"Miljømåling hindret af bilens konstrution~
Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-06 17:39

Hej.

Ja så var firmabilen en Sprinter CDI213 til syn i dag. Den er 6år gammel, og
har kørt 315.000km. Den blev bare afleveret til Mercedes Holstebro, og så
ordnede de resten.

Men det der undre mig, er at den blev betinget godkendt, med følgene "fejl",
"Miljømåling hindret af bilens konstruktion", hvad skal det betyde? At de
ikke kan smide den målepind i udstødningen eller hvad? Udstødningen ender
godt nok midt under bilen, og peger nedad mod jorden, ellers er den
perfekt(skiftet for nyligt). En sprinter er jævn høj vil jeg mene, og derfor
er det ikke noget problem at komme ind under den...

Jeg må indrømme jeg ikke har oplevet en diesel bil med så mange km på bagen,
snyde sig udenom røggastesten til syn før. Men ok, er kun 25år, så der er
nok en del jeg går glip af jo :)

Men er det meget normalt at de ikke gider kravle ind under bilerne?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 17:46

> [...]
> derfor
> er det ikke noget problem at komme ind under den...

Miljøtesten er et ufravigeligt krav ligesom rullefeltet (bremsetester)
sidstnævnte dog ikke med permanent 4x4 træk. Hvis miljøtesten af en eller
anden grund ikke kan foretages skal der dømmes "omsyn".

> Jeg må indrømme jeg ikke har oplevet en diesel bil med så mange km på
> bagen,
> snyde sig udenom røggastesten til syn før. Men ok, er kun 25år, så der er
> nok en del jeg går glip af jo :)

Det har d nok ret i.

> Men er det meget normalt at de ikke gider kravle ind under bilerne?

Hmmmm ;-/

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 17:50

"Klaus G." skrev

> [...]
> er det ikke noget problem at komme ind under den...
>
> Men er det meget normalt at de ikke gider kravle ind under bilerne?

Nu var du der jo selv og må bedst vide om deres røggastester kun er en pind.
Normalt er det er kraftig slange med en stor tragt på, eller ligefrem en hel
vogn med tragt man lige kører ind over udtstødningen, og så vil det være
svært at måle inde under vognen.
Som regel er der så et udendørs målested hvor man ikke behøver udsugning,
men her har man åbenbart fravalgt måling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-06 18:00

> [...]
> Som regel er der så et udendørs målested hvor man ikke behøver udsugning,
> men her har man åbenbart fravalgt måling.
Som jeg skrev, var jeg der ikke selv...

Men kan man sætte en stor fed udsugningsslange på en lastbil i en
messehal(Har jeg gjort, når firmaet skal have en stand til en messe), for at
det hele ikke skal ose til, så er det vel også muligt på et forholdvis lille
udstødningsrør? :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 18:06

> [...]
> at
> det hele ikke skal ose til, så er det vel også muligt på et forholdvis

De miljøtestere jeg har været i nærkontakt med har _aldrig_ været en
integreret del af en udsugning, da det vil være umuligt at fortage en
tilstrækkelig nøjagtig miljøtest.

PS.:Normalt kører man udenfor synshallen og foretager testen.

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 18:14

"Klaus G." skrev

> Men kan man sætte en stor fed udsugningsslange på en lastbil i en
> messehal(Har jeg gjort, når firmaet skal have en stand til en messe),

På sådan en udstødning?
"Udstødningen ender godt nok midt under bilen, og peger nedad mod jorden"

Men som sagt du var der, og må bedst kunne bedømme om det var dovenskab
eller bilen konstruktion der forhindrede målingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-06 18:36

> På sådan en udstødning?
> "Udstødningen ender godt nok midt under bilen, og peger nedad mod jorden"
Ja, det er en volvo FH10, F10, eller hvad de nu hedder. Det er en forvogn,
hvor der er en hænger til. Altså ikke en trækker med sættevogn til.

> Men som sagt du var der, og må bedst kunne bedømme om det var dovenskab
> eller bilen konstruktion der forhindrede målingen.
Jeg var der ikke nej... "Ja så var firmabilen en Sprinter CDI213 til syn i

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 19:47

"Klaus G." skrev

> [...]
> dag. Den er 6år gammel, og
> har kørt 315.000km. Den blev bare afleveret til Mercedes Holstebro, og så

Det læste jeg som de havde gjort den klar til syn.
Jeg kunne ikke forestille mig at nogen kunne bare lige ud af den blå luft
kunne skrive om lille målepind, og snyde sig uden om røgtesten uden at have
været til stede.
Så du ved konkret ikke en skid om hvilke ting der var forsøgt i synshallen
for at få røggastestet, og alligevel skriver du at de ikke gider kravle ind
under bilerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 14-08-06 22:12

> Så du ved konkret ikke en skid om hvilke ting der var forsøgt i synshallen
> for at få røggastestet, og alligevel skriver du at de ikke gider kravle
> ind under bilerne.

Hvem har skidt på din sukkermad?

Manden har fået sin bil tilbage med en kommentar om, at miljømåling er
hindret af bilens konstruktion. Hvis udstødningen ender midt under vognen er
det sgu da en rimelig antagelse, at problemet har været den manglende
tilgang (grundet bilens konstruktion). Hvis du har noget at bidrage med, så
kom da ud af busken, istedet for at piske en stemning op!

\Mandal

Fra : alexbo

Dato : 14-08-06 23:02

"Brian Fisker skrev

> [...]
> er det sgu da en rimelig antagelse, at problemet har været den manglende

Ja, det er også det der står på synsattesten.
men det er ikke det Manden skriver, han skriver at bilassistenten ikke
gider
kravle ind under bilen.

Det er det jeg falder over, Manden ved ikke en skid, han var der ikke, men
det forhindrer ham ikke i at påstå hvad der passer ham.

Jeg har faktisk redegjort for hvordan en røggasmåler ser ud.
den er stort set umulig at kravle ind under en bil med.

Denne NG er fyldt med løse påstande om hvad som helst, gerne noget der
sviner nogen andre til, helst nogen der ikke læser her, og nogen gange får
jeg lyst til at imødegå dem, dette var en af gangene.

Klaus G har da mulighed for at svare igen, den mulighed har de færreste der
bliver beskyldt for et eller andet her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 18:02

> [...]
> Som regel er der så et udendørs målested hvor man ikke behøver udsugning,
> men her har man åbenbart fravalgt måling.

Skal ikke kunne sige hvad der er "normalt".

Jeg har gennem de sidste snart 6 år haft min gang i mere end 10 synshaller,
og har min første "røggastestervogn" tilgode, alle de steder jeg har min
gang er der alene tale om testudstyr på rullestand med ca. 5meter slange på
afsluttet med en ca. 50cm. lang stålflexslange.

--
MVH Hans

Fra : Brian

Dato : 14-08-06 18:05

Klaus G. skrev:

> Men det der undre mig, er at den blev betinget godkendt, med følgene
> "fejl", "Miljømåling hindret af bilens konstruktion", hvad skal det
> betyde?

Var der ikke noget med at nogen MB'er kører rundt på dispensation, så de kan
få lov at grisse lidt mere ?

/Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-08-06 18:17

Brian wrote:
> Var der ikke noget med at nogen MB'er kører rundt på dispensation, så de kan
> få lov at grisse lidt mere ?

De CDi 320'ere der kører som taxa i København må i hvert fald have
dispensation eller fejle til næste syn - det er HELT VILDT som de oser,
selv under moderat belastning og acceleration.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-08-06 19:47

> De CDi 320'ere der kører som taxa i København må i hvert fald have
> dispensation eller fejle til næste syn - det er HELT VILDT som de oser,
> selv under moderat belastning og acceleration.

Det er 99 % sikkert fordi det er en idiot som har chippet bilerne.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-08-06 19:48

"Thomas Landberg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> Det er 99 % sikkert fordi det er en idiot som har chippet bilerne.

Forstået på den måde, at tuneren der har chippet bilerne er en idiot og ikke
kan finde ud af at chippe dem ordentligt.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Brian

Dato : 14-08-06 19:57

Thomas Landberg skrev:

> Forstået på den måde, at tuneren der har chippet bilerne er en idiot
> og ikke kan finde ud af at chippe dem ordentligt.

Nå, troede lige du mente man er idiot, når man chipper bilen

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-08-06 20:45

> Nå, troede lige du mente man er idiot, når man chipper bilen

Så lige selv at det kunne læses og opfattes sådan....

Behøver pt. ikke yderligere hjælp til Færdselsstyrelsens angreb på min
biks....

Det sker i øvrigt ret tit at jeg ser "værket" fra andre tunere og der er sq
nogle spændende ting iblandt. Selvfølgeligt er der ok ting, men ca. 2 ud af
3 biler er lavet ret håbløst. Specielt dem der kommer fra Tyskland og er
chippede ser pudsige ud.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 20:07

"Thomas Landberg" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse >
> Forstået på den måde, at tuneren der har chippet bilerne er en idiot og
> ikke kan finde ud af at chippe dem ordentligt.

Tror du kan opnå en indbringende forretning hvis du er i stand til at
rechippe motoren for dem således at den kan overholde EURO klasse normerne i
alle aspekter, det er vist det de har gevaldig hovedpine over...

--
MVH Hans

Fra : Brian

Dato : 14-08-06 20:12

Hans L. Jørgensen skrev:

> [...]
> rechippe motoren for dem således at den kan overholde EURO klasse
> normerne i alle aspekter, det er vist det de har gevaldig hovedpine

Mon ikke de sagtens kunne få dem til at overholde normen, men som altid er
det jo nemmere at bede om tilgivelse end tilladelse ?

Hvis de skulle overholde grænseværdierne, ville det måske være nødvendigt at
drosle motorerne lidt ned = erstatning til køberne.

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-08-06 20:48

> Tror du kan opnå en indbringende forretning hvis du er i stand til at
> rechippe motoren for dem således at den kan overholde EURO klasse normerne
> i alle aspekter, det er vist det de har gevaldig hovedpine over...

Det er da sket, at jeg har hjulpet en importør og forhandler med at få en et
år gammel importeret bil gennem toldsyn, da den ab fabric ikke overholdte
normerne. Det er nu ikke en specielt stor videnskab at juster bilerne så de
kan gå gennem den danske test. Det er trods alt de færreste bilister der vil
lægge mærke til at motoren er droslet lidt ned over 5.000rpm....
Tror problemet er, at EURO-normerne og den danske synstest ikke har ret
meget med hinanden at gøre.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 21:36

> Tror problemet er, at EURO-normerne og den danske synstest ikke har ret
> meget med hinanden at gøre.

Behøver du ikke at tro, de miljøtestere du finder i synshallerne kan ikke
tilnærmelsesvis måle det som foreskrives i EURO normerne.

Dette er da også baggrunden for at en synshal ikke medmindre der ligger
dokumentation fra fabrikanten, kan lade en ikke EU T. godkendt ny bil
stemple "godkendt".

--
MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-06 18:09

> Var der ikke noget med at nogen MB'er kører rundt på dispensation, så de
> kan få lov at grisse lidt mere ?

Jo det er rigtigt nogle kassevogne med en bestemt motortype, dispensationen
er tidsbegrænset, og - jeg ved ikke om den stadig er gældende.

--
MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-06 21:05

> Men det der undre mig, er at den blev betinget godkendt, med følgene
> "fejl",
> "Miljømåling hindret af bilens konstruktion", hvad skal det betyde?

At de fx. ikke kan få slangen på udst., jeg prøvede det 1. gang fordi der er
to afgangsrør, det var tæt på fagligt møde "hvis det skulle til at være
standart" ;). Gad vide hvad de siger til den nye Civic, så bliver de da helt
3/4 gasblå i hovedet ;)).

Fra : Brian

Dato : 15-08-06 15:43

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> At de fx. ikke kan få slangen på udst., jeg prøvede det 1. gang fordi
> der er to afgangsrør, det var tæt på fagligt møde "hvis det skulle
> til at være standart" ;).

Jeg synes nu et eller andet sted, han skal have ros for i det hele taget at
tænke på evt. problemer omkring 2 afgangsrør. Det ville være for meget
forlangt, at en mekaniker (som synsassistenter vel i bund og grund er?) skal
kende til virkemåden på alle de apparater de bruger i deres dagligdag.

Desuden må det have været en nybegynder, 2 afgangsrør har da eksisteret
siden ruder konge var knægt.

/Brian

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 15-08-06 18:40

Jeg tror at jeg engang har læst noget i retning af at MB motoren ikke
kan gasses over et bestemt omdrejningstal i frigear, hvilket gør det
umuligt at foretage den normale røgtest, det var vist en Vito men det
samme gør sig måske gældende her ?

--
Keld

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-08-06 19:27

"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gasses over et bestemt omdrejningstal i frigear, hvilket gør det umuligt
> at foretage den normale røgtest, det var vist en Vito men det samme gør

Det skal nok være rigtigt, på et tidspunkt så jeg en vejledning om metoden
til omgåelse af stuntet.

Ganske simpelt, man sætter bilen i gear, og holder bilen udkoblet mens
testen foretages, med automatgear husker ikke hvordan.

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-06 19:37

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Ganske simpelt, man sætter bilen i gear, og holder bilen udkoblet mens
> testen foretages, med automatgear husker ikke hvordan.

Kobling i bund og maks omdrejninger = 2000 eller 2500 (kan ikke lige
huske det), har selv oplevet det med en VITO.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe