Ny opstramning for erhvervschaufører
Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-08-06 16:10

Nyheder fra Færdselsstyrelsens nyhedsliste.

Færdselsstyrelsen har udstedt en ny bekendtgørelse om kvalifikationskrav til
erhvervschauffører.

Formålet med bekendtgørelsen er at implementere Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer,
der benyttes til godstransport eller personbefordring ad
vej.(Uddannelsesdirektivet).

Med bekendtgørelsen fastsættes der krav om, at chauffører, der udfører
erhvervsmæssig godstransport eller personbefordring, som hovedregel skal
have erhvervet visse grundlæggende kvalifikationer ud over kørekortet.
Erhvervelse af kvalifikationsbevis for de grundlæggende kvalifikationer og
gennemførelse af efteruddannelse bliver obligatorisk for de i branchen
beskæftigede chauffører.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 10. september 2006. Bestemmelserne om
opnåelse af grundlæggende kvalifikationer og efteruddannelse finder dog
først anvendelse fra 10. september 2008 for så vidt angår personbefordring
og fra 10. september 2009 for så vidt angår godstransport.

Personer, der på de respektive tidspunkter for reglernes anvendelse har
kørekort til henholdsvis lastbil og stor personbil (bus) evt. med stort
påhængskøretøj, er fritaget for pligten til at gennemføre et grundlæggende
kvalifikationskursus. De skal dog senere gennemføre en efteruddannelse.

For yderligere information kan fuldmægtig Anne Greve kontaktes på 33 92 91
28 eller kontorchef Jan Lindeskov på 33 92 94 74.

--
MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-08-06 21:41

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Erhvervelse af kvalifikationsbevis for de grundlæggende kvalifikationer og
> gennemførelse af efteruddannelse bliver obligatorisk for de i branchen

Måske du vil være så venlig at oplyse hvilke ekstra kvalifikationer, eller
hvad er det du vil fortælle?.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-08-06 00:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Måske du vil være så venlig at oplyse hvilke ekstra kvalifikationer,
> eller hvad er det du vil fortælle?.

Mon ikke at der er tale om et såkaldt kvalifikationsbevis?

Også kaldet et "hvidt bevis"

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-08-06 07:19

> Mon ikke at der er tale om et såkaldt kvalifikationsbevis?
>
> Også kaldet et "hvidt bevis"

Vor Herre til hest, en gang lort. Endnu et bevis på, at EU ikke er en skid
værd.....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : alexbo

Dato : 31-08-06 08:45

"Henrik B." skrev

> Vor Herre til hest, en gang lort. Endnu et bevis på, at EU ikke er en skid
> værd.....

Hvorfor?
Hvad handler det om helt præcist, og hvorfor er det noget lort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 31-08-06 22:12

> "Henrik B." skrev

> Hvorfor?
> Hvad handler det om helt præcist, og hvorfor er det noget lort.

Fordi det Hans citerer ikke fortæller en skid om, hvad der menes med den
lovgivning. Og menes der vitterligt "Det hvide bevis", er det udelukkende
noget med at kunne lægge snekæder på, afmontere kardanen m.m.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 31-08-06 09:58

> Måske du vil være så venlig at oplyse hvilke ekstra kvalifikationer, eller
> hvad er det du vil fortælle?.

Helt ærligt Jørgen, hvis ikke du ved hvad en erhvervschauffør skal være i
besiddelse af i form af kvafikationsbeviser (blåt og hvidt bevis) har jeg
nok ikke de store muligheder samt tid til at fortælle dig hvad der skal til
for at køre erhvervstransport.

Uanset om man kan lide EU eller ikke, må det vel være oplagt ligesom i andre
brancher med efteruddannelse, ellers kommer de forskellige uddannelser blåt
til at fremstå som ikke værende respektable i et dynamisk samfund.

Hvis du vil vide mere vil jeg da opfordre dig til en google søgning eller at
kigge på http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=904

--
MVH Hans