Forsikring til tyske prøveplade via Intern~
Fra : Jürgen

Dato : 23-08-06 16:34

Hej NG,
Jeg er ny i gruppen og vil derfor starte med at hilse på alle. Jeg har
fundet en forsikring som sælger ansvarsforsikringer til tyske
prøveplader via Internettet (Ausfuhrversicherung - i gamle dage
Doppelkarte). Det koster 58,00 Euro for 15 dage. Forsendelsen sker per
anbefalet post og koster € 3,50. Man sparer ikke voldsomt meget -
15.00 - 20,00 Euro - men alligevel. Man kan betale via kreditkort eller
PayPal. Adressen er:

http://deckungskarten.eu/shop/catalog/browse?shop_param=cid%3D3%26

Dengang jeg købte bilen i 2005 var forløbet som følgende:

1. Man kører på forhandlerens prøveskilte (Kurzzeitkennzeichen) +
registreringsattesten (KFZ-Brief) til motorkontoret
(KFZ-Zulassungstelle)
2. Ved KFZ-Zulassungsstelle findes små forsikrings-kiosker som sælger
forsikringer til prøveplader = Ausfuhrversicherung --> det er denne
forsikring der kan købes billiger på internettet.
3. Med denne Ausfuhrversicherung + KFZ-Brief skal man på
KFZ-Zulassungstelle for at omregistrere/afmelde bilen. Bilen bliver
slettet i den tyske database - det koster gebyr ca 35 Euro. KFZ-Briefen
bliver klippet i hjørnerne og er dermed ugyldigt i Tyskland. Man får
en international registreringsattest "Internationaler
Zulassungsschein", udstedet på ens navn som i forbindelsen med
"Ausfuhrversicherungen" giver tilladelse til kørsel i Tyskland (alt
efter, for hvor mange dage man har tegnet forsikringen.)
4. Er man igennem møllen i KFZ-Zulassungsstellen, trasker man tilbage
til forsikringskiosken hvor man får sine prøveplader
(Ausfuhrkennzeichen).
5. Til sidst afleverer man forhandlerens prøveskilte tilbage og så er
man ready to drive.

Omkostninger:
Ausfuhrversicherung = ca. 75 - 80 Euro (61,50 online)
Ausfuhrkennzeichen = ca. 13 Euro
Gebyr KFZ-Zulassungsstelle = 35,00 - 40,00 Euro

Til sidst et lille spørgesmål:
Jeg får min fars bil foræret her til efteråret. Bilen er p.t.
indregistreret og har tyske plader på. Jeg må sagtens køre bilen til
grænsen med de plader der er på og får danske prøveplader i
Padborg. Så slipper jeg for de mange gebyrer, men bilen bliver til
gengæld ikke afmeldt i tyskland. Jeg har snakket med grænsepolitiet i
Padborg. De er kun interesseret i KFZ-Brief + købsaftale. Bilsynet i
Helsingør er osgå ligeglad med om bilen er blevet afmeldt i tyskland.
Told&Skat svarer aldrig telefonen - no chance, only "kø-musik" og ved
motorkontoret har jeg ikke haft tid til at spørge. Ved nogen, om
afmeldingen af bilen i tyskland er et krav i Danmark eller ej?
Hilsen
Jürgen

Fra : Anders Majland

Dato : 23-08-06 17:06

> Ved nogen, om
> afmeldingen af bilen i tyskland er et krav i Danmark eller ej?

Du skulle ifølge "uimodsagte påstande" her i gruppen kunne indlevere de
tyske nummerplader på et danske motorkontor, og de vil så give tyskland
besked om afmeldingen. Men det tager jo nok længere tid end at gøre det
dernede... Kan afmeldingen ikke også ske direkte i tyskland ved at sende
nummerpladerne ?

Fra : Jürgen

Dato : 23-08-06 18:10

> Kan afmeldingen ikke også ske direkte i tyskland ved at sende
> nummerpladerne ?

Det tyske motorkontor sage, at afmeldning sker via den tyske ambasade
?! Den tyske registreringsattest bliver ihvertfald indraget når man
får danske plader på.

Fra : Jürgen

Dato : 24-08-06 12:20

>Du skulle ifølge "uimodsagte påstande" her i gruppen kunne indlevere de
>tyske nummerplader på et danske motorkontor, og de vil så give tyskland
>besked om afmeldingen

Jeg har lige snakket med motorkontoret i Nærum. De "uimodsagte
påstande" passer. Pladerne bliver uden gebyr sendt tilbage til
Tyskland medmindre man vil gerne selv ordne det.

Fra : John Sahl

Dato : 25-08-06 03:15

Jürgen wrote:
> Jeg har lige snakket med motorkontoret i Nærum. De "uimodsagte
> påstande" passer. Pladerne bliver uden gebyr sendt tilbage til
> Tyskland medmindre man vil gerne selv ordne det.

Jeg kan da også lige bekræfte ovennævnte påstand, igen

--
John Sahl