Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Lidt begynder hjælp i grafikkort universet~
Fra : Magnus

Dato : 01-09-06 14:25

Har fået en Samsung 205BW (widescreen) skærm som i specifikationerne står
kan køre en opløsning på 1680 x 1050 ved 75 Hz.
Jeg kan dog ikke i skærmegenskaber sætte den til at køre mere end 60 Hz og
det er for lidt da man bliver træt i øjnene af at se på den.

Kan det være mit skærmkort? Det er et NVIDIA GeForce FX 5200 kort og skærmen
er tilsluttet via "(Analog)" som der står.
Er mit grafikkort da ikke istand til at levere det som min nye skærm kan
vise dvs. de 75 Hz så jeg eventuetl skal kigge efter et nyt?

Hvilket skal jeg da kigge efter hvor ikke det koster en formue når ikke jeg
skal spille men kun have vist mit skærmbilled på min skærm eventuelt med med
en udgang til TV men det har ikke høj priotet?

Hvordan tilslutter jeg bedst min nye skærm? . Nu er den tilsluttet via det
alm. stik som en COM port bare med nogle flere ben i stikket men skærmen har
også det som kaldes DVI indgang. Er det bedre med DVI eller hvad er den til?

Jeg bruger overhovedet ikke pc'en til at spille på det er kun til Win XP og
diverse programmer fx. Photoshop.

/Magnus

Fra : Kim S

Dato : 01-09-06 14:46

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er mit grafikkort da ikke istand til at levere det som min nye skærm kan
> vise dvs. de 75 Hz så jeg eventuetl skal kigge efter et nyt?

Du skal højreklikke på dit skrivebord.
Klik på egenskaber.
Klik på fanebladet indstillinger.
Klik på avanceret.
Klik på fanebladet Kort.
Klik på "Vis alle tilstande"
Klik på den opløsning / refreshrate du ønsker.
Klik på OK

That's it...

Mvh, Kim

Fra : Magnus

Dato : 01-09-06 15:17

Når jeg gør dette så får jeg en masse opløsninger og frekvenser og der er 3
som har opløsningen 1680x1050 og de er alle ved 60 Hz og med henholdsvis 256
farver, 16 bit og 32 bit.
Intet højere end 60 Hz?

/Magnus

Fra : Kim S

Dato : 01-09-06 16:01

> [...]
> 3 som har opløsningen 1680x1050 og de er alle ved 60 Hz og med henholdsvis

Åbenbart ikke i den opløsning, så. Det er alle de
opløsninger dit grafikkort kan køre.
Hvis du vil ha' det, skal du nok se efter et nyt grafikkort.

Mvh, Kim

Fra : Magnus

Dato : 01-09-06 18:20

Er der nogen der kan anbefale mig et nyt grafikkort som kan køre 1680x1050 i
75 hz til fornuftige penge?

Som sagt skal det IKKE bruges til spil kun alm.programmer som Photoshop osv.

/Magnus

Fra : Esben

Dato : 02-09-06 05:55

> [...]
> Er mit grafikkort da ikke istand til at levere det som min nye skærm kan
> vise dvs. de 75 Hz så jeg eventuetl skal kigge efter et nyt?

Forskellen på 60 og 75hz er nu næppe stor på en TFT-skærm. Jeg tror du vil
få mere ud af at skifte til DVI. VGA kan godt give et "gnidret" billede i så
høj en opløsning, men det undgår du helt ved DVI.

--
Esben

Fra : Magnus

Dato : 02-09-06 12:14

> Forskellen på 60 og 75hz er nu næppe stor på en TFT-skærm. Jeg tror du vil
> få mere ud af at skifte til DVI. VGA kan godt give et "gnidret" billede i
> så høj en opløsning, men det undgår du helt ved DVI.

Jeg har nu skiftet til DVI og taget VGA stikket fra og nu kan jeg ikke køre
en opløsning større end 1280x1024 og ingen bredformater eller højere
opløsninger?

Det er da kun enten DVI eller VGA stikket som jeg skal forsyne min skærm med
eller er det begge kabler som skal være sat til?

/Magnus

Fra : Esben

Dato : 02-09-06 15:37

> [...]
>
> Det er da kun enten DVI eller VGA stikket som jeg skal forsyne min skærm
> med eller er det begge kabler som skal være sat til?

Kun DVI kablet er nødvendigt. Men det kunne tyde på at dit grafikkort ikke
understøtter højere opløsning digitalt.

--
Esben

Fra : Magnus

Dato : 02-09-06 17:13

> Kun DVI kablet er nødvendigt. Men det kunne tyde på at dit grafikkort ikke
> understøtter højere opløsning digitalt.

Det tyder meget på det.

Mit oprindelige grafikkort havde ikke DVI så jeg lånte et GeForce FX 5200
med 128 MB DDRAM af en kammarat til at for prøve om det kunne og det kunne
altså heller ikke.

Hvilket grafikkort vil med sikkerhed kunne køre min Samsung 205BW skærm i
optimal opløsning 1680 x 1050 ved 75 Hz?

/Magnus

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-09-06 12:13

Magnus wrote:
> Jeg har nu skiftet til DVI og taget VGA stikket fra og nu kan jeg
> ikke køre en opløsning større end 1280x1024 og ingen bredformater
> eller højere opløsninger?

Jeg har fx5200 og kører 1280x720 (16:9) ud til min z3 projektor (dens native
opløsning) via dvi.

Prøv også at kigge (google) efter et program kaldet Powerstrip. Har ikek
brugt det selv, men det skulle vist, pr software, skalere billedet til
enhver ønsket opløsning.

Hz'ene har jeg ikke så godt styr på.

/jim