Vinterdæk om sommeren?
Fra : Mogens...

Dato : 15-08-06 19:18

Hvor hurtigt slides vinterdæk, når man bruger dem om sommeren?

FDM skriver jo, at hvis man gerne vil brænde sine måske aldrende
vinterdæk af, kan man blot køre med dem om sommeren. Men hvor
hurtig går det så med at brænde dem af?

Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

--
/Mogens
Alt om import -> http://bilimport.tkrath.dk

Fra : tb

Dato : 15-08-06 19:21

> [...]
>
> Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
> racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

svært at sige, men vores to biler kører vinterdæk året rundt. De står
glimrende fast, og de holder da nogle km inden de bliver kritiske (min har
kørt ca 50.000km på dem, og de har masser af bane endnu, men det er også en
sløv diesel

Fra : Mogens...

Dato : 15-08-06 20:03

tb skev:
> [...]
> kørt ca 50.000km på dem, og de har masser af bane endnu, men det er også

Okay! - det var da en del...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 15-08-06 19:51

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
> racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

Hej Mogens

Ja, jeg har altid hørt noget om nogle få varmegrader er lig med at
vinterdækkene bliver slidt meget hurtigere - men om det hører fortiden
til, kunne jeg godt komme i tvivl om

På Previa'en lod jeg vinterdækkene (Bridestone, lamel, 215/65-16) sidde
på i foråret, da de var lige "på kanten" - men nu her midt i August er de
stadig "på kanten" (måske lidt ud over - svarer ca. til 7-8000km

Jeg satser på at de holder til sneen kommer - så det med at de slides mere
lyder som noget de gjorde i "gamle dage"

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Mogens...

Dato : 15-08-06 20:02

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Mogens

Hej Brian

> Ja, jeg har altid hørt noget om nogle få varmegrader er lig med at
> vinterdækkene bliver slidt meget hurtigere - men om det hører fortiden
> til, kunne jeg godt komme i tvivl om

Præcis

> På Previa'en lod jeg vinterdækkene (Bridestone, lamel, 215/65-16) sidde
> på i foråret, da de var lige "på kanten" - men nu her midt i August er de
> stadig "på kanten" (måske lidt ud over - svarer ca. til 7-8000km

Sådan - klar tale

> Jeg satser på at de holder til sneen kommer - så det med at de slides mere
> lyder som noget de gjorde i "gamle dage"

Det kunne godt se ud til det...

> Mvh.
> Brian S Jensen
> BMW 528i Steptronic
> Toyota Previa 2.4i

/Mogens
BMW 530d Touring Steptronic (fantastisk bil)
Renault Scenic 1,9 dCi

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-08-06 21:17

> [...]

>på i foråret, da de var lige "på kanten" - men nu her midt i August er de
>stadig "på kanten" (måske lidt ud over - svarer ca. til 7-8000km

Hehe ... Vor Previa kører vist også stadig på vintersutter

Glimragende til en regnvåd markvej ;) Eller campingplads ...

--
Jan_stevns

Fra : Klaus G.

Dato : 15-08-06 20:05

> FDM skriver jo, at hvis man gerne vil brænde sine måske aldrende
> vinterdæk af, kan man blot køre med dem om sommeren. Men hvor
> hurtig går det så med at brænde dem af?
Jeg ved ikke om det var indbildning, eller hvordan. Men da jeg kørte med
vinterdæk i 30graders varme, så synes jeg nærmst man kunne høre dækkene var
bløde når man lavede en langsom uvending...

> Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
> racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !
Køre man på grænsen som i F1, så er der forskel. Dvs. ligger man og køre
råddent hele tiden, så er vinterdæk slet ikke sagen. Har man en hurtig bil,
så er vinterdæk heller ikke sagen. Har man en gammel gryde, som bare bliver
brugt som transportmiddel fra A til B, og ens vinterdæk er ved at være på
grænsen til holdbarhedsdatoen, ja så køre du bare med vinterdæk året rundt
:)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Mogens...

Dato : 15-08-06 20:20

> [...]
> var
> bløde når man lavede en langsom uvending...

Altså afraspning?

Fra : Klaus G.

Dato : 15-08-06 20:40

> Altså afraspning?
Ved ikke, lød nærmest klæbrigt, men så bløde er de jo heller ikke...så ved
sq ikke lige hvad et kunne være.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-08-06 21:17

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote in message
> Hvor hurtigt slides vinterdæk, når man bruger dem om sommeren?

Det foresvæver mig at jeg en gang har hørt en såkaldt "ekspert" på området
udtale at et vinterdæk har ca. 90 % af den slidstyrke et sommerdæk har - ved
almindelig hverdagskørsel (blød hat ?)

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 15-08-06 21:20

> Det foresvæver mig at jeg en gang har hørt en såkaldt "ekspert" på området
> udtale at et vinterdæk har ca. 90 % af den slidstyrke et sommerdæk har

Fino !

> ved almindelig hverdagskørsel (blød hat ?)

Okay - mine er H-mærkede til 210 km/t, så jeg er jo under den kategori :)

Fra : Leonard

Dato : 15-08-06 21:40

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
>racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

Hvis du kører som om det er en racer du kører i, så måske.
Min Transporter har kørt med vinterdæk siden november, først fordi jeg
ikke gad at skifte dem og nu fordi det alligevel snart er vinter ...
Jeg kan ikke se at de bliver slidt mere end sommerdækkene eller mere
her om sommeren end de blev i vinterens kulde.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 01:01

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kører som om det er en racer du kører i, så måske.

Jeg kører friskt :)

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 16-08-06 19:03

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører friskt :)

Italiensk kaldte du det vist engang?

--
Mvh Jacob
Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 20:08

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Italiensk kaldte du det vist engang?

Ja, det er sgu en skændsel, at jeg ikke har een mere :-/
Der er ikke opbakning til det (166 3,2 V6) - "hun" vil køre i en V8...

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 16-08-06 20:23

> "Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Ja, det er sgu en skændsel, at jeg ikke har een mere :-/
> Der er ikke opbakning til det (166 3,2 V6) - "hun" vil køre i en V8...

Hvorfor i alverden kører du så rundt i en 530d??

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 20:35

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Hvorfor i alverden kører du så rundt i en 530d??

Fremadrettet, min dreng - BMW'en sættes til salg den 5/9, hvor jeg
kommer hjem fra ferie og starter nyt job med firmabil :)

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 16-08-06 21:00

> "Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Fremadrettet, min dreng - BMW'en sættes til salg den 5/9, hvor jeg
> kommer hjem fra ferie og starter nyt job med firmabil :)

ahhhhhhhh

*tapper_sig_selv_på_næsen_med_fingeren.avi*

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 21:06

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> ahhhhhhhh

He he

> *tapper_sig_selv_på_næsen_med_fingeren.avi*

Og sparker lidt i jorden

Er der godt at være hjemme istedet for udstationeret i
de tider vi lever i nu !!

Fra : Michael Westi

Dato : 16-08-06 00:16

> [...]
>
> Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
> racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

Afhænger af hvor "hårdt" man kører. Hos min tidligere vognmand (taxi) brugte
vi Nokian dæk (vinter ver.) hele året. Til trods for taxikørsel brugte vi 4
sæt dæk på ca. 280.000km (dvs. 70.000 km mellem skift). Skal dog siges at
den bil jeg kørte på generelt kun havde 2 mand på, og meget af vores kørsel
var HUR handicap. Dvs. længere kørsel og derfor mindre slidtage.

/Michael

Fra : Mogens...

Dato : 16-08-06 01:00

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Afhænger af hvor "hårdt" man kører. Hos min tidligere vognmand (taxi)
> brugte vi Nokian dæk (vinter ver.) hele året.

Hvorfor egentligt det?

> Til trods for taxikørsel brugte vi 4 sæt dæk på ca. 280.000km (dvs. 70.000
> km mellem skift).

Flot

Fra : PetrolHead

Dato : 23-08-06 09:32

On Tue, 15 Aug 2006 18:17:53 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det at sammenligne det med kørsel med regnvejsrdæk på en tør
>racerbane - som man ser og kender det fra formel 1 !

Mit umiddelbare er at Vinterdæk er røv om sommeren. De lejebiler vi
bruger gennem arbejde kører allesammen på vinterdæk og mange af dem
smider hjulene rundt under start i lyskryds ved våd vej :/. Vel at mærke
med moderat (almindelig speederfod) og har en tendens til at overstyre
selv med alm hastighed.

Men ok kan så ske at biludlejningen bare kører med lorte dæk.
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Mogens...

Dato : 03-09-06 17:48

"PetrolHead" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smider hjulene rundt under start i lyskryds ved våd vej :/. Vel at mærke
> med moderat (almindelig speederfod) og har en tendens til at overstyre

Jeg er lige kommet hjem efter 5.000 km på vinterdæk - kvalitetsdæk der
matcher bilens kræfter. Kørte fantastisk på dem - absolut...

> Men ok kan så ske at biludlejningen bare kører med lorte dæk.

Sikkert

Fra : Mogens...

Dato : 04-09-06 17:15

> Jeg er lige kommet hjem efter 5.000 km på vinterdæk...

Mine sommerdæk var ikke gode nok til 5.000 km, fordi spidsningen
desværre havde været en anelse forkert. Derfor valgte jeg, som jeg
gjorde, idet tiden ikke var til at rekvirere 2 nye fordæk.