|
| Hjælp - motorfejl Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 17:32 |
|
Peugeoten ville holde weekend 2 kilometer før jeg ville. På vej hjem
fra arbejde skulle dyret tankes op og da det var sket nægtede den at
starte igen. I instrumentpanelet lyser lampen "selvdiagnose motor"
hvilket iflg. instruktionsbogen betyder indsprøjtningsfejl. Motoren
lyder som om den ikke rigtig får noget at leve af - starteren trækker
den fint rundt men der sker ikke rigtig mere. Der har ikke været noget
at mærke på den på turen hjem (~90km) og der har ikke været
startproblemer tidligere - altid startet første gang og uden at brokke
sig.
En af de friske gutter der hjalp med at skubbe den væk (den stod jo
parkeret foran dieselstanderen) sagde det på sådan en Peugeot ofte
kunne hjælpe at tage strømmen fra batteriet fordi den så resetter
motorcomputeren - sådan at hvis det er en computerfejl og ikke en
motorfejl så forsvinder den. Det skal prøves senere i aften.
Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
værksted for at få karetten fixet igen ?
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-06 17:45 |
| | |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 18:34 |
|
Klaus D. Mikkelsen submitted this idea :
>> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
>> værksted for at få karetten fixet igen ?
> En tur i havnen ?
Så skal jeg jo bare betale for en anden bil at køre i - tror det er
billigere at fixe den jeg har. Den er iøvrigt lige blevet tanket op så
der er jo diesel for ~500kr i tanken, det er da en dyr fornøjelse at
dumpe det i havnen ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-06 18:33 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Så skal jeg jo bare betale for en anden bil at køre i - tror det er
> billigere at fixe den jeg har. Den er iøvrigt lige blevet tanket op så
> der er jo diesel for ~500kr i tanken, det er da en dyr fornøjelse at
> dumpe det i havnen ;)
Hey you asked for it - du købte en "pug"
Prøv nu med en anden sikring i stedet for den der er sprunget.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 22:29 |
|
Klaus D. Mikkelsen explained :
> Prøv nu med en anden sikring i stedet for den der er sprunget.
Ja det ville jo være den billigste løsning - men jeg kan ikke rigtig se
sammenhængen mellem anhængertrækket og at motoren ikke kan starte...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-08-06 07:10 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Ja det ville jo være den billigste løsning - men jeg kan ikke rigtig se
> sammenhængen mellem anhængertrækket og at motoren ikke kan starte...
Enig....
Men forsøget værd.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 12:48 |
|
Klaus D. Mikkelsen expressed precisely :
>> Ja det ville jo være den billigste løsning - men jeg kan ikke rigtig se
>> sammenhængen mellem anhængertrækket og at motoren ikke kan starte...
> Enig....
> Men forsøget værd.
Nu er det så forsøgt.
Bilen har stået stille siden kl 18 i går og da jeg havde skiftet
sikringen og forsøgte at starte motoren startede den fint - ganske som
den plejer - men efter ca. 2 sek døde den og var umulig at starte igen.
Checkede sikringer - de var hele allesammen.
Konklusion: det er ikke sikringen der er problemet.
Næste kapitel: kontrol af lavtrykspumpen.
Er der nogen der har en ide om hvor den sidder ?
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-08-06 13:34 |
| | |
Il Duce (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Il Duce |
Dato : 26-08-06 14:10 |
|
>> Er der nogen der har en ide om hvor den sidder ?
>
> Ikke ud over at den er i brændstoftanken.
Og hvis man skal sortere mellem 50 liter diesel og en "dims" må det være ret
let at udpege dimsen.
--
MVH
Thomas
| |
Brian (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-06 14:20 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Er der nogen der har en ide om hvor den sidder ?
Nææ, men du må kunne finde en slange i motorrummet der render noget diesel
igennem.
Kan du ikke regne dig frem til, hvor filteret sidder ? Der er da helt
sikkert en slange, som der burde rende noget diesel igennem.
/Brian
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 14:46 |
|
After serious thinking Brian wrote :
>> Er der nogen der har en ide om hvor den sidder ?
> Nææ, men du må kunne finde en slange i motorrummet der render noget diesel
> igennem.
> Kan du ikke regne dig frem til, hvor filteret sidder ? Der er da helt sikkert
> en slange, som der burde rende noget diesel igennem.
Pumpen skulle gerne sidde nede ved dieseltanken, har fået at vide at
den på nogen biler sidder under bagsædet - men jeg har ikke lige haft
pillet bagsædet ud for at se om den også sidder der på min.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-06 14:51 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Pumpen skulle gerne sidde nede ved dieseltanken, har fået at vide at
> den på nogen biler sidder under bagsædet - men jeg har ikke lige haft
> pillet bagsædet ud for at se om den også sidder der på min.
Derfor vil jeg stadig mene det er nemmere at finde en slange i maskinhallen,
og ad den vej se om pumpen kører.
Så kan du altid skille bilen til atomer bagefter
/Brian
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 14:54 |
|
Brian formulated on lørdag :
>> Pumpen skulle gerne sidde nede ved dieseltanken, har fået at vide at
>> den på nogen biler sidder under bagsædet - men jeg har ikke lige haft
>> pillet bagsædet ud for at se om den også sidder der på min.
> Derfor vil jeg stadig mene det er nemmere at finde en slange i maskinhallen,
> og ad den vej se om pumpen kører.
Det er rigtig nok...
> Så kan du altid skille bilen til atomer bagefter
....men har fået et tip om at sætte strøm direkte til pumpen og se om
den overhovedet kan køre - og det kræver jo adgang til pumpen...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-06 15:08 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> ...men har fået et tip om at sætte strøm direkte til pumpen og se om
> den overhovedet kan køre - og det kræver jo adgang til pumpen...
Fair nok - vi tænker ikke på samme måde
/Brian
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 15:20 |
|
Brian expressed precisely :
>> ...men har fået et tip om at sætte strøm direkte til pumpen og se om
>> den overhovedet kan køre - og det kræver jo adgang til pumpen...
> Fair nok - vi tænker ikke på samme måde
Eller også vil vi opnå to forskellige ting :)
Ideen i at sætte strøm til pumpen var at det kunne få computeren til at
fatte at den altså godt virker og dermed få fejlen reset og bilen til
at køre igen. Tippet kom fra en der havde fået en lign. fejl til at
forsvinde ved at gøre det. Men man kan selvfølgelig se om den kører ved
at kigge om der kommer diesel frem til motorrummet først :)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-06 16:46 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Eller også vil vi opnå to forskellige ting :)
Njaa... fejlen skal vel bare findes ?
> Ideen i at sætte strøm til pumpen var at det kunne få computeren til
> at fatte at den altså godt virker og dermed få fejlen reset og bilen
> til at køre igen. Tippet kom fra en der havde fået en lign. fejl til
> at forsvinde ved at gøre det.
Hvis du kan "fortælle" motorstyringen på den måde, at den godt kan tænde for
pumpen, er jeg sgu lidt imponeret.
Det lyder mere som om der har været en løs forbindelse ved pumpen, og man ad
den vej kan få den "fumlet" væk... men hvad ved jeg.
> Men man kan selvfølgelig se om den
> kører ved at kigge om der kommer diesel frem til motorrummet først :)
Nemlig - langt nemmere, så kan du prøve de mere kryptiske
genoplivningsforsøg senere
/Brian
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 17:06 |
|
Brian used his keyboard to write :
>> Eller også vil vi opnå to forskellige ting :)
> Njaa... fejlen skal vel bare findes ?
Og rettes :)
>> Ideen i at sætte strøm til pumpen var at det kunne få computeren til
>> at fatte at den altså godt virker og dermed få fejlen reset og bilen
>> til at køre igen. Tippet kom fra en der havde fået en lign. fejl til
>> at forsvinde ved at gøre det.
> Hvis du kan "fortælle" motorstyringen på den måde, at den godt kan tænde for
> pumpen, er jeg sgu lidt imponeret.
> Det lyder mere som om der har været en løs forbindelse ved pumpen, og man ad
> den vej kan få den "fumlet" væk... men hvad ved jeg.
Svært at sige - men det virkede i hvert fald for ham der fortalte om
det.
>> Men man kan selvfølgelig se om den
>> kører ved at kigge om der kommer diesel frem til motorrummet først :)
> Nemlig - langt nemmere, så kan du prøve de mere kryptiske genoplivningsforsøg
> senere
Jeps :)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Ulrich (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Ulrich |
Dato : 27-08-06 15:46 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.d33c7d689f8f0cf5.34878@news.hs235.dk...
> Klaus D. Mikkelsen expressed precisely :
>>> Ja det ville jo være den billigste løsning - men jeg kan ikke rigtig se
>>> sammenhængen mellem anhængertrækket og at motoren ikke kan starte...
>
>> Enig....
>> Men forsøget værd.
>
> Nu er det så forsøgt.
>
> Bilen har stået stille siden kl 18 i går og da jeg havde skiftet sikringen
> og forsøgte at starte motoren startede den fint - ganske som den plejer -
> men efter ca. 2 sek døde den og var umulig at starte igen. Checkede
> sikringer - de var hele allesammen.
>
> Konklusion: det er ikke sikringen der er problemet.
>
> Næste kapitel: kontrol af lavtrykspumpen.
>
> Er der nogen der har en ide om hvor den sidder ?
Den sidder i tanken, sammen med tankmåler.
Få en til at sætte tænding på, så skal du høre at den summer.
--
Hygge Ulrich
| |
Henrik Stidsen (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-08-06 17:08 |
|
Ulrich formulated on søndag :
> Den sidder i tanken, sammen med tankmåler.
> Få en til at sætte tænding på, så skal du høre at den summer.
Vi droppede at "lege med den" og trak istedet bilen til værksted - så
har man også prøvet det, trille stille og roligt i en bil med slukket
motor, en speciel tur må man sige...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Thomas Landberg (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 25-08-06 18:35 |
|
>> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
>> værksted for at få karetten fixet igen ?
>
> En tur i havnen ?
Manden kører Peugeot og ikke VW så han har faktisk andre og bedre
muligheder end du er vant til at have.
MVH
Thomas Landberg
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-06 18:35 |
|
Thomas Landberg skriver:
>
> Manden kører Peugeot og ikke VW så han har faktisk andre og bedre
> muligheder end du er vant til at have.
Ja, "Pug" værksteder er der sku mange af. Det tro da helvede med
antallet af fejl der er på de biler.
Nej, bedre værksted end jeg har, tror jeg ikek at han finder......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Thomas Landberg (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 25-08-06 20:37 |
|
> Ja, "Pug" værksteder er der sku mange af. Det tro da helvede med
> antallet af fejl der er på de biler.
>
> Nej, bedre værksted end jeg har, tror jeg ikek at han finder......
Hvis du virkeligt har en klippefast tro på, at en Golf V er langt bedre
kvalitet end en PSA-bil så er jeg bange for at der venter dig en slem
overraskelse før eller siden. I den sidste tyske måling af ejernes
tilfredshed var VW ikke bedre end Peugeot eller Citroën. Og det er mit
indtryk, at VW's kvalitet er faldende og PSA's er stigende. Men VW kan
naturligvis leve længe på et ry bygget op for 20 år siden. Og så længe der
er folk der stædigt forbliver i den tro, at VW er perfekt tysk teknik, så
skal de også nok sælge biler. Men man bliver ikke verdens bedste bilmærke,
når man på 5-10 år går fra at være førende til at lave dieselmotorer til at
være en af de dårligste, hånligt ignorerer at de fleste konkurrenter
monterer partikelfiltre, laver en bil som en Touareg V10 der er kendt for
ikke at kunne holde, laver en Sharan der igen og igen ligger top 3 over
biler med flest fejl osv. Og jeg har hverken VW eller PSA så det er ikke
fordi jeg har mere kærlighed for det ene mærke end det andet.
MVH
Thomas Landberg
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-06 22:02 |
|
Thomas Landberg skriver:
>
> Hvis du virkeligt har en klippefast tro på, at en Golf V er langt bedre
> kvalitet end en PSA-bil så er jeg bange for at der venter dig en slem
> overraskelse før eller siden.
1½ ind til videre med 1 servicebsøg er rigeligt til mig.
> Men man bliver ikke verdens bedste bilmærke,
> når man på 5-10 år går fra at være førende til at lave dieselmotorer til at
> være en af de dårligste
Dårligste ?
Fordi den går i stykker, eller fordi den 10 år gamle motor faktisk lever
op til de fleste andres dieseler indtil for 2 år siden.
Hvad med 2,0 med CR ?
> laver en Sharan der igen og igen ligger top 3 over
> biler med flest fejl osv.
Den er og bliver noget skrammel.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Thomas Landberg (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 25-08-06 22:15 |
|
>> Hvis du virkeligt har en klippefast tro på, at en Golf V er langt bedre
>> kvalitet end en PSA-bil så er jeg bange for at der venter dig en slem
>> overraskelse før eller siden.
>
> 1½ ind til videre med 1 servicebsøg er rigeligt til mig.
Den forstår jeg ikke? Har du haft halvanden overraskelse?
>> Men man bliver ikke verdens bedste bilmærke,
>> når man på 5-10 år går fra at være førende til at lave dieselmotorer til
>> at
>> være en af de dårligste
>
> Dårligste ?
Selv Hyundais nye 2.0 commonrail-motor på 140hk bliver rost i forhold til
VW's 2.0TDi 140hk. Jeg kan faktisk godt lide VW's 2.0TDi p.g.a. den er så
vild som den er, men sammenligner man gangkultur og nu også forbrug kan den
ikke følge BMW's 2.0D med 163hk, Hondas 2.2CDTi med 140hk, Toyotas 2.2D4D
med 136/150/177hk, Mazdas nye 2.0D med 143hk osv. Flere af mærkerne har
2.0/2.2 dieselmotorer med 170-180hk og VW's 2.0TDi med 170hk blev et halvt
år forsinket p.g.a. problemer med at få motoren til at køre som den skulle.
Hvordan synes du selv det går?
> Fordi den går i stykker, eller fordi den 10 år gamle motor faktisk lever
> op til de fleste andres dieseler indtil for 2 år siden.
>
> Hvad med 2,0 med CR ?
Tja måske. Svært at sige eftersom der går år før VW har en 2.0 med CR klar.
En 1.9TDi eller en 2.0TDi går ikke vildt meget i stykker. De har nogle
problemer med svinghjulene og en del 2.0TDi smider turboerne, men det er
primært gangkulturen der er ved at springe alvorligt i øjnene. Jeg kan
f.eks. ikke fatte at man kan smide en motor som 1.9TDi 105hk'en i en Passat
til 400kkr. Sammenligner man en BMW 320D med en Audi A4 2.0TDi er forskellen
da helt ekstrem. BMW'en har 23hk mere, langt mere lækker motorgang, samme
eller lavere forbrug og partikelfilter. Hvad skulle tale for 2.0TDi'en? På
de områder hvor den klarer sig bedst er den højst på niveau, men aldrig
over.
>> laver en Sharan der igen og igen ligger top 3 over
>> biler med flest fejl osv.
>
> Den er og bliver noget skrammel.
Amongst...
MVH
Thomas Landberg
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-08-06 07:20 |
|
Thomas Landberg skriver:
>
> Den forstår jeg ikke? Har du haft halvanden overraskelse?
Bilen i 1½ år (det var det jeg vilel skrive, hvis jeg kunne tage mig
sammen
> Selv Hyundais nye 2.0 commonrail-motor på 140hk bliver rost i forhold til
> VW's 2.0TDi 140hk.
Dybest set er det vel en 170HK's ?
> Jeg kan
> f.eks. ikke fatte at man kan smide en motor som 1.9TDi 105hk'en i en Passat
> til 400kkr.
Eller en 1,6 benzin, der er alt for lille
Jeg kører lige nu i en Ford Focus C-Max, med 1,6TDCI motor, den bil er
totalt død.
> Sammenligner man en BMW 320D med en Audi A4 2.0TDi er forskellen
> da helt ekstrem. BMW'en har 23hk mere, langt mere lækker motorgang, samme
> eller lavere forbrug og partikelfilter. Hvad skulle tale for 2.0TDi'en? På
> de områder hvor den klarer sig bedst er den højst på niveau, men aldrig
> over.
At man hellere vil have en Audi frem for en BMW ?
> Amongst...
Ikke desto mindre går den nu meget fint.
Den skal desværre bare ofte på værksted.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
alexbo (25-08-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 25-08-06 17:59 |
|
"Henrik Stidsen" skrev
> En af de friske gutter der hjalp med at skubbe den væk (den stod jo
> parkeret foran dieselstanderen) sagde det på sådan en Peugeot ofte kunne
> hjælpe at tage strømmen fra batteriet fordi den så resetter
> motorcomputeren - sådan at hvis det er en computerfejl og ikke en
> motorfejl så forsvinder den. Det skal prøves senere i aften.
Det gør i hvert fald ingen skade,
tandremme ryger ofte på den måde, men så lyder starteren anderledes end
normalt, den snurrer hurtigere rundt end den plejer.
Ellers er det svært at gøre noget selv, kigge lidt efter dårlige
stikforbindelser, se om noget er løst eller faldet af.
mvh
Alex Christensen
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 18:33 |
|
alexbo pretended :
> tandremme ryger ofte på den måde, men så lyder starteren anderledes end
> normalt, den snurrer hurtigere rundt end den plejer.
> Ellers er det svært at gøre noget selv, kigge lidt efter dårlige
> stikforbindelser, se om noget er løst eller faldet af.
Tandremmen er skiftet for 65.000km siden og ser fin og rar ud så jeg
tvivler på det er den der er noget galt med.
Jeg har lige fået kigget sikringer, der er en af dem der er sprunget -
iflg. instruktionsbogen er det den til stikket ved anhængertrækket og
den burde ikke have betydning for hvorvidt motoren vil starte ?
I motorrummet er der ingen ting at se mht. om noget er faldet af eller
sidder løst. Alt ser ud som det plejer.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-06 18:28 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.cc587d6864fe3727.34878@news.hs235.dk...
> En af de friske gutter der hjalp med at skubbe den væk (den stod jo
> parkeret foran dieselstanderen) sagde det på sådan en Peugeot ofte kunne
> hjælpe at tage strømmen fra batteriet fordi den så resetter
> motorcomputeren - sådan at hvis det er en computerfejl og ikke en
> motorfejl så forsvinder den. Det skal prøves senere i aften.
>
> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
> værksted for at få karetten fixet igen ?
Sandsynligvis sletter computeren fejlen, hvis du gør som han sagde - du kan
så måske få flyttet bilen, men ikke udlæst fejlen. Dette kan resultere i at
samme situation opstår under mindre heldige omstændigheder. Jeg ville
overveje, hvad jeg ville gøre...
(Jeg ville så selv udlæse fejlkoden og så lave tricket med at 'tage
strømmen' bagefter...)
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 18:32 |
|
After serious thinking Brian wrote :
>> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
>> værksted for at få karetten fixet igen ?
> Sandsynligvis sletter computeren fejlen, hvis du gør som han sagde - du kan
> så måske få flyttet bilen, men ikke udlæst fejlen. Dette kan resultere i at
> samme situation opstår under mindre heldige omstændigheder. Jeg ville
> overveje, hvad jeg ville gøre...
Det er lidt det jeg frygter så jeg vil under alle omstændigheder have
den kigget efter af værkstedet. Det kræver bare at jeg kan få den
derud...
> (Jeg ville så selv udlæse fejlkoden og så lave tricket med at 'tage strømmen'
> bagefter...)
Nu har jeg så ikke rigtig noget at udlæse den med :(
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-06 20:43 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.cc937d6800867e1e.34878@news.hs235.dk...
>> (Jeg ville så selv udlæse fejlkoden og så lave tricket med at 'tage
>> strømmen' bagefter...)
>
> Nu har jeg så ikke rigtig noget at udlæse den med :(
Hvilken årgang er din 306'er?
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 22:24 |
|
Brian has brought this to us :
>>> (Jeg ville så selv udlæse fejlkoden og så lave tricket med at 'tage
>>> strømmen' bagefter...)
>> Nu har jeg så ikke rigtig noget at udlæse den med :(
> Hvilken årgang er din 306'er?
Registreret første gang maj 2000.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-06 18:32 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det
> lokale værksted for at få karetten fixet igen ?
Jeg kender ikke motorrummet i sådan en Pug, men det kunne da være en idé at
tjekke om der kommer diesel frem fra tanken. På min spand, er
brændstofslangen til motoren gennemsigtig.
/Brian
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 18:34 |
|
Brian wrote :
>> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det
>> lokale værksted for at få karetten fixet igen ?
> Jeg kender ikke motorrummet i sådan en Pug, men det kunne da være en idé at
> tjekke om der kommer diesel frem fra tanken. På min spand, er
> brændstofslangen til motoren gennemsigtig.
Det er den ikke på min, har i hvert fald ikke lagt mærke til nogen
gennemsigtige slanger. Men ellers er udemærket forslag.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Thomas Landberg (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 25-08-06 18:37 |
|
> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
> værksted for at få karetten fixet igen ?
Hvis motoren tørner fint men bare ikke springer i gang er det med stor
sandsynlighed lavtrykspumpen i brændstoftanken der er stået af. Det er en
kendt fejl når en HDi har kørt 150.000km (men hvad har din kørt?) og det
koster ca. 1.500kr at få lavet. Ikke værre end som så.
MVH
Thomas Landberg
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 22:28 |
|
Thomas Landberg laid this down on his screen :
>> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
>> værksted for at få karetten fixet igen ?
> Hvis motoren tørner fint men bare ikke springer i gang er det med stor
> sandsynlighed lavtrykspumpen i brændstoftanken der er stået af. Det er en
> kendt fejl når en HDi har kørt 150.000km (men hvad har din kørt?) og det
> koster ca. 1.500kr at få lavet. Ikke værre end som så.
Tælleren står på præcis 175.200km så det er jo noget længere end
150.000.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Thomas (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 25-08-06 22:34 |
|
> Tælleren står på præcis 175.200km så det er jo noget længere end 150.000.
You do the math...
--
MVH
Thomas
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 22:41 |
|
Thomas explained on 25-08-2006 :
>> Tælleren står på præcis 175.200km så det er jo noget længere end 150.000.
> You do the math...
Det har jeg gjort - og resultatet bliver endnu en regning til bunken af
"uforudsete reperationsudgifter" :(
Men, det er da bedre kun at skulle skifte en pumpe end at skulle skifte
hele motoren eller lign!
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-06 22:48 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Men, det er da bedre kun at skulle skifte en pumpe end at skulle
> skifte hele motoren eller lign!
Når man ser sådan på det, kan det aldrig gå helt galt... så er det også
billigere at skifte motoren, end hele bilen
/Brian
| |
Henrik Stidsen (25-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-08-06 23:42 |
|
Brian pretended :
>> Men, det er da bedre kun at skulle skifte en pumpe end at skulle
>> skifte hele motoren eller lign!
> Når man ser sådan på det, kan det aldrig gå helt galt... så er det også
> billigere at skifte motoren, end hele bilen
Når man har en bil der ser ud til at koste op imod 8-10.000kr om året i
uforudsete reperationer bliver man nød til at se sådan på det for ikke
at fortryde sit køb alt for ofte...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Lars Knudsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 26-08-06 08:10 |
|
Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote in news:mn.d0297d684bcc7e06.34878
@news.hs235.dk:
> Når man har en bil der ser ud til at koste op imod 8-10.000kr om året i
> uforudsete reperationer bliver man nød til at se sådan på det for ikke
> at fortryde sit køb alt for ofte...
Med den erkendelse, er det jo ikke længere uforudsete udgifter
/lars
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 10:00 |
|
Lars Knudsen explained :
>> Når man har en bil der ser ud til at koste op imod 8-10.000kr om året i
>> uforudsete reperationer bliver man nød til at se sådan på det for ikke
>> at fortryde sit køb alt for ofte...
> Med den erkendelse, er det jo ikke længere uforudsete udgifter
Jeg tror jeg vil kalde dem: "forventede udgifter til uforudsete
reperationer" - det er jo aldrig til at vide hvad den finder på næste
gang... ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-08-06 14:23 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Når man har en bil der ser ud til at koste op imod 8-10.000kr om året
> i uforudsete reperationer bliver man nød til at se sådan på det for
> ikke at fortryde sit køb alt for ofte...
Jeg kender det skam godt fra min egen balje, men sådan er det jo når man er
for nærig til at smide penge efter en ny bil.
Jeg har dog ikke helt nået dit niveau, jeg kan kun prale af en starter og en
utæt vandpumpe som absolut ikke var planlagt.
/Brian
| |
Henrik Stidsen (26-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-08-06 14:49 |
|
Brian pretended :
> Jeg kender det skam godt fra min egen balje, men sådan er det jo når man er
> for nærig til at smide penge efter en ny bil.
Min er fra 2000 så den er jo ikke specielt gammel. Men den er åbenbart
nået den alder hvor tingene begynder at falde fra hinanden - sikkert
derfor den tidligere ejer solgte den...
Undrer mig iøvrigt hvordan man kan sælge en bil til en forhandler som
så sælger den videre uden at opdage at aircondition anlægget er defekt
og at det aftagelige træk ikke kan tages af...
> Jeg har dog ikke helt nået dit niveau, jeg kan kun prale af en starter og en
> utæt vandpumpe som absolut ikke var planlagt.
En del af tingene er måske også kun i kategorien uforudsete fordi jeg
ikke havde forventet at de skulle repareres allerede - f.eks. nedslidte
bremseklodser 3-4 måneder efter købet.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Karsten Feddersen (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 27-08-06 09:33 |
|
Hej
Henrik Stidsen wrote:
> Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
> værksted for at få karetten fixet igen ?
Det kunne lyde lidt som min gamle Fiesta som også engang besluttede sig
for at stille sig 2km fra hjemmet (en kold novemberdag).
Det viste sig, at det var et lille forvarmekammer som sørgede for at
dieslen havde rette temperatur inden det kom ind i
indsprøjtningssystemet. Denne "varmestue" var blevet utæt og så valgte
bilens computer at lukke hele systemet ned.
Dimsen viste sig i øvrigt at være udført i plastik og dens glødetråde
havde gennemsmeltet huset. Værkstedet skiftede uden beregning fordi
det viste sig at være en komponent som standard skulle skiftes for hver
60.000. Hvilket i øvrigt ikke fremgik nogen steder i
servicedokumentationen.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Henrik Stidsen (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-08-06 10:30 |
|
Karsten Feddersen formulated the question :
> Dimsen viste sig i øvrigt at være udført i plastik og dens glødetråde havde
> gennemsmeltet huset. Værkstedet skiftede uden beregning fordi det viste
> sig at være en komponent som standard skulle skiftes for hver 60.000. Hvilket
> i øvrigt ikke fremgik nogen steder i servicedokumentationen.
Flot klaret af den ingeniør der har designet kassen må man sige - og
dem der har skrevet servicedok...
Var den så utæt at det kunne ses ? for jeg har ikke bemærket nogen
former for læk i motorrummet.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Karsten Feddersen (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 27-08-06 10:41 |
|
Hej
Henrik Stidsen wrote:
> Flot klaret af den ingeniør der har designet kassen må man sige - og dem
> der har skrevet servicedok...
Jeps. Specielt utryg for dem som selv laver service eller får det lavet
et andet sted. Det kan jo give nogle reklamationsproblemer hvis man ikke
bruger den autoriserede .
> Var den så utæt at det kunne ses ? for jeg har ikke bemærket nogen
> former for læk i motorrummet.
Det ved jeg ikke. Jeg så den aldrig. Det var mørkt da det skete og en
lommelygte viste ikke noget. Falk hentede bilen og jeg fik den udleveret
af Ford med forklaringen. Da værkføreren i øvrigt skulle forklare hvad
det var slog han over i mumle-mode.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Henrik Stidsen (27-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-08-06 10:43 |
|
Karsten Feddersen wrote on 27-08-2006 :
>> Var den så utæt at det kunne ses ? for jeg har ikke bemærket nogen former
>> for læk i motorrummet.
> Det ved jeg ikke. Jeg så den aldrig. Det var mørkt da det skete og en
> lommelygte viste ikke noget. Falk hentede bilen og jeg fik den udleveret af
> Ford med forklaringen. Da værkføreren i øvrigt skulle forklare hvad det var
> slog han over i mumle-mode.
Typisk, et godt tegn på at det er en fabriksfejl de kender alt for
meget til.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Christian B. Andrese~ (28-08-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 28-08-06 12:52 |
|
Brian wrote:
> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.cc587d6864fe3727.34878@news.hs235.dk...
> > En af de friske gutter der hjalp med at skubbe den væk (den stod jo
> > parkeret foran dieselstanderen) sagde det på sådan en Peugeot ofte kunne
> > hjælpe at tage strømmen fra batteriet fordi den så resetter
> > motorcomputeren - sådan at hvis det er en computerfejl og ikke en
> > motorfejl så forsvinder den. Det skal prøves senere i aften.
> >
> > Er der andre gode råd ud over at betale en mindre formue til det lokale
> > værksted for at få karetten fixet igen ?
>
> Sandsynligvis sletter computeren fejlen, hvis du gør som han sagde - du kan
> så måske få flyttet bilen, men ikke udlæst fejlen. Dette kan resultere i at
> samme situation opstår under mindre heldige omstændigheder. Jeg ville
> overveje, hvad jeg ville gøre...
>
> (Jeg ville så selv udlæse fejlkoden og så lave tricket med at 'tage
> strømmen' bagefter...)
Har du noget som kan udlæse de nyere computere med de mere avancerede
ODB stik ?
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Henrik Stidsen (28-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 28-08-06 19:42 |
|
Henrik Stidsen has brought this to us :
Så fik jeg karetten fixet hos Peugeot. Det var ganske rigtigt pumpen i
dieseltanken der var død.
Det viser sig at være en større operation at skifte sådan en fordi
tanken skal tømmes før man begynder at pille pumpen af og det tog lidt
ekstra tid - jeg havde jo lige tanket den op og tanken holder 60
liter... Dette er for at undgå at tanken går i stykker (bliver
deform/slår sig) da den åbenbart er blød (noget gummi noget ?).
Anyway, er nu lækkert med et værksted man kan komme til ved åbningstid
og få bilen fikset selvom man ikke har booket tid.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Christian B. Andrese~ (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 29-08-06 09:14 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Henrik Stidsen has brought this to us :
>
> Så fik jeg karetten fixet hos Peugeot. Det var ganske rigtigt pumpen i
> dieseltanken der var død.
>
> Det viser sig at være en større operation at skifte sådan en fordi
> tanken skal tømmes før man begynder at pille pumpen af og det tog lidt
> ekstra tid - jeg havde jo lige tanket den op og tanken holder 60
> liter... Dette er for at undgå at tanken går i stykker (bliver
> deform/slår sig) da den åbenbart er blød (noget gummi noget ?).
>
> Anyway, er nu lækkert med et værksted man kan komme til ved åbningstid
> og få bilen fikset selvom man ikke har booket tid.
Og navnet var ?
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Henrik Stidsen (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-08-06 22:43 |
|
Christian B. Andresen formulated the question :
>> Anyway, er nu lækkert med et værksted man kan komme til ved åbningstid
>> og få bilen fikset selvom man ikke har booket tid.
> Og navnet var ?
Burgaard Sørensen, Esbjerg. (Peugeot og Kia forhandler).
Jeg er ikke så glad for deres sælgere, men deres værksted har jeg kun
gode erfaringer med - så man kan vist godt sige jeg har et lidt
ambivalent forhold til den virksomhed.
De sidste to gange de har haft fat i min karet har jeg fået et postkort
(porto betalt) hvor man kan give dem grønt, gult eller rødt kort alt
efter hvordan man syns de har klaret opgaven. Det syns jeg er meget
fedt.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Christian B. Andrese~ (30-08-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 30-08-06 07:59 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen formulated the question :
> >> Anyway, er nu lækkert med et værksted man kan komme til ved åbningstid
> >> og få bilen fikset selvom man ikke har booket tid.
>
> > Og navnet var ?
>
> Burgaard Sørensen, Esbjerg. (Peugeot og Kia forhandler).
>
> Jeg er ikke så glad for deres sælgere, men deres værksted har jeg kun
> gode erfaringer med - så man kan vist godt sige jeg har et lidt
> ambivalent forhold til den virksomhed.
Det er altid dejligt at høre om gode værksteder.
> De sidste to gange de har haft fat i min karet har jeg fået et postkort
> (porto betalt) hvor man kan give dem grønt, gult eller rødt kort alt
> efter hvordan man syns de har klaret opgaven. Det syns jeg er meget
> fedt.
Det er normalt for Peugeot værksteder, det er et led i deres
kvalitetspolitik.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
|
|