Vedligehold af tastatur.
Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-09-06 13:28

Jeg kunne godt tænke mig at fjerne snavs og fnuller fra mit BlueTooth
tastatur og smøre de taster, som knirker. Den gennemsigtige skal er sat
på med nogen skruer, som kræver en umbraco nøgle på omkring 1.1 mm. Hvor
køber man bedst det?

Det ville også være godt at kunne tage taster af, findes der special
værktøj til det?

Fra : Jesper

Dato : 01-09-06 14:01

> [...]
> tastatur og smøre de taster, som knirker. Den gennemsigtige skal er sat
> på med nogen skruer, som kræver en umbraco nøgle på omkring 1.1 mm. Hvor

Brincks Elektronik

> Det ville også være godt at kunne tage taster af, findes der special
> værktøj til det?

Kan løftes af med en skruetrækker, vær opmærksom på, at nogle af
tasterne kan være vanskelige at sætte korrekt på plads bagefter.

Ellers gå igang med vatpinde og isopropylalkohol, det kan du købe i
Matas.
--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-06 17:34

On 2006-09-01 15:01:19 +0200, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> Brincks Elektronik

Hov-hov, stop lige. Det er da ikke en umbraco-skrue. Det er en Torx.
Det vinder mere og mere frem og er den slags skruer, der ofte bruges
til computere - i hvert fald bærbare fra Apple.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 01-09-06 18:43

> Hov-hov, stop lige. Det er da ikke en umbraco-skrue. Det er en Torx.
> Det vinder mere og mere frem og er den slags skruer, der ofte bruges
> til computere - i hvert fald bærbare fra Apple.

Ja, minsanten! Men de er meget små: Det torxsæt jeg har købt hos Brincks
er den mindste en 06, den er alt for står, så man skal nok bede om
sættet med de helt små torxskruetrækkere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 23:09

On 2006-09-01 19:42:30 +0200, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> Ja, minsanten! Men de er meget små: Det torxsæt jeg har købt hos Brincks
> er den mindste en 06, den er alt for står, så man skal nok bede om
> sættet med de helt små torxskruetrækkere.

Som jeg lige har skrevet i mit svar til Niels Jørgen Kruse, så har jeg
vist set forkert. I det skarpe lys ligner det godt nok mere nogle små
umbracoskruer. Meget små, for jeg har ikke nogen nøgle, der passer til
dem. Jeg var ellers helt sikker på, at det var torx-skruer. Det er jeg
jo vant til, computer er samlet med. Det kan være svært at se forskel.
Jeg bøvlede f.eks. engang en del med at sætte dørhåndtaget på vores
hoveddør, før jeg opdagede, at det var sat på med torx-skruer og ikke
umbraco. Torx bliver efterhånden brugt en hel del steder.

For nu at være til lidt nytte, har jeg fundet en vejledning i at
adskille et Apple Pro USB-tastatur. Jeg kan citere fra afsnittet om
skruerne (mon ikke, det er de samme?):

"The hex key you will need for this job is 0.05 inches in diameter (one
twentieth of an inch). If by chance you have Xcelite hex drivers in
your tool caddy, the part number 99-20, or LN-20 may be marked on it.
The metric size is 1.27 millimetres, which happens to be exactly one
twentieth of an inch, so if you have only metric tools, use a 1.27mm
allen driver (Xcelite part number LN-1.27mm) to remove these four
screws."

<http://www.technology.niagarac.on.ca/people/bgracey/prokeyboardrepair.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-09-06 20:36

> Hov-hov, stop lige. Det er da ikke en umbraco-skrue. Det er en Torx.
> Det vinder mere og mere frem og er den slags skruer, der ofte bruges
> til computere - i hvert fald bærbare fra Apple.

Når jeg ser på dem med en lup, så er hullet 6 kantet med lige sider.

Torx er en 6-takket stjerne.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-06 22:52

On 2006-09-01 21:35:54 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Når jeg ser på dem med en lup, så er hullet 6 kantet med lige sider.
>
> Torx er en 6-takket stjerne.

Nu har jeg tændt lyset, og du har vist ret. Jeg var ellers helt sikker
på, det var torx-skruer, da jeg kiggede på dem i går. Jeg beklager, at
jeg sagde noget forkert.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster