"Rust" på en 10mdr gammel Opel
Fra : Brian M

Dato : 20-08-06 19:10

Hejsa.
Et familiemedlem har for 10 måneder siden købt en sprit ny Opel Merriva. Nu
er der så påstået en masse små rustpletter rundt omkring på bilen. Jeg vil
næsten gå ud fra at det er det der populært kaldes flyverust? Men hvordan
står han i henhold til garantien? Den lokale forhandler griner bare, og
siger at det er mangel på knofedt. Ved I bedre eller har forhandleren ret?

På forhånd tak.

-Brian

Fra : Kent

Dato : 20-08-06 19:46

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger at det er mangel på knofedt. Ved I bedre eller har forhandleren ret?

Kunne godt lyde til at være flyverust.

At forhandleren siger, at det er "mangel på knofedt" er noget ævl, for at
sige
det på godt jydsk. Men jeg kunne dog ikke forestille mig, at det er noget
garantien dækker.

Flyverust kan opstå af mange ting. Det kan fx være fra bremserne, hvor små
metalstumper flyver op og sætter sig i lakken, hvorefter de ruster. Nogle
helt
nye biler får det imidlertid også, fordi de bliver fragtet på jernbane.

Det er IKKE alvorligt, hvis der bare bliver gjort noget ved det inden for
længe. Får man fat i det rigtige poleringsmiddel, kan det lade sig gøre at
fjerne det pr. håndkraft, men det er et meget stort stykke arbejde
alligevel.

Når det er så ny en bil, ville jeg ikke betænke mig et sekund på at få et
bilpleje-center til at fjerne flyverusten. De gør det ved at "vaske" bilen i
en blanding med Oxalsyre, hvorefter bilen poleres. Jeg vil skyde på, det
vil komme til at koste 3000-4000 kr. inkl. moms.

Held og lykke.

Kent.

Fra : Brian M

Dato : 20-08-06 19:59

> [...]
> en blanding med Oxalsyre, hvorefter bilen poleres. Jeg vil skyde på, det
> vil komme til at koste 3000-4000 kr. inkl. moms.

Tak for svaret. Jeg kender naturligvis ikke Opel's egen garanti på dette
område, men jeg har en bekendt som er værkfører hos Peugeot i Kbh. Han siger
at de har haft biler til omlakering på garantien. Netop også hvor problemet
har været flyverust. Men nu må vi se hvad det ender ud i. Vi er alle enige
om at dette problem er noget møg. Om Opel så er "flinke", finder jeg ud af
den 29. Der skal bilen til service...

Mvh
Brian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 20-08-06 21:26

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en blanding med Oxalsyre, hvorefter bilen poleres. Jeg vil skyde på, det
> vil komme til at koste 3000-4000 kr. inkl. moms.

Nej nej nej.
Fat i polérmiddelet og så igang.
Det har jeg nu prøvet to gange og det er sgu ikke svært at hive af.

Michael

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-08-06 21:43

On Sun, 20 Aug 2006 20:09:31 +0200, "Brian M"
<juggernaut@streetREMOVEbike.dk> wrote:

> [...]
>siger at det er mangel på knofedt. Ved I bedre eller har forhandleren ret?

Jeg ville ikke bøvle med Opel i denne sag.
Hvis det er tydeligt at pletterne sidder i overfladen, ville jeg gi'
vognen en grundig lakrens, efterfulgt af forsegler. Så er den sag
klaret!
En så ny vogn skal vel alligevel ha' en gang forsegler inden
vinteren?!?

/Kent Glerup

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-08-06 07:48

Sun, 20 Aug 2006 20:09:31 +0200, skrev Brian M, på 12 linier, i
> [...]

>siger at det er mangel på knofedt. Ved I bedre eller har forhandleren ret?

Hvor holder din bil pakeret.
Det kunne jo være en virksomhed der havde smidt noget jernstøv ud i
luften hvor du holdte.

Det er sket på mit arbejde nogle gange.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian M

Dato : 21-08-06 10:06

> Hvor holder din bil pakeret.
> Det kunne jo være en virksomhed der havde smidt noget jernstøv ud i
> luften hvor du holdte.
>
> Det er sket på mit arbejde nogle gange.

Bilen holder til dagligt parkeret i carport i et villa kvarter. Så det er
ikke dér jeg tror årsagen skal findes.
Jeg har selv kigget lidt nærmere på disse pletter, og det virker faktisk som
om at de er inde under klarlakken. Lyder det fuldstændigt tåbeligt? Man kan
intet mærke, når man kører fingeren hen over dem.

Mvh
Brian

Fra : Kent

Dato : 21-08-06 15:06

> [...]
> kan
> intet mærke, når man kører fingeren hen over dem.

Hvis det er flyverust, bør du kunne mærke det med en finger eller
en negl, hvis du mærker godt efter. Prøv at tage noget poleremiddel
og polér intenst på en plet. Forsvinder den - ja, så ved du selv resten
..

Sidder det virkeligt under klarlakken, må det absolut være en ommer!
Så skal bilen omlakeres på garantien.

Kent.

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-08-06 15:19

Kent skrev:
> [...]
> .
>
> Sidder det virkeligt under klarlakken, må det absolut være en ommer!

omlakeres? ja den skal slibes ned og rusten fjernes først.. ikke bare
sprøjtes ovenpå..??!!?

Fra : Kent

Dato : 21-08-06 15:25

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> omlakeres? ja den skal slibes ned og rusten fjernes først.. ikke bare
> sprøjtes ovenpå..??!!?

Nej sgu . Det er selvfølgelig også dét, jeg mener.

Kent.

Fra : Jens

Dato : 21-08-06 17:30

> [...]
> siger at det er mangel på knofedt. Ved I bedre eller har forhandleren ret?

Det er højst sandsynligt flyverust. og årsagen er sikkert at den er blevet
transporteret herop med tog, hvor bremserne som nærmest er jern mod jern
giver en masse jernstøv i luften som så lander pålakken.
Hvis du lægger mærke til det er de dyrere bilmærkers biler altid pakket ind
i stofposer på disse tog som f.eks. BMW mercedes og porsche, denne ekstra
beskyttelse er sikkert ikke råd til på en ordinær opel.
MVH
Jens