Bremser "hakker" ved svag bremsning?
Fra : Lars Christensen [67~

Dato : 21-08-06 11:58

Hej.

Jeg har en Hyundai Elantra, som er begyndt at hakke i bremsen når jeg
bremser meget svagt og ved svag fart. Især hvis jeg bremser før eller i
sving i byer. Det virker som når absbremsen slår til, men der er intet
ved almindelig eller hård opbremsning. Da bremser bilen normalt. Jeg
kan ved meget hård bremsning presse abs til at slå til. Men jeg ved
ikke hvad fejlen er. Er der nogen her, der har et godt bud på det?

Lars Christensen
Fanø.

--
Remove "tagedettebort" from mailaddress.

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-08-06 12:52

Lars Christensen [6720] skrev:
> [...]
> kan ved meget hård bremsning presse abs til at slå til. Men jeg ved
> ikke hvad fejlen er. Er der nogen her, der har et godt bud på det?

tænker du på at de ikke har "lige meget fat" når hjulet drejer rundt?

skæve skiver?

Fra : Lars Christensen [67~

Dato : 21-08-06 13:04

> tænker du på at de ikke har "lige meget fat" når hjulet drejer rundt?
>
> skæve skiver?

Det kunne være en mulighed. Jeg ved intet om hvad problemet kan være.
Men det virker som om det hakker eller slår, når jeg bremser svagt. Men
mest ved sving.

Hvis det er skæve skiver, så skal de vel skiftes. Kan man selv finde ud
af hvilken skive det er?

Jeg har lige set på skiverne. Faktisk ser det ud som om den højre skive
i bag bliver slidt anderledes og mere i "baner" af skiven end den
venstre. Kan det være det?

Lars

--
Remove "tagedettebort" from mailaddress.

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 21-08-06 14:27

"Lars Christensen [6720]" <lac@tagdettebortfanonet.dk> wrote in message
> [...]
> kan ved meget hård bremsning presse abs til at slå til. Men jeg ved
> ikke hvad fejlen er. Er der nogen her, der har et godt bud på det?

Det kan også bare være beskidte skiver - der kan sagtens sidde lidt rust
eller lign. efter al den regn vi har fået.... Prøv at vaske bilen og se om
det forsvinder.....

/J

Fra : Lars Christensen [67~

Dato : 23-08-06 09:02

Jesper Thomsen skrev:

> Det kan også bare være beskidte skiver - der kan sagtens sidde lidt
> rust eller lign. efter al den regn vi har fået.... Prøv at vaske
> bilen og se om det forsvinder.....
>
> /J

Ok.
Det har jeg så prøvet. Desværre var det ikke det.

Lars

--
Remove "tagedettebort" from mailaddress.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-06 14:36

Lars Christensen [6720] wrote:

> [...]
> mest ved sving.
>
> Hvis det er skæve skiver, så skal de vel skiftes. Kan man selv finde ud

Man skifter altid begge skiver på samme aksel på samme tid, og også
klodserne.
Gør det det også når du kun bremser med håndbremsen ?
Hvis ja er det bagpå, ellers er det foran.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-06 15:38

Christian B. Andresen skrev:

> Man skifter altid begge skiver på samme aksel på samme tid, og også
> klodserne.

Man behøver ikke skifte klodserne bare fordi man skifter skiverne -
eller omvendt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-06 15:39

Christopher Stein skrev:
> skæve skiver?

Vil skæve skiver ikke vise sig mest ved hårde opbremsningerne og
mindre ved svage opbremsninger ?

Fra : Christopher Stein

Dato : 22-08-06 08:57

Henrik Stidsen skrev:

> Vil skæve skiver ikke vise sig mest ved hårde opbremsningerne og
> mindre ved svage opbremsninger ?

det kommer jo an på skævhedsgrad vil jeg tro..
kan du "høre" at de skraber på klodserne med omdrejningenaf hjulet når
du bremser?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-06 09:14

Christopher Stein has brought this to us :
> kan du "høre" at de skraber på klodserne med omdrejningenaf hjulet når du
> bremser?

Eftersom det ikke er min bil ville det være ganske imponerende hvis jeg
kunne ;)

Fra : Christopher Stein

Dato : 22-08-06 09:44

Henrik Stidsen skrev:
> Christopher Stein has brought this to us :
>
> Eftersom det ikke er min bil ville det være ganske imponerende hvis jeg
> kunne ;)

hehe.. havde jeg ikke lige set.. men det er jo morgen.. :D

Fra : Zec

Dato : 21-08-06 20:28

Du har enten snavs eller en manglende tand på din ABS krans på én af
forhjulerne. Kig efter "afhakket tænder" eller bare dem grundig, så kører
det igen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-08-06 20:56

"Zec" <dsl321502@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du har enten snavs eller en manglende tand på din ABS krans på én af
> forhjulerne. Kig efter "afhakket tænder" eller bare dem grundig, så kører
> det igen.

En mulighed, men burde den så ikke gøre det altid?. Men det bør følges op!.

Fra : Zec

Dato : 22-08-06 21:27

nej, faktisk ikke. Det er kun ved svag bremsning at fejlen dukker op. Ved
hård bremsning mærke man ikke de små justeringer som ABS computeren giver
fra sig.
Jeg tror stadig der er lidt snavs på én af kranserne, som forvirre systemet.

Fra : Lars Christensen [67~

Dato : 23-08-06 09:00

Zec skrev:

> [...]
> Ved hård bremsning mærke man ikke de små justeringer som ABS
> computeren giver fra sig. Jeg tror stadig der er lidt snavs på én af

Hej. Jeg tror faktisk godt det kan være fejlen. Jeg kan ikke
umiddelbart tro at den smule forskel der er i sliddet på tromlerne
bagpå kan være årsagen.
Hvordan kommer jeg til de abs-kranse og er det noget jeg selv skal/kan
gå i gang med? Jeg er ikke nogen mester udi at skille biler ad.

Lars

--
Remove "tagedettebort" from mailaddress.

Fra : Zec

Dato : 24-08-06 20:16

tag forhjulerne af og kigge lige bag ved "klumpen" hvor på din skive sidder
fast. Når du har kransens tænder i sigte (måske med en god lommelygte), så
drejer du hjulene stille rundt, og kigger efter ALLE tænder. De SKAL være
ens og ren. Det kan være lidt nifle arbejde, men det er det være. Eventuelt
børste med en stiv børste hvis du kan kom til.

Fra : Lars Christensen [67~

Dato : 25-08-06 12:44

Zec skrev:

> [...]
> tænder. De SKAL være ens og ren. Det kan være lidt nifle arbejde, men
> det er det være. Eventuelt børste med en stiv børste hvis du kan kom

Tusind tak.

Det vil jeg forsøge at gøre i løbet af weekenden. Det lyder da
overskueligt.

Lars

--
Remove "tagedettebort" from mailaddress.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-06 08:00

Henrik Stidsen wrote:

> Man behøver ikke skifte klodserne bare fordi man skifter skiverne -
> eller omvendt.

Hvis skiverne er slidt så der er en stor vulst vil jeg nu altid skifte
klodserne samtidig med skiverne.
Hvis det kun er klodserne nøjes jeg med dem.
Desuden så skal man jo alligevel have klodserne ud for at skifte
skiven og så meget koster et sæt klodser ikke.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk