Rustbeskyttelse (efterbehandling), virker ~
Fra : Jakob Sdr.Jylland

Dato : 11-08-06 10:56

Hej Gruppe

Jeg har diskuteret en del med en kammerat om rustbeskyttelse som
efterbehandling virker, eller det bare er penge ud af vinduet.
Det kunne være godt hvis der var nogle i gruppen som havde
efterbehandlet f.eks. deres Alfasud (den var som bekendt lavet af
affaldsjern..og ruster hurtigere end den accelerede..) og havde bevaret
den længe modsat naboen som ikke fik sin bil efterbehandlet.
Det er den slags eksempler jeg leder efter, så man ikke "bare"
påstår at efterbehandling virker når man parkerer i en opvarmet
garage og iøvrigt ikke kører vinterkørsel..

MVH
Jakob
Sdr.Jylland

Fra : ena

Dato : 11-08-06 13:01

"Jakob Sdr.Jylland" <kajakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Suplerende rustbeskyttelse har stor betydning hvis du vil beholde bilen
længe, jeg ser dagligt biler der er kendt for at ruste fx. gamle Hondaèr og
også fx. ældre opelèr som er i forbavsende god stand - årsagen er altid en
grundig efterbehandling mod rust - så det virker i høj grad.

Jeg har selv ejet en Civic fra 1984 fra ny af den krøte jeg 325000 km i
efterbehandlede osv. den blev passet jeg solgte den i 1998 og da var den
satdig helt original i karoseri - og uden nogen form for rust eller
rustpletter, jeg ved at den kører endnu men nu på 22 år ser den lidt
medtaget ud - den blev dog synet ua for 1 md siden

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-08-06 14:40

I forlængelse af denne diskussion kunne det være interessant at belyse om
en rustbeskyttelse på en bil der hidtid ikke har fået nogen behandling kan
betale sig?

Konkret har jeg en 10 år gammel Seat Toledo, der ikke har set supplerende
behandling indtil nu. Der er så småt begyndt at komme angreb, bla. under
dørene (bag plasticpanelerne).

Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
rusten, hvad gør jeg så nu?

mvh/lars

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-08-06 16:58

"Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
> rusten, hvad gør jeg så nu?

Sliber rusten væk, maler og giver bilen en komplet
undervogns/hulrumsbehandling.

Det vil, imho, altid kunne betale sig at efterbehandle. Undervognsmassen
tørrer ud med tiden og kan sprække. Ved en efterbehandling holder man massen
blød og smidig. Skrammer som der altid vil komme bliver også dækket ved en
efterbehandling. Sådan nogle skrammer er noget rigtig lort hvis bunden har
fået gummihud fra fabrikken. Så ruster det som ind i helvede under
gummihuden og skaden er egentlig meget større end den ser ud. Så danne
skader skal selvfølgelig slibes rene for rust inden man undervognsbehandler.
Ellers ruster det bare videre inde under massen.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 19:30

> [...]

> behandling indtil nu. Der er så småt begyndt at komme angreb, bla. under

Ja så er det da på høje tid, eller måske ligefrem
unødvendigt, hvis du alligevel snart skal af med bilen.
Ellers ku' du ha' gjort det for 5 år siden eks.

> Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
> rusten, hvad gør jeg så nu?

Lader den stå til.
Kosmetisk rust har sjældent noget at sige i synshallen
medmindre det er så slemt den er 'livsfarlig'.
Så er det brugsmæssigt du tænker på, så er småpletter
ligegyldige.
Skal vognen køres helt ned og være den pæneste
når du afleverer den på hyggerpladsen, så få den
behandlet i tide.
Forskelligt er det også, hvornår der bør sættes ind.
Helst tidligst muligt.
Eks. Skoda og VW er dog så godt behandlede
fra fabrikken med voks i hulrum, de kan gå et par
år før de efterbehandles, hvorimod andre mærker
ikke har fået så meget voks overalt, at en behandling
bør foretages snarest. Det koster næsten ingen penge !

Min egen Sierra gik 7 år i Esbjergs havluft før
den fik en behandling, og led ikke under dêt.
Andre ruster hurtigere, selvom de har fået
behandling. Det er meget forskellige, hvordan
biler reagerer, men supplerende olie er altid godt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-08-06 19:46

"Olsen" <-> wrote in

> Ja så er det da på høje tid, eller måske ligefrem
> unødvendigt, hvis du alligevel snart skal af med bilen.
> Ellers ku' du ha' gjort det for 5 år siden eks.

Så lang tid har jeg ikke haft bilen, kun ca. 2 år :)

> [...]
> medmindre det er så slemt den er 'livsfarlig'.
> Så er det brugsmæssigt du tænker på, så er småpletter

Kosmetik er mig inderligt ligegyldigt på en bil der ikke er født som den
kønneste. Dens primære opgave er at flytte famillien fra a til b, med
parametre som økonomi, driftssikkerhed og komfort som betydende faktorer.

Småpletterner er forlængst kommet, bla. på underkanten af dørene og ved
brændstofklappen (popnittet på et sted uden inderskærm!)

> [...]
> Andre ruster hurtigere, selvom de har fået
> behandling. Det er meget forskellige, hvordan
> biler reagerer, men supplerende olie er altid godt.

Pudsigt nok er bilen lige flyttet til Esbjerg, så det var også et
spørgsmål om hvordan jeg bedst konserveren bilen til at holde en syn
mere.

/lars

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 20:11

> Pudsigt nok er bilen lige flyttet til Esbjerg, så det var også et
> spørgsmål om hvordan jeg bedst konserveren bilen til at holde en syn
> mere.

Kun eet syn mere ?
Så glem konserveringen *S*.
Den skal nok gå igennem/falde igennem
behandling eller ej...jeg ville spare
pengene var jeg dig.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 19:26

[...]

Har nogen af jer haft bil ?

[...]

Selvom en bil er efterbehandlet, er det ingen garanti for ikke
at få rust omkring eks. vinduesruder osv. Der er mange steder
en bil kan ruste, hvor der ikke er suppleret op. Eks. omkring
antennefastgørelser osv. Det handler lidt om hvor heldig og uheldig
man nu er med den vogn man har købt. Så er det ligemeget, om
naboen har en model mage til, som har fået behandling og
måske alligevel ruster eller omvendt.
Men efterbehandling er gode penge at gi' ud.
Hellere ofre 3000 på en gang SUVO end 4000,-
på et par popfælge. Alt for ofte ser du gamle biler
som er shinet op med store fælge og fede afgangspotter
selvom de er ræverøde af rust, fordi de ville ha haft bedre
af en undervognsbehandling istedet for alt gejlet.

> Det er den slags eksempler jeg leder efter, så man ikke "bare"
> påstår at efterbehandling virker når man parkerer i en opvarmet
> garage og iøvrigt ikke kører vinterkørsel..

En dansk sommer er altid fugtig. Luften er fugtig.
Om vinteren kan den være mere tør, luften...
Men der er mig bekendt ingen fornuftige, som har
frarådet at efterbehandle. Så bare få det gjort.
Det er småpenge i det samlede budget.