Privatkørsel i firmabil
Fra : Lars

Dato : 18-08-06 10:52

Hej i Gruppen

Er der nogle som kender bøden/straffen for at køre privat i en firmabil, som
der ikke er betalt moms af?
Jeg tænker ikke på hvad firmaet siger, men hvad Told & Skat mener.

Får man et klip i kørekortet ?
Får man en bøde ?, evt ca. størrelse ?
Kommer man til at betale momsen af bilen ?
Evt. andet ?

MVH Lars

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 18-08-06 11:47

"Lars" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
som
> der ikke er betalt moms af?
> Jeg tænker ikke på hvad firmaet siger, men hvad Told & Skat mener.

Det har været oppe at vende i mit gamle firma for 3-4 år siden. Jeg prøver
at huske svarene.

> Får man et klip i kørekortet ?

Nej, det kan jeg ikke forestille mig

> Får man en bøde ?, evt ca. størrelse ?

> Kommer man til at betale momsen af bilen ?

Ja. Hvis bilen er 4 år eller der under og har været i firmaets ejendom siden
den var ny så skal firmaet betale momsen tilbage samtidig med firmaet får en
bøde i samme størrelse. Ved mit gamle firma ville regningen blive sendt
videre til medarbejderen hvis det var firmarelateret kørsel. Spørg chefen
hvad hans mening er.

Hvis der er interesse kan jeg undersøge de regler der helt exact gælder i
dag, da jeg deler seng med en skatteekspert.

Benny

Fra : Lars

Dato : 18-08-06 11:59

"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis der er interesse kan jeg undersøge de regler der helt exact gælder i
> dag, da jeg deler seng med en skatteekspert.

Helt konkret drejer det sig om at hente/bringe børn i børnehave i en
gulpladebil, som der ikke er betalt moms af.
Jeg var bare interesseret i at vide hvad risiko der var ved at køre i bilen,
er næsten sikker på at firmaet sender regningen videre til mig.

MVH Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 13:31

> [...]
> Jeg var bare interesseret i at vide hvad risiko der var ved at køre i
> bilen, er næsten sikker på at firmaet sender regningen videre til mig.

Jeg har engang læse en artikel på skat.dk, hvor det fremgik at der var en
bagatelgrænse for privat kørsel i firmabil.

Mener det var definer som, at det var tilladt at "køre en ubetydelig omvej"
for private ærinder, dvs. handle, aflevære børn osv.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Lars

Dato : 18-08-06 13:40

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mener det var definer som, at det var tilladt at "køre en ubetydelig
> omvej" for private ærinder, dvs. handle, aflevære børn osv.

Har du evt et link ?
Spørgsmålet er så bare, hvor lang en ubetydelig omvej må være, og om man må
køre den hver dag.
Mener nu selv at have hørt at det slet ikke er tilladt, men det nu også mere
konsekvensen af en ikke tilladt kørsel, jeg gerne vil kende.

MVH Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-06 14:04

> [...]
> Mener nu selv at have hørt at det slet ikke er tilladt, men det nu også
> mere konsekvensen af en ikke tilladt kørsel, jeg gerne vil kende.

Jeg vil nu også mene at det er "gratis" at aflevere og hente børn købe ind
osv. Der er rigtig mange firma biler der er monteret børnesæder, og
selvføgelig har man lov til at køre forbi med barnet før og efter arbejde,.
Hvordan tror du ellers privatlivet skulle hænge lidt sammen med at gå på
arbejde? Så længe man kører direkte fra arbejde, forbi børnehaven eller
indkøbsstedet.. Der er jo væselig forskel om man kører forskellige omveje
hjem fra arbejde. I forhold til hvis man har været hjemme og så starte firma
bilen og kører ned og handler.
Men der er jo også firmabiler som har service vagt.. Der skal man vist altid
have firmabilen med, således at man netop kan have denne service vagt. ved
dog ikke hvad told skat siger.

Fra : Lars

Dato : 18-08-06 14:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv. Der er rigtig mange firma biler der er monteret børnesæder, og
> selvføgelig har man lov til at køre forbi med barnet før og efter

Det er jeg nu ikke sikker på, kan du henvise til et link ?
har læst et sted at man ikke må have personer som ikke er ansat med i
firmabilen.

> [...]
> altid have firmabilen med, således at man netop kan have denne service
> vagt. ved dog ikke hvad told skat siger.

Som servicevagt skal man vel stå til rådighed for udrykning, kan man det
hvis man samtidig skal passe barn/børn ?

MVH Lars

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:17

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jeg nu ikke sikker på, kan du henvise til et link ?

Det er også noget vrøvl.

Du må ikke anvende gulpladepotten med afløftet moms til noget, der blot
lugter af privat anvendelse.

Jeg har sågar oplevet i hine tider, da Told & Skat legede røvere og soldater
med erhvervslivet, en gulpladepotte med afløftet moms blev "knaldet", da den
hver morgen blev brugt til at hente morgenbrød i til de ansatte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:39

> [...]
> soldater med erhvervslivet, en gulpladepotte med afløftet moms blev
> "knaldet", da den hver morgen blev brugt til at hente morgenbrød i til de

Hvis firmaet betaler brødet er der ingen problemer.

Benny

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 21:43

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis firmaet betaler brødet er der ingen problemer.

Det gjorde det og blev knaldet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 22:12

> "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det gjorde det og blev knaldet.

HM.. Det lyder lidt underlig for beskeden var den samme i mit gamle firma,
og der var en af ejerne gammel tolder.

Hvis bare firmaet betaler maden og det var til medarbejderne var der ingen
ko på isen.

Benny

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 22:14

> [...]

KLIP

> HM.. Det lyder lidt underlig for beskeden var den samme i mit gamle firma,

Tro mig, selv tolderne kan køre sur i reglerne.

> Hvis bare firmaet betaler maden og det var til medarbejderne var der ingen
> ko på isen.

Det var der altså.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jonas R.

Dato : 20-08-06 14:50

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> "Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tro mig, selv tolderne kan køre sur i reglerne.

> Det var der altså.

Kan jeg heller ikke få til at passe, så er det nok fordi firmaet ikke har
kunnet dokumentere at de kørte km.
For du må bruge bilen til firma kørsel og hente morgenbrød til medarbejder
må betragtes som firmakørsel.

/Jonas R.

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 14:57

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan jeg heller ikke få til at passe, så er det nok fordi firmaet ikke har
> kunnet dokumentere at de kørte km.

Jeg kan kun referere, hvad min kammerat har fortalt.

> For du må bruge bilen til firma kørsel og hente morgenbrød til medarbejder
> må betragtes som firmakørsel.

Kan det skyldes ændrede regler, da forseelsen ligger en del år tilbage, da
Told & Skat lancerede den STORE legen røvere og soldater.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:38

> [...]
> at gå på arbejde? Så længe man kører direkte fra arbejde, forbi børnehaven

Husk at fastmonteret barnesæde er det samme som fri bil, hilsen Told Skat.

Benny

Fra : Per W.

Dato : 19-08-06 21:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i melding
> "Lars" <no@mail.dk> wrote in message

> Jeg vil nu også mene at det er "gratis" at aflevere og hente børn købe ind
> osv. Der er rigtig mange firma biler der er monteret børnesæder

Man kan jo ha med seg barnet på jobb av og til.

/Per W.

Fra : Otto

Dato : 18-08-06 14:43

Hej Lars

Jeg har et uddrag fra en personalehåndbog i større dansk firma.

Disse biler må under ingen omstændigheder benyttes til privatkørsel,
idet dette er forbundet med store økonomiske konsekvenser for såvel
medarbejderen som for virksomheden.
Som dokumentation for skattefritagelse over for skattemyndighederne,
indgås en skriftlig aftale mellem medarbejderen og virksomheden om, at
bilen ikke må anvendes til privat kørsel.
Konstateres det, at medarbejderen blot en enkelt gang benytter bilen
til privat kørsel, på trods af det modsatte er aftalt med virksomheden,
beskattes medarbejderen, som om bilen var til rådighed til privat
kørsel det pågældende år, samtidig med at virksomheden kan pålægges
bøde for overtrædelse af Kildeskattelovens § 74 for at undlade at
trække A-skat samt pålægges bøde for overtrædelse af loven om
merværdiafgift (momsloven). Virksomheden forbeholder sig ret til at
opsige ansættelsesforholdet.
Specielt vedrørende medarbejdere med vagtordning med udkald til uvisse
arbejdssteder
Såfremt en medarbejder er omfattet af en vagtordning
(døgnvagt) med udkald til uvisse arbejdssteder, er det tilladt, under
vagten, at anvende bilen inden for vagtområdet til privat kørsel i
meget begrænset omfang. Som eksempel kan nævnes kørsel fra firmaet til
bopæl, når vagten starter samt privat kørsel til f.eks. familiebesøg o.
lign., hvor det af hensyn til varetagelse af vagtopgaven er nødvendigt
at medbringe bilen.
Forudsætningen herfor er dog, at der til bilen er tilknyttet en
kørebog, hvoraf det fremgår, hvor meget der er privat kørsel og hvor
meget, der er tjenstlig kørsel. Det understreges, at kørslen fra egen
bopæl til f.eks. familiebesøget betragtes som privat kørsel.
Såfremt ovennævnte private kørsel undtagelsesvis skulle overstige 1.000
km om året, er der selvangivelsespligt for den enkelte medarbejder for
de km, der overstiger 1.000 km. Den skattemæssige værdi fastsættes
efter Ligningsrådets km-takst for erhvervsmæssig kørsel.
For at sikre, over for Told & Skat, at der er overensstemmelse mellem
kørebog og vagtplan, er nærmeste leder ansvarlig for ved stikprøve at
sikre, at ovennævnte overholdes (f.eks. parafering i kørebogen).
Mvh
Otto

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:51

"Otto" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP ... en glimrende udredning.

Der er skú (skatte-)kroner at tjene....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:42

> [...]
> kørebog og vagtplan, er nærmeste leder ansvarlig for ved stikprøve at
> sikre, at ovennævnte overholdes (f.eks. parafering i kørebogen).

Hej Otto

Min langhårede skatteekspert har i et af mine svar sat tal på. Ligeledes har
hun brugt de sidste regler.

Benny

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:08

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Helt konkret drejer det sig om at hente/bringe børn i børnehave i en
> gulpladebil, som der ikke er betalt moms af.

Den går ikke grandberg.

> Jeg var bare interesseret i at vide hvad risiko der var ved at køre i
> bilen, er næsten sikker på at firmaet sender regningen videre til mig.

Den går heller ikke grandberg.

De kan sige dig op, hvis du misligholder din ansættelseskontrakt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars

Dato : 18-08-06 14:14

> "Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Den går ikke grandberg.

Det er jeg klar over, men hvad er konsekvensen, hvis man alligevel gør det ?

> Den går heller ikke grandberg.
>
> De kan sige dig op, hvis du misligholder din ansættelseskontrakt.

Ja de kan, men de gør det nok ikke hvis man i forvejen har en aftale.

MVH Lars

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:18

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jeg klar over, men hvad er konsekvensen, hvis man alligevel gør det
> ?

Krav og momsbetaling og sikkert også en bøde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Broegger

Dato : 18-08-06 14:28

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> "Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Krav og momsbetaling og sikkert også en bøde.

Og sikkert også beskatning for at have haft firmabil med privat råderet!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:30

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og sikkert også beskatning for at have haft firmabil med privat råderet!

Helt sikkert, hvis den rigtige socialdemokrat ligner dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Broegger

Dato : 20-08-06 18:39

> Helt sikkert, hvis den rigtige socialdemokrat ligner dig.

Hallo, her må jeg lige markere. Du skal ikke prøve at antyde at der
findes socialdemokrater der ligner mig!!! Så bliver jeg sg* sur og må
futte dig i mudderet!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 18:41

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hallo, her må jeg lige markere. Du skal ikke prøve at antyde at der
> findes socialdemokrater der ligner mig!!! Så bliver jeg sg* sur og må
> futte dig i mudderet!

LOL..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:47

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> Og sikkert også beskatning for at have haft firmabil med privat råderet!

Nemmerlig

Benny

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:45

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg klar over, men hvad er konsekvensen, hvis man alligevel gør det
> ?

Hvis du bare har en lidt nyere bil, skal du hoste op med noget i området
15.000 - 40.000 til skattefar.

> Ja de kan, men de gør det nok ikke hvis man i forvejen har en aftale.

Med hvem har du hvad aftale.

Benny

Fra : Otto

Dato : 18-08-06 11:48

On 2006-08-18 11:52:00 +0200, "Lars" <no@mail.dk> said:

> Er der nogle som kender bøden/straffen for at køre privat i en
> firmabil, som der ikke er betalt moms af?
> Jeg tænker ikke på hvad firmaet siger, men hvad Told & Skat mener.

I værste tilfælde kan T&S vel forlange at firmaet betaler moms bilen...

Mvh
Otto

Fra : Tue Jensen

Dato : 18-08-06 12:49

On Fri, 18 Aug 2006 12:48:29 +0200, Otto wrote:

> I værste tilfælde kan T&S vel forlange at firmaet betaler moms bilen...
>
> Mvh
> Otto

De kan vel også forlange, at der betales skat af bilen's pris incl. moms.
(Bilen er formentligt købt af firmaet som en investering, og har ikke
betalt skat af pengene, de brugte til at købe bilen) eller hvordan hænger
det sammen?
--
Tue

Fra : alexbo

Dato : 18-08-06 14:35

"Lars" skrev

> Er der nogle som kender bøden/straffen for at køre privat i en firmabil,
> som der ikke er betalt moms af?
> Jeg tænker ikke på hvad firmaet siger, men hvad Told & Skat mener.

Det er der mange der spørger om, men ingen får et konkret svar.
Det er heller ikke nemt, det afhænger af hvordan bilen er indrettet, og
hvilken form for privat kørsel der menes.
Men der står lidt på det nedenstående link.
http://www.maler.dk/default.asp?mod=bogside&id=1132

Nederst indsat afsnit fra www.samdan

mvh
Alex Christensen

Særlige køretøjer
Beskatning af rådighed over firmabil forudsætter i første række, at bilen er
anvendelig som alternativ til en privat bil. Dette beror på en konkret
vurdering af bilens indretning. Særlige køretøjer som lastvogne, slamsugere,
tankvogne, kranvogne og de såkaldte værkstedsvogne, det vil sige lukkede
kassevogne med fastmonterede hylder samt fastmonteret værktøjsindretning
anses ikke som et alternativ til en privat bil. Her vil der ikke blive tale
om beskatning af privat kørsel efter de hårde regler om firmabiler.

Men det er efter skattevæsenets egne vejledende retningslinier en betingelse
for at undgå den hårde beskatning, at bilerne ikke må anvendes, og rent
faktisk ikke anvendes privat. Ifølge en udtalelse fra skatteministeren af
13. august 1999 vil skattemyndighederne i disse tilfælde i praksis ikke
kræve særlig dokumentation for, at et sådant køretøj ikke anvendes privat.

I praksis ses der heller ikke mange tilfælde, hvor skattemyndighederne
mistænker nogen for at køre søndagstur med familien i eksempelvis en
slamsuger.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-08-06 14:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> I praksis ses der heller ikke mange tilfælde, hvor skattemyndighederne
> mistænker nogen for at køre søndagstur med familien i eksempelvis en
> slamsuger.

....men måske nok for at male sort med hvid maling om lørdagen i
mesters værkstedsvogn.

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 14:49

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...men måske nok for at male sort med hvid maling om lørdagen i
> mesters værkstedsvogn.

De må jo så til som i hine tider at gemme sig i urt og busk, de kære folk
fra SKAT, for at jagte synderne.

Er der egentlig betalt moms af eks. kommunens gulpladepotter?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:48

> "Lars" skrev

> Det er der mange der spørger om, men ingen får et konkret svar.

Du kan bare læse mit indlæg. Det er lavet sammen med en skatteekspert.

Benny

Fra : BJ

Dato : 18-08-06 21:49

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan bare læse mit indlæg. Det er lavet sammen med en skatteekspert.

Lad os så blot håbe, det er rigtig og finder nåde..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 18-08-06 22:33

"Benny Højvælde" skrev

> Du kan bare læse mit indlæg. Det er lavet sammen med en skatteekspert.

Og det er ikke imponerende.

<1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for
bedrageri.
Nej, firmaet har ikke bedraget nogen, deres bil er blevet brugt mod reglerne
af en medarbejder.
Kan din skatteexpert finde en afgørelse der viser at et firma er dømt for
bedrageri, p.g.a. en medarbejders privatkørsel i firmabil.

>1: Under 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af min 145.000 kr.
>(Hvis der tales om dyrere biler hæves beløbet)
>Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned. F. eks. en
>fastmonteret barnestol er det samme som fri bil, set med TS øjne.

Din skatteexpert kommer til at læse lidt på "fri bil" reglerne.
Bundgrænsen er 160.000 kr. og de 25% af det er det beløb man sættes i skat
af pr. år.
Så værdien af et års fri bil i den klasse er 40.000kr,
bliver man kun sat til fri bil 1 md. er det 40.000kr / 12 ca 3.333 kr
Man bliver ikke beskattet af både et helt år og så en måned oveni.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny Højvælde

Dato : 19-08-06 21:31

> [...]
> bedrageri.
> Nej, firmaet har ikke bedraget nogen, deres bil er blevet brugt mod

Det skal faktisk stå i de lovpligtige ansættelsekontrakter, hvis firmaet
skal være 100% sikker i sin sag.

> Kan din skatteexpert finde en afgørelse der viser at et firma er dømt for
> bedrageri, p.g.a. en medarbejders privatkørsel i firmabil.

Det skal jeg nævne for fruen.

> Din skatteexpert kommer til at læse lidt på "fri bil" reglerne.
> Bundgrænsen er 160.000 kr. og de 25% af det er det beløb man sættes i skat
> af pr. år.

Jeg spør lige om det er 2005 tal eller 145kkr pga. nummerpladefarven.

> Så værdien af et års fri bil i den klasse er 40.000kr,
> bliver man kun sat til fri bil 1 md. er det 40.000kr / 12 ca 3.333 kr
> Man bliver ikke beskattet af både et helt år og så en måned oveni.

Så misforstår du mig. Det der menes er ad du beskattes ikke af fri bil i
f.eks. de 5 dage de holder øje med dig, men minimum et måned.

Benny

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-08-06 21:36

> [...]
>
> Får man et klip i kørekortet ?
> Får man en bøde ?, evt ca. størrelse ?
> Kommer man til at betale momsen af bilen ?

Her er resultatet.

Nu har jeg talt med skatteeksperten (det er hun faktisk).

Vi kan dele sagen op i to firma og ansat.

Firma: Her kan der igen deles op i to versioner:

1: Hvis firmaet har hentet momsen hjem, sigtes firmaet/ejeren for bedrageri.
Momsen skal betales tilbage og de gives ofte en bøde der svarer til momsen.
I gentagelse sager er der tale om fængselsstraf (enkeltmand ejet) eller
forhøjet bøde hvis der er tale om A/S og lignende større firmaer.

2: Hvis firmaet IKKE har hentet momsen hjem går firmaet fri.

Medarbejder: Her er straffen skærpet meget. Her er der en fiktiv grænse ved
fire år. Den er ikke fastlagt nogen steder men en meget brugt
tommelfingerregel.

[...]

Det kan nemt give en lille hilsen på 25000-50000 kr.

2: Over 4 år gammel bil: Medarbejderen beskattes af 25% af vurderingsprisen.
Samtidig beskattes medarbejderen af fri bil i minimum et måned.

Er klart det billigste

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-08-06 22:29

Benny Højvælde wrote:

<snip - glimrende forklaring>

men det er vel stadig tilladt ved skiftende arbejdssteder og ved små
afvigelser (evt. med beskatning ved mere end 1000 km kørsel)?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152286&chk=201170#pos

Knus
Regnar

Fra : Lars

Dato : 19-08-06 07:48

> [...]
>
> Får man et klip i kørekortet ?
> Får man en bøde ?, evt ca. størrelse ?
> Kommer man til at betale momsen af bilen ?

Tak for alle svarene.
Der er åbenbart mange svar på dette spørgsmål, men især tak til Benny &
Regnar for deres oplysninger, så er spørgsmålet bare hvilken man skal
forholde sig til.

En ting er regler & paragraffer en anden ting er virkelighed.
Det kunne være sjovt at høre hvor udbredt denne kontrol er (jeg tror ikke
den er særlig udbredt), og om der er nogle som virkeligt har fået det store
smæk, som reglerne ligger op til at man kan få.

MVH Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-06 08:40

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse news:44e6b43f$0$3534

> Det kunne være sjovt at høre hvor udbredt denne kontrol er (jeg tror ikke
> den er særlig udbredt), og om der er nogle som virkeligt har fået det
> store smæk, som reglerne ligger op til at man kan få.

Det er der, det er en udbredt "hobby" at T&S besøger lystbådehavne,
sportspladser og slige steder, for at se om de kan snuppe 1 el. 2
firmabetalte 4x4 ;).

Fra : Jens Hansen

Dato : 19-08-06 13:45

"Jørgen M. Rasmussen"
> "Lars"
>>
> Det er der, det er en udbredt "hobby" at T&S besøger lystbådehavne,
> sportspladser og slige steder, for at se om de kan snuppe 1 el. 2
> firmabetalte 4x4 ;).

Eller et ring fra naboen der ikke kan tåle "skattesnyd"
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/09/075424.htm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-06 14:17

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller et ring fra naboen der ikke kan tåle "skattesnyd"
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/09/075424.htm
> dine børns skole,
Så kan du lære det!, hvorfor skal jeg betale for dine glæder, når du ikke
selv vil bidrage, dit politi, din læge, din sportshal, fodboldbane, den vej
du køre, den gadebelysning som lyser på den på etc. etc. .

Fra : Benny Højvælde

Dato : 19-08-06 21:38

> [...]
> den er særlig udbredt), og om der er nogle som virkeligt har fået det
> store smæk, som reglerne ligger op til at man kan få.

En af mine medstuderende på AUC, fortalte at hans mor fik en hilsen på 35 af
de store sedler. Hun lånte firmaets 4 hjulstrækker ned efter øl/vand/vin til
gemalens runde fødselsdag. TS-medarbejderen var på Bilka´s parkeringsplads i
Skalborg, og havde taget nogle fine foto den lørdag formiddag.

Benny

Fra : Jonas R.

Dato : 20-08-06 14:55

"Lars" <no@mail.dk> wrote in message
SNIP
> [...]
> den er særlig udbredt), og om der er nogle som virkeligt har fået det
> store smæk, som reglerne ligger op til at man kan få.

Min far er blevet bedt om at dokumentere kørsel for diverse firma biler han
haft, flere år tilbage.
Så jow de tjekker op på det.

/Jonas R.

Fra : Benny Højvælde

Dato : 20-08-06 20:13

> "Lars" <no@mail.dk> wrote in message
> SNIP

> Min far er blevet bedt om at dokumentere kørsel for diverse firma biler
> han haft, flere år tilbage.
> Så jow de tjekker op på det.

Hvis bilen er på GULE plader og købt af et firma til brug i firmaregi har
jeg aldrig hørt om at der skulle føres kørebog.

Det er straks noget andet hvis der er tale om biler på hvide plader.

Benny

Fra : Jonas R.

Dato : 22-08-06 22:31

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in message
SNIP

> Hvis bilen er på GULE plader og købt af et firma til brug i firmaregi har
> jeg aldrig hørt om at der skulle føres kørebog.
>
> Det er straks noget andet hvis der er tale om biler på hvide plader.

Når men det har jeg så :)

/Jonas R.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-08-06 14:48

> [...]
>
> Får man et klip i kørekortet ?
> Får man en bøde ?, evt ca. størrelse ?
> Kommer man til at betale momsen af bilen ?

Hvis du ikke er beskattet af bilen som privat person, skal der føres kørebog
og de km der er kørt i bilen skal kunne dokumenteres overfor Told & Skat.
Told og skat vil sandsynligvis bare tjekke inde på krak hvor langt de
skriver der er fra et sted til et andet. Så hvis tallene ikke passer får
firmaet en bøde og ikke dig som person.
Ved ikke præcis hvad bøden er.

Og det er i princippet lige meget om der er betalt moms eller ej af bilen,
hvis du ikke er beskattet af den må den ikke anvendes til privat kørsel.
Du kan godt have en gul plade bil hvor der er trukket moms ud af og stadig
køre i den privat, hvis du bare bliver beskattet af bilens værdi.

/jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 21:47

> Du kan godt have en gul plade bil hvor der er trukket moms ud af og stadig
> køre i den privat, hvis du bare bliver beskattet af bilens værdi.

Det er jeg ret sikker på du ikke har ret i.

Hvis der betaltes skat af fri bil, så skal momsen også være betalt -uanset
om gryden er på gule eller hvide plader.

Med venlig hilsen

Rune.