Termostat - Citroën ZX 1.4
Fra : clausm

Dato : 16-08-06 07:04

Hej Forum

Jeg har en Citroën ZX 1.4 Avantage fra 1993.

Motoren bliver meget varm og jeg har en fornemmelse af at det må være
termostaten eller vandpumpen der skal skiftes. Så jeg er startet med
termostaten, da jeg mente denne måtte være den nemmeste at skifte.
MEN -
jeg er usikker på om jeg har fundet termostate på bilen. Det eneste
sted jeg kn se den burde sidde er på bagsiden af motoren, hvor den
store kølerslange fra ekspansionsbeholderen samt en slange fra
varmeapparatsystemet kommer ind. Disse to samles i en plastikanordning,
der er sat sammen med to skruer/bolte. Jeg har fået boltene ud, men
kan ikke få trukket plastikanordningen ud. Den kan drejes lidt rundt
og gå en lille cm ud, men helt ud kan jeg ikke få den.

Er der nogen der kan fortælle mig, om det overhovedet er det rigtige
sted, jeg har fat i??
Er der andre tricks der skal udføres, før det kan lykkes??

Jeg er på Herrens Mark, så please HILFE

På forhånd tak.

Claus

Fra : Hehe

Dato : 16-08-06 07:40

jeg vil anbefale dig at få fat på en Haynes manual fra eks. Thansen. Det
lyder som om du prøver dig frem, og så vil den være en god investering...
der er også løsningsforslag til forskellige problemer..
hvad vil det sige at den bliver meget varm?

- Henrik

------------------

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : clausm

Dato : 16-08-06 09:20

At den bliver varm betyder at den ryger helt op i det efter kort tid og
lampe lyser advarende

Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-08-06 09:43

clausm wrote:

> At den bliver varm betyder at den ryger helt op i det efter kort tid
> og lampe lyser advarende

Defekt føler?

En defekt termostat giver normalt en for kold motor - heldigvis :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Christopher Stein

Dato : 16-08-06 10:39

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Defekt føler?
>
> En defekt termostat giver normalt en for kold motor - heldigvis :)

kommer jo an på om den ikke kan lukke eller ikke kan åbne..

det kan også være en defekt vandpumpe..

Fra : Hehe

Dato : 16-08-06 10:47

> kommer jo an på om den ikke kan lukke eller ikke kan åbne..
>
> det kan også være en defekt vandpumpe..

ja, eller en rem der ikke går ordentligt i indgreb med samme :D

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-08-06 11:44

clausm skrev:
> At den bliver varm betyder at den ryger helt op i det efter kort tid og
> lampe lyser advarende

Og du er sikker på at der er vand på systemet. Husk der er tre steder
der skal udluftes. Ved varmeslanger, ved termostathus og på køler.

--
MVH

Ib Jakobsen