Bilforsikringer og ulovlige forretningsmet~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-06 08:28

Hej allesammen.

Efter at have set DR kontants program om forsikringsselskaber og deres
uvilje til at tegne forsikringer på specialbiler for unge billister
kunne har jeg for sjov prøvet om deres hjemmesider er rettet til efter
deres hensigter.
Eller om jeg vil ramme samme vanvittige priser på mellem 40.000 og
150.000 kr

Jeg har taget mine egne data og vil tegne en lovpligtig
ansvarsforsikring på en Chervolet Camaro Z28. Jeg er 34 år gammel,
elitebillist i mit nuværende selskab og kører 40.000 km / år.

Hos Fair forsikring kan jeg ikke forsikre den da jeg er under 35 år,
dette er vel ikke lovligt ?
De skriver "Vi kan desværre ikke tilbyde dig forsikring til denne
bilmodel, da den kræver, at du er fyldt 35 år."

Hos Nykredit starter det allerede med en begrænsning:
"For at tegne bilforsikring i Nykredit skal du være opmærksom på, at
du skal have mindst en anden forsikring hos Nykredit", dette er vel
ikke lovligt ?
De kan ikke beregne en pris, det betyder vel at prisen er meget høj.

De andre jeg prøvede kunne ikke beregne en pris.

Egentligt burde man måske tro at en billist i en stor flot amerikaner
bil som bruger en masse benzin ville køre så pænt og passe på sin
bil at det måske endda var en attraktiv kundegruppe men det er det
tilsyneladende ikke.
Hvis jeg havde et forsikringsselskab ville jeg være meget mere
bekymret for at forsikre en ung mand i en mindre GTi bil ala Golf, Pgu
206 eller lign.

Hvad er jeres holdning ?

Fortsæt venligst tråden på følgende måde:

forbruger og prismæssige indlæg i dk.forbruger,
bilmæsssige i dk.fritid.bil og
lovmæssige indlæg i dk.videnskab.jura

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 16-08-06 10:14

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> [...]

>elitebillist i mit nuværende selskab og kører 40.000 km / år.

>Hos Fair forsikring kan jeg ikke forsikre den da jeg er under 35 år,

JEP!! Bare de ikke kønsdiskredimerer. Der er også nemt for dem at omgå. Give
dig et tilbud på 100 kkr for forsikringen.

> [...]

>"For at tegne bilforsikring i Nykredit skal du være opmærksom på, at
>du skal have mindst en anden forsikring hos Nykredit", dette er vel

Jo de tror jeg nok, for der er mange firmaer der kræver andre forsikringer,
bla. Codan.

>De kan ikke beregne en pris, det betyder vel at prisen er meget høj.

Ja.

> [...]

>bil som bruger en masse benzin ville køre så pænt og passe på sin
>bil at det måske endda var en attraktiv kundegruppe men det er det

Der er noget du har fåer galt i halsen. En af mine venner havde en Saab
Turbo (170 HK). De ville gerne forsikre den meeen, pga. den store tyveri
tiltrækning den havde skulle der en startspære monteres.

>Hvis jeg havde et forsikringsselskab ville jeg være meget mere
>bekymret for at forsikre en ung mand i en mindre GTi bil ala Golf, Pgu
>206 eller lign.

>Hvad er jeres holdning ?

De, skal jo lave penge til aktionærene, men de skal ikke fedes op.

Øh, hvad?

Benny

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-06 10:42

Benny Hojvaelde wrote:

> JEP!! Bare de ikke kønsdiskredimerer. Der er også nemt for dem at omgå. Give
> dig et tilbud på 100 kkr for forsikringen.

Det er ikke lovligt. De _skal_ tilbyde den lovpligtige
ansvarsforsikring, og til en reel pris.

> Jo de tror jeg nok, for der er mange firmaer der kræver andre forsikringer,
> bla. Codan.

Nix, kontant interviewede en fra finanstilsynet - den lovpligtige
forsikring kan de ikke kræve at man køber andre varer for at få. De
fleste selskaber krævede det dog ved rundringning, men har lovet "at
indskærpe reglerne for medarbejderne så den beklagelige fejl ikke
gentager sig" "Fejlen" gennemsyrer hjemmesider og alle de
telefonpassere kontant havde fat i.

> Der er noget du har fåer galt i halsen. En af mine venner havde en Saab
> Turbo (170 HK). De ville gerne forsikre den meeen, pga. den store tyveri
> tiltrækning den havde skulle der en startspære monteres.

Du taler om kasko nu - den kan de vælge ikke at tilbyde, eller stille
særlige krav for at tegne.

> De, skal jo lave penge til aktionærene, men de skal ikke fedes op.

Jeg synes reglerne er fine - bare selskaberne ville følge dem. (Ansvar
skal tilbydes til alle til en reel pris der står i forhold til risiko,
produktet skal sælges uden særlige betingelser eller tillæg af andre
ydelser).

Forsikringspriserne bør være forudsigelige (hænge sammen med
skadesstatistikker) og sammenlignelige, som det er i dag får man
forskellige svar i samme selskab alt efter hvornår man ringer. Og
krejleriet indenfor branchen kender ingen grænser. Jeg vil hellere købe
brugt bil af den russiske mafia end at skulle starte forfra med
forsikring som 18 årig trafikant.

--
vh
Torben - der egentlig har fornuftige priser på forsikringerne (ca.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-08-06 09:40

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev:

> Og man må sige at priser i området mellem 70.000 og 90.000 vist ikke
> er redeligt.

Bestemt ikke og et eller andet sted var det jo også det manden fra
Finanstilsynet gav udtryk for.

Egentligt lidt skægt, at forsikringsselskaberne altid brokker sig over,
at kunderne snyder dem og påstår, at det at drive forsikringsselskab er
en dårlig forretning, når de et ellet andet sted selv er værre end
kunderne og i øvrigt har stigende overskud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 09:52

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> en dårlig forretning, når de et ellet andet sted selv er værre end
> kunderne og i øvrigt har stigende overskud.

Bilen er blevet til vor tids største malkeko på alle fronter.

--
Bjørn J.
.... on the move

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-06 10:36

Benny Hojvaelde wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> JEP!! Bare de ikke kønsdiskredimerer. Der er også nemt for dem at omgå. Give
> dig et tilbud på 100 kkr for forsikringen.

Jeg har forstået at de SKAL tegne en lovpligtig ansvar lige gyldigt
hvad, men de må selv bestemme prisen.

> Jo de tror jeg nok, for der er mange firmaer der kræver andre forsikringer,
> bla. Codan.

I følge både Finanstilsynet og Kontant skal de tegne en
ansvarforsikring alene.

> [...]
> Turbo (170 HK). De ville gerne forsikre den meeen, pga. den store tyveri
> tiltrækning den havde skulle der en startspære monteres.

Ubetydeligt til lovpligtig ansvarsforsikring, men det er nu en fair nok
krav.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-06 21:59

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg har forstået at de SKAL tegne en lovpligtig ansvar lige
> gyldigt hvad, men de må selv bestemme prisen.

Kun inden for visse grænser. LFV §43 stiller krav om at finansielle
virksomheder handle redeligt og loyalt over for sine kunder. En
prissætning, som alene har til formål at skræmme kunderne væk,
overholder næppe dette krav.

--
Jesper Lund

Fra : Jokke

Dato : 17-08-06 20:10

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg har forstået at de SKAL tegne en lovpligtig ansvar lige gyldigt
> hvad, men de må selv bestemme prisen.

Der er også lige et hensyn at tage til forsikringsselskabets
forretningsområde. F.eks. LB der kun forsikrer lærer og
KommuneForsikring der kræver at man er ansat i Stat, Kommune eller amt
eller folkevalgt (hvis man ser på privatdelen af KF).

mvh Joakim

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-06 20:14

Jokke wrote:

> [...]
> KommuneForsikring der kræver at man er ansat i Stat, Kommune
> eller amt eller folkevalgt (hvis man ser på privatdelen af KF).

Der må også være en geografisk afgrænsning, jf. denne afgørelse fra
Finanstilsynet om en anden lovpligtig forsikring
http://www.finanstilsynet.dk/sw21456.asp

Men... de forsikringsselskaber som var ufrivillige deltagere i Kontant
henvender sig til hele Danmark...

--
Jesper Lund

Fra : Jokke

Dato : 20-08-06 23:49

Jesper Lund skrev:

> Der må også være en geografisk afgrænsning, jf. denne afgørelse fra
> Finanstilsynet om en anden lovpligtig forsikring
> http://www.finanstilsynet.dk/sw21456.asp
Det er så også det jeg inkluderer i forretningsområdet. F.eks. RK
Forsikring der kun opererer på Fyn.

> Men... de forsikringsselskaber som var ufrivillige deltagere i Kontant
> henvender sig til hele Danmark...

Jeg har ikke lige set den udsendelse, men umiddelbart lyder det ikke så
godt.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-08-06 22:23

On Thu, 17 Aug 2006 21:09:42 +0200, Jokke
<usenet@hartmann-petersen.dk> wrote:

> [...]
>KommuneForsikring der kræver at man er ansat i Stat, Kommune eller amt
>eller folkevalgt (hvis man ser på privatdelen af KF).

Hmm...De er ikke en skid bedre end alle de andre..

Prøvede lige at få et tilbud på min bil...Der står på deres side at de
forlanger at man tegner en husforsikring også og at ens bil ikke må
være en amerikanerbil..

Derudover var det plat umuligt at få en pris på en ansvarsforsikring
uden kasko...Heller ikke lovligt..

Men det er jo nok bare en fejlinformeret webdesigner der har skrevet
det..

Latterligt at de alle brugte den undskyldning når de endda er så dumme
at skrive det på deres hjemmesider flere af selskaberne..

Henrik

Fra : Jokke

Dato : 20-08-06 23:57

Henrik Madsen skrev:

> Hmm...De er ikke en skid bedre end alle de andre..

Hvem taler du om?

> Derudover var det plat umuligt at få en pris på en ansvarsforsikring
> uden kasko...Heller ikke lovligt..
Hvor prøvede du?
Det kan jo være, at du skal tage direkte kontakt til selskabet for at få
prisen på ansvar uden kasko. Der er jo ingen der kræver, at det (prisen)
skal fremgå tydeligt og at det skal være muligt at tegne den via webben.

Der er andre forhold der også skal med ind i vurderingerne. Der er mange
forsikringsselskaber der har almindelige auto forsikringer der pludselig
ville få et problem, hvis de blev forpligtigede til at tegne enhver
ansvarsforsikring (som f.eks. på lastbiler hvilket vil kunne skævvride
risikoen i selskabet)

> Men det er jo nok bare en fejlinformeret webdesigner der har skrevet
> det..

Det vil jeg ikke regne med, at det er. Normalt er det ikke "bare" noget
der lige skrives på siden.

> Latterligt at de alle brugte den undskyldning når de endda er så dumme
> at skrive det på deres hjemmesider flere af selskaberne..

Den undskyldning??

mvh. Joakim

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-06 00:12

Jokke wrote:

> [...]
> forpligtigede til at tegne enhver ansvarsforsikring (som f.eks.
> på lastbiler hvilket vil kunne skævvride risikoen i selskabet)

Hvis det er en lovpligtig forsikring, så *skal* de tegne den for de
kunder, som de i øvrigt henvender sig til i deres markedsføring (en
begrænsning kan være geografisk eller bestemte faggrupper, men ikke
typen af køretøjet). Det andet problem må de løse ved genforsikring.

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-06 07:44

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-06 10:58

BJ wrote:
> "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Bilen er blevet til vor tids største malkeko på alle fronter.

Det tror jeg du har så evig ret i.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 11:09

KLIP

>Det tror jeg du har så evig ret i.

At den så samtidig er roden til den største misundelse "mand & mand
imellem", er mig en gåde.

--
Bjørn J.
.... on the move

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-08-06 14:27

BJ wrote:

> At den så samtidig er roden til den største misundelse "mand & mand
> imellem", er mig en gåde.

Tjaeh - når jeg ser en rigtig dyr slæde på danske plader, plejer jeg at
minde mig selv om hvor meget ejeren har bidraget med til vores fælles, evigt
slunkne statskasse. Det hjælper - lidt

Ebbe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-06 11:31

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> At den så samtidig er roden til den største misundelse "mand & mand
> imellem", er mig en gåde.

Mon ikke det er noget med "Min er større end din" agtigt ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 11:50

KLIP

>Mon ikke det er noget med "Min er større end din" agtigt ?

Sikkert og slet skjult af "rige svin".

På begge områder er det efter sigende en lige stor misforståelse af tingenes
faktiske tilstand.

--
Bjørn J.
.... on the move

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-06 12:10

BJ wrote:
> [...]
>
> Sikkert og slet skjult af "rige svin".
>
> På begge områder er det efter sigende en lige stor misforståelse af tingenes

Det er nok rigtigt nok.
Jeg vil godt indrømme at jeg misunder folk som kører i en, oftest,
for mig uopnåelig bil, men det er den "gode" form for misundelse, jeg
bander dem ikke langt væk.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 12:18

KLIP

>Jeg vil godt indrømme at jeg misunder folk som kører i en, oftest,
>for mig uopnåelig bil, men det er den "gode" form for misundelse, jeg
>bander dem ikke langt væk.

Jeg glæder mig på deres vegne og gnider mig i hænderne på statens.

Det er håbløst at fjerne samtlige afgifter/skatter omkring biler, da "de
kloge" embedsmænd ikke har fundet andre steder, hvor
misundelsen/indignationen når samme højder.

Bilen har i sandhed afløst de grønne afgifter som pengemaskine.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus G.

Dato : 17-08-06 15:30

> Hej allesammen.
>
> *KLIP*KLIP*

Jeg har lige haft ringet til Alka for at høre til en forsikring af en Mulig
G3 VR6, og så får jeg afvide, at hvis jeg skal have kasko på, så skal der
være GPS overvågning i bilen, fordi de tit bliver stjålet?! Hallo mand, vi
snakker om en 14år gammel bil, de er vel ikke så eftertragtede som de var
engang? Jeg har endda "respekt for fart", 3års skadefrikørsel, plus jeg er
25år. Så nu har jeg skrevet en fin mail til en asurandør(staveplade?), hvor
jeg spørger om det er en fejl, eller hvordan. For en af mine venner kan
forsikre sin A3 1.8T for 14.000kr. som første bil, og det er kasko...

Det høre jo ingen steder hjemme!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 15:59

Hej dig.

Jeg undersøgte blot for orienteringens skyld, hvad knægten skal betale for
en 4 år gammel Skoda Octavia 1.8T, når han nu om kort tid fylder 23 år.

Alm. Brand med alt hvad jeg kan få af rabat og udtalelser fra hans
arbejdsgiver mv. (han kører daglig i firmaets biler som elektriker-lærling).

Pr. år 22.000 kr.

Skodas tilbud og dermed også TopDanmarks

12.000 kr.

Så til alle unge under 25 år. Køb en Skoda.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-08-06 16:38

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Alm. Brand med alt hvad jeg kan få af rabat og udtalelser fra hans
> arbejdsgiver mv. (han kører daglig i firmaets biler som elektriker-lærling).

Nej de er ikke helt almindelige i det firma...

> Skodas tilbud og dermed også TopDanmarks
>
> 12.000 kr.
>
> Så til alle unge under 25 år. Køb en Skoda.

Tja, det er vist ikke helt løwn. Men måske sku' du lige tjekke et par
selskaber mere og <kæphest> huske at se på forløbet over de næste par
år - nogen præmier falder meget hurtigere end andre </kæphest>.

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 16:49

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja, det er vist ikke helt løwn. Men måske sku' du lige tjekke et par
> selskaber mere og <kæphest> huske at se på forløbet over de næste par
> år - nogen præmier falder meget hurtigere end andre </kæphest>.

Kan du ikke give mig nærmere oplysninger omkring de selskaber.?

Skodas er jo nem at forholde sig til:

http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/forsikring.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-08-06 18:20

> [...]

> KLIP

> Kan du ikke give mig nærmere oplysninger omkring de selskaber.?

Man kan klikke sig vej til første år hos de fleste men hvis man vil
have 2. og 3. år, så må man vist spørge sig for.

Dem jeg tænkte på var Fair og Lærerstanden, hvor førstnævnte var
billigst første år, men den totale udgift var udjævnet efter tre år,
hvorefter Lærerstanden var billigst (nu har de jo også vores
indboforsikring). Og så var det uden bonustab ved skade hvor det
kostede 3 bonustrin hos Fair. Tallene var noget i retning af
11-10-9-8-7 kkr vs 12.5-10-7.5-4.8 kkr.

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 18:30

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> indboforsikring). Og så var det uden bonustab ved skade hvor det
> kostede 3 bonustrin hos Fair. Tallene var noget i retning af

Tak for oplysningen.

Jeg har kun forsøgt ifbm. nævne undersøgelse at klikke mig igennem på Fair.

Skoda Octavia 1.8T og 23 årig ny bilist med følgende svar:

"Vi kan kun tilbyde kasko og tyveri/brandforsikring til sportsbiler, når
føreren er mindst 27 år gammel."

Skoda Octavia 1.8T og 27 årig ny billist med følgende svar:

"Vi kan desværre ikke tilbyde forsikring til denne bilmodel, hvis ikke alle
brugere af bilen har mindst 6 års skadefri kørsel"

Skoda Octavia 1.8T og 27 årig elitebilist med følgende svar:

"Den bil, du ønsker forsikret, er en specialbil. Vi forsikrer kun
specialbiler, hvis du også køber en hus eller fritidshusforsikring i Fair.
Du er velkommen til at fortsætte beregningen og se, hvor meget du skal
betale, men du kan ikke købe forsikringen, før du har købt en af de nævnte
forsikringer."

.... jeg fortsatte beregningen: Vejledende årlig pris: 10.700 kr.

Så enten holder vi os til Skodaforsikringen eller knægten har hus og have,
alternativt et sommerhus og er fyldt 27 år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 17-08-06 18:47

Jeg prøvede lige med sen Skoda Fabia 1.2 Classic med 23 år og ny bilist:

Fair: 12.500 kr.

Skodaforsikring: 6.482 kr.

Godt og vel det dobbelte i præmie, det er da også Fair.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : PetrolHead

Dato : 23-08-06 09:49

On Thu, 17 Aug 2006 16:58:47 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Skodas tilbud og dermed også TopDanmarks
>
>12.000 kr.
>
>Så til alle unge under 25 år. Køb en Skoda.

Det gjorde en af mine venner også 4000 om året for hans Skoda Fabia, men
så slår selvrisikoen bare tænder ud (11K) :(. Så ja man får en billig
forsikring med den risiko at få et ordentligt smøk over fingrene når at
man så endelig får en skade.
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : BJ

Dato : 23-08-06 10:00

"PetrolHead" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> så slår selvrisikoen bare tænder ud (11K) :(. Så ja man får en billig
> forsikring med den risiko at få et ordentligt smøk over fingrene når at

Det er vanskelig at få både i pose og sæk.

Så må han jo køre ordentlig og ikke lave skader..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-08-06 14:44

BJ pretended :
> Skodas tilbud og dermed også TopDanmarks

> 12.000 kr.

> Så til alle unge under 25 år. Køb en Skoda.

Eller vælg et ordentlig forsikringsselskab ;)

Alka:
HK medlem (10% rabat på præmien)
"Respekt for fart" kursus - 3400kr (engangsudgift)
50.000km/år
Ansvar + kasko
Præmie: 12200kr/år
Selvrisiko: 0kr på ansvar, 1031kr på kasko.

Normalpris: 23.500kr (uden HK medlemsskab og "Respekt for fart")

- og så er man lidt friere med hvilken bil man vælger og man går ikke
fallit hvis man får en kaskoskade.

Fra : PetrolHead

Dato : 23-08-06 09:44

On 16 Aug 2006 00:28:20 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Hvad er jeres holdning ?

Jeg er stort set enig med dig i dine betrtagtninger, men er personligt
pt rimelig tilfreds med de tilbud jeg fik gennem Alka. Jeg tog kontakt
til dem og udspurgte mig til forsikringen på de 3 nedenstående biler.

Mitsubishi Colt 1,3
Toyota Sportsvan 2,0
Huyndai Accent 1,8

Og ja jeg ved godt at der er ikke ligefrem står sport skrevet på dem,
men fx Colten er da halvvejs anderkender som en Brianslæde. Men jeg fik
tilbud på 7.500,- om året i ansvar for Colten, 9.000,- for Sportsvannen
og 8.500,-. Hvilket jeg i og for sig virker ret rimeligt et eller andet
sted. For en god ordens skyld skal det siges at jeg er 25, har aldrig
hagt bil og Alka giver mig 2 års anciennitet. Ancienniteten kommer
igennem et kursus her i Vejle amt kaldet "Respekt For Fart".

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-06 09:51

PetrolHead wrote:

> [...]
> pt rimelig tilfreds med de tilbud jeg fik gennem Alka. Jeg tog kontakt
> til dem og udspurgte mig til forsikringen på de 3 nedenstående biler.

Nu er disse biler jo stadig samlet set med en mindre motor end en 5,7
Liters V8
Jeg tror helt klart at billister i mere alm. biler som Honda Civic, BMW
320, Corollaer etc. laver flere skader til større omkostninger end
billister i store amerikanere.

Jeg betaler ca. 4600 kr for ansvar + kasko for vores Peugeot 306 HDi.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : PetrolHead

Dato : 23-08-06 09:53

wrote:

>Hej allesammen.
>
>Hvad er jeres holdning ?

Jeg har længe tænkt på en "løsningsmodel" på forsikringen som ville være
mest fair for alle i det lange løb. Og det gode ved denne her løsning er
at den kun rammer dem som virkelig laver skaderne.

Mit forslag var at lade alle nybillister starte ud med en reduceret
forsikringspræmie, ihvertfald i forhold til idag. Det første år er så på
prøve, og sker der ikke nogen skader der år så fortsætter forsikringen
næste år, til en lavere pris og såfremdeles

Laves der derimod skader som man af forsikringen vurderes til at være
skyld i på grund af de diverse forhold ja, så skal præmien have en ryk
opaf, og så bliver den deroppe og falder for hver år-

På den måde straffes kun de bilister som faktisk kører råddent og laver
buler og skader.

Fra : Leif Neland

Dato : 23-08-06 11:18

PetrolHead wrote:
> [...]
> på prøve, og sker der ikke nogen skader der år så fortsætter
> forsikringen næste år, til en lavere pris og såfremdeles

Jamen, der findes da forsikringer, hvor man starter lidt oppe af
bonusskalaen, og får højere præmie, hvis man laver skader.

Det er der da ikke noget nyt i.

Leif

Fra : alexbo

Dato : 23-08-06 12:27

"PetrolHead" skrev

> [...]
> prøve, og sker der ikke nogen skader der år så fortsætter forsikringen
> næste år, til en lavere pris og såfremdeles

Som præmierne er i dag kan de dække skaderne, hvis du bare sætter præmierne
ned, er der ikke penge til at betale skaderne.
Hvordan vil du løse det?

Prøv engang at sætte nogle tal på, som udgangspunkt har vi.
1.000 nybilister der betaler 20.000 kr i præmie. ialt 20.000.000 kr.
100 nybilister der hver laver en skade til 200.000 kr. ialt 20.000.000 kr.

Hvordan sikrer vi så at de 900 nybilister der ingen skader laver får en
lavere præmie.
man kunne forestille sig en årsbonus, hvor man får penge tilbage.
Lad os prøve med 5.000 kr i bonus.
900 der skal have 5.000 kr ialt 4.500.000 kr
det vil sige at der skal opkræves 24.500.000 kr.
Det vil blive 24.500 kr i præmie til hver.
Så vi ender med 1.000 nybilister med 24.500 kr. i præmie.
900 får 5.000 kr retur.
100 får ingen bonus.

Man kan lege med tallene på mange måder, men man ender altid med at de
skadefri betaler for skadevolderne, og det er også ideen i forsikring.

mvh
Alex Christensen