om fantasiløst med udtalelser som "Apple gør det, altså må
det være rigtigt"

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-01-01 20:47

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Beskeden er kort sagt, at folk der brokker sig her i gruppen over
> petitesser såsom mangel på DDR-RAM eller DVD-drev i de nye Mac'er
> simpelthen har for lidt at lave!

Og dem som skriver de alen lange indlæg fra bedelampens gustne lys, de
må nødvendigvis have endnu mere.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : nj_kruse@my-deja.com

Dato : 16-01-01 21:16

root@NOSPAM.com (=?ISO-8859-1?Q?DJ_Supreme_/_Peter_Perls=F8?=) wrote:
> Der var dem der giver de nye Mac'er "thumbs-down", fordi de ikke har
> DDR-RAM

Der er heller ikke så meget fidus i DDR-RAM før CPU'en understøtter en
hurtigere frontside-bus. PPC 7450 cpu'en synes at have overtaget bus-
controlleren fra ppc 7400/7410. På et senere tidspunkt kommer der nok
en version med en revideret bus-controller. Det vil være når 7400/7410
cpu'en er udgår af pro-linien af powermac'er. Apple ønsker helt klart
ikke at producere forskellige motherboards til pro-linien.

--
mvh. Niels Jørgen

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-01-01 21:46

> [...]

> simpelthen har for lidt at lave! For Apple har mange gange lært, at det
> også er dyrt at være for langt forud for sin tid!

Mht til DVD har jeg ikke set andet argument fra din side, end "at DVD er
bedre fra en stationær afspiller og forbrugrene derfor ikke vil have DVD
i deres computere..." Du svarer på det der passer ind i dit kram og
lukker øjnene for alt andet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Det var bare min mening, og hvis nogen skulle finde på at sige noget
grimt om Marianne Jelved kan de få med mig at bestille... #¤#&*

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> bedre fra en stationær afspiller og forbrugrene derfor ikke vil have DVD
> i deres computere..." Du svarer på det der passer ind i dit kram og

Overhovedet ikke.

Alene det at Apple skifter fra DVD til CD-RW må jo være fordi der er
større behov/efterspørgsel på sidstnævnte, ikke?

Sekundært kan jeg ikke lade være med at nævne både mit eget og venner's
eksempel: DVD i computeren er fedt, klart. Men kigger jeg tilbage, må
jeg indrømme, at jeg ikke bruger det ret meget! For det ikke skal være
løgn, bruger jeg min eksterne CD-R/CD-RW drev mere end DVD-muligheden i
mit interne drev. Og det ville være bedre hvis DVD-drevet var udskiftet
med et CD-RW, da det så ville fungere som floppydrevet fungerede for os
for 5 år siden. Folk har spurgt hvorfor Apple ikke leverer floppy eller
lign. med deres Mac'er. Nu leverer de!

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 14:51

In article <1endpq7.1pszs54uvyl0qN@42.ppp1-18.worldonline.dk>,
> [...]

> med et CD-RW, da det så ville fungere som floppydrevet fungerede for os
> for 5 år siden. Folk har spurgt hvorfor Apple ikke leverer floppy eller

Hvor mange spil kender du der kommer på mere end een CD?
Da det blev "normalt" med CD-ROM drev i computere, begyndte spil og
programmer at udkomme på CD i stedet for 27 disketter. Denne udvikling
ansporede Apple i høj grad. De havde muligheden for at gøre det samme
med DVD.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 21:18

> [...]

> programmer at udkomme på CD i stedet for 27 disketter. Denne udvikling
> ansporede Apple i høj grad. De havde muligheden for at gøre det samme

Hvor mange spil er indtil videre kommet på DVD?

Forøvrigt prøvede MacFormat fra storbritannien et levere coverdisks i
form af DVD. Desværre faldt det forsøg faldt ret hurtigt til jorden.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 00:23

In article <1ene5cy.d5afk17kqdckN@72.ppp1-17.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Hvor mange spil er indtil videre kommet på DVD?

Hvor mange CD-ROM spil var der før det blev normalt med CD-drev i Mac'en?

> Forøvrigt prøvede MacFormat fra storbritannien et levere coverdisks i
> form af DVD. Desværre faldt det forsøg faldt ret hurtigt til jorden.

Hvor mange Mac'er er der solgt med DVD-drev?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 11:58

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvor mange CD-ROM spil var der før det blev normalt med CD-drev i Mac'en?

Så god som du er til at undgå spørgsmål skulle du blive politiker,
Martin.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 18:16

In article <1enfhlc.eyk02y9s9jkN@49.ppp1-8.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Så god som du er til at undgå spørgsmål skulle du blive politiker,
> Martin.

Prøv at gå op i tråden, og du vil se at du svarede på mit spørgsmål med
et spørgsmål.
Med din hukommelse skulle du blive politiker, Peter.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 18:37

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Prøv at gå op i tråden, og du vil se at du svarede på mit spørgsmål med
> et spørgsmål.
> Med din hukommelse skulle du blive politiker, Peter.

Godt, så tager vi det her fra begyndelsen:

********

Jeg svarer på Morten RK's indlæg:

> [...]

med et CD-RW, da det så ville fungere som floppydrevet fungerede for os
for 5 år siden. Folk har spurgt hvorfor Apple ikke leverer floppy eller

Du svarer:

> [...]

programmer at udkomme på CD i stedet for 27 disketter. Denne udvikling
ansporede Apple i høj grad. De havde muligheden for at gøre det samme

Jeg svarer:

> [...]

> form af DVD. Desværre faldt det forsøg faldt ret hurtigt til jorden.

Hvor mange Mac'er er der solgt med DVD-drev?"

--------

For at opsummere: Jeg lægger ud med at sige, at det ikke er en dårlig
ting at Apple skifter fra DVD til CD-RW, fordi det giver en
funktionalitet brugerne har efterspurgt siden Apple droppede floppyen.

SÅ svarer du at det er skidt, fordi man så ikke kan bruge spil som
kommer på DVD, samt at Apple kan igangsætte en udvikling, der gøre
DVD-spil til standard.

Jeg spørger så - logisk nok, tror jeg i hvertfald - hvor mange DVD-spil
der siden DVD blev standard er kommet ud. (For DVD har nu været standard
i Mac'en i et år, og af den grund er der ikke kommet en bølge af DVD
spil.)

Du svarer ikke, men returnerer i stedet med et irrelevant spørgsmål om
spil på CD'er for 10 år siden - hvilket jeg naturligt nok bliver harm
over.

Afsluttende smider du mudder efter mig, fordi du ikke kan underbygge

Fra : Jan Jonasen

Dato : 18-01-01 19:36

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Alene det at Apple skifter fra DVD til CD-RW må jo være fordi der er
> større behov/efterspørgsel på sidstnævnte, ikke?

Sagen i en nødeskal, Apple tager en beslutning, derfor er den beslutning
rigtig.

Hvor mange professionelle mac folk har ikke allerede en brænder? Lad
være med at gætte på det, det er unden tvivl en del. De har ikke behov
for CD-RW, det er "almindelige" menneskers behov. Om pro'er har brug for
DVD kan kun besvares af fremtiden, men at dømme efter CD-ROM
"revolutionen", så bliver det et krav med DVD. Bevares, ved køb af en
ikke-udkommet mac kan man jo få det, ak ja og så lige de voldsomt mange
tusinde kroner ud af lommen for iDVD. Ja, fanatisk er nok ikke ved siden
af.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 21:37

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Sagen i en nødeskal, Apple tager en beslutning, derfor er den beslutning
> rigtig.

For denne sags vedkommende, ja.

> Hvor mange professionelle mac folk har ikke allerede en brænder? Lad
> være med at gætte på det, det er unden tvivl en del.

Enig.

Mht. alm. brugere, så er CD-RW på vej til iMac.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-01 21:16

In article <1eng09d.7x3rkmdyy8uwN@101.ppp1-15.worldonline.dk>,
> [...]

> der siden DVD blev standard er kommet ud. (For DVD har nu været standard
> i Mac'en i et år, og af den grund er der ikke kommet en bølge af DVD

For at DVD skulle kunne kaldes standard, så skulle der i mine øjne have
været DVD-drev i alle Mac'erne.

> Du svarer ikke, men returnerer i stedet med et irrelevant spørgsmål om
> spil på CD'er for 10 år siden - hvilket jeg naturligt nok bliver harm
> over.

Irrelevant?
Og hvorfor bliver du harm over at jeg stiller et forslag?
Læs nu hvad jeg skriver, istedet for at tage de briller på der har
ordene "han sviner Apple til" brændt fast i glassene.

> Afsluttende smider du mudder efter mig, fordi du ikke kan underbygge et
> påstand.

Hmmm, først kaldte du mig en idiot, så kaldte du mig en politikerspire.
Hvem er mudderkasteren?
Eller sagt på en anden måde: Nanaaanaanaaaa, du startede øvbøv du er dum.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-01 17:44

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Overhovedet ikke.
>
> Alene det at Apple skifter fra DVD til CD-RW må jo være fordi der er
> større behov/efterspørgsel på sidstnævnte, ikke?

Eller også fordi deres nuværende kabinet ikke kan indeholde mere end ét
5,25" drev...

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-01 22:38

> [...]

> Der var dem der giver de nye Mac'er "thumbs-down", fordi de ikke har
> DDR-RAM. Og så er der dem der giver de nye Mac'er tommelfingeren ned

Jeg hører nok til pris-snakkerne, men jeg skrev netop også, at DDR-RAM
ikke var specielt vigtigt

> [...]
> simpelthen har for lidt at lave! For Apple har mange gange lært, at det
> også er dyrt at være for langt forud for sin tid!

DVD-drev er en petitesse..? Hvad skal alle de Mac-brugere (især
professionelle), som allerede har en CD-brænder nu bruge en intern
brænder til? Så har de to brændere og intet DVD-drev!

Kig lidt på PC-verdenen (ja, den eksisterer altså!): Alle rimelige
PC'ere har DVD-drev og det nok fordi, at folk gerne vil have det!

> Slutteligt tror jeg Erik Richard har så evigt ret i hvad han sagde om
> "krævegenerationen" - idioter, som aldrig stilles tilfreds med hvad der
> er på tallerkenen.

....og du er ved at være ret dum at høre på!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 02:16

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> DVD-drev er en petitesse..? Hvad skal alle de Mac-brugere (især
> professionelle), som allerede har en CD-brænder nu bruge en intern
> brænder til? Så har de to brændere og intet DVD-drev!

Og et _stort_problem hvis man _vil_ have DVD i sin G4, der involverer
anskaffelse af SCSI-kort (pt ingen USB eller firewire DVD drev),
DVD-hardwaredekoderkort (manglende understøttelse af Apples DVD driver
og 3. parts DVD afspillere), ups så er der kun to PCI pladser tilbage.

> Kig lidt på PC-verdenen (ja, den eksisterer altså!): Alle rimelige
> PC'ere har DVD-drev og det nok fordi, at folk gerne vil have det!

.... er jeg den eneste der ser paradokset i Jobs keynote vdr iDVD og
Superdrive - man kan lave sine egne DVD film, der kan afspilles i enhver
computer og stationær DVD afspiller - blot ikke på en PM G4?

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

> [...]

> Superdrive - man kan lave sine egne DVD film, der kan afspilles i enhver
> computer og stationær DVD afspiller - blot ikke på en PM G4?

Så kan du købe et kombo CD-RW/DVD drev, når de kommer ud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 13:48

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Så kan du købe et kombo CD-RW/DVD drev, når de kommer ud.

og skrotte det CDRW drev som Apple tager mindst et par tusinde for? Der
er jo kun én 5.25 drevplads.

Desuden har kombo drevene været ude i et år!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 21:18

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> og skrotte det CDRW drev som Apple tager mindst et par tusinde for? Der
> er jo kun én 5.25 drevplads.

Så kan du bare sælge det.

> Desuden har kombo drevene været ude i et år!

Ironisk nok har ingen købt dem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 23:17

> Ironisk nok har ingen købt dem.

Dårligt svar Peter, er det det bedste du kan komme med? Hvis der skal
tærskes mere halm på dine benægtelser kan jeg da nævne hvad Apple
sikkert ved, men ikke accepterer: Brugerne vil have _to_ drev (så er
piratkoipering lettere) ikke ét - et DVD-ROM drev og et CD-RW drev.

De kan bare ikke lade sig gøre i Apples kabinetter af misforståede
æstetiske årsager - Godt design er funktionelt, hvilket Apple underligt
nok synes at have glemt.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 11:58

> [...]

> sikkert ved, men ikke accepterer: Brugerne vil have _to_ drev (så er
> piratkoipering lettere) ikke ét - et DVD-ROM drev og et CD-RW drev.

Dårligt svar, siger du? Nåja... det kan godt være at de har været ude i
et år, men den opmærksomhed der har været omkring dem har været
ikkeeksisterende. Desuden nævner du ikke priser, hvilket at dømme efter
den seneste debat her er en kritisk faktor.

Har lige snakket med min lokale PC-forhandler. Han _har_ hørt om
CD-RW/DVD kombo drev, men efterspørgselen er _nul_.

Selvfølgelig er kombodrev lækre, men der er bare ikke nogen der for
alvor har efterspurgt dem, da behovet reelt ikke har været der.

Af samme grund har Apple ikke adopteret dem.

Så stop lige dit fornærmede skuespil over mine "dårlige svar".

> De kan bare ikke lade sig gøre i Apples kabinetter af misforståede
> æstetiske årsager - Godt design er funktionelt, hvilket Apple underligt
> nok synes at have glemt.

Gider du lige at påpege hvad der i Apple's nuværende kabinetter er
ufunktionelt?!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-01 12:56

> [...]

> Dårligt svar, siger du? Nåja... det kan godt være at de har været ude i
> et år, men den opmærksomhed der har været omkring dem har været

Hvad har det med sagen at gøre?

> Desuden nævner du ikke priser, hvilket at dømme efter
> den seneste debat her er en kritisk faktor.

Én af de kritiske faktore - og kun for low-end modellen.

> [...]
> alvor har efterspurgt dem, da behovet reelt ikke har været der.
>
> Af samme grund har Apple ikke adopteret dem.

Vrøvl! Det har intet med manglende efterspørgsel at gøre - Størstedelen
af PC brugerene gider ikke have kombo drev, da de har plads til både DVD
og CD-RW, den løsning er desværre lukket land i en G4. Der _er_ et
marked for kombo drev - ellers blev de sgu da ikke lavet!

> Så stop lige dit fornærmede skuespil over mine "dårlige svar".

Jeg er ikke fornærmet, men man skal ikke kaste med sten hvis man selv
bor i et glashus. (dine "hvad sagde jeg" tråde...)

Du har blot stadig ikke svaret fornuftigt på manglen på DVD, samt
hvorldes en du får en DVD-løsning i en ny G4 uden enten at skrotte CD-RW
drevet eller investere i et eksternt drev + SCSI kort + DVD dekoderkort.

Én 5'25" drev plads.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 15:48

> [...]

> og CD-RW, den løsning er desværre lukket land i en G4. Der _er_ et
> marked for kombo drev - ellers blev de sgu da ikke lavet!

¤"/&%%"¤&/!"!!!!! SÅ FAT DOG FOR HELVEDE AT ET FIRMA IKKE INSTALLERER ET
STYKKE HARDWARE HVIS INGEN VIL HAVE DET!!!!!!!!!!

> [...]
> hvorldes en du får en DVD-løsning i en ny G4 uden enten at skrotte CD-RW
> drevet eller investere i et eksternt drev + SCSI kort + DVD dekoderkort.

Hvorfor fanden skulle jeg også gøre det når det er forklaret mange
gange?!

Fra : Enok Hauge

Dato : 22-01-01 01:24

On Thu, 18 Jan 2001 15:47:49 +0100, root@NOSPAM.com (DJ Supreme /
Peter Perlsø) wrote:

>¤"/&%%"¤&/!"!!!!! SÅ FAT DOG FOR HELVEDE AT ET FIRMA IKKE INSTALLERER ET
>STYKKE HARDWARE HVIS INGEN VIL HAVE DET!!!!!!!!!!

Ved du overhovedet hvad prisforskellen på en CD-RW og et kombo drev
er? Nå ikke. Den er ca. 4-500 kr. for drev der skriver og genskriver
ved samme hastighed. Vel at mærke når man skal købe dem i en pc butik,
så for Apple er indkøbsprisen vel mere eller mindre ikke eksisterende.
Desuden så ER der brugere der gerne vil have DVD drev i deres Mac.
Hvis ikke jeg husker forkert så var en af grundene til at Morten R.
købte en IBook 466 og ikke en 366 netop han ville kunne se DVD film på
sin IBook. Så jeg synes ikke rigtigt din argumentation holder.

Mvh. Enok Hauge (Der efterhånden er træt af at høre på PBP's uendelige
forsvarende af Apple's fejl dispositioner).

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 12:09

Enok Hauge <enokh@hotmail.com> wrote:

> [...]
> så for Apple er indkøbsprisen vel mere eller mindre ikke eksisterende.
> Desuden så ER der brugere der gerne vil have DVD drev i deres Mac.

Jamen, så er det godt at Apple Store giver folk muligheden for at vælge,
ikke?

> Hvis ikke jeg husker forkert så var en af grundene til at Morten R.
> købte en IBook 466 og ikke en 366 netop han ville kunne se DVD film på
> sin IBook. Så jeg synes ikke rigtigt din argumentation holder.

Fint, Morten vil have DVD. Jeg kender ikke Morten personligt - gør du?

> Mvh. Enok Hauge (Der efterhånden er træt af at høre på PBP's uendelige
> forsvarende af Apple's fejl dispositioner).

Er det en fejldisposition at Apple standardiserer på det brugerne vil
have? Det var sku' da en sjov logik.

Eller var det bare for at sværte mit navn lidt mere? Jeg finder det
mærkværdigt at en person med et mystisk navn og en hotmailkonto kommer
ind langt inde i en tråd og kaster med mudder - trold med dæknavn?!

Fra : Enok Hauge

Dato : 22-01-01 16:22

On Mon, 22 Jan 2001 12:09:28 +0100, root@NOSPAM.com (DJ Supreme /
Peter Perlsø) wrote:

>Jamen, så er det godt at Apple Store giver folk muligheden for at vælge,
>ikke?

Jeg snakker om CD-RW vs. kombo drev. Jeg er klar over at man hos Apple
Store kan vælge at få et DVD drev i, men der er stadig ikke mulighed
for at få et kombo drev i.

>Fint, Morten vil have DVD. Jeg kender ikke Morten personligt - gør du?

Det er da ikke seriøst et argument. Kan det ikke være ret lige meget
om jeg kender Morten eller ej. Jeg kommer med et RL eksempel om at der
findes brugere der vil have DVD. Endnu har jeg ikke set en gallup
undersøgelse med indholdet DVD kontra CD-RW.

>Er det en fejldisposition at Apple standardiserer på det brugerne vil
>have? Det var sku' da en sjov logik.

Diskutionen går på hvorfor Apple ikke har smidt et kombo drev i,
istedet for et CDRW drev. Som jeg har skrevet tidligere så burde
forslellen i indkøbspris være minimal. Desuden så standardiserer de
ikke noget som helst. Jeg kan ikke se tegn på at fremtidige Macs
kommer med CD-RW drev noget steder. I IBook Titanium er der ihvertfald
stadig tale om DVD drev. Og det er jo egentlig fråds for brugerne vil
jo ikke have DVD.

>Eller var det bare for at sværte mit navn lidt mere? Jeg finder det
>mærkværdigt at en person med et mystisk navn og en hotmailkonto kommer
>ind langt inde i en tråd og kaster med mudder - trold med dæknavn?!

Hvis du havde søgt lidt rundt inde på dejanews.com havde du sikkert
fundet ud af at jeg har postet før, og i adskillelige andre grupper.
Så nej, jeg er ikke en trold oprettet til lejligheden.

Mvh Enok Hauge

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 20:14

> Jeg snakker om CD-RW vs. kombo drev. Jeg er klar over at man hos Apple
> Store kan vælge at få et DVD drev i, men der er stadig ikke mulighed
> for at få et kombo drev i.

Aha.

Hvis de er så billige som du nævner, så kan jeg ikek se hvor problemet
er - så er det bare ud med CD-RW'øen og så smække et combo drev i og
sælge CD-RW'en.

At APple så ikek har dem - tja, de kan sku' ikke klare alt for os.

> Diskutionen går på hvorfor Apple ikke har smidt et kombo drev i,
> istedet for et CDRW drev.

Nuvel.

Men for at give et bud på en besvarelse af din spekulation, så er det
vel fordi at man dels har muligheden for at vælge DVD og CD-RW i Apple
Store, og det dækker de flestes behov?

Samt at beslutningerne træffes i USA, og ikke hos Apple DK (hvor vi
ingen Apple Store har)...

Som jeg har skrevet tidligere så burde
> forslellen i indkøbspris være minimal. > Desuden så standardiserer de
> ikke noget som helst. Jeg kan ikke se tegn på at fremtidige Macs
> kommer med CD-RW drev noget steder.

iMacs, mener du?

Alle rumor-sites er enige om at CD-RW i iMac'er er det næste på
trapperne, og jeg gætter på at vi ser det til MW Tokyo i Marts.

I IBook Titanium er der ihvertfald
> stadig tale om DVD drev. Og det er jo egentlig fråds for brugerne vil
> jo ikke have DVD.

Touché. :)

Jeg har iøvrigt ikke sagt at folk ikke vil havde DVD, tværtom. Men når
folk har villet have mulighed for at tage deres data med sig er CD-RW
sku da oplagt - at det så er 3 år siden Apple dumpede floppyen og har
manglet den kapacitet (udover ZipXXX), er for Stevo's regning.

> Hvis du havde søgt lidt rundt inde på dejanews.com havde du sikkert
> fundet ud af at jeg har postet før, og i adskillelige andre grupper.
> Så nej, jeg er ikke en trold oprettet til lejligheden.

Så deltag i debatten for fremtiden før du begynder med spydighederne.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 22-01-01 20:33

> Som jeg har skrevet tidligere så burde
>
> iMacs, mener du?
>
> Alle rumor-sites er enige om at CD-RW i iMac'er er det næste på
> trapperne, og jeg gætter på at vi ser det til MW Tokyo i Marts.

Øh - hvad skal der så blive af iMovie, "desktop movies" - konceptet og
Firewire-kæphesten, alt det som iMac idag bliver solgt på? Det forsvinder
til fordel for en CD-brænder med indbygget skærm, medmindre det bliver
combo-drev. Og så bliver den for dyr. Og så videre.

/GH

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 22-01-01 21:08

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Øh - hvad skal der så blive af iMovie, "desktop movies" - konceptet og
> Firewire-kæphesten, alt det som iMac idag bliver solgt på?

Hvorfor skulle det forsvinde? "DV" i iMac DV står altså for Digital
Video (ergo FireWire), ikke "DVD".

Det forsvinder
> til fordel for en CD-brænder med indbygget skærm, medmindre det bliver
> combo-drev. Og så bliver den for dyr. Og så videre.

Nej. :)

Fra : Lundbeck

Dato : 23-01-01 02:32

> Hvorfor skulle det forsvinde? "DV" i iMac DV står altså for Digital
> Video (ergo FireWire), ikke "DVD".

Jo, men det virtuelle videostudie som en iMac DV er bliver vel kun kun
konceptuelt svækket af at man flår filmafspilningsaggregatet ud og smækker
en CD-brænder i istedet. Det medfører så en CD/DVD brænder for at det
holder, og det gør sandsynligvis iMac'en en alt for dyr, men dog
meningsgivende konstellation. Derfor _kunne_ man jo bare sige at Apple
skulle klappe hesten lidt med de der interne CD-brændere. Der er vel for
pokker FireWire for at det skal bruges, og FW-brændere bliver vel også
billigere - skulle man mene. Så overordnet er en ekstra 5,25" plads i G4 og
et combodrev i iMac
klart det bedste valg.

/GH

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-01 14:43

In article <1endq0h.y4rfxykbxua2N@42.ppp1-18.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> Så kan du købe et kombo CD-RW/DVD drev, når de kommer ud.

Hvad mener du med "når"?
De er sguda på markedet allerede.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-01 17:44

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Så kan du købe et kombo CD-RW/DVD drev, når de kommer ud.

Og så mister man muligheden for at bruge Disc Burn, hvis ikke det drev
tilfældigvis er understøttet!

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 23:19

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Og så mister man muligheden for at bruge Disc Burn, hvis ikke det drev
> tilfældigvis er understøttet!

Apple har lovet at der i løbet af de næste 90 dage kommer en masse
plugins, så folks egne brændere understøttes.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-01 02:32

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Apple har lovet at der i løbet af de næste 90 dage kommer en masse
> plugins, så folks egne brændere understøttes.

Ja, ja. Så må vi jo se, hvilke brændere der bliver understøttet af disse
"mange" plugins.

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 11:58

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Ja, ja. Så må vi jo se, hvilke brændere der bliver understøttet af disse
> "mange" plugins.

Hmm, Apple vil med garanti gå ud og understøtte de mest obskure mærker
drev, og lade de mest købte være ude i kulden, hm, ja. </ironi>

Seriøst, tror du ikke Apple vil gøre alt hvad de kan for at lade folk
bruge deres egne brændere?

Hvis du har en brænder du gerne vil have understøttet, kunne du jo evt.
rette henvendelse til Apple's softwareafdeling?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-01 00:30

> [...]

> drev, og lade de mest købte være ude i kulden, hm, ja. </ironi>
>
> Seriøst, tror du ikke Apple vil gøre alt hvad de kan for at lade folk

Vi kan jo håbe og hvis Apple virkelig vil have iTunes til at blive en
killerapp, så er det også nødvendigt at alle Mac-ejere kan få fuldt
udbytte af det. Hvis så også Disc Burner bliver kompatibelt med de
fleste brændere, så ville verden lige pludselig blive et bedre sted at
leve

> Hvis du har en brænder du gerne vil have understøttet, kunne du jo evt.
> rette henvendelse til Apple's softwareafdeling?

Man kunne jo prøve...

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-01 17:44

> [...]

> Superdrive - man kan lave sine egne DVD film, der kan afspilles i enhver
> computer og stationær DVD afspiller - blot ikke på en PM G4?

Nu er du ikke den eneste, men det havde jeg da ikke tænkt på! Det er
faktisk ret dumt!

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

> [...]

> professionelle), som allerede har en CD-brænder nu bruge en intern
> brænder til? Så har de to brændere og intet DVD-drev!

Ja, det er jo synd, til gengæld skal nye Mac-brugere ikke inviestere i
brænderudstyr.

> Kig lidt på PC-verdenen (ja, den eksisterer altså!): Alle rimelige
> PC'ere har DVD-drev og det nok fordi, at folk gerne vil have det!

Et kig i bakspajlet afslører at folk længe har klantret Mac'en for ikek
at have en mulighed for at tage data med sig, som på en floppy. Faktisk
har det været en af de største kritikpunkter fra fx. PC-brugere. Det kan
Mac'en nu, så jeg må gå ud fra at flere vil have dette fremfor DVD.

> ...og du er ved at være ret dum at høre på!

Da Apple holdt aktionærkonference, og det kom ud at der nu var fokus på
CD-RW i personlige computere, samt at Appel ikke tilbød det, begyndte de
sædvanliuge brokkehoveder her i dk-edb.mac at sige at "det var også for
dårligt" og "det var endnu en grund til atr Appel bare ikke kan sælge"
osv osv. ad nauseam. Nu har Apple så adopteret en egenskab, som er klart
efterspurgte, og så BROKKER alle sig over at DVD-'en er fjernet?

Og Så mener du at JEG er dum at høre på?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-01 17:44

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Ja, det er jo synd, til gengæld skal nye Mac-brugere ikke inviestere i
> brænderudstyr.

Jeg tror faktisk ikke, at der er så mange _nye_ brugere, som køber
G4-maskiner. Apple er så heldige at have en trofast skare af
professionelle brugere, som gang på gang køber nye Mac'er. iMac'en er
til for et helt andet publikum og i dens tilfælde, vil CD-RW (eller
bedre DVD/CR-RW) ikke være så dumt.

> [...]
> har det været en af de største kritikpunkter fra fx. PC-brugere. Det kan
> Mac'en nu, så jeg må gå ud fra at flere vil have dette fremfor DVD.

Et DVD/CD-RW drev ville nu have været det optimale.

> [...]
> osv osv. ad nauseam. Nu har Apple så adopteret en egenskab, som er klart
> efterspurgte, og så BROKKER alle sig over at DVD-'en er fjernet?

Det er lidt som at gå to skridt frem og et tilbage. Der vil nok være
lige så mange der nu vil mangle DVD, som der var folk der mangelede
CD-RW før.

> Og Så mener du at JEG er dum at høre på?

Helt ærligt! Mener du slet ikke at det er noget problem, at der nu ikke
er DVD-drev i Mac'erne? Nu får snart et suverænt OS, hvor multimedia
(slidt ord!) i bogstaveligste forstand er indbygget i systemet. Det vil
være meget bedre til at køre tunge processer som DVD-dekodning uden at
hakke og sprutte i det, som Mac OS 9 pga. dets tekniske opbygning kan
finde på.

Jeg tror at DVD-drev vil finde tilbage til Pro-linie, enten i form af
DVD/CD-RW eller SuperDrive i alle maskinerne, når det engang bliver
rentabelt. Hvis vi havde en Apple Store herhjemme, kunne vi selvfølgelig
også bare vælge CD-RW drevet fra, som de kan i USA.

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 23:19

> Helt ærligt! Mener du slet ikke at det er noget problem, at der nu ikke
> er DVD-drev i Mac'erne?

Jo - men hvad vi får i stedet er sku' ærlig talt bedre. I min mening. Så
hellere to skridt frem og et tilbage end et frem og to tilbage.

> [...]
> rentabelt. Hvis vi havde en Apple Store herhjemme, kunne vi selvfølgelig
> også bare vælge CD-RW drevet fra, som de kan i USA.

OK.

1) Det er ikke umuligt at vi i løbet af nogle måneder, elelr i næste
PowerMac linie vil se kombo-drev. Men sig til Apple at det er det i vil
have, og de vil lytte.

2) Apple Store tilbyder at man kan vælge mellem CD-RW og DVD. Så den
eneste retfærdiggørelse af alt brokkeriet over DVD vs. CD-RW er fordi vi
ikke har en Apple Store i Danmark - dvs. klag til Apple DK. Eller kan
man ganske simpelt vælge hvad man vil have. END OF DICSUSSION!

3) Superdrive vil i lang tid være så dyrt, at du ikek skal regne med at
se det i andet end topudgaven af PowerMac'en.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 18-01-01 19:36

> [...]

> 1) Det er ikke umuligt at vi i løbet af nogle måneder, elelr i næste
> PowerMac linie vil se kombo-drev. Men sig til Apple at det er det i vil

Puck mus, hele tastature, betalbare priser og hastighed, noget er kommet
til efter 2 år, andre går den modsatte vej. De lytter siges der, men
reaktionstiden er for lang.

> [...]
> ikke har en Apple Store i Danmark - dvs. klag til Apple DK. Eller kan
> man ganske simpelt vælge hvad man vil have. END OF DICSUSSION!

Deb har også været oppe og vende før, den er jo på vej den stakkels
butik, men tager igen for lang tid. Imellemtiden kunne de tilbyde deres
forhandlere muligheden for at tilrette efter folks ønsker, men det er
heller ikke sket.

> 3) Superdrive vil i lang tid være så dyrt, at du ikek skal regne med at
> se det i andet end topudgaven af PowerMac'en.

Sikkert ikke og siden der er så forfærdeligt få, som har råd til den, så
er der ikke nogen grund til at kalde den en model, det er en
eksklusivitet ala 20th anniversary mac tingen. Den er iøvrigt p.t.
ikke-eksisterende og kun en showoff prototype.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 21:41

> [...]

> Puck mus, hele tastature, betalbare priser og hastighed, noget er kommet
> til efter 2 år, andre går den modsatte vej. De lytter siges der, men

Emig, men i det mindste er der en reaktionstid. Dog tror jeg at denne
bliver bedre, at dømme efter Mac OS X nyhederne, dvs. at Apple brugte
forslag fra brugerne i styresystemet's egenskaber.

> [...]

Enig.

>Imellemtiden kunne de tilbyde deres
> forhandlere muligheden for at tilrette efter folks ønsker, men det er

Hm, har nogen prøvet at få fx. Officelien eller NEM computer til at
sætte en computer op efter ens ønske?

> [...]
> eksklusivitet ala 20th anniversary mac tingen. Den er iøvrigt p.t.
> ikke-eksisterende og kun en showoff prototype.

Ikke eksisterende nu, ja, men prototype ligefrem?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-01 01:12

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Hm, har nogen prøvet at få fx. Officelien eller NEM computer til at
> sætte en computer op efter ens ønske?

Ja det har jeg så så sent som for 6 uger siden. Endda noget så simpelt
som en iBook med dansk tastatur og engelsk OS - Resultatet: Det kan ikke
lade sig gøre. Du skal købe en dansk iBook + en engelsk Mac OS 9.04 til
700+moms (som i øvrigt ikke vil indstalere på en iBook 2000, men det var
de ikke klar over). Havde vi haft en Applestore som i Sverige havde
svaret været: sågerne.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 19-01-01 09:22

> [...]

> 700+moms (som i øvrigt ikke vil indstalere på en iBook 2000, men det var
> de ikke klar over). Havde vi haft en Applestore som i Sverige havde

Netop - jeg husker også da jeg skulle have min G4, om jeg kunne få den
uden modem, mod en prisreduktion? Nix, uden modem, men i bedste fald
ville prisen være uændret. :/

Hvad blev der af den underskriftindsamling for en Dansk Apple store?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-01-01 00:48

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

Det var faktisk rart, at vi til en afveksling kunne være enige om noget

> Hm, har nogen prøvet at få fx. Officelien eller NEM computer til at
> sætte en computer op efter ens ønske?

Jeg har prøvet med Office Line og MacWarehouse, jeg ville have en 20gb
disk istedet for den medfølgende 10gb. Det kunne ikke lade sig gøre, men
de var begge venlige nok til at ville sælge mig en seperat 20gb sag,
hvilket det så endte med (hos MacWarehouse ikke brrr OL).

Jeg kan ikke se at det skulle være det store problem, alle PC pushere
giver muligheden, men Apple er åbenbart ikke interesserede i også at
sælge "halvfærdige" maskiner således folk kan vælge.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 20-01-01 12:15

> [...]

> giver muligheden, men Apple er åbenbart ikke interesserede i også at
> sælge "halvfærdige" maskiner således folk kan vælge.

Jan, jeg er enig, og jeg synes faktisk det er noget vi skal tage op med
Apple.dk. Sådan infleksibilitet fra APple's/forhandlernes side er
uacceptabel!

Siden jeg sidder i MacBruger kan du jo være, at vi har lidt ekstre vægt
at lægge i forhandlingerne. :)

Fra : Gunnar Holse

Dato : 16-01-01 23:50

> Tja, udover at det er ret svært at finde en forhandler der handler med
> denne vare, så er varen også hundedyr - faktisk dobbelt så dyr som
> almindelig SDRAM.

SD-RAM koster små 500 kroner for en 128MB PC133 stang når det er billigst.
For 4 måneder siden var det 3 gange så meget. Dengang gik folk ud fra
OfficeLine med en 128MB PC100 stang 2.000 kroner fattigere. Resten ka du
selv regne ud ..

> [...]
> bedre ydelse, men hvor mange processer kan i dag udnytte de forbedringer
> det giver - og i hvor høj grad (kort sagt, hvor meget får man for sine

Du siger jo sådan set at Apple ikke gør klogt i at ryge med på de nyeste
teknologier fordi det gør dem for dyre. Dermed er Apple jo så dømt til altid
at være bagud. Og et indbygget CD-RW drev der allerede nu har markedets
laveste hastighed er et paniktræk der egentlig ikke giver nogen mening. Det
gør en ledig 5.25" plads derimod.

/GH

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 12:57

> [...]
> For 4 måneder siden var det 3 gange så meget. Dengang gik folk ud fra
> OfficeLine med en 128MB PC100 stang 2.000 kroner fattigere. Resten ka du

For det første har jeg ikke fundet det så billigt, sekundært vil
kvaliteten nok være at debattere (sandsynligvis 3.parts, hvis jeg kender
dv.s internethandlere godt).

Tertiært, er prisfaldet ikke kontinuert, da RAMprisen er som vinden
blæser. Så den kan sagtens stile endnu. Det er jo næsten et år siden at
den fordobledes på 2 måneder (faktisk lige efter jeg købte 256 MB til
min G4, heldigt for mig).

> Du siger jo sådan set at Apple ikke gør klogt i at ryge med på de nyeste
> teknologier fordi det gør dem for dyre.

Nej, i dette specifikke tilfælde nævner jeg DDR-RAM, som set i forhold
til hvad vi vilel kunen få ud af den, er en dyr vare.

Tag lige og læs hvad jeg skriver, "Gunse".

Dermed er Apple jo så dømt til altid
> at være bagud. Og et indbygget CD-RW drev der allerede nu har markedets
> laveste hastighed

Nå, hvor "langsomt" er det, Gunnar?

> er et paniktræk der egentlig ikke giver nogen mening.

Pladder! Markedet efterspørger CD-RW, Apple har inkluderet CD-RW i deres
PowerMac'er. Hvor svært er det at fatte?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-01 13:48

> [...]

> blæser. Så den kan sagtens stile endnu. Det er jo næsten et år siden at
> den fordobledes på 2 måneder (faktisk lige efter jeg købte 256 MB til

Prisfaldet på PC100 og 133 skyldes tre ting:

Producenterne i Taiwan er først i dette efterår kommet op på samme
produktionsnivau som før jordskælvet.

Julehandlen i USA slog fejl, alle er brændt inde med RAM der ikke blev
solgt.

Producnterne er ved at fase PC100 helt ud og omlægge en større dele af
produktionen til DDRAM.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 17-01-01 13:57

> [...]
> blæser. Så den kan sagtens stile endnu. Det er jo næsten et år siden at
> den fordobledes på 2 måneder (faktisk lige efter jeg købte 256 MB til

For det første leder du ikke særlig grundigt.
For det andet er det noget sludder at du kun får 3. parts skodram så
billigt.
Tertiært synes jeg også du er ved at være dum at høre på.

> Tag lige og læs hvad jeg skriver, "Gunse".

Se ovenstående punkt 3.

> Dermed er Apple jo så dømt til altid
>
> Nå, hvor "langsomt" er det, Gunnar?

8x4x32 er den pt. langsomste brænderhastighed på det PC-marked som Apple
vistnok konkurerer med.

/GH

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 17-01-01 21:18

> For det første leder du ikke særlig grundigt.

Den var god. Jeg ber om henvisninger på salg af DDR-RAM produkter, og
bliver henvist til et snoldet PC-firma i det mørke Jylland eller
whereever. De havde forøvrigt hele 2 typer DDR_RAM, mod 40- 50 andre
typer RAM.

> For det andet er det noget sludder at du kun får 3. parts skodram så
> billigt.

Nå? Det er da altid det man finder billigst på EDBpriser, ikke fx.
kvalitets-RAM fra APACER.

> Tertiært synes jeg også du er ved at være dum at høre på.

Følelsen er gensidig.

> Se ovenstående punkt 3.

Mao. "facts betyder intet". Tak for bekræftelsen.

> 8x4x32 er den pt. langsomste brænderhastighed på det PC-marked som Apple
> vistnok konkurerer med.

Slog lige op i det seneste MacStore katalog, det mindste de har af
"almindelige" ikke-USB-brændere er 4-4-32.

Iøvrigt, "konkurrerer" Apple ligepludselig med nogen, bare fordi de har
smidt en CD-RW i deres maskiner?

Slutteligt besvarede du ikke mit spørgsmål, men det er jo intet nyt fra
den navnkundige "Gunse", specielt når man fremsætter påstande som ved
nærmere undersøgelse ikke holder.

Kom igen, Gunnar.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-01 02:32

> [...]
> bliver henvist til et snoldet PC-firma i det mørke Jylland eller
> whereever. De havde forøvrigt hele 2 typer DDR_RAM, mod 40- 50 andre

Det er nu en ret respekteret PC-forhandler. Der er andre der har
DDR-RAM, men jeg skal vil ikkel lave en komplet liste over forhandlere
for at overbevise dig om, at DDR-RAM er godt på vej.

> Nå? Det er da altid det man finder billigst på EDBpriser, ikke fx.
> kvalitets-RAM fra APACER.

Hvor tit har du brugt EDB-Priser?? Et hurtigt opslag gav mig følgende:

Apacer 128MB (PC133) 168pins / 64bit / 7,5ns / 1. Parts 595 kr.

Overbevist?

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 11:58

> [...]

> DDR-RAM, men jeg skal vil ikkel lave en komplet liste over forhandlere
> for at overbevise dig om, at DDR-RAM er godt på vej.

Se nedenfor.

> Hvor tit har du brugt EDB-Priser?? Et hurtigt opslag gav mig følgende:
>
> Apacer 128MB (PC133) 168pins / 64bit / 7,5ns / 1. Parts 595 kr.
>
> Overbevist?

Tja, det var bestemt en positiv overraskelse. Selv 256 MB klumper er
nede under 1500 kr.

Ikke desto mindre var min pointe at fx. 3-parts RAM altid får billigere
end original/kvalitets RAM. Hvorfor vi så er kommet ud i denne
diskussion skal jeg ikke gøre mig klog på...

Forøvrigt, mht. din påstand om at DDR-RAM er godt på vej - jeg søgte på
DDR-SDRAM på edbpriser, og fik følgende:

"Dine søgekriterier gav desværre intet resultat!

Prøv igen!"

Og det er på EDB-priser, hvilket er det mest omfattende søgeindeks over
danske computer-handlere.

Jeg var tæt på at grine røven i laser. Så til alle der gør sig til
fortalere for DDR-RAM: Prøv igen om 6 måneder, så kan det være at jeres
påstande giver jackpot.

Slut prut finale.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-01 12:56

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Og det er på EDB-priser, hvilket er det mest omfattende søgeindeks over
> danske computer-handlere.

Omfattende; hvor må det være rart når man kan vride virkeligheden efter
eget godtbefinende?

En forhandler skal betale for at blive registreret, og de største
forhandlere på computerstreet er _ikke_ registreret. Hvis du undersøger
sagen vil du opdage at de forhandlere, der registrerer sig på
edbpriser... netop oftest er de obskure postordre firmaer du selv
betegner som "et snoldet PC-firma i det mørke Jylland eller whereever"

144pin SO-DIMM SDRAM findes åbenbart heller ikke, hvis ellers PBP
logikken skal være kritteriet for hvad der findes og ikke findes.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 15:48

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Omfattende; hvor må det være rart når man kan vride virkeligheden efter
> eget godtbefinende?

Nå, nu passer det ligepludselig IKKE at EDB-priser er toneangivent for
hvad man kan få af hardware, RAM, harddiske osv. efter at du selv har
brugt det som eksempel i over et halvt år? Og alle andre for den sags
skyld?!?!

> En forhandler skal betale for at blive registreret, og de største
> forhandlere på computerstreet er _ikke_ registreret.

Det hjælper ligefedt. Jeg tjekkede også Zitech, de har det ikke på
lager. NEM computer, nix. Datacentrum, ikkenikkenej. Osv.

Hvor langt ud i tovene vil du have at debatten skal gå?

> [...]
> edbpriser... netop oftest er de obskure postordre firmaer du selv
> betegner som "et snoldet PC-firma i det mørke Jylland eller whereever"

Ikke desto mindre er EDBpriser godt nok når du selv fremsætte eksempler?

> 144pin SO-DIMM SDRAM findes åbenbart heller ikke, hvis ellers PBP
> logikken skal være kritteriet for hvad der findes og ikke findes.

.... * tælle langsomt til 10 og tage dybe indåndinger *

Hvor mange PC-handlere har Mac-RAM på lager?! FJOLS!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-01 01:12

> [...]

> hvad man kan få af hardware, RAM, harddiske osv. efter at du selv har
> brugt det som eksempel i over et halvt år? Og alle andre for den sags

Som prisguide og som hurtigt overblik for hvad der findes på
mainstreammarkedet, men absolut ikke som facitliste for hvad der _ikke_
findes.

> Det hjælper ligefedt. Jeg tjekkede også Zitech, de har det ikke på
> lager. NEM computer, nix. Datacentrum, ikkenikkenej. Osv.

Jan fandt DDR-RAM hos Zitech.

> Hvor langt ud i tovene vil du have at debatten skal gå?

Det øjeblik du holder op med at kalde os andre for fjols, idiot og hvad
du ellers har udgydt af mindre flatterende adjektiver - samt dropper din
hellige "hvad sagde jeg"-attityde.
Fordi du kaster dig i kabeldyngerne tre gange dagligt og takker i
retning af Cupertino, bander i retning af Seattle og beundrer dig selv,
betyder det ikke at vi andre gør det.

> ... * tælle langsomt til 10 og tage dybe indåndinger *
>
> Hvor mange PC-handlere har Mac-RAM på lager?! FJOLS!

(tæller selv kun til 3 og tager en overdose af min brikanyl, da jeg er
et småtbegavet astmatisk fjols)

Compac, IBM og stort set alle andre bruger sgu da også 144pin SO-DIMM
SDRAM i deres bærbare computere. Og før SDRAM blev almindeligt brugte de
144pin SO-DIMM EDO RAM (mac-ram min røv)

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 19-01-01 09:27

> [...]

> SDRAM i deres bærbare computere. Og før SDRAM blev almindeligt brugte de
> 144pin SO-DIMM EDO RAM (mac-ram min røv)

OK, min fejl. SO-DIMMS er ikke "Mac-RAM. At PC-bærbare for de flestes
vedkommende bruger alm. SD_RAM klodser der blot er "lagt ned" er så en
anden ting.

Men, jeg synes stadig din sammenligning er forkert. Grunden til at du
ikke finder SO-DIMM's på edbpriser, er simpelthen at de ikke skelner
mellem fysiske størrelser, tilslutninger osv. men mellem tekniske
specifikationer. Siden alt RAM i dag hedder SDRAM vil dine SO-DIMM falde
under den kategori.

Af samme grund holder min påstand om DDR-RAM.

Slut.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-01 00:30

> [...]

> Jeg var tæt på at grine røven i laser. Så til alle der gør sig til
> fortalere for DDR-RAM: Prøv igen om 6 måneder, så kan det være at jeres

Ja, nu gidder jeg sgu ikke det her pjat mere. Du er jo fuldstændigt
blind for alt andet end hvad Apple sender ud....

--
René

Fra : Jan Jonasen

Dato : 18-01-01 19:36

> [...]

> bliver henvist til et snoldet PC-firma i det mørke Jylland eller
> whereever. De havde forøvrigt hele 2 typer DDR_RAM, mod 40- 50 andre

http://www.zitech.dk/
Og ti' stille!

Just in case.
http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?1777438249+NO/pro
ducts/243001
Ind med en ske.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 21:47

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]

Tak skal du have Jan, men jeg har været hos Zitech:

http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.storefront/1777438249/Offer/
AddProduct/243001

Læg mærke til den røde prik, som betyder at den ikke er på lager.

Læg yderligere mærke til prisen som er 3x den pris, Gunnar HOlse oplyste
for PC133 RAM samme størrelse, 128 MB).

Fra : Gunnar Holse

Dato : 19-01-01 18:30

> Iøvrigt, "konkurrerer" Apple ligepludselig med nogen, bare fordi de har
> smidt en CD-RW i deres maskiner?

Du er godt ude i tovene nu - det er da netop derfor de overhovedet har sat
dem i, fordi Apple var den eneste computerproducent der ikke havde den
option i deres maskiner. At de så ikke vaelger at gøre det i form af en
udvidelsesplads kan man undre sig over.

> Slutteligt besvarede du ikke mit spørgsmål, men det er jo intet nyt fra
> den navnkundige "Gunse", specielt når man fremsætter påstande som ved
> nærmere undersøgelse ikke holder.

Jeg besvarede fint dit spørgsmål - du spørger hvad langsomt er, og jeg
svarer 8x4x32. Den måde du fører dig frem på minder mig om det fyrene fra
Monthy Python har sagt om deres fans - at de da er rare at have, men ikke
saerlig betryggende når man taenker naermere over det.

Men jeg vil give dig den "ros", at det naesten hver gang snakken falder på
Mac/PC - problematikken lykkes dig køre dig selv op i en spids hvor den
eneste udvej er at råbe ad folk eller i dette tilfaelde bruge øgenavne. For
en computers skyld. Du er godt ude at skide.

/GH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 18-01-01 11:15

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jeg var lige en tur på nettet for at kigge efter DDR-RAM.

Og hvad er DDR-RAM så? Har det noget at gøre med hedengangne "Deutsche
'Demokratische' Republik" ?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 18-01-01 11:58

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Og hvad er DDR-RAM så? Har det noget at gøre med hedengangne "Deutsche
> 'Demokratische' Republik" ?

Ja! :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-01 23:17

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Og hvad er DDR-RAM så? Har det noget at gøre med hedengangne "Deutsche
> 'Demokratische' Republik" ?

Det var godt, du turde sige noget. Jeg har godt nok også siddet
og spekuleret over, hvad folk vil med sådan noget gammelt kommunistlort.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-01-01 16:13

> Det var godt, du turde sige noget. Jeg har godt nok også siddet
> og spekuleret over, hvad folk vil med sådan noget gammelt kommunistlort.

Var der ikke noget med at ældre mac'er havde en kommunist port!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Lundbeck

Dato : 20-01-01 08:31

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote in message

> Var der ikke noget med at ældre mac'er havde en kommunist port!

Den blev senere afløst af 2 fundamentalist-porte gennem hvilke man kunne
sammenkoble Mac'er via ortodoks-protokollen. Nye Mac'er har så fået
indbygget en brændeovn til at bage hizboller i, men da disse er lettere
transparente fyldes de gerne med et godt skud PC-Jihad, så glider de bedre
ned.

/GH

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 18-01-01 20:43

--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities