Hvor meget må jeg køre med alm. "B" køreko~
Fra : Bo Andersen

Dato : 28-08-06 15:21

Spørgsmålet har sikkert være oppe tidligere.

Jeg har alm. "B"-kort. indtil 3500kg.
På min reg. attest står der:
G: Køreklar vægt 1484 kg.
F.1 Teknisk tilladt totalvægt 1920 kg.
F.2. Tilladt totalvægt: 1920 kg.
Egenvægt: 1360 kg.

Hvor meget vægt må jeg spænde efter ?
Og ændrer det sig ikke hvis jeg får B/E-kort, vel ?

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : jacob johansen

Dato : 28-08-06 15:27

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Egenvægt: 1360 kg.
>
> Hvor meget vægt må jeg spænde efter ?
> Og ændrer det sig ikke hvis jeg får B/E-kort, vel ?

der er en fin måde at være sikke på...

klik ind på www.sikkertrafik.dk

Der taster man sine data ind og "vupti" så står der hvad man må og ikke må..

MVH
Jacob

Fra : Bo Andersen

Dato : 29-08-06 20:12

> klik ind på www.sikkertrafik.dk
>
> Der taster man sine data ind og "vupti" så står der hvad man må og ikke
> må..

Tak for det, men eksemplet er med den gamle Reg. attest, og jeg har ikke
den_der
"Påhængskøretøjets største totalvægt i kg" på min attest.

Hvad gør jeg så ?

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-08-06 20:35

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> writes:

> Tak for det, men eksemplet er med den gamle Reg. attest, og jeg har ikke
> den_der
> "Påhængskøretøjets største totalvægt i kg" på min attest.
>
> Hvad gør jeg så ?

http://biltorvet.dk/minbil/minbil.asp

virker i hvert fald for min (klik for at se typegodkendelsen, så står
det under "vægte"), fx.

Egenvægt [kg]

995

Køreklar vægt [kg]

1105

Totalvægt [kg]

1480

Akseltryk for [kg]

835

Akseltryk bag [kg]

825

Største tilladte påhængskøretøj m/bremser [kg]

900

Største tilladte påhængskøretøj u/bremser [kg]

550

Fra : Leonard

Dato : 29-08-06 20:54

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> wrote:

>Tak for det, men eksemplet er med den gamle Reg. attest, og jeg har ikke
>den_der
>"Påhængskøretøjets største totalvægt i kg" på min attest.

Er der trækkrog på bilen?

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Bo Andersen

Dato : 29-08-06 21:05

> Er der trækkrog på bilen?

Good point, der er et fysisk træk det kan jeg da se. Men om
det er "slået igennem" ved omregistreringen, det er så mere tvivlsomt.

Skal der stå "Påhængskøretøjets største totalvægt i kg" på reg. attesten ?

-Bo Andersen-

Fra : Leonard

Dato : 29-08-06 21:08

"Bo Andersen" <no_spam@gmail.com> wrote:

>Skal der stå "Påhængskøretøjets største totalvægt i kg" på reg. attesten ?

Et eller andet sted skal der stå noget om det, om det lige hedder
største eller tilladte totalvægt er jeg i tvivl om, men der skal stå 2
tal, et for påhængskøretøj uden bremser og et med bremser.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-08-06 21:50

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> største eller tilladte totalvægt er jeg i tvivl om, men der skal stå 2
> tal, et for påhængskøretøj uden bremser og et med bremser.

På den nye reg.attest står der på DEL I står der - på bagsiden - under
"Oplysninger om sammenkoblig":
Tilkoblingsanordning: Ja Synsfri sammenkobling.
Phv. største ttv. m/bremser: 1150 kg
Phv. største ttv. u/bremser: 600 kg

Står det der ikke ville jeg være meget betænkelig ved at trække en anhænger
før papirerne er i orden; i værste fald er trækket aldrig godkendt og
anmeldt - og så står du måske uden ansvarsforsikring !
Skidt være med bøden for at køre uden godkendelse - den kan du vel betale ud
af "lommepengene". Det er straks meget værre, hvis du får et
erstatningsansvar ved en ulykke - det kan du komme til at betale af på
resten af livet.

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-08-06 23:32

Leonard skrev:
> Et eller andet sted skal der stå noget om det, om det lige hedder
> største eller tilladte totalvægt er jeg i tvivl om, men der skal stå 2
> tal, et for påhængskøretøj uden bremser og et med bremser.

På den ny står det på bagsiden af del 1 under punktet "Oplysninger om
sammenkobling."

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-08-06 20:04

> [...]
> Egenvægt: 1360 kg.
>
> Hvor meget vægt må jeg spænde efter ?
> Og ændrer det sig ikke hvis jeg får B/E-kort, vel ?

Hvis bilen må, så må du trække 1400 kg. hvis bilen må mere end det så skal
du have BE hvis du vil udnytte det.

Hvad må bilen trække ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Kim S

Dato : 28-08-06 20:45

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bilen må, så må du trække 1400 kg. hvis bilen må mere end det så skal
> du have BE hvis du vil udnytte det.
>
> Hvad må bilen trække ?

Skal vi gå i petitesser, må han vel trække 1410kg, bilens egenvægt
+50 kg. Hvis bilen altså er godkendt til det.

Mvh, Kim

Fra : claus b. p.

Dato : 29-08-06 10:49

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> Skal vi gå i petitesser, må han vel trække 1410kg, bilens egenvægt
> +50 kg. Hvis bilen altså er godkendt til det.

Vægtangivelser på trailere er deleligt med 25.
/Claus

Fra : jacob johansen

Dato : 29-08-06 15:22

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vægtangivelser på trailere er deleligt med 25.
> /Claus
NEJ ikke længere.... alle vægte på køretøjer skal kun være delelige med 1.

MVH
Jacob

Fra : Bo Andersen

Dato : 29-08-06 20:10

> Hvis bilen må, så må du trække 1400 kg. hvis bilen må mere end det så skal
> du have BE hvis du vil udnytte det.
>
> Hvad må bilen trække ?

Aner det ikke, står det på Reg. attesten ? jeg har en af de nye moderne (Del
I / Del II)
attester.
Jeg har ikke andre informationer end dem angivet i mit oprindelige indlæg,
ang. vægte.
Skulle der stå noget mere ?
Hvordan kom du frem til de 1400 kg (forudsat bilen må trække læsset)

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-08-06 23:22

> [...]
> ang. vægte.
> Skulle der stå noget mere ?
> Hvordan kom du frem til de 1400 kg (forudsat bilen må trække læsset)

Hvilken bil snakker vi om ?

Kørerkort reglerne siger egenvægt plus 50 kg, at det så ikke længere skal
rundes op eller ned er nyt for mig, og det vil jeg lige chekke op på, i så
fald bliver det 1410 kg.

og ja det skal stå på registreringsattesten

prøv det selv på http://www.sikkertrafik.dk/b5000f/base/164b3e80
med disse tal

dette er ok
egenvægt 1360
totalvægt 1920
trækvægt m bremser 1410
trailer totalvægt 1410

dette er også ok
egenvægt 1360
totalvægt 1920
trækvægt m bremser 1410
trailer totalvægt 1500 (da bilen siger at trailer max må veje 1400 så er det
tal den bruger, men så må din traile heller ikke veje mere end 1400 kg.)

dette er IKKE ok (overskredet egenvægt + 50 kg.)
egenvægt 1360
totalvægt 1920
trækvægt m bremser 1415
trailer totalvægt 1415

dette er ok
egenvægt 1360
totalvægt 1920
trækvægt m bremser 1450
trailer totalvægt 1410 = egenvægt + 50 kg

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D Total vægt 2850

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-08-06 12:38

claus b. p. skrev:

> Vægtangivelser på trailere er deleligt med 25.

Ja, men bilens max anhængervægt referer til den faktiske vægt af
anhængeren, ikke den max vægt...

Så har vi vist også fået insekterotikken overstået

/Martin

Fra : Leonard

Dato : 29-08-06 20:30

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

>Ja, men bilens max anhængervægt referer til den faktiske vægt af
>anhængeren, ikke den max vægt...

Men det gælder ikke i forbindelse med kørekortsreglerne, der er det de
tilaldte værdier, der er interessante, de faktiske vægte er
ligegyldige.

>Så har vi vist også fået insekterotikken overstået

Ikke helt

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-08-06 08:09

Leonard skrev:

> Men det gælder ikke i forbindelse med kørekortsreglerne, der er det de
> tilaldte værdier, der er interessante, de faktiske vægte er
> ligegyldige.

Jeg ved det, og jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået
tankegangen. Var det ikke simplere at lave en regel om at der skulle
trailerkort til alt over en eller anden vægt?

> Ikke helt
> Satans osse - det tror da pokker at der er så mange myg...

/Martin

Fra : Leonard

Dato : 30-08-06 09:56

> [...]

>tankegangen. Var det ikke simplere at lave en regel om at der skulle
>trailerkort til alt over en eller anden vægt?

Jo, det ville være meget nemmere, hvis der var krav om B/E til alle
trailere over 750kg, men det har nogen forpurret i EU. Jeg tror også
campisterne i FDM vil brokke sig gevladigt, da det vil tage næsten
alle campingvogne med i B/E kategorien.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 30-08-06 14:26

On Wed, 30 Aug 2006 10:55:36 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>trailere over 750kg, men det har nogen forpurret i EU. Jeg tror også
>campisterne i FDM vil brokke sig gevladigt, da det vil tage næsten

Eller bare fjerne reglen om trailerkørekort, det eneste jeg lærte da
jeg tog B/E kort, var at bakke om hjørner med kørelærens bil og
trailer og det vogntog kommer jeg jo ikke til at køre med igen.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-08-06 15:58

> [...]
> trailere over 750kg, men det har nogen forpurret i EU. Jeg tror også
> campisterne i FDM vil brokke sig gevladigt, da det vil tage næsten

Ja i sandhed besværlig regel/lov at finde rundt i.

Og et skoleeksempel på at kompromiset er det ingen af parterne ønsker, men -
lovgivning skal der til - derfor kompromiset.

Dog er der måske håb om en forenkling af loven, i EU arbejdes der på et
ændret regelsæt, som skal gøre det mere overskueligt.

Men det har nok lange udsigter, foreløbig er der snart arbejdet på dette i
1½ år.

--
MVH Hans