Trailerkøb - hvordan
Fra : Basil

Dato : 20-08-06 10:53

Hvis jeg vil købe en 500kg trailer, hvad gør jeg så?
Går hen i butik xx og betaler og tager den med, eller skal den synes,
ud og skaffe prøveplader, rundt og frem og tilbage.
Hvordan plejer forløbet at være i f.eks. HN og Silvan/Bauhaus?
Hvad ligger til grundlag for den størrelse i har valgt?
Jeg vurderer at jeg helst vil have en med et stort lad, så der er plads
til meget afklippet have, men en lille må ca. laste 50kg. mere.
Kai

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:11

In article <mn.a2c87d68db1a9f84.52736@starmail.invalid.co.za>,
Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> Hvis jeg vil købe en 500kg trailer, hvad gør jeg så?

Udvælger en model du kunne tænke dig ;)

> Går hen i butik xx og betaler og tager den med,

Næsten. Du går hen i fx. HN og smider 3995,- på bordet. Du får så nogle
papirer som du tager med på motorkontoret. Der betaler du så 590,- og
får et stykke blik samt en genpart med tilbage.

Så får du i HN udleveret 1 stk. trailer med HN nummerpladeramme som du
straks når du kommer hjem får flået af.

Og så er du ellers kørende.

> Hvordan plejer forløbet at være i f.eks. HN og Silvan/Bauhaus?

Som ovenfor.

> Hvad ligger til grundlag for den størrelse i har valgt?

Jeg valgte den "populære" model, en 750kg udgave. Den koster 110,- om
året i vægtafgift. Den mere populære 500kg model er NØJAGTIG magen til,
men forskellen er kun de 110,- om året, samt at du på 500kg modellen
meget nemt kan få overlæs...

500kg kontra 750kg Stema (som foriøvrigt er bygget op på samme princip
som en Brenderup men koster en brøkdel) er ens og koster det samme. Kun
vægtafgift til forskel.

Ergo vil det være decideret hul i hovedet og åndsvagt (undskyld jer der
har sparet de 110,-) at vælge 500kg modellen.. der er _intet_ der taler
til dens fordel.

En 500kg Brenderup koster lidt mere end en 500kg Stema.. en 750kg
Brenderup koster en formue mere.. og ærligt talt så kan jeg ikke se du
får bedre kvalitet.. Stema er trods alt en af Tysklands største
producenter af trailere.

For lige under 5000,- fik jeg en 750kg Stema med pressenning, næsehjul,
tov og remme samt nummerplade. Jeg er sq godt tilfreds og den ligger
_pissegodt_ på vejen.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Basil

Dato : 20-08-06 11:13

Den 20-08-2006, skrev Martin Johansen [6000]:

> [...]
>
> For lige under 5000,- fik jeg en 750kg Stema med pressenning, næsehjul,
> tov og remme samt nummerplade. Jeg er sq godt tilfreds og den ligger

Tak for info.
Er der nogen specielle forhandlere der forhandler Stema?
Jeg har endnu ikke kigget på nogen, så jeg er lidt blank.
Kai

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:27

In article <mn.a2dd7d682c873f86.52736@starmail.invalid.co.za>,
Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> Er der nogen specielle forhandlere der forhandler Stema?

Vores allesammens populære Harald Nyborg :)

> Jeg har endnu ikke kigget på nogen, så jeg er lidt blank.

Tag ud og kig på en masse og dan din egen mening. Jeg er meget imponeret
over Stema.. og så er de billige.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-06 11:20

Lars Hansen
(Erstat danmark med dk i mail-adressen)

> [...]
>
> For lige under 5000,- fik jeg en 750kg Stema med pressenning, næsehjul,
> tov og remme samt nummerplade. Jeg er sq godt tilfreds og den ligger

Pas nu lige på med vægtene, det er jo ikke alle biler der må trække en 750
kilos trailer uden bremser.........
Jeg har lige købt en 750 kilos men "vejet ned" til 500 kilo fordi bilen ikke
må trække de 750 kilo uden bremser....
Så der er også noget at tænke over.
Jeg købte for øvrigt min hos Fensmark Trailer og sjældent har jeg i nogen
forretning fået så god service.
Modellen er en "Variant Type 502 E2 Stål" til 6210 kroner med presening og
næsehjul. Jeg er virkelig glad for den.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:26

In article <FHWFg.32$077.31@news.get2net.dk>,
"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote:

> Pas nu lige på med vægtene, det er jo ikke alle biler der må trække en 750
> kilos trailer uden bremser.........

Betyder ikke noget - du lader bare være med at laste mere end din bil må
køre med.

> Jeg har lige købt en 750 kilos men "vejet ned" til 500 kilo fordi bilen ikke
> må trække de 750 kilo uden bremser....

Det var "dumt". Spildte kræfter. En trailer vejer måske 150kg, den har
max på 500kg nu, dvs. du kan kun smide 350 kg i den. Ganske nemt, bare
find nogle sten i haven.

På en 750kg model har du ligepludselig en del mere at lege med.

> Så der er også noget at tænke over.

Nej ;) Men det tror folk.

Om din trailer så må laste 10 tons så skal du bare ikke smide mere end
fx. 300kg i den eller hvad din bil nu må trække.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 12:09

> Om din trailer så må laste 10 tons så skal du bare ikke smide mere end
> fx. 300kg i den eller hvad din bil nu må trække.

- og derfor er det også lidt skørt at betale for en 10 tons trailer - eller
en 750 kg´s når man _ikke_ må læsse mere 350 kg. i den

-Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 12:15

In article <44e842bf$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:

> - og derfor er det også lidt skørt at betale for en 10 tons trailer - eller
> en 750 kg´s når man _ikke_ må læsse mere 350 kg. i den
>
> -Steen

En 750kg koster ikke mere... jo hos alle andre end Stema er de så
svinske at tage penge for det. Men Stema lægger ikke skjul på at de er
ens og prisen derfor selvfølgelig skal være ens også ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 12:18

In article <martinlj-32249B.13144320082006@sunsite.dk>,
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> En 750kg koster ikke mere... jo hos alle andre end Stema er de så
> svinske at tage penge for det. Men Stema lægger ikke skjul på at de er
> ens og prisen derfor selvfølgelig skal være ens også ;)

Og her står der mellem linierne at det kun er hvis man vælger en Stema
det er dumt ikke at tage 750kg modellen... vælger du et andet mærke så
kan det hurtigt blive en dyr affære.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 14:53

> Og her står der mellem linierne at det kun er hvis man vælger en Stema
> det er dumt ikke at tage 750kg modellen... vælger du et andet mærke så
> kan det hurtigt blive en dyr affære.

Faktisk var det samme tilfældet med både Variant og Brenderup da jeg købte
for 1½ år siden, men igen, jeg gider ikke betale vægtafgift af noget, jeg
ikke (lovligt) kan bruge...

-Steen

Fra : C. Caspersen

Dato : 20-08-06 13:37

> En 750kg koster ikke mere... jo hos alle andre end Stema er de så

....vægtafgiften...

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 13:51

In article <44e8575c$0$75039$14726298@news.sunsite.dk>,
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ...vægtafgiften...

Ja - mener bestemt jeg har nævnt det andetsteds også ;)

Men det kan nu ikke være folks bekymring.. 110,- årligt - det er knap
9,25 om måneden som ens budgetkonto skal have overført ekstra.. jeg er
sikker på det ikke vælter nogens budget ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : tom jensen

Dato : 20-08-06 23:43

> [...]
> svinske at tage penge for det. Men Stema lægger ikke skjul på at de er
> ens og prisen derfor selvfølgelig skal være ens også ;)

hej
det passer altså ikke helt med at det kun er stema som tager samme pris for
500 kontra 750 kg trailer.

jeg købte en variant her og det var samme pris om det var 500 /750 kg.

http://www.stauningsilo.dk/tilbud.htm

mvh tom jensen
--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Aksel

Dato : 20-08-06 11:37

> [...]
> Jeg har lige købt en 750 kilos men "vejet ned" til 500 kilo fordi bilen
> ikke må trække de 750 kilo uden bremser....

Se lige på din registreringsattest, der står max. vagt med og uden bremse.

Hilsen Aksel

Stema trailere er en OK kvalitet til privatbrug, men de holder ikke til en
murer der lige skal have den fyldt til randen ned beton.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:43

In article <44e83b29$0$834$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> Stema trailere er en OK kvalitet til privatbrug, men de holder ikke til en
> murer der lige skal have den fyldt til randen ned beton.

Det gør en Brenderup af samme "model" sq heller ikke ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : tom jensen

Dato : 20-08-06 23:40

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> forretning fået så god service.
> Modellen er en "Variant Type 502 E2 Stål" til 6210 kroner med presening og

hej .
thjaa jeg købte en ny variant magen til her til 6195 med pressening,
næsehjul og nummerplade

Fra : Basil

Dato : 20-08-06 11:19

Følgende er skrevet af Martin Johansen [6000]:

Er det denne?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3003&n=60100&KundeID=
Kai

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 11:21

Hejsa
Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> året i vægtafgift. Den mere populære 500kg model er NØJAGTIG magen til,
> men forskellen er kun de 110,- om året, samt at du på 500kg modellen

Men jeg undrer mig over, mange biler (endda store), kan jo ikke klare at
trække mere end 500 kg uden medløbsbremser, og den ene 750kg fra HN er
jo ikke med bremser..

Efter hvad jeg lige har kunnet se på fx. en Toyota Verso, så kan den da
kun klare 490 kg uden bremser, og det er da ikke en lille bil.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820102113@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-08-06 11:34

> En 500kg Brenderup koster lidt mere end en 500kg Stema.. en 750kg
> Brenderup koster en formue mere.. og ærligt talt så kan jeg ikke se du
> får bedre kvalitet..

Er det ikke fordi den har bremse?.

Stema er trods alt en af Tysklands største
> producenter af trailere.

Naboen har en, jeg har en gl. "Brenderup", den eneste forskel er at mine
sider er ,~10 cm. højere. Til gengæld er hans lad længere, bredere, så den
har jeg svært ved at ha' stående, målt på volumen er de ca. ens.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:36

In article <44e839f2$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke fordi den har bremse?.

Nej. De er "ens".

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 11:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej. De er "ens".

Hvilken bil har du, der kan/må trække 750 kg uden bremse?

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820104353@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 11:48

In article <20060820104353@smart-tech.dk>,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hvilken bil har du, der kan/må trække 750 kg uden bremse?

Jeg kan ikke lige huske hvad jeg må trække uden bremse. Men det er jo
også ligemeget..

Hvis vi siger jeg fx. må køre med 600kg uden bremse. Ok. Så laster jeg
bare op til de 600kg inkl. trailerens vægt.

Med den nedvejede model må jeg ikke komme op på de 600kg pga. traileren.
Dvs. tager du den "lille" trailer så er det den som sætter begrænsningen
og ikke din bil.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 12:45

Hej
Martin Johansen [6000] wrote:
> Dvs. tager du den "lille" trailer så er det den som sætter begrænsningen
> og ikke din bil.

Sjovt nok, for min bil må _kun_ trække 350 kg uden bremser, så det
passer jo ikke helt det du siger.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820114446@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 13:06

In article <20060820114446@smart-tech.dk>,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hej
>
> Sjovt nok, for min bil må _kun_ trække 350 kg uden bremser, så det
> passer jo ikke helt det du siger.

Jeg kender intet til din bil.. du skal jo tage udgangspunkt i de jeg
skriver og så selv overføre det til egen bil/situation jo.. ;)

Og jo.. det passer ganske fint det jeg siger ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 13:15

Martin Johansen [6000] wrote:
> Og jo.. det passer ganske fint det jeg siger ;)

Det der skrives kan jo tolkes som man vil, men tager jeg den lille
trailer, så er det jo faktisk stadig min bil der sætter begrænsningen,
såeh ;)
Men nu er vi vist ved at komme lidt langt ud :)

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820121445@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 13:18

In article <20060820121445@smart-tech.dk>,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Det der skrives kan jo tolkes som man vil, men tager jeg den lille
> trailer, så er det jo faktisk stadig min bil der sætter begrænsningen,
> såeh ;)

Ja.. men nu aner jeg jo ikke hvad du har - du kunne for den sags skyld
bilde mig ind du har en lastbil jo

> Men nu er vi vist ved at komme lidt langt ud :)

Tror jeg da vist også

PS: Har lige tjekket op på min egen. Jeg må køre med 750kg uden bremse
og 1800 med.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 14:01

> [...]
> Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Tror jeg da vist også
>
> PS: Har lige tjekket op på min egen. Jeg må køre med 750kg uden bremse

De fleste biler ligger på 500kg. uden brems, og med sådan en bil er det hul
i hovedet at betale vægtafgift af en 700kg. trailer for man har intet at
bruge de sidste 200 kg. til.

Hvorimod har man en bil der må trække 550 kg. eller mere uden brems, så er
der fornuft i at vælge 700kg. udgaven og så betale de 110,- om året.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:03

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorimod har man en bil der må trække 550 kg. eller mere uden brems, så er
> der fornuft i at vælge 700kg. udgaven og så betale de 110,- om året.

Din bil skal være godkendt til at trække den maksimale vægt på traileren.

Så hvis den er godkendt til maksimalt 550 kg må den ikke trække en 700 kg.
(godkendt maksimalvægt).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 14:10

In article <44e85d87$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Din bil skal være godkendt til at trække den maksimale vægt på traileren.

Er det ikke det han skriver? "Har man en bil der _må_ trække 550kg..."

> Så hvis den er godkendt til maksimalt 550 kg må den ikke trække en 700 kg.
> (godkendt maksimalvægt).

Jo.. den må bare ikke lastes med mere end det godkendte ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:17

KLIP

> Jo.. den må bare ikke lastes med mere end det godkendte ;)

Hmm ... genial regel..for alle ved da, hvad 1 kubikmeter vådt sand
vejer..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-08-06 16:24

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmm ... genial regel..for alle ved da, hvad 1 kubikmeter vådt sand
> vejer..

Man overlæsser da ikke en trailer mere eller mindre afhængigt af om det er
vægttavlen eller bilens registringsattest, der bestemmer hvor meget må læsse
på ?
En ordentlig skovlfuld vejer 10-12 kg, dem kan der så være 30-35 af på en
500 kg's, en 750 kg's kan tage 20-25 mere. Generelt set må man meget mindre
end man tror. Et 'strøget mål' sand vejer pænt over 1000 kg på de fleste
trailere.

MVH Leo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 17:15

In article <44e860b3$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> KLIP

> Hmm ... genial regel..for alle ved da, hvad 1 kubikmeter vådt sand

Tja ;) Det er vel ikke reglernes skyld at folk er uvidne? Og ja jeg er
uviden på det punkt for aner ikke hvad det vejer.. hehe.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 12:07

> [...]
>
> Ergo vil det være decideret hul i hovedet og åndsvagt (undskyld jer der
> har sparet de 110,-) at vælge 500kg modellen.. der er _intet_ der taler

Jeg er principielt enig med dig, men der er lige den sag, at rigtig, rigtig
mange personbiler _ikke_ må trække 750 u/ bremser. Min må f.eks. trække 550
kg, og derfor fravalgte jeg de 750kg, de 110 kr. om året kun ville gi´ mig
50 kg ekstra lasteevne (lovlig)

-Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 12:14

In article <44e8425b$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg er principielt enig med dig, men der er lige den sag, at rigtig, rigtig
> mange personbiler _ikke_ må trække 750 u/ bremser.

Enig.

> Min må f.eks. trække 550
> kg, og derfor fravalgte jeg de 750kg, de 110 kr. om året kun ville gi´ mig
> 50 kg ekstra lasteevne (lovlig)

Det kan jeg som sådan godt forstå. Jeg synes bare en nedvejet trailer er
handikappet, forstået på den måde at man lige så godt kan lade den være
med original vægt.

Måske din næste bil må laste 750kg uden bremse og så står du der med en
trailer som ikke må laste ret meget.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 14:58

> [...]
> med original vægt.
>
> Måske din næste bil må laste 750kg uden bremse og så står du der med en

Den overvejelse var jeg også omkring, i så tilfælde koster det mig en
omregistrering til 400,- og ja, så ku´ jeg lisså godt ha´ købt den fra start
af, idet 400 svarer til vægtafgift i 3,64 år. Dette under forudsætning af,
at jeg køber en anden bil indenfor 3,64 år fra jeg købte traileren.....

Men som flere har skrevet, det med vægten må bero på en fuldstændig
subjektiv vurdering af den, der skal købe. Du & jeg (og andre) kan kun
bidrage med egne synspunkter/ argumenter.

-Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 17:17

In article <44e86a50$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> at jeg køber en anden bil indenfor 3,64 år fra jeg købte traileren.....

Det er jo til at overkomme de 400,- i så fald :)

> Men som flere har skrevet, det med vægten må bero på en fuldstændig
> subjektiv vurdering af den, der skal købe. Du & jeg (og andre) kan kun
> bidrage med egne synspunkter/ argumenter.

Yep.. men jeg står nu stadig ved at de Stema 500kg der kører rundt er
fejlkøb uanset skøn :)

Der er jo som at se på 2 TV.. det ene i 32" og det andet 42" .. ens
fabrikant, ens kvalitet mv og samme pris og så vælger man 32" ..........

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 20-08-06 18:21

Martin Johansen [6000] skrev:

> Der er jo som at se på 2 TV.. det ene i 32" og det andet 42" .. ens
> fabrikant, ens kvalitet mv og samme pris og så vælger man 32"

Hvis behovet er til 32", er det vel fair nok.

Der findes rent faktisk folk, for hvem større ikke er lig med bedre.

Lærer man ikke noget om kundens behov på T-Hansen's sælgerskole ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 18:59

In article <44e899e7$0$75036$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Hvis behovet er til 32", er det vel fair nok.

Går ud fra du kender til latente behov :)

> Der findes rent faktisk folk, for hvem større ikke er lig med bedre.

Jepper og jeg er en af dem. Sidder med en 12" bærbar og den er valgt med
fuldt overlæg fremfor en 15" ...

> Lærer man ikke noget om kundens behov på T-Hansen's sælgerskole ?

Sælger-hva-for-noget? :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 13:53

> Ergo vil det være decideret hul i hovedet og åndsvagt (undskyld jer der
> har sparet de 110,-) at vælge 500kg modellen.. der er _intet_ der taler
> til dens fordel.

Det er da mere hul i hovedet at betale 110,- om året for en 700kg. trailer,
hvis bilen alligevel ikke må køre med mere end de 500kg. uden brems.

Ligemeget hvilken trailer du vælger, havner du med overlæs, hvis du vil
benytte vægten mellem 500 og 700kg. hvis bilen er sat til 500kg. uden brems,
og du har et alm. B. kørekort.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 13:55

> [...]

> Det er da mere hul i hovedet at betale 110,- om året for en 700kg.
> trailer, hvis bilen alligevel ikke må køre med mere end de 500kg. uden

Ikke mere end at købe en 700 kg. trailer.

Han må overhovedet ikke køre med den om den så tom som et hul.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:04

> Ikke mere end at købe en 700 kg. trailer.
>
> Han må overhovedet ikke køre med den om den så tom som et hul.

Selvfølgelig må han det - det er den faktiske totalvægt, der er afgørende.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:10

"blue" <jfdh@aprsfgd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Selvfølgelig må han det - det er den faktiske totalvægt, der er afgørende.

Hmmm ... det vil sige, står der på registreringsattesten, potten må
maksimalt trække en anhænger uden påløbsbremse på 550 kg., kan man rolig
hænge en 700 kg uden påløbsbremse på.

Så må man da håbe registreringsattesten ligger i potten, når ungerne låner
"vogntoget", for de vil da mene traileren må lasten med 700 kg som påskrevet
uden at have læst "lappen".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:23

> Hmmm ... det vil sige, står der på registreringsattesten, potten må
> maksimalt trække en anhænger uden påløbsbremse på 550 kg., kan man rolig
> hænge en 700 kg uden påløbsbremse på.

Ja.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:24

"blue" <jfdh@aprsfgd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja.

Så burde alle politibiler/MC´ere udstyres med vognvægte.

Specielt i weekenderne, må der være penge og klip at tjene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:39

> Så burde alle politibiler/MC´ere udstyres med vognvægte.

Det er vist næppe praktisk muligt. Og så forstår jeg ikke helt, at det kan
komme som nogen overraskelse, at man ikke må køre med mere end bilen er
godkendt til...

> Specielt i weekenderne, må der være penge og klip at tjene.

Man får ikke klip for denne forseelse.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:42

> [...]

> komme som nogen overraskelse, at man ikke må køre med mere end bilen er

O.k.

Hvorfor står der noget andet på min registreringsattest end der påstås i
tråden?

Det er en Volvo S80 Sedan der har en maksimal totalvægt på 2.100 kg.

Er der noget det statslige CRM har misforstået eller ikke fået
udsendt/ændret?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:49

> [...]
>
> Det er en Volvo S80 Sedan der har en maksimal totalvægt på 2.100 kg.
>
> Er der noget det statslige CRM har misforstået eller ikke fået

Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener? Hvordan kommer de 2.100 kg
ind i billedet?

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:55

"blue" <jfdh@aprsfgd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener? Hvordan kommer de 2.100 kg
> ind i billedet?

Jeg formoder, du kender en registreringsattest.

Egenvægt 1675 kg --- Maksimallast 425 kg (F) Totalvægt 2100 kg

Oplysninger ved synsfri sammenkobling:

Påhængskøretøj: største totalvægt m/bremser: 1.400 kg.
--------"-------"--------"-----------"-------- u/bremser: 500 kg.

Bliver jeg stoppe i eks. Tyskland, skal jeg fremvise en registreringsattest
og slæber jeg rundt på en trailer med største totalvægt på over 500 kg eks.
1.000 kg, må de efter denne bede mig koble den af her og nu, da potten ikke
er godkendt til mere.

Jeg betaler vægtafgift og ikke småpenge som alle andre og kender kun de
begrænsninger, registreringsattesten viser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 15:17

> Jeg formoder, du kender en registreringsattest.

Jo, jeg har engang set sådan en.

> [...]
> totalvægt på over 500 kg eks. 1.000 kg, må de efter denne bede mig koble
> den af her og nu, da potten ikke er godkendt til mere.

Jeg forstår slet ikke, hvor du vil hen med ovenstående? Og så snakker jeg om
reglerne i Danmark, da jeg intet kender til Tysklands ditto.

> Jeg betaler vægtafgift og ikke småpenge som alle andre og kender kun de
> begrænsninger, registreringsattesten viser.

Hvordan kan det være, at du betaler mere i vægtafgift i forhold til alle
andre?

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 15:18

"blue" <jfdh@aprsfgd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan kan det være, at du betaler mere i vægtafgift i forhold til alle
> andre?

Har jeg skrevet det?

Hvordan kan det være, man ikke modtager en ny registreringsattest, når
reglerne ændres?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 16:13

> [...]
>
> KLIP

> Har jeg skrevet det?
>
> Hvordan kan det være, man ikke modtager en ny registreringsattest, når

Hvad mener du nye regler skal gøre ved din registreringsattest??

Hvis du har en bil der må trække 2100 kg. med brems, men bilens egenvægten
er nede på f.eks. 1400kg. så må du max. trække 1450kg. på et alm. B
kørekort, og det er helt ligemeget hvad bilen er godkendt til ifølge
registreringsattesten, da du er begrænset af dit kørekort (B). Hvis du
derimod har et B/E kørekort så er det en anden snak.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 16:52

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad mener du nye regler skal gøre ved din registreringsattest??

Skrive det bilen faktisk må.

Hvad er forskellen på en blanket fra 2002 og en fra 2006..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 18:58

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Skrive det bilen faktisk må.

Du kan komme ud for at bilen fra forhandleren/tidligere ejer er begrænset
til kun at må trække bilens egenvægt +50kg, selvom bilen ifølge fabrikken
kan/må trække mere. Dette bliver gjort for at du, hvis du kører med for
meget, bare bliver knaldet for overlæs med et alm. B kørekort.
Hvis bilen på reg.attesten er sat til at måtte trække f.eks. 1500kg. men kun
har en egenvægt på f.eks.1300kg. og du bliver stoppet med 1500kg. så føre du
et "vogntog" du ikke har kørekort til, hvis du kun har et alm. B kørekort,
og så er straffen, så vidt jeg ved, en helt anden end den, der falder ved
overlæs.

Derfor kan det være en fordel at få max. påhængsvognsvægt sat til bilens
egenvægt + max. 50kg. for så kan du reelt køre med det hele med et alm. B
kørekort, bare du ikke læsser mere på end op til den tilladte vægt (og hvis
du gør er det "bare" overlæs).

Hvis påhængsvognens totalvægt er mere end bilens egenvægt + 50kg. så må du
slet ikke spænde den efter bilen, hvis bilens max. påhængsvognsvægt er sat
over bilens egenvægt +50kg., gør du det, straffes du for ikke at ha'
kørekort til "vogntoget", det er heller ikke tilladt selvom du kun laster op
til bilens egenvægt +50kg (igen med alm. B kørekort).

Reglerne er ret indviklede, men det er ikke noget motorregisteret skal holde
øje med for dig.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 19:05

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Hold nu op mand.

Både min S80 og S40(n) er ganske normale personbiler.

Den ene er registreret i 2002 og den anden i 2006.

Den første på version grøn A5 og den anden på version A4 afrivning.

CRM har ganske simpel valgt ikke at ombytte de gamle registreringsattester
med den nye og ditto formulering.

Den var _ALDRIG_ gået ude i den virkelige verden....

En registreringsattest er og bliver et officielt dokument udstedt af staten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 22:18

> [...]

> Hvis du har en bil der må trække 2100 kg. med brems, men bilens egenvægten
> er nede på f.eks. 1400kg. så må du max. trække 1450kg. på et alm. B

Nej, det må man i langt de fleste tilfælde ikke. En bil, der må trække 2.100
kg m/bremser har formentlig en tilladt totalvægt på der er over 2.500 kg -
man må dermed ikke trække en trailer med en totalvægt på mere end 1.000 kg.

Hvis vi fx tager en BMW 760 Li, må den trække 2.100 kg og den har en tilladt
totalvægt på 2.775 kg. Den må max. trække en trailer med en tilladt
totalvægt på 750 kg (som alle i øvrigt må uden B/E-kørekort).

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 15:00

..

> [...]
>
> Det er en Volvo S80 Sedan der har en maksimal totalvægt på 2.100 kg.
>
> Er der noget det statslige CRM har misforstået eller ikke fået

Hvad står i din reg. attest du mener modsiger tråden??

-Steen

Fra : Aksel

Dato : 20-08-06 14:25

> [...]
>
> Så må man da håbe registreringsattesten ligger i potten, når ungerne låner
> "vogntoget", for de vil da mene traileren må lasten med 700 kg som

Du må trække en trailer med en 2 tons trailer uden bremse (hvis du kan finde
sådan en, det afgørende er den aktuelle totalvægt.

Hilsen Aksel

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:29

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du må trække en trailer med en 2 tons trailer uden bremse (hvis du kan
> finde sådan en, det afgørende er den aktuelle totalvægt.

Hmm ..nappede lige registreringsattesten på S80.

Påhægnskøretøj: største totalvægt m/bremser: 1.400 kg.
--------"-------"--------"-----------"-------- u/bremser: 500 kg.

Hvordan skal jeg tolke dette i forhold til dit udsagn?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:53

> Påhægnskøretøj: største totalvægt m/bremser: 1.400 kg.
> --------"-------"--------"-----------"-------- u/bremser: 500 kg.
>
> Hvordan skal jeg tolke dette i forhold til dit udsagn?

Du må trække en trailer med en *faktisk* totalvægt på 1.400 kg m/bremser.

Du må trække en trailer med en *faktisk* totalvægt på 500 kg u/bremser.

Hvis det kunne lade sig gøre at få en trailer u/bremser med en tilladt
totalvægt på 2.000 kg og en egenvægt på 500 kg, måtte du køre med den (og nu
ser vi bort fra kørekortforholdene).

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 15:04

> [...]

> Du må trække en trailer med en *faktisk* totalvægt på 1.400 kg m/bremser.
> Du må trække en trailer med en *faktisk* totalvægt på 500 kg u/bremser.

Det står der jo _ikke_

> Hvis det kunne lade sig gøre at få en trailer u/bremser med en tilladt
> totalvægt på 2.000 kg og en egenvægt på 500 kg, måtte du køre med den (og
> nu ser vi bort fra kørekortforholdene).

Det står der ikke på min registreringsattest.

Mon de anvender en type og har undladt, da de ikke er nogen form for
_servicevirksomhed_ og kun skal ha´penge, at ombytte gamle "modeller" til
den nye.?

S40´s ser slet ikke ud på samme måde..........og indeholder andre
tal............................................

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 15:03

> [...]
> --------"-------"--------"-----------"-------- u/bremser: 500 kg.
>
> Hvordan skal jeg tolke dette i forhold til dit udsagn?

Simpelt: Din vølle må trække en trailer på maks. 500 kg. u/bremser.

Den omtalte trailer på 2 t. totalvægt må naturligvis kun trækkes af din
vølle hvis dens faktiske vægt ikke overstiger 500 kg.

-Steen

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 14:59

> Så må man da håbe registreringsattesten ligger i potten, når ungerne låner
> "vogntoget", for de vil da mene traileren må lasten med 700 kg som
> påskrevet uden at have læst "lappen".

Det er altid føreren af bilen, der har ansvaret for at vægten er overholdt.
Så hvis ungerne låner vogntoget må ungerne selv spørge efter maks lovlig
totalvægt.

-Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 14:04

In article <44e85b10$0$904$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Kim H." <futtown@hotmail.com> wrote:

> Det er da mere hul i hovedet at betale 110,- om året for en 700kg. trailer,
> hvis bilen alligevel ikke må køre med mere end de 500kg. uden brems.

Både og. Hvad med en ny bil engang i fremtiden, hvad hvis den må gå med
mere?

Vil mene man er lidt mere fremtidssynet ved at "ofre" de 110,- årligt..

> Ligemeget hvilken trailer du vælger, havner du med overlæs, hvis du vil
> benytte vægten mellem 500 og 700kg. hvis bilen er sat til 500kg. uden brems,

Jeps.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Anders Majland

Dato : 21-08-06 08:46

> [...]
> der
> har sparet de 110,-) at vælge 500kg modellen.. der er _intet_ der

Jo 110,- om året og om din bil må trække den.

Hvis bilen alligevel kun må trække 500kg uden bremser kan det jo være
ligemeget... Og så lan man begynde at regne på hvor mange år man skal
spare vægtafgiften for at betale en bøde for overlæs ....

/A

Fra : John

Dato : 20-08-06 11:38

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vurderer at jeg helst vil have en med et stort lad, så der er plads
> til meget afklippet have, men en lille må ca. laste 50kg. mere.

Du får svar der hvor du handler !!!!!!!!!!!!!
John
(det er sku ikke så svært !! )

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-06 13:21

> [...]
> Jeg vurderer at jeg helst vil have en med et stort lad, så der er plads
> til meget afklippet have, men en lille må ca. laste 50kg. mere.

Sikke en diskution denne tråd ender med.
Er der nogen der har et link eller noget der beviser at det er den faktuelle
lastvægt og ikke trailerens totalvægt der er bestemmende????

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 13:24

In article <TsYFg.47$Ah1.20@news.get2net.dk>,
"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote:

> Sikke en diskution denne tråd ender med.

Dejligt :)

> Er der nogen der har et link eller noget der beviser at det er den faktuelle
> lastvægt og ikke trailerens totalvægt der er bestemmende????

Jeg har ikke noget link, men det har været oppe til diskution rigtig
mange gange før.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-06 13:34

> Dejligt :)

Det er nemlig rigtigt.

> Jeg har ikke noget link, men det har været oppe til diskution rigtig
> mange gange før.

Nu gør det jo ikke at det eventuelt er lovligt at køre med en kæmpetrailer
på 32 tons totalveægt efter en Morris Mini........... bare den ikke er
lastet...

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-08-06 13:50

In article <zEYFg.49$Hs1.21@news.get2net.dk>,
> [...]

> Nu gør det jo ikke at det eventuelt er lovligt at køre med en kæmpetrailer
> på 32 tons totalveægt efter en Morris Mini........... bare den ikke er

Den vil jo givetvis være for tung i egenvægt ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-08-06 15:06

Nu gør det jo ikke at det eventuelt er lovligt at køre med en kæmpetrailer
> på 32 tons totalveægt efter en Morris Mini........... bare den ikke er
> lastet...

Nu ved jeg ikke hvad en Mini må trække, men hvis den 32 tons trailer har en
egenvægt mindre end eller lig med miniens godkendte påhængsvægt er det da
lovligt. Men du da ret i at det ikke er sandsynligt...... Tråden er vel også
mere af principiel karakter.

Tråden understreger i hvert fald ganske tydeligt, hvad der i øvrigt vel er
almindelig kendt, at trailer-vægt-regler altid er en kilde til stor
diskussion.

-Steen

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 15:08

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:44e86c32$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Tråden understreger i hvert fald ganske tydeligt, hvad der i øvrigt vel er
> almindelig kendt, at trailer-vægt-regler altid er en kilde til stor
> diskussion.

Specielt når CRM ikke er deres opgave voksen......men bevares, man kan vel
ikke forvente nogen service derfra....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 16:23

> [...]
>
> KLIP

> Specielt når CRM ikke er deres opgave voksen......men bevares, man kan vel

De skal jo ikke forklare dig kørekortsreglerne, men oplyse dig de data der
er på bilen, som du skal rette dig efter.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 16:54

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De skal jo ikke forklare dig kørekortsreglerne, men oplyse dig de data der
> er på bilen, som du skal rette dig efter.

Så er data forkerte, har tråden lige lært mig.

Jeg formoder du kender forskel på en ny og gammel blanket?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 18:17

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så er data forkerte, har tråden lige lært mig.
>
> Jeg formoder du kender forskel på en ny og gammel blanket?

Min registreringsattest er fra 2004, og den indeholder oplysninger om bilen,
og hvad bilen må trække, den forholder sig ikke til hvilke kørekort jeg har
erhvervet.

Jeg går ikke udfra at evt. nyere registreringsattester er meget anderledes.

Du må selv sætte dig end i hvad du må med et givent kørekort, det skal et
register over motorkøretøjer da ikke ligge og rode med.

Forklar venligst hvilke tal der er forkerte på din nye reg. attest

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 18:31

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Forklar venligst hvilke tal der er forkerte på din nye reg. attest

Læs tråden igennem og bilens registreringsattest har intet med færdselsloven
at skaffe.

Det er et officielt dokument udstedt af staten og det skal være i
overensstemmelse med gældende lovgivning.

Både formulering og talopgivelse er forkert i den gamle grønne ift. den nye
hvide A4.

Læs og lær...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 19:07

> [...]
> overensstemmelse med gældende lovgivning.
>
> Både formulering og talopgivelse er forkert i den gamle grønne ift. den

De oplysninger der gives på den nye og den gamle er de samme, så hvor er det
lige du mener det er usandt?

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 19:11

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De oplysninger der gives på den nye og den gamle er de samme, så hvor er
> det lige du mener det er usandt?

Nej der er ikke.

Jeg gider ganske enkelt ikke mere, når man ikke kan læse og forstå
forskellen i formuleringen samt vægtangivelser ifbm. trailer uden bremse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 19:25

BJ wrote:
> Jeg gider ganske enkelt ikke mere, når man ikke kan læse og forstå
> forskellen i formuleringen samt vægtangivelser ifbm. trailer uden bremse.

Hehe, den lader vi lige stå et langt øjeblik ;)

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820182528@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 19:31

> [...]
>
> Jeg gider ganske enkelt ikke mere, når man ikke kan læse og forstå
> forskellen i formuleringen samt vægtangivelser ifbm. trailer uden bremse.

Da du ikke evner at gøre det forståeligt hvad det er du mener der er galt er
du sgu' svær at hjælpe.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 19:36

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da du ikke evner at gøre det forståeligt hvad det er du mener der er galt
> er du sgu' svær at hjælpe.

Jeg er ude af stand til at skaffe dig læsehjælp og da du ikke kan læse min
opgivelse tidligere i tråden, læse den samhørende tekst samt trække 2 tal
fra hinanden, må jeg opgive.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 19:49

> [...]
> opgivelse tidligere i tråden, læse den samhørende tekst samt trække 2 tal

Jeg læser udemærket, men problemet er her at du ikka magter at beskrive,
hvad det er du mener der er galt.

Måske en anden kan forklare mig det?

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 19:52

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg læser udemærket, men problemet er her at du ikka magter at beskrive,
> hvad det er du mener der er galt.

Så siger vi det.

> Måske en anden kan forklare mig det?

Jeg tror det ærlig talt ikke og se mine 2 registreringsattester, kan du
ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim H.

Dato : 20-08-06 20:11

> [...]
>
> KLIP

> Så siger vi det.

> Jeg tror det ærlig talt ikke og se mine 2 registreringsattester, kan du

Du er sgu' for meget, du fatter ikke at læse en registreringsattest og
forstå den, og så er det alle andre der er dumme. . . . . .

Velkommen i mit killfilter.

Kim

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 20:18

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du er sgu' for meget, du fatter ikke at læse en registreringsattest og
> forstå den, og så er det alle andre der er dumme. . . . . .

Læg din reg.attest op på dk.binaer.motor, så skal jeg nok kommentere den.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-08-06 23:43

Kim H. wrote:

> Jeg læser udemærket, men problemet er her at du ikka magter at
> beskrive, hvad det er du mener der er galt.
>
> Måske en anden kan forklare mig det?

BJ er ikke glad for at omformulere sig, når han mener at have udtrykt sig
klart, men det han mener er vist at:

Hvor den gamle grønne A5 regstreringsattest vedrørende påhængsvogn opererer
med største totalvægt

så står der på den nye i A4 største TILLADTE totalvægt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 00:17

KLIP

> BJ er ikke glad for at omformulere sig, når han mener at have udtrykt sig
> klart, men det han mener er vist at:

Jeg har skrevet klart og tydelig, hvad der står på min gamle reg.attest
(S80).

Hvor svært er det at forstå..?

Jeg har henvist til den nye reg.attest (S40n), hvor svært er det at forstå
og finde en sådan reg.attest på nettet.?

Leonard fandt den i løbet af nul komma fem.

Nej, hvad man ikke vil anerkende er, den nye reg.attest er noget makværk.

Desuden står der max. 500 kg u/påløbsbremse på min gamle reg.attest.

Hvis en S80 i dag blot må trække så lidt, er der skú noget galt med
opgivelserne.

Selv min kones S40(n) 2.4i må trække op til 700 kg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-08-06 01:00

BJ wrote:

> Jeg har skrevet klart og tydelig, hvad der står på min gamle
> reg.attest (S80).
>
> Hvor svært er det at forstå..?

Skal jeg forstå det sådan at du er uenig med mig i min udlægning?

Eller er du uenig med mig i at en omformulering ofte kan lette på
forståelsen af budskabet?

> Jeg har henvist til den nye reg.attest (S40n), hvor svært er det at
> forstå og finde en sådan reg.attest på nettet.?

Ret let

> Leonard fandt den i løbet af nul komma fem.

Jeg er overbevist at der var flere der gjorde det.

> Nej, hvad man ikke vil anerkende er, den nye reg.attest er noget
> makværk.

Det er ikke min opfattelse, at nogen har givet udtryk for, at være uenig med
dig i den holdning, i denne tråd..

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 01:06

KLIP

> Det er ikke min opfattelse, at nogen har givet udtryk for, at være uenig
> med
> dig i den holdning, i denne tråd..

Så har du og jeg så sandelig ikke fået det samme indtryk.

Specielt når en S80 må trække op til 750 kg u/bremse og der på min står max
500 kg.

Der bør udstedes nye reg.attester på baggrund af nuværende formulering:

Eksisterende regler
Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på
grundlag af et kørekort til kategori B er følgende:
a.. Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for
påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
b.. Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort
til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger
ikke 3.500 kg.
2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt
med 50 kg eller mere.

Min registreringsattest som er et statslig udstedt dokument er misvisende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-08-06 01:14

BJ wrote:

> Så har du og jeg så sandelig ikke fået det samme indtryk.

Hvem er uenig med dig i at den nye registreringsattest er noget makværk, i
denne tråd?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 01:20

KLIP

> Hvem er uenig med dig i at den nye registreringsattest er noget makværk, i
> denne tråd?

Det er det eneste, én er enig med mig i.

Så du har naturligvis ret.....du godeste.....jeg holdt ikke 5 minutter med
sådan en flok "kværnere".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 21-08-06 08:50

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Specielt når en S80 må trække op til 750 kg u/bremse og der på min står max
>500 kg.

Din S80 må kun trække 500 kg, må en anden S80 med samme motor,
bremser, årgang osv. trække 750 kg ?

>Der bør udstedes nye reg.attester på baggrund af nuværende formulering:

De regler du herefter henviser til er kørekortsregler, de har ikke
noget med hvad den enkelte bil må trække.
En bil må ikke nødvendigvis trække 750 kg uden bremser. Det er op til
producenten at specificere hvad bilen kan og må og dette skrives så i
typegodkendelsen, men kan ændres indenfor producentens grænser ved
indregistrering.

>Min registreringsattest som er et statslig udstedt dokument er misvisende.

Den grønne er så vidt jeg lige kan se meget forståelig, mens den nye
er noget rodet og ikke helt tydelig i forhold til reglerne.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Basil

Dato : 20-08-06 14:50

Basil frembragte:
> [...]
> Jeg vurderer at jeg helst vil have en med et stort lad, så der er plads til
> meget afklippet have, men en lille må ca. laste 50kg. mere.

Tak for alle svarene, men nu er jeg mere forvirret end da jeg startede.
Jeg kan huske at der har været et link til en hjemmeside hvor man kunne
indtaste nogen data på bilen og få svaret om hvor meget man må laste.
Er der nogen der kan huske det link?
Kai

Fra : Basil

Dato : 20-08-06 19:07

Basil forklarede:
> [...]
> Jeg kan huske at der har været et link til en hjemmeside hvor man kunne
> indtaste nogen data på bilen og få svaret om hvor meget man må laste.

Jeg fandt det jeg søgte:
http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 20:04

Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>Jeg fandt det jeg søgte:
>http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

Det er kørekortsreglerne du har fat i der, de er også vigtige, men er
ret ligegyldige når du snakker om trailere på max 750 kg totalvægt,
for så må du køre med dem på et B-kørekort.

Det interessante er tallene på din bils reg.-attest for max
påhængsvægt med og uden bremse, det er disse tal der fortæller hvor
tung en trailer du må køre med. Og her er det imodsætning til
kørekortsreglerne, de faktiske tal der er interessante.
Dvs. at du gerne må køre med en trailer med en tilladt totalvægt på
750 kg efter din bil, selvom bilen kun må trække 450 kg, så må trailer
bare kun læsses til en samlet vægt på 450 kg.

Fra : Basil

Dato : 21-08-06 15:39

Leonard formulerede søndag:

> [...]
> 750 kg efter din bil, selvom bilen kun må trække 450 kg, så må trailer
> bare kun læsses til en samlet vægt på 450 kg.

Jeps, det er også det jeg er kommet frem til.
Når nu bilen kun må trække 400kg uden bremse, så forstår jeg pludselig
hvor nogen folk har bittesmå trailere, da deres egenvægt er mindre, og
må laste mere (f.eks. fliser).
Kai

Fra : Bjarne

Dato : 20-08-06 17:25

In article <44e86bd0$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
   "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> "blue" <jfdh@aprsfgd.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det står der jo _ikke_

Jo, det er det tallene betyder. Det er dig der har misforstået tallene.

> [...]

> Mon de anvender en type og har undladt, da de ikke er nogen form for
> _servicevirksomhed_ og kun skal ha´penge, at ombytte gamle "modeller" til
Sludder.

> S40´s ser slet ikke ud på samme måde..........og indeholder andre
> tal............................................
Det er jo også en anden bil. Registreringsattesten på en fiat 127 er
også anderledes.

mvh,
Bjarne

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 17:45

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, det er det tallene betyder. Det er dig der har misforstået tallene.

ROTFL

> Sludder.

Det ved du alt om, kan jeg fornemme.

> Det er jo også en anden bil. Registreringsattesten på en fiat 127 er
> også anderledes.

Nej, du ved alligevel ikke en hujende fis om det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarne

Dato : 20-08-06 18:41

In article <44e891a8$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
   "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> ROTFL

> Det ved du alt om, kan jeg fornemme.
Jep.

> Nej, du ved alligevel ikke en hujende fis om det.
Du mener en S80 og en S40 er 100% identiske ? Hvis det rigtigt har du ret.

Et hurtigt opslag på www.volvocars.dk viser dog at der er betragtelig
forskel på en S40 og S80.

mvh,
Bjarne

PS. Jeg tror dine problemer med registreringsattesten skyldes, at du
blander kørekortsreglerne, registreret totalvægt og faktisk vægt sammen.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 18:44

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et hurtigt opslag på www.volvocars.dk viser dog at der er betragtelig
> forskel på en S40 og S80.

På en vægten af en trailer u/påløbsbremse.

Få nu tag i en grøn og henholdsvis ny hvid A4 registreringsattest,
sammenlign dem og hold op med at gætte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 20:07

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Få nu tag i en grøn og henholdsvis ny hvid A4 registreringsattest,
>sammenlign dem og hold op med at gætte.

Jeg har ikke adgang til en af de nye reg.-attester, så jeg vil ikke
gætte på noget som helst. Kan du scanne begge ind og vise dem i
dk.binaer.motor ?

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 20:17

KLIP

> Jeg har ikke adgang til en af de nye reg.-attester, så jeg vil ikke
> gætte på noget som helst. Kan du scanne begge ind og vise dem i
> dk.binaer.motor ?

Det kan jeg, men som tråden har udviklet sig, så finder jeg, du selv må søge
dine informationer.

Du kan starte med at scanne din ind, så kommer der nok en ny også.

Så skal jeg nok fortælle om miner er anderledes.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 20:43

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Det kan jeg, men som tråden har udviklet sig, så finder jeg, du selv må søge
>dine informationer.

Jeg fornemmer at du er lidt stædig, men det tog mindre end et minut at
finde eksemplet på en ny reg.-attest på politi.dk, så skidt da.

På eksemplet står der:
Synsfri sammenkobling
Phk. største ttv m/bremser: 1500 kg
Phv. største ttv. u/bremser: 700 kg

og det harmonerer ikke direkte med formuleringen på min gamle grønne
attest, hvor der står:
PÅHÆNGSKRT STØRSTE TOTALVÆGT

ikke hvis jeg tolker ttv som en forkortelse af tilladt totalvægt.

Men det må være en fejl på den nye attest, for reglerne er ikke blevet
ændret.

Der er forøvrigt et andet problem med den nye attest og sysnfri træk,
for det er faktisk et krav at man har reg.-attest for både bil og
trailer med når man kører med noget på krogen, men i den nye attest
står oplysningerne om trækvægte på del 2, som det anbefales at lade
blive hjemme ...

Der er nogen der ikke har tænkt det hele helt igennem.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 21:03

KLIP

> Der er nogen der ikke har tænkt det hele helt igennem.

Heri er vi jo ikke uenige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-08-06 15:45

Leonard skrev:

> i den nye attest
> står oplysningerne om trækvægte på del 2, som det anbefales at lade
> blive hjemme ...
>
> Der er nogen der ikke har tænkt det hele helt igennem.

På min står det nu på bagsiden af del 1 - ikke på 2'eren
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Bjarne

Dato : 21-08-06 06:35

In article <44e8f8cd$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]
>
> Så har du og jeg så sandelig ikke fået det samme indtryk.
>
> Specielt når en S80 må trække op til 750 kg u/bremse og der på min står max

Hvis der på din registreringsattest står, at din S80 max må trække
500 kg uden bremser, så må din S80 max trække 500 kg uden bremser.
Det kan godt være at andres S80 må trække mere end 500 kg uden bremser. Det
kan også godt være at du kan få vejet din op, så din også må trække mere
end 500 kg uden bremser, det ved producenten. Men lige nu må din S80 ikke
> [...]

> ikke 3.500 kg.
> 2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt

Og her knækker filmen fuldstændig.
Det ovenfor citerede, er KØREKORTSBESTEMMELSERNE.
Det har absolut INTET at gøre med hvad din eller nogen andres biler må trække.
Hverken med eller uden bremser.

KØREKORTSBESTEMMELSEN fortæller hvad DU må køre med : bil, motorcykel,
lastvogn, bus, hænger osv. Altså hvilke kørekort der gælder til hvad.

REGISTRERINGSATTESTEN er bundet op på den enkelte bil, ikke mærke/model, men
hver enkelt bil.
Registreringsattesten fortæller hvad den enkelte BIL må laste og trække.

> Min registreringsattest som er et statslig udstedt dokument er misvisende.

Ja, det kan jeg høre.

mvh,
Bjarne

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-08-06 12:41

BJ skrev:

> Hmm ..nappede lige registreringsattesten på S80.
>
> Påhægnskøretøj: største totalvægt m/bremser: 1.400 kg.
> --------"-------"--------"-----------"-------- u/bremser: 500 kg.

Bjørn; prøv lige at tænk over det. Fabrikanten har fået en bil
godkendt til at trække 1400kg (bremset) på bagrund af krog, vægt,
bremser, generel mavefornemmelse osv. Er det mest rimeligt at grænsen
på 1400kg gælder:

a) Den maksimale vægt traileren er godkendt til.

b) Den faktiske vægt af traileren med last.

Jeg stemmer på b), og sådan har det efter min opfattelse været i
mange år. Jeg er sikker på du kan finde oplysningerne på
trafikken.dk eller lignende.

mvh

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 21-08-06 15:11

> Er det mest rimeligt at grænsen
> på 1400kg gælder:

"Rimelighed" og lovgivning behøver ikke at hænge sammen ...

Men afair så er det korrekt at det er faktisk vægt på traileren der
gælder mhs hvad en bil må trække.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-08-06 21:12

Anders Majland wrote:

> "Rimelighed" og lovgivning behøver ikke at hænge sammen ...

Når det kommer til de rent tekniske foreskrifter (såsom trailervægt
ifht bil) er det faktisk ikke så sjældent. Tankegangen bag hvornår
der kræves B/E har jeg endnu ikke forstået - hvis nogen af de ærede
læsere har må de gerne forklare.

Og så ville det være meget nemmer hvis små trailere, under 750kg og
uden bremser, ikke behøvede godkendelse, som i ulandene Storbritannien
og Holland. Sorry, personlig kæphest...

mvh

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 23-08-06 16:18

> [...]
>ifht bil) er det faktisk ikke så sjældent. Tankegangen bag hvornår
>der kræves B/E har jeg endnu ikke forstået - hvis nogen af de ærede

Lad os tage et andet eksempel - Trailere til motorcykler.

Det er ikke så mange år siden at de blev tilladte. Bla. fordi en del
hollændere og svenskere kørte gennem landet. Det var jo lidt en torn i
øjet på nogle herhjemme der også ville have lov.

I bla holland må trailerens totalvægt være det halve af motorcyklens
totalvægt.

Men i den danske lovgivning kom det til at hedde at trailerens totalvægt
kun må være det halve af motorcyklens egenvægt - Så blev det alligevel
ikke muligt at køre med de "vogntog" som man ofte ser svenskere og
tyskere med (tpisk med en honda goldwing som trækker)

En lille attraktiv trailer som http://www.uni-go.com/ vejer 32kg og må
laste 50kg, så det kræver en mc på over 164kg egenvægt at få den ud at
køre - og så blev det uinteressant for mig da jeg dengang "kun" havde en
med en egenvægt på 130kg. En lille trailer ville ellers gøre den rigtig
anvendelig til list større indkøb med de ekstra 140liter...

Eller en teltvogn som
http://www.hdcamp.dk/hlinks.htm?http://www.hdcamp.dk/trailere.htm
Med totalvægt på 150kg kræver det så en motorcykel med en egenvægt på
300kg at trække den...