12 volt konstant strøm til campingvogn
Fra : Thomas

Dato : 13-08-06 17:39

Hej alle

Jeg vil gerne lave konstant strøm til min camping vogn via det 13 polet stik
imellem bil og campingvogn.

Den mest optimale løsning er vel at hente strømmen fra motorrummet, men det
kræver en del arbejde med at skjule kabler. Kan jeg i stedet snuppe de 12
volt bag et af de to cigaretstik i bagagerummet og føre en ledning (med en
on/off) kontakt direkte ned til stikdåsen ved anhængertrækket?

Skal jeg sætte en modstand på eller er det ikke nødvendigt?

Mvh.
Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 17:49

Thomas wrote:
> [...]

> snuppe de 12 volt bag et af de to cigaretstik i bagagerummet og føre
> en ledning (med en on/off) kontakt direkte ned til stikdåsen ved

Du trækker kablerne direkte fra generatoren under bunden på bilen frem til
stikket.

> Skal jeg sætte en modstand på eller er det ikke nødvendigt?

Det er _slet_ ikke nødvendigt :)

Kablerne skal være tykke, mindst 4mm2, mener jeg, men spørg der hvor du
køber kablet ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-06 18:14

> Du trækker kablerne direkte fra generatoren under bunden på bilen frem til
> stikket.

Bortsetfra jeg vil være lidt urolig for at have dem til at sidde mere el.
mindre frit. Kommer du ud et sted hvor der er lidt "højt" og køre på,
beskadiger "+" så du har stel forbindelse, får du et problem, el. en
sprunget sikring - hvis du har været snu nok til at sætte en ;). Skal de
være under bunden, vil jeg beskytte med et rør, alternativt haveslange
el.lign. .

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-06 18:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]

> en sprunget sikring - hvis du har været snu nok til at sætte en ;).
> Skal de være under bunden, vil jeg beskytte med et rør, alternativt

Damned .... der røg min ide om bare at lade dem slæbe hen ad jorden ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas

Dato : 13-08-06 19:03

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> stikket.

> Det er _slet_ ikke nødvendigt :)
>
> Kablerne skal være tykke, mindst 4mm2, mener jeg, men spørg der hvor du

Jeg er meget lun på løsningen med 12 volt udtaget bag i bilen, da 12 volt
udtagene sidder 10 cm. fra den ledning, der er trukket til konstant strøm i
campingvognen.

Hvis jeg bruger denne løsning, skal jeg så indsætte en sikring og/eller en
modstand?... sidstnævnte er vel næppe nødvendig.

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-06 19:14

"Thomas" <FJERNts@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg bruger denne løsning, skal jeg så indsætte en sikring

Loven siger at hvis du trækker ekstrakabel fra akumulatoren, skal der så tæt
som muligt på akumulatoren placeres en sikring.

Hvis udtaget du bag i bilen vil benytte hidrører fra bilens originale
ledningsnet er der i forvejen indskudt sikring, og det bliver ikke bedre
eller mere sikkert fordi du sætter en sikring mere i serie.

> og/eller en modstand?... sidstnævnte er vel næppe nødvendig.

Hvordan får su den vanvittige ide med en modstand, og - nej det er ganske
unødvendigt med modstand medmindre du vil benytte f.eks. 6 volt
belysning/pære, og - nej deri findes der ikke nogen besparelse, kun afbrændt
effekt/varme.

--
MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 13-08-06 19:37

"Thomas" skrev

> [...]
>
> Hvis jeg bruger denne løsning, skal jeg så indsætte en sikring og/eller en
> modstand?... sidstnævnte er vel næppe nødvendig.

Hvis udtagene er originale er de dækket af en sikring, det må du kunne se i
instruktionsbogen.
For en sikkerheds skyld kan du stikke en skruetrækker ind i udtaget så bør
sikringen springe, så ved du også hvor den er.
Det er vigtigt at der er en sikring, du kan risikere at CVén trækker så
meget strøm at ledningerne ikke kan klare det, så skal sikringen springe før
ledningerne smelter.
Så du må ikke sætte en større sikring i end bogen siger.

Du skal så også være opmærksom på om der er strøm i stikket når motoren er
slukket.
Derudover skal strømmen kunne afbrydes, enten med en kontakt eller du kan
vælge bare at bruge et hanstik i strømudtaget, i stedet for at tage strømmen
fra bagsiden.

mvh
Alex Christensen