/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvad er længden af en tyk knæklinie?
Fra : Leif Neland


Dato : 02-09-06 01:25

I knægtens matematikbog fra 4. er der en opgave, hvor man skal måle længden
af en knæklinie, dvs 2 rette linier sat sammen i en (for det meste) ret
vinkel.

Men linien er ikke en ideel linie uden bredde, men 1½ mm bred, i et L

Så hvad skal knægten angive som den rigtige længde? Der er 3 mm forskel om
man måler på indersiden eller ydersiden af vinklen, og han får fejl, hvis
han har målt en mm forkert.

Leif




 
 
Aage Andersen (02-09-2006)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 02-09-06 04:55


"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:44f8cf7b$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
>I knægtens matematikbog fra 4. er der en opgave, hvor man skal måle længden
> af en knæklinie, dvs 2 rette linier sat sammen i en (for det meste) ret
> vinkel.
>
> Men linien er ikke en ideel linie uden bredde, men 1½ mm bred, i et L
>
> Så hvad skal knægten angive som den rigtige længde? Der er 3 mm forskel om
> man måler på indersiden eller ydersiden af vinklen, og han får fejl, hvis
> han har målt en mm forkert.

Jeg ville rapportere begge længder og desuden tilføje at enhver længde
mellem de to rapporterede ogsaa er en løsning. Specielt ville jeg fremhæve
længden maalt i midten af knæklinien.

Aage



Jens Axel Søgaard (02-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 02-09-06 10:08

Leif Neland skrev:
> I knægtens matematikbog fra 4. er der en opgave, hvor man skal måle længden
> af en knæklinie, dvs 2 rette linier sat sammen i en (for det meste) ret
> vinkel.
>
> Men linien er ikke en ideel linie uden bredde, men 1½ mm bred, i et L
>
> Så hvad skal knægten angive som den rigtige længde? Der er 3 mm forskel om
> man måler på indersiden eller ydersiden af vinklen, og han får fejl, hvis
> han har målt en mm forkert.

Rent idémæssigt har en linje ikke en tykkelse. Som Aage skriver, så
tænk på midten af bogens streg som linjen.

Men mon ikke læreren accepterer alle svar indenfor plus/minus 2 mm ?

--
Jens Axel Søgaard

Bertel Lund Hansen (02-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-09-06 12:32

Leif Neland skrev:

> Så hvad skal knægten angive som den rigtige længde?

Desværre kender jeg ikke matematiklærerens holdning. Hvis jeg
havde givet sådan en opgave, kunne det være oplæg til en
diskussion om en matematisk linje (uden udstrækning) og dem vi
kan tegne i praksis. Jeg ville acceptere et svar hvis det var
baseret på et valg og en måling. Den omhyggelige elev gør rede
for problemet og angiver yderpunkterne som Aage Andersen også
siger.

Hvis det sidste giver fejl, så tager man det med oprejst pande og
tænker ved sig selv at 'fejlen' ikke er et reelt problem fordi
man i virkeligheden har forstået problemet til bunds.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Mads Bondo Dydensbor~ (04-09-2006)
Kommentar
Fra : Mads Bondo Dydensbor~


Dato : 04-09-06 08:39

Leif Neland wrote:

> I knægtens matematikbog fra 4. er der en opgave, hvor man skal måle
> længden af en knæklinie, dvs 2 rette linier sat sammen i en (for det
> meste) ret vinkel.
>
> Men linien er ikke en ideel linie uden bredde, men 1½ mm bred, i et L

Er det ikke bare en repræsentation af en ideel linje? Ellers bliver man jo
bare nødt til at rapportere yder-, center- og indermål?

>
> Så hvad skal knægten angive som den rigtige længde? Der er 3 mm forskel om
> man måler på indersiden eller ydersiden af vinklen, og han får fejl, hvis
> han har målt en mm forkert.

Nu ved jeg ikke hvad en knæklinie er. Men, en matematisk linje er uendelig
lang. Et linjestykke, derimod, har en endelig længde.

Hvis en knæklinje er to linjestykker sat sammen, således at de har een
fælles ende, så ville jeg mene at længden af knæklinjen måtte være summen
af længderne af de to linjestykker.

Så skal du bare finde ud af hvor linjerne ender henne. Det er ikke noget
problem der hvor de ikke er samt sammen, men hvad med der hvor de er?

Der mener jeg at det er oplagt at linjerne ikke kan ende "på ydersiden", i
det de jo så overlapper, og ikke længere sidder sammen i enderne.
Tilsvarende for indersiderne: Her kan linjestykkerne jo ikke nå hinanden.

Det eneste sted, hvor de netop når hinanden, er er i midten af
liniestykkerne. For en _ret_ vinkel, må det betyde at yderside målet - 3 mm
er længden. Det bliver straks vanskeligere for ikke rette vinkler.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste