Købe reservedele i USA
Fra : Holten

Dato : 30-08-06 17:34

Nogen der har erfaring med at købe på nettet i USA.

Her tænker jeg på hvor lang tid der typisk går fra man bestiller til man får
varen.
Det jeg tænker på vejer vel under 5 kg, går det så typisk med luft post ?

Hvad med told og moms, hvem og hvordan opkræves dette ?

Nogen øvrige faldgruber

MVH

Holten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-08-06 19:17

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det jeg tænker på vejer vel under 5 kg, går det så typisk med luft post ?
>
> Hvad med told og moms, hvem og hvordan opkræves dette ?

Gå ind på F.eks. US post hjemmeside der finder du alle de foreksllige
forsendelsesformer de opererer med samt priser og forsendelsertider, f.eks.
har jeg benyttet "global parcel packet" forsendelsestid 3-8 arbejdsdage, har
oplevet pakker komme både på tredjedagen og ottendedagen. Har også benyttet
skibspost tror det var 4-6 uger, pris ca. det halve af "global
parcelpacket". Derudover kan du vælge forsikring til og fra.

--
MVH Hans

Fra : Holten

Dato : 30-08-06 20:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har også benyttet skibspost tror det var 4-6 uger, pris ca. det halve af
> "global parcelpacket". Derudover kan du vælge forsikring til og fra.

Takker har lige kigget, og jeg kan vælge en masse forskellige
forsendelsesmåder, men tror UPS lyder hurtigst og bedst.

MVH

Holten

Fra : Verner Johnsen

Dato : 31-08-06 07:05

On Wed, 30 Aug 2006 21:24:39 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

>Takker har lige kigget, og jeg kan vælge en masse forskellige
>forsendelsesmåder, men tror UPS lyder hurtigst og bedst.

Og dyrest !

Jeg købte en dims omkring nytårstid.
Sælgeren var ny i exportbranchen, så han spurgte flere steder:

UPS : $ 257,00
DHL : $ 205,00
USPS: $ 75,00

De to første leverer inden for ca 3 dage.
USPS leverede på 7 dage.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Holten

Dato : 01-09-06 18:33

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> DHL : $ 205,00
> USPS: $ 75,00
>
> De to første leverer inden for ca 3 dage.

Jeg har så i går bestilt og valgte USPS

Hvem leverer så i DK til mig ?

MVH

Holten

Fra : Verner Johnsen

Dato : 01-09-06 19:46

On Fri, 1 Sep 2006 19:33:10 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

>Jeg har så i går bestilt og valgte USPS
>
>Hvem leverer så i DK til mig ?

Jeg ved ikke om det er ens over hele landet, men her er det Post
Danmark.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : westmus

Dato : 30-08-06 19:52

Holten skrev:

> Nogen der har erfaring med at købe på nettet i USA.
>
> Her tænker jeg på hvor lang tid der typisk går fra man bestiller til man får
> varen.

Normalt 3-14 dage afhængigt af fragtmetoden.

> Det jeg tænker på vejer vel under 5 kg, går det så typisk med luft post ?

Ja også hvis det er USPS (den amerikanske Postmand Per) eller større
ting. Lad være at fokusere på fragtprisen. Tit er det stadigt en god
forretning sammenlang selv om man umiddelbart synes at fragten konser
en mindre formue. En samlet slutpris på 10kr pr $ vare koster i USA,
plejer ikke at være helt ved siden af som tommelfingerregel.

> Hvad med told og moms, hvem og hvordan opkræves dette ?

Plejer fragtfirmaet automatisk at sørge får. Afhængig af hvem det
er, får du først et girokort før pakken bliver udleveret, eller
omvendt. Posten kræver pengene op når du får pakken udleveret.

> Nogen øvrige faldgruber

Får fragtprisen at vide før du godkender ordren. Der kan være stor
forskel på prisen afhængig af hvem firmaet benytter til transport og
sommetider er der flere muligheder. Så der er ikke nødvendigvis dem
med de laveste priser på stumperne, der i sidste ende er billigst.
USPS plejer at være noget af det billigste.

Bortset fra det, er det lige ud af landevejen og ikke sværere end at
handle herhjemme. Bare du kører det over Visa har du fat i den
længste ende. Der er heller intet vildt farligt ved at udlevere
kortnummeret gennem mail til firmaer der ikke har on-line shop. Det har
jeg prøvet et par gange uden problemer.

Det kan være smart lige at google "ukendte" firmaerne på div forums
inden handlen. Så man kan undgå dem andre har problemer med. Det er
jo ligesom andre steder, servicen svinger..især når varen først er
købt og betalt

Fra : Holten

Dato : 30-08-06 20:23

"westmus" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Holten skrev:

> [...]
> får
> varen.

<Normalt 3-14 dage afhængigt af fragtmetoden.>

Ok jeg vælger nok UPS

> [...]

er, får du først et girokort før pakken bliver udleveret, eller
omvendt. Posten kræver pengene op når du får pakken udleveret.

Hvordan er det så lige med satser først noget told, hvor meget ?
Skal der så 25 % moms af hele lortet (både vareværdi + told) ?

> [...]

længste ende. Der er heller intet vildt farligt ved at udlevere
kortnummeret gennem mail til firmaer der ikke har on-line shop. Det har

Ja det er jeg heller ikke så bange for.

[...]

Takker mange gange for lynhurtige svar.

MVH

Holten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-08-06 21:54

> "westmus" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvordan er det så lige med satser først noget told, hvor meget ?
> Skal der så 25 % moms af hele lortet (både vareværdi + told) ?

Ja - både fragt + told skal der svares moms af.

--
MVH Hans

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 31-08-06 01:10

> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - både fragt + told skal der svares moms af.

En god tommelfinger regel er at gange det beløb du overfører med 1,37.

Jeg tror at bilreservedele ligger indenfor den almindelige toldsats.
Du kan jo også være heldig at det smutter forbi tolden.

Bed dem om at sende det som en gave, med en lavere værdipris.

Mvh. Flemming

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 01-09-06 12:46

"Flemming M. Hansen" <boole@sol.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg tror at bilreservedele ligger indenfor den almindelige toldsats.
> Du kan jo også være heldig at det smutter forbi tolden.

Har købt en del gange og jeg vil sige at breve (køb af mønter) så kommer de
lige igennem.
Når jeg køber tungere ting er chancen fifty-fifty med at blive taget i
tolden. Den sidste gang krævede de at se mit bankudtog vedr. betaling, så
skal du betale over flere gange hvis du vil snyde.

Benny

Fra : Verner Johnsen

Dato : 30-08-06 21:08

On Wed, 30 Aug 2006 18:33:41 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

>Nogen der har erfaring med at købe på nettet i USA.

Jeg har prøvet en del gange efterhånden.

>Her tænker jeg på hvor lang tid der typisk går fra man bestiller til man får
>varen.

Det afhænger jo bl.a. af hvor hurtig sælger er til at få varen sendt.
Det har taget fra 1 dag til én hel uge

>Det jeg tænker på vejer vel under 5 kg, går det så typisk med luft post ?

<http://pe.usps.com/text/pub51/51tblc.html#vnameref_1>
For Air Mail Parcel Post er Danmark i gruppe 7.

Transporttid fra 4 - 14 dage afhængigt om pakken skal en tur på
toldlager. Typisk ca 10 dage.

>Hvad med told og moms, hvem og hvordan opkræves dette ?

Det er lidt lige som lottosedler, man kan være heldig, men skal nok
ikke budgettere med det

Det er sket, endda flere gange, at pakken bare er blevet leveret af
Post Danmark uden nogen toldregning.

De fleste gange er der kommet et brev fra Post Danmark, med følgende
indledning:

"Kære Kunde
Der er indgået en forsendelse til Dem fra udlandet.
Forsendelsen er oplagt på Intemationalt Postcenter's toldlager, da
indholdet muligvis er toldpligtig.
De bedes inden 14 dage indsende en faktura, en proformafaktura, en
kvittering eller en bekræftelse på varens
betaling via et betalingssystem på intemettet i vedlagte svarkuvert.
. . .
Hvis indholdet er tilsendt Dem som en gave, skal De vedlægge en
meddelelse hvor De forklarer relationen til afsender, samt en
beskrivelse af indhold og værdi, hvis den kendes.
Ellers bedes De i meddelelsen bemyndige os til at åbne forsendelsen
for besigtigelse."

Når du så har indsendt de ønskede dokumenter, kommer pakken i løbet af
et par dage sammen med en regning, som skal betales inden pakken
udleveres.
Post Danmark forlanger, så vidt jeg husker, 56,00 Kr + moms for at
opkræve told og moms.

Det er dog sket en enkelt gang, at post medarbejderen har kunnet se
forsendelsens værdi på pakken (og har troet på den), således at pakken
og regningen er kommet direkte uden den forsinkende mellemlagring.

>Nogen øvrige faldgruber

Jeg har kun handlet på eBay, og jeg har kun gode erfaringer med de 25
- 30 forskellige amerikanske privatpersoner og firmaer, som jeg har
handlet med, men der findes sikkert også nogle slyngler, som er
hurtigere til at indkassere penge end til at levere varer.

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 31-08-06 13:38

"Holten" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
> Det jeg tænker på vejer vel under 5 kg, går det så typisk med luft post ?
>
> Hvad med told og moms, hvem og hvordan opkræves dette ?

Læste i en avis at der kommer et nyt gebyr ved køb uden for EU.

Hvis du ikke kan udfylde de nye toldpapirer er T&S så venlige at gøre det
for det beskedne beløb af 165 kr + told og moms.

Du kan spare beløbet hvis du kan udfylde papirene selv, men det kræver at du
køber dokumentet hos boghandleren samt at du kender momskoden og
toldtariffen på dine varer.

Har i øjeblikket en pakke hos T&S. De skal have 150 kr i fortoldning, og
stumperne (stik) kostede mig lidt over 8 dollars. Så det er en rimelig
forøgelse af prisen.

Benny