Real-life driftsomkosninger på en BMW 530d~
Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-08-06 20:42

Hey,

Så fik vi solgt BMW'en og jeg dristede mig til at lave en opgørelse
over hvad den så har kostet at eje og køre. Kapitalomkostninger er
ikke medtaget, men bilen blev købt kontant så der er "blot" tale om
manglende renteindtægter.

Bilen blev købt med 136.000 km "på klokken" og har på salgstidspunktet
kørt 260.000 km. Jeg har haft bilen i 681 dage - den er fra 2002. I
alt har jeg kørt cirka 123.000 km.

I min ejertid er følgende ordnet ud over alm service:

160.000 km - bremseklodser+skiver for og bag
160.000 km - bremsehus for venstre, bremsen satte sig fast
170.000 km - kardanaksel skiftet
172.000 km - højre baghjulsleje skiftet
198.000 km - støddæmpere skiftet x 4
202.000 km - katalysator skiftet, gammel brændt igennem
230.000 km - 2 brændstofpumper + trykføler skiftet
249.000 km - slange til servoolie skiftet
254.000 km - kompressor til klimaanlæg skiftet

Alt i alt syntes jeg bilen har haft i overkanten af reperationer. I
sig selv er det nok ikke specielt dyre, men der er brugt rigtig meget
tid på at tage på værksted til udskiftninger. Problemet omkring
brændstofpumperne tog 3 besøg at fikse. Kardanaksel måtte jeg leve med
bankede løs i en måneds tid for reservedelen kom hjem fra Tyskland.

Derimod syntes jeg servicepriser er meget fornuftige - har givet cirka
1.200 dkk for olieservice (olieskift + filter ved 136.000, 190.000 og
247.000 km)), 3.200 for lille service (162.000 km) og 4.000 for stor
service (215.000 km). Service er udført iflg specifikationerne og ud
fra service indikatoren i bilen.

Jeg har i den tid jeg har haft den én gang måtte køre akut på værksted
- da forbremsen satte sig. Ellers har jeg aldrig været ude for at
bilen ikke kunne transportere os. Vi kører meget motorvej og har
totalt i perioden i gennemsnit kørt 182 km per dag.

Bilen er fuld kasko forsikret. Jeg har i perioden købt og slidt stort
set 100% ét sæt mærke vinterdæk (Continental WinterContact) og et sæt
budget sommerdæk (Star*Performer). Sidstnævnte skal i øvrigt så
absolut undgås, de larmer værre end godt er.

Har kørt på svenske plader da jeg bor i Sverige.

Inden jeg nu afslører det - er der nogen der har et frisk bud på hvad
der har kostet per km vi har kørt? Jeg bør retfærdigvis også oplyse at
vægtafgiften i Sverige er cirka 7.100 kr/år.

Poster mit totale regnestykke herinde i morgen.... I det har jeg
anvendt en literpris på diesel til 8,10 dkk (jeg har en god
rabataftale) og bilen kører cirka 13,5 km/L.

Som sagt er bilen nu solgt, og vi venter på vores kommende bil som er
noget helt andet... En Skoda Ocativa 2.0TDI DSG Elegance Combi med
navi, dellæder, elsæder og lidt andet ekstra-ballade. Fabrikany,
forstås. Ikke fordi BMW'en har været en skuffelse, men fordi vores
ønske om en fabriksny bil med forhåbentlig færre reperationer ikke var
umiddelbart foreneligt med nyprisen på en BMW i en fornuftig
konfiguration. Derfor var vi tidligere ude og se på forskelligt, og
endte altså med Octavia TDI'en som det umiddelbart bedste bud.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 21:39

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> konfiguration. Derfor var vi tidligere ude og se på forskelligt, og
> endte altså med Octavia TDI'en som det umiddelbart bedste bud.

Jaaa, nogle gange er man jo nød til at gå på kompromis med sig selv.
Kvalitet koster, og det er nok derfor BMW er så dyrt fra nyt, og iøvrigt
også brugt, hvis bilen har en acceptabel km stand..

MVH
Thomas H.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-08-06 22:18

"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kvalitet koster, og det er nok derfor BMW er så dyrt fra nyt, og iøvrigt
> også brugt, hvis bilen har en acceptabel km stand..

Jeg ved godt at mange ikke ville tolke dette som normalt .. men jeg vil til
enhvertid vælge en Skoda Ocativa 2.0TDI DSG Elegance Combi, frem for en
gammel bimmer .. og jo har prøvet begge, sidste bimmer jeg prøvede i var en
330' D men den var så også grim, rust flere steder i motorrum osv. være end
de fleste. men den rykker jo.. men det gør en skoda også, men selvfølgelig
ikke på samme måde ..det er jo klart, men skal man vælge Ny / gammel så er
det ny skoda til mig ... jojo vennerne vil drille .. men det kan jeg klare !
;) dem der ikke kan klare drillerierne de skal selvfølgelig ikke vælge
skoda.

Lars Bisgaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-08-06 13:03

On Thu, 24 Aug 2006 23:17:47 +0200, "Lars Bisgaard"
<fjern@dettemail.dk> wrote:

>ikke på samme måde ..det er jo klart, men skal man vælge Ny / gammel så er
>det ny skoda til mig ... jojo vennerne vil drille ..

Det var også den konklusion vi nåede til....

>men det kan jeg klare !
>;) dem der ikke kan klare drillerierne de skal selvfølgelig ikke vælge
>skoda.

Hehe.. Ja jeg kan også tage det

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-08-06 08:23

On Thu, 24 Aug 2006 22:39:15 +0200, "Thomas H." <ingen> wrote:

>Jaaa, nogle gange er man jo nød til at gå på kompromis med sig selv.
>Kvalitet koster, og det er nok derfor BMW er så dyrt fra nyt, og iøvrigt
>også brugt, hvis bilen har en acceptabel km stand..

Det er klart at én af årsagerne er at de bygger rigtig gode biler. Og
det er ret sikkert bestemt heller ikke sidste gang jeg har haft en. Vi
regner med at reducere vores daglige km-behov betragteligt inden for
de næste par år, og på det tidspunkt rykke tilbage i der Überklasse
igen...

Nå det så er sagt så syntes jeg faktisk overhovedet ikke Skoda'en
virkede til at være i ringe kvalitet - og jo heller ikke det man hører
fra dem der har en. Men nu må vi se - i den næste måneds tid står den
på Peugeot 406 Coupé 3.0V6 indtil Skoda er bygget færdig.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-08-06 13:07

On Thu, 24 Aug 2006 21:41:52 +0200, Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> wrote:

Nå.. Men mit simple regnestykke over de totale omkostninger beløber
sig så således:

Service og vedligehold    kr 52.767,30    1)
Gennemsnit km per dag   182
Ejertid i dage   681
Km i alt   123.942
Liter brændstof   9.180   (estimeret)
Brændstof pris pr. L    kr 8,10
Brændstofomkostninger    kr 74.358,00    2)

Sommerdæk, 235/45R17, 4 stk    kr 2.788,00    3)
Vinterrdæk, 4 stk    kr 4.702,70    4)

Vægtafgift    kr 7.109,40    per år
Vægafgift i alt    kr 14.218,80    5)

Forsikring    kr 6.724,00    per år
Forsikring i alt    kr 13.448,00    6)

Købspris - EUR 21.900    kr 170.000,00    inkl diverse
Salgspris - SEK 119.000    kr 97.580,00

Afskrivning bil    kr 72.420,00    7)

I alt omkostninger drift mm    kr 234.702,00    (1+2+3+4+5+6+7)

Drift totalt per km    kr 1,89

Det er vel alt i alt ganske rimeligt syntes jeg - er det ikke?

** Lars

Fra : Mogens...

Dato : 04-09-06 21:31

> Nå..

Ja, man forstår dit "nå" - ganske underligt at der ikke er nogen,
som kommenterer din tråd !

> Det er vel alt i alt ganske rimeligt syntes jeg - er det ikke?

Jeg ved det ikke - har slet ikke samme opgørelse ad libitum.
Men jeg skal se på det, når min '03 BMW 530d touring er solgt.
Den vil i løbet af kort tid blive sat på salgslisten, idet jeg overgår
til firmabil.

Hold kæft et tab på den mentale side - hele familien har forelsket
sig dybt i bilen, som kun sælges, fordi vi som sagt ikke har brug
for en privat dieselbil mere...