Rat ryster efter dækskift
Fra : martin

Dato : 24-08-06 16:02

Jeg har lige fået skiftet dæk.
Imidlertid ryster min bils rat en smule ved ca. 110 kmt.
Er det normalt?
Er næsten sikker på at den ikke gjorte det før...

Hjulene skulle være afbalanceret og der er foretaget sporing.

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh
Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 24-08-06 16:04

> Hvad er jeres erfaringer?

At skidtet ikke er blevet afbalanceret godt nok...

Eller de er spændt for hårdt, eller spændt skævt på.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian

Dato : 24-08-06 16:08

Klaus G. skrev:

> At skidtet ikke er blevet afbalanceret godt nok...
>
> Eller de er spændt for hårdt, eller spændt skævt på.

Eller der er byttet rundt på dækkenes placering.

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 24-08-06 16:40

> Eller der er byttet rundt på dækkenes placering.

Nye dæk, så er det da ligemeget hvor de bliver monteret, bare de har den
rigtige omløbsretning, hvis de altså har en bestemt omløbsretning.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian

Dato : 24-08-06 17:53

Klaus G. skrev:

> Nye dæk, så er det da ligemeget hvor de bliver monteret, bare de har
> den rigtige omløbsretning, hvis de altså har en bestemt omløbsretning.

Åhja, af en eller anden grund læste jeg det som om, at han havde sat et sæt
brugte dæk på - spørg mig ikke hvorfor.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-06 16:46

martin pretended :
> [...]
> Er næsten sikker på at den ikke gjorte det før...

> Hjulene skulle være afbalanceret og der er foretaget sporing.

Hvor langt har du kørt siden du fik dækkene på ?

Iflg. min dæk-pusher kan afbalanceringen godt "gå fløjten" når dækkene
har kørt et stykke og har "sat sig".

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : martin

Dato : 24-08-06 16:49

Henrik Stidsen skrev:
> martin pretended :

> Hvor langt har du kørt siden du fik dækkene på ?
>
> Iflg. min dæk-pusher kan afbalanceringen godt "gå fløjten" når dækkene
> har kørt et stykke og har "sat sig".

Det var i dag og har kørt ca. 60 km.

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-06 16:53

martin has brought this to us :
> Det var i dag og har kørt ca. 60 km.

Så tror jeg du skal tilbage til din dæk-pusher og bede ham afbalancere
dem ordentligt.

Fra : claus b. p.

Dato : 24-08-06 23:02

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> martin has brought this to us :
>
> Så tror jeg du skal tilbage til din dæk-pusher og bede ham afbalancere dem
> ordentligt.

Det er da set før, at afbalanceringen ikke er udført ordentligt. Jeg havde
en gang en kollega som ringede rundt efter det billigste dæktilbud, og efter
så at have købt dækkene og fået dem monteret og afbalanceret, kørte han
direkte videre til et dækserviceværksted hvor de kunne afbalancere hjulene
ordentligt.
Men det er da også set at dækkene er skæve, eller at fælgene er skæve. Er
det dækkene bør de ombyttes, med mindre det er billigste koreanske skoddæk,
for så er de nok allesammen sådan. Er det fælgen, ser den erfarne dækmontør
det, og monterer hjulet bagpå. Så mærkes det sjældent. Det er måske det der
er smuttet her. Jeg har en fælg som er noget skæv, men blot den sidder
bagpå, er der ikke noget at mærke.
I sjældne tilfælde er der også ubalance i hjulnav+skiver. Så skal hjulene
afbalanceres med en speciel tester, som kan gøre det mens de er monteret.
/Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-08-06 00:03

> Det er da set før, at afbalanceringen ikke er udført ordentligt.

Eller at ballanceklodserne bliver slidt væk af kaliberen... Efter 5km vendte
jeg om, det var en "Om'er", rattet rystede ved 110+km/t.
Det grinede vi så lidt over, over en kop cacao og han måtte så "prøve" igen,
denne gang med succes.

Mvh
Leon

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-08-06 17:35

claus b. p. wrote :
> Det er da set før, at afbalanceringen ikke er udført ordentligt.

Jeps, har selv været udsat for det - her sagde dæk-gutten der rettede
det dog at det formentlig har været fordi dækkene har "sat sig"
efterfølgende.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-08-06 22:11

Henrik Stidsen wrote:

> Iflg. min dæk-pusher kan afbalanceringen godt "gå fløjten" når dækkene
> har kørt et stykke og har "sat sig".

Af sammen årsag, lader jeg normalt nymonterede dæk ligge i en uges tid med
korrekt dæktryk, inden jeg får dem afbalanceret.

Så får de tid til at sætte sig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-08-06 18:56

"martin" <wee@wee.wee.org> skrev i en meddelelse news:44edbf70$0$75036

> Imidlertid ryster min bils rat en smule ved ca. 110 kmt.
> Er det normalt?
>
> Hjulene skulle være afbalanceret og der er foretaget sporing.
>
> Hvad er jeres erfaringer?

Giv dem lidt tid, gummiet skal måske "sætte sig", jeg har prøvet tilsv. .
Hvad med dæktryk, er det korrekt eller er det max.?. Hvilke dæk, og hvem
skiftede, måske ER de skæve,"kantede".