Skal have nyt PCI-kort
Fra : Bjørnar

Dato : 02-09-06 21:48

Hej NG

Jeg skal købe mig et nyt PCI-kort, da mit nuværende (ATI Radeon 9600)
er ved at give op.

XFX GeForce FX 5200 ser, for mig, ud til at være det bedste kort - men
jeg er jo godt klar over at jeg ikke har så meget forstand på dette...

Er der nogle som kender dette kort, eller kan anbefale et andet?

Det mest krævende jeg udsætter min PC'er for er; CS Source og
videoredigering. Arbejder for det meste med Photoshop, Dreamweaver og
office-pakker (ms og open).

Mvh. Bjørnar

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 03-09-06 04:10

Hvis FX5200 er alterneativet, så tror jeg du skal beholde dit ATi 9600. FX
er ret meget langsommere end dit nuværende kort.

se evt. http://www.itreviews.co.uk/hardware/h490i.htm

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-09-06 08:58

Ole Frederiksen wrote:

> Hvis FX5200 er alterneativet, så tror jeg du skal beholde dit ATi 9600. FX
> er ret meget langsommere end dit nuværende kort.

"Hastigheden" er ligegyldig når det ikke skal bruges til 3d-applikationer.

Det som derimod er vigtigere er hvilken type og antal tilslutning (VGA
eller DVI) og støjniveau.

Jeg ville nok gå efter et kort der er passivt kølet, har mulighed for to
skærme, hvoraf mindst den ene er DVI og ikke koster en bondegård.

Et bud kunne være et "Club3D Radeon 9250 PCI".

Bevæger man sig væk fra PCI-porten og over på noget mere moderne, så bliver
udvalget noget større.

--
Mvh. Lars

Skriv under det du kommenterer og fjern resten.

Fra : Jesper

Dato : 03-09-06 11:39

On Sat, 02 Sep 2006 22:48:06 +0200, Bjørnar wrote:

> [...]
>
> Det mest krævende jeg udsætter min PC'er for er; CS Source og
> videoredigering. Arbejder for det meste med Photoshop, Dreamweaver og

Du kan faktisk også få FX 5500:

http://computing.kelkoo.co.uk/b/a/ps_15425145/111601.html

....men så vidt jeg ved er der ingen danske forhandlere som fører
"højere" end 5200, så det skal købes i udlandet. PCI markedet er jo ikke
så stort længere.

Men uanset hvad, vil du ikke se nogen mærkbar ændring i billedkvalitet
eller hastighed ved at udskifte dit Radeon 9600 til et af de små
Nvidia'er. Så hvis dit nuværende kort kan fixes (f.eks. kan du sætte en
ny køler på, hvis det er den som er ved "at give op") ville det
smarteste nok være at beholde det indtil der bliver råd til en mere
gennemgribende PC opdatering med et moderne PCI-E kort. Så er udvalget
pludselig meget større.

Fra : Bjørnar

Dato : 05-09-06 20:09

Tak så langt for Jeres hjælp.

Skal til et revurdere mine tanker...

Jeg kan forstå I har meget mere forstand på grafikkort end jeg har, så
jeg vil høre om I kan hjælpe mig med mit nuværende kort.
Problemet med mit 'ATI Radeon 9600' er først og fremmest at billedet
fryser, og kommer frem med følgende meddelelse;
'VPU Recover has reset your graphics accelerator as it was no longer
responding to graphics driver commands'
Tidligere kom fejlen kun hvis jeg spillede Counter-Strike, hvilket
gjorde at jeg kunne løsrive mig fra dette ...
Nu er fejlen derimod også begyndt at komme når jeg arbejder med tung
grafik, hvilket er et stort problem.
Driveren er opdateret, så jeg tænker "nyt grafikkort"!
Jeg vil ikke give mere end 1500 for et nyt grafikkort, da en ny
computer nok er den næste investering (bare ikke lige nu hvor jeg skal
passe lidt på pengene).
Viften har det hellere ikke så godt, men den kan jeg, som det bliver
skrevet skifte ud med en ny.

Mvh. Bjørnar

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 11:49

"Bjørnar" <bjornarFJERN@overdrevet1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passe lidt på pengene).
> Viften har det hellere ikke så godt, men den kan jeg, som det bliver

Du skal bare lige være opmærksom på at der kan være noget i vejen med
bundkortet. Vi havde selv en fejl som lignede lidt den fejl som du har.
Billedet frøs og computeren gik nogle gange ned og ind i mellem fik at vide
at der var en eller anden fejl, vi opdaterede driver, geninstallerede hele
molevitten mens ekstra grå hår etablerede sig på hovedet af mig i en
bekymrende fart ( ). Vi udskiftede grafik-kortet til et lidt nyere kort
men det hjalp kun en uges tid og til sidst brød det hele sammen således at
computeren slet ikke kunne starte med et AGP-kort. Fejlen lå i bundkortet
for begge grafik-kort kørte helt upåklageligt i andre computere.

Løsningen på det er blevet at vi har sat et nyt PCI-kort (i stedet for
AGP-kort) i maskinen men den løsning kan du nok ikke bruge. Vi kan bruge
løsningen da vi ikke bruger det at spille på computeren særligt meget og de
ting vi har lavet på maskinen har indtil nu slet ikke givet nogle problemer.
Så indtil videre har den løsning vi har valgt været en 100 % succes.

Det jeg vil med alt mit skriv her, er kun at fortælle dig, at det ikke er
hundrede procent sikkert at det er dit grafik-kort som er skyld i dine
problemer. Så jeg vil råde dig til ikke at kaste alt for mange penge i et
nyt grafik-kort før end du er 100 % sikker på at det ikke er dit bundkort
som laver lort i den.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk