Prisforskel diesel / benzin
Fra : Ole Jensen

Dato : 28-08-06 20:25

Hvorfor en prisforskellen skrumpet ind her i den seneste tid?

For ikke så lang tid siden, og så langt tilbage jeg kan huske, har
forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
par uger har den ligget nede under 1 krone.

Hvorfor? Er det en sæson-ting?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-06 20:49

Ole Jensen presented the following explanation :
> [...]
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.

Det har jeg også lagt mærke til, det er ikke engang et halvt år siden
den jævnligt var under 8kr.

I dag så jeg en HydroTexaco station der i morges solgte diesel til
8.22, ved 15:30 tiden var den oppe på 9.20! Dieselpriserne svinger helt
vildt for tiden.

Fra : Kent

Dato : 29-08-06 14:41

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I dag så jeg en HydroTexaco station der i morges solgte diesel til 8.22,
> ved 15:30 tiden var den oppe på 9.20! Dieselpriserne svinger helt vildt

Sidste weekend tankede min kammerat diesel til 7,50 pr. liter!

Ja, det svinger virkeligt meget!

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 20:51

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.

Det har for lang tid siden været regeringens erklærede mål at udligne
forskellen. Du skal ikke tro at staten på sigt vil lade dig slippe billigere
i skatter og afgifter.
Det er oprigtig talt som at p*sse i bukserne, varmen varer ikke ved ret
længe og det gør den heller ikke med diesel, netop fordi staten jo har brug
for dine penge til husholdningen.
Herr Bjørn (BJ) har for et par år siden postet nogle officielle links
desangående at regerening nok skal komme efter dieselfolket

--
Tom

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 29-08-06 08:31

Tom skrev:
> [...]
> længe og det gør den heller ikke med diesel, netop fordi staten jo har brug

Jeg troede det havde med udbud og efterspørgsel at gøre? Og sætter man
afgiften på olie op, så vil mange få problemer med at betale for
opvarmning af deres huse.

> Herr Bjørn (BJ) har for et par år siden postet nogle officielle links
> desangående at regerening nok skal komme efter dieselfolket

???

Jesper

Fra : Lars [6710]

Dato : 28-08-06 20:52

Ole Jensen skrev:
> [...]
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.

Mon ikke det er udbud og efterspørgsel der driver værket !

Måske afgifts poltikken er forskellig på de to produkter ?

Der er jo ikke nogen naturlov der siger at diesel skal være billigere
end benzin.
Da jeg sidst var i england lagde jeg mærke til at diesel faktisk var en
anelse dyrere end benzin....

Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-06 20:53

Lars [6710] explained on 28-08-2006 :
> Da jeg sidst var i england lagde jeg mærke til at diesel faktisk var en
> anelse dyrere end benzin....

Diesel er dyrere end benzin hvis man piller alle afgifterne fra.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-08-06 21:00

Hej

Ole Jensen wrote:
> For ikke så lang tid siden, og så langt tilbage jeg kan huske, har
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.
>
> Hvorfor? Er det en sæson-ting?

Udbud og efterspørgsel. Næsten alle kommende bilkøbere går jo og siger:
"A ska' da dælme ha' jen diesel næst' gang". For få år siden udgjorde
diesel under 10% af den danske bilpark. I dag er det tæt ved 20% eller
sådan noget og der er flere på vej. Så efterspørgslen på diesel er
steget voldsomt og omvendt er den faldet på benzin til dels på grund af
mere økonomiske biler (alle de solgte mikro/minibiler) og dels på grund
af faldende salg.

Normalt er diesel billig i sommermånederne fordi det stort set er det
samme som fyringsolie, hvilket det ikke sælges så meget af om sommeren
som om vinteren, så mon ikke vi kan se forskelle helt ned mod 50øre til
vinter?

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-08-06 21:31

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> å efterspørgslen på diesel er
> steget voldsomt og omvendt er den faldet på benzin til dels på grund af
> mere økonomiske biler (alle de solgte mikro/minibiler) og dels på grund
> af faldende salg.

Nu jeg tænker over det, så kan jeg svagt huske et indlæg i radioen
sidste efterår, hvor de netop sagde, at efterspørgslen efter diesel
ville stige meget i de kommende år. Derfor kunne det blive nødvendigt at
opføre flere rafinaderier til at fremstille diesel, da de nuværende ikke
kunne følge med efterspørgslen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-08-06 07:31

On Mon, 28 Aug 2006 21:24:41 +0200, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

> [...]
>forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
>par uger har den ligget nede under 1 krone.

Man kan dog så glæde sig over at det er lettere at opnå større rabat
på diesel end benzin. Jeg har fx via mit arbejde en fast rabat på 100
øre pr. liter på standerprisen hos Q8/F24 - og det er ikke fordi vi er
en vognmandsforretning.

** Lars

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-08-06 11:35

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> på diesel end benzin. Jeg har fx via mit arbejde en fast rabat på 100
> øre pr. liter på standerprisen hos Q8/F24 - og det er ikke fordi vi er

Hej Lars

Er du sikker på at den rabat er på standerprisen og ikke listeprisen?
Alle andre har nemlig mig bekendt lavet det om så det er listeprisen
rabatten gives af (og skal hilse og sige at det kan mærkes i regnskabet).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-08-06 19:01

On Tue, 29 Aug 2006 12:35:00 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>Er du sikker på at den rabat er på standerprisen og ikke listeprisen?
>Alle andre har nemlig mig bekendt lavet det om så det er listeprisen
>rabatten gives af (og skal hilse og sige at det kan mærkes i regnskabet).

Helt sikker - jeg checkede det nemlig de første par uger... Når de
kører priskrig er er jo en standerpris - og så xx øre priskrigsrabat.

Prigskrigsrabatten får man så ikke, men mindre den er over 100 øre, så
gælder den i stedet for den normale rabat.

** Lars

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 30-08-06 01:07

> [...]
>
> Prigskrigsrabatten får man så ikke, men mindre den er over 100 øre, så
> gælder den i stedet for den normale rabat.

Okay - det overrasker mig virkelig. Det er de mig bekendt de eneste der
stadig gør. Med det resultat at vi andre er vind og skæve af at checke
listepriser og regne forskelle ud
Der ligger en F24 i Rønnede der ofte er temmelig billig, og her har jeg godt
lagt mærke til begrebet priskrigsrabat på kvitteringen.
Kunne være man skulle hive fat i sin lokale Q8-fætter og høre hvad han kan
tilbyde.
Tak for info

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens...

Dato : 03-09-06 21:06

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay - det overrasker mig virkelig. Det er de mig bekendt de eneste der
> stadig gør. Med det resultat at vi andre er vind og skæve af at checke
> listepriser og regne forskelle ud Tak for info

Tja' - jeg har en lignende ordning, hvor man får altid får mindst
den nævnte rabat. Således at forstå, at listeprisen er udgangs-
punktet, og er standerprisen ikke lav nok, købes benzinen til
listepris minus rabat.

Eet eksempel, hvor rabat på kortet 100 øre pr liter, og listeprisen 9 kr pr
liter:
Standerpris 8,25 kr - din pris 8 kr pr liter
Standerpris 7,95 kr - din pris 7,95 kr pr liter

Fra : BJ

Dato : 03-09-06 21:09

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eet eksempel, hvor rabat på kortet 100 øre pr liter, og listeprisen 9 kr
> pr liter:
> Standerpris 8,25 kr - din pris 8 kr pr liter
> Standerpris 7,95 kr - din pris 7,95 kr pr liter

Det kan man jo ikke rigtig bruge til noget som Otto Normalverbraucher (med
mindre alle kan få den rabat).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 03-09-06 21:12

> Det kan man jo ikke rigtig bruge til noget som Otto Normalverbraucher (med
> mindre alle kan få den rabat).

Det var et svar ifm. rabat på dieselolie - hvorledes rabatten gives.

Fra : BJ

Dato : 03-09-06 21:19

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var et svar ifm. rabat på dieselolie - hvorledes rabatten gives.

Oki.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-09-06 00:25

> [...]
> pr liter:
> Standerpris 8,25 kr - din pris 8 kr pr liter
> Standerpris 7,95 kr - din pris 7,95 kr pr liter
Ja den er jeg med på. Det er en lignende ordning jeg har.
Læser jeg Lars' indlæg helt forkert eller får han ikke en fast rabat på
standerprisen? (i stedet for listeprisen - det var det, der undrede mig)

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens...

Dato : 04-09-06 05:36

> Ja den er jeg med på. Det er en lignende ordning jeg har.
> Læser jeg Lars' indlæg helt forkert eller får han ikke en fast rabat på
> standerprisen? (i stedet for listeprisen - det var det, der undrede mig)

Jeg er ret overbevist om, at hans rabatordning matcher ovenstående
og dermed vores ordninger...

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-09-06 14:58

> Jeg er ret overbevist om, at hans rabatordning matcher ovenstående
> og dermed vores ordninger...
Pyha - så er det ikke kun mig

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-06 05:50

Lars Knudsen skriver:

> [...]
> på diesel end benzin. Jeg har fx via mit arbejde en fast rabat på 100
> øre pr. liter på standerprisen hos Q8/F24 - og det er ikke fordi vi er

125 øre her.
JEg skal snart have taget mig sammen til at få sådan et "kvart i otte"
kort..

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-06 08:53

Ole Jensen wrote:
> [...]
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.

Dieselpriserne følger priserne på fyringsolie, og de stiger jo typisk
når fyringssæsonen starter.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-06 08:56

Jesper Mehlsen wrote:

> Jeg troede det havde med udbud og efterspørgsel at gøre? Og sætter man
> afgiften på olie op, så vil mange få problemer med at betale for
> opvarmning af deres huse.

Det tror jeg ikke bekymrer regeringens skattefolk.
Desuden er det jo bare et insitament (staveplade købes, red) til bedre
isolering.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-08-06 09:08

Christian B. Andresen wrote:

> Det tror jeg ikke bekymrer regeringens skattefolk.
> Desuden er det jo bare et insitament (staveplade købes, red) til bedre
> isolering.

Enig, men der hvor det måske kan bekymre regeringen er hos de
erhvervsdrivende... hvis de hæver afgiften på diesel (det kan jo sagtens
lade sig gøre at holde forskellig afgift på diesel og fyringsolie) så
lyder der et ramaskrig fra den branche. Det kan også kun være derfor at
man har et skæv-vredent afgiftssystem mellem benzin og diesel. På
verdensmarkedet er diesel dyrere end benzin.

Thomas

Fra : claus b. p.

Dato : 29-08-06 10:46

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote in message

> [...]
> man har et skæv-vredent afgiftssystem mellem benzin og diesel. På
> verdensmarkedet er diesel dyrere end benzin.

Der har været, - og er stadig - skattestop, så så længe Anders bliver
siddende er der nok ikke den store fare for at afgifterne bliver reguleret.
Men svig og smerte hvis håndtaskebanden kommer ind! Så er der ingen nåde.
Men dette skal ikke svære et politisk indlæg, det må være olieselskaberne
der skummer fløden ved at regulere dieselpriserne op med undskyldning i de
dyre verdensmarkedspriser. Det har i mange mange år været folketingets
politik at tilgodese de erhverskørende med lavere dieselpris, mod en højere
ejerafgift. At ejerafgiften så udjævner sig nu, skyldes jo at CO2 udslippet
er mindre pr. kilometer for en dieselbil, da forbruget er mindre. Så i nogle
tilfælde er ejerafgiften næsten den samme. Til gengæld koster en dieselbil
som regel mere i indkøb, og dermed ryger der jo 180% ned i statskassen af
differencen. Er bilen yderligere på gule plader, er der yderligere
strafafgift for privat kørsel.
Ja, det er vel egentlig umuligt at undgå at tale politik når det handler om
biler. Vi kunne godt bruge noget mere uenighed i folketinget om netop dette.

/Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-06 10:07

Lars [6710] skrev:

> Da jeg sidst var i england lagde jeg mærke til at diesel faktisk var en
> anelse dyrere end benzin....

Det er det også i Schweiz, måske har de ens afgift. Men man får
stadig mere energi/liter i diesel, det er nemlig lidt tungere, og
brændværdien pr kg er ca den samme (svjh).

/Martin

Fra : News

Dato : 29-08-06 10:20

> [...]
> forskellen været omkring 1,40-1,50 i dieselens favør, men i de sidste
> par uger har den ligget nede under 1 krone.

Troede også at forskellen procentvis var den næsten den samme altid.
I går cyklede jeg forbi en Statoil. Der kostede diesel et par øre MERE end
95 oktan benzin!!!
Det var måske en fejl eller de var ved at ændre priseren, men benzinen var
også billig. Omkring 8.60,-

Kåre