Motorvask, hvordan?
Fra : P Kaasing

Dato : 10-08-06 16:40

Hej

Min 13 år gamle bil kunne godt trænge til en motorvask, men jeg er lidt i
tvivl om proceduren.

Skal jeg blot koble batteriet fra(dække det til), og så vaske motoren, eller
er der andre følsomme ting der også skal tages hensyn til?

Hvad skal jeg vaske motoren i?
Det er vel ikke så effektivt med vand og sæbe til olie og den slags?
Må jeg spule i motoren med højtryk, eller skal det være blød stråle?
Skal den efterbehandles med noget, altså er der noget der tørrer ud som lige
skal ha en gang olie, edt, silicone efter en motorvask?

Håber i kan hjælpe, jeg har aldrig vasket en motor før )

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 17:15

"P Kaasing" <kaasingæøå@æøåhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige skal ha en gang olie, edt, silicone efter en motorvask?
>
> Håber i kan hjælpe, jeg har aldrig vasket en motor før )

Køb en masse pudseklude og en liter petroleum og rengør med knofedt.
Det giver kun problemer at prøve at vaske en motor med vand

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-06 18:37

> Køb en masse pudseklude og en liter petroleum og rengør med knofedt.
> Det giver kun problemer at prøve at vaske en motor med vand

Lampeolie= petroleum, ellers enig. Vand :((.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 21:20

> [...]
> lige skal ha en gang olie, edt, silicone efter en motorvask?
>
> Håber i kan hjælpe, jeg har aldrig vasket en motor før )

Vask og vask.
Er det en ældre sag kan du godt gå igang
hvis du tildækker de vitale dele.
Men ellers, så brug noget wd-40 og lad
de sidde 5 minutter, og tør så af med
rigelige klude, som een anbefaler...køkkenrulle
er ikke praktisk.,o)
Iøvrigt en god skik at holde sit motorrum rent og pænt.
Mit SUVO center udfører en motorvask for 250,-
Den blir' behandlet med en meget fin og tynd voks efterflg.,
og man får et mærkat sat på i motorrummet.
Lidt gejl, men det gir' en go fornemmelse.

Fra : Christopher Stein

Dato : 11-08-06 07:23

Olsen skrev:
> [...]
> Den blir' behandlet med en meget fin og tynd voks efterflg.,
> og man får et mærkat sat på i motorrummet.
> Lidt gejl, men det gir' en go fornemmelse.

hvad gør de så hvis der opstår elektriske fejl i forb. m. behandlingen?

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 09:13

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> hvad gør de så hvis der opstår elektriske fejl i forb. m. behandlingen?

Vel det samme, som når alle andre centre behandler
døre og klapper med højttalere, elruder, tyverisikring osv...
-aner det ikke.

Fra : kazz

Dato : 11-08-06 10:13

Lidt info omkring hvilken bil der er tale om vil have hjulpet lidt *SS*

Gennerelt så kan de fleste biler motorvaskes, dog kræver det lidt kendskab
til risokoområderne på motoren.
Nye biler som er spækket med elektronik vil jeg være meget betænkelig ved at
give den helt store tur.
Da der er tale om en ældre bil vil jeg ikk være så betænkelig.
a. Brug kun en højtryksrenser med lunkent eller varm vand fra hanen, ALDRIG
en hedvandsrenser (damprenser)
b. Brug rigeligt med motorens og lad det virke i ca 15 minutter.
c. Hold dig væk fra at sprøjte på tændingssforstærken som sidder på siden af
fordeleren
d. Hold dig ligeledes væk fra evt. elektroniske bokse eller andet
Efter vask lader du det hele dryppe af i en halv times tid, derefter tager
du fordelerdækslet af og blæser det tørt inden i og giver det lidt sillicone
eller lign.
Blæs tørt omkring tændrørene og start bilen. Lad bilen stå i tomgang indtil
den er gennemvarm og blæseren starter. kører den jævnt er alt de den
skønneste orden, går den ujævnt så blæs fordelerdæksel og tændrør af en gang
til, der dannes ofte lidt kondens når bilen er blevet varm.

Vil du være rigtigt flink ved din motor, så giv div. kabler, gummislanger og
lign, en gang sillicone bagefter, så står det hele som nyt

Kazz

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 15:59

"kazz" <kazz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Lidt info omkring hvilken bil der er tale om vil have hjulpet lidt *SS*
>
> Gennerelt så kan de fleste biler motorvaskes, dog kræver det lidt kendskab
> til risokoområderne på motoren.

Hmm, jeg troede gamle biler også havde en generator, en starter, startrelæ,
forlygter, blinklys, horn, stelforbindelser, tændspole, tændrør,
strømfordeler, magnetventil på kaburator, batteripoler, sikringskasse,
viskermotor, el.blæser, termostat, og meget mere som har det lige så svært
med vand/fugt som moderne biler.
Jeg har i hvert fald haft utallige problemer med el-fejl i mine gamle biler,
som en motorvask med vand fra en højtryksrenser ikke vil gøre bedre

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 19:22

> Jeg har i hvert fald haft utallige problemer med el-fejl i mine gamle
> biler, som en motorvask med vand fra en højtryksrenser ikke vil gøre
> bedre

De utallige få biler jeg har ejet har der A-L-D-R-I-G været problemer
iforb. med en professionel udført motorvask. Alt har virket, også efter
20 års brug....hehe.
Men der er jo også forskel på, om det er en kjøvenhavner-snobfirma
som blot skal tjene kassen på jer arme sjælændere, eller et stykke
veludført arbejde, udført af solide jyder, vel at mærke, til jyder..,o)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-06 19:46

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Men der er jo også forskel på, om det er en kjøvenhavner-snobfirma
> som blot skal tjene kassen på jer arme sjælændere, eller et stykke
> veludført arbejde, udført af solide jyder, vel at mærke, til jyder..,o)
Det var dog den mest infantile postning længe set, tilbage i killfilteret
med dig, PLONK!. En højtryksrenser kan man bruge hvis man har været ude og
lege i sin 4x4, ellers ordnes det løbende med aftørring vha. klude, papir,
evt. assisteret af petroleum, lampeolie.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 21:20

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> De utallige få biler jeg har ejet har der A-L-D-R-I-G været problemer
> iforb. med en professionel udført motorvask. Alt har virket, også efter
> 20 års brug....hehe.

Oprigtigt talt, så er din og din bror/svogers mondeo vel nok nogen af de
enste Ford i dette land uden rustproblemer (stik ruster / koroderer også).
Ligger der sig vand i et stik så tager det ikke lang tid og man har en
dårlig forbindelse......man behøver vel dårligt nævne ALLE de mange mage
escorter der f.eks har fået skiftet sikringsboksen osv osv

> Men der er jo også forskel på, om det er en kjøvenhavner-snobfirma
> som blot skal tjene kassen på jer arme sjælændere, eller et stykke
> veludført arbejde, udført af solide jyder, vel at mærke, til jyder..,o)

???

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 22:31

> Oprigtigt talt, så er din og din bror/svogers mondeo vel nok nogen af de
> enste Ford i dette land uden rustproblemer (stik ruster / koroderer også).

Jeg ved ikke, om de andre i famlien som kører Ford har haft deres
motorvasket.
Men både min Ford samt Polo har aldrig lidt af lidt vand.
Men nu er der heller ikke smarte finesser i motorstyring mv...

> Ligger der sig vand i et stik så tager det ikke lang tid og man har en
> dårlig forbindelse......man behøver vel dårligt nævne ALLE de mange mage
> escorter der f.eks har fået skiftet sikringsboksen osv osv

Well. Sådan kan det jo gå.

> ???

Kjøwenhavnere skal man ikke stole på (har jeg hørt)
De lever kun for profitten og at snyde folk.
(har jeg også hørt).

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-06 13:53

Olsen wrote:

> Kjøwenhavnere skal man ikke stole på (har jeg hørt)
> De lever kun for profitten og at snyde folk.
> (har jeg også hørt).

Jeg vidste ikke at Låsby Svendsen var Københavner?

--
vh
Torben

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-08-06 17:08

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Jeg vidste ikke at Låsby Svendsen var Københavner?

Alt der lugter af penge er københavneri - alt der lugter af fisk er
.......... ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 06:14

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Alt der lugter af penge er københavneri - alt der lugter af fisk er
> ......... ;)

Nu hedder det jo køben-......

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-08-06 08:40

Olsen wrote:

> Nu hedder det jo køben-......

..isse?

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 20:01

> .isse?

Nu er jeg jo jyde, så jeg fatter den ikke...købenisse ??
Den må vidst tolkes af 'ænderne'...

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-06 09:51

Olsen wrote:

> Nu er jeg jo jyde, så jeg fatter den ikke...købenisse ??
> Den må vidst tolkes af 'ænderne'...

f som i fisk og .isse "notch, notch, kwowwhatimean, kwowwhatimean?"

--
vh
Torben

Fra : kazz

Dato : 12-08-06 15:54

Jeg har aldrig oplevet problemer med generator m.m. ved motorvask, man skal
jo ikke dyppe bilen i et kar, kun sprøjte på den (-:
Jeg har tidligere arbejdet med klargøring af biler og jeg har endnu ikke set
at nogle af de ting du nævner ikke har kunnet tåle en motorvask.
Alt skal jo selvfølgeligt gøres med måde og man står jo selvfølgeligt ikke
med højtryksrenseren direkte ind i eks, generatoren i flere minutter.
Det mest vigtige er at man lader bilen dryppe godt af INDEN man starter den,
så er der igen probs

Kazz

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 16:57

> Jeg har aldrig oplevet problemer med generator m.m. ved motorvask, man
> skal jo ikke dyppe bilen i et kar, kun sprøjte på den (-:

Jeg er uening man skal overhovedet ikke sprøjte med vand i et motorrum
hverken på gamle eller nye biler.

> Jeg har tidligere arbejdet med klargøring af biler og jeg har endnu ikke
> set at nogle af de ting du nævner ikke har kunnet tåle en motorvask.

Elfejl pga. korrosion viser sig heller ikke med det samme men kommer senere.

> Alt skal jo selvfølgeligt gøres med måde og man står jo selvfølgeligt ikke
> med højtryksrenseren direkte ind i eks, generatoren i flere minutter.

Jeg har selv en 170 bar KEW højtryksrenser som jeg aldrig kunne drømme om at
bruge på motoren/bilen. HVIS jeg ville anvende den, så ville vandet sprøjte
rundt over det hele, selv med det lavest mulige tryk den kan levere.

> Det mest vigtige er at man lader bilen dryppe godt af INDEN man starter
> den, så er der igen probs

Jeg vil nu nok påstå at man kan få ganske seriøse problemer med tiden hvis
først vandet er kommet et sted hvor det IKKE løber helt væk igen. Ja vi kan
faktisk læse om sådanne problemer hver uge i denne gruppe, med biler der
pludselig går dårligt eller ABS lamper der ikke slukker osv osv.
Jeg påstår hårdnakket at ganske mange fejl på vores biler skyldes el-fejl og
ved at især Citroen, Peugeot og Fiat slås med det. Jeg skev endda et indlæg
her i år om Peugeot forhandleren i Sønderborg som direkte "advarer" imod at
undervognsspule en Peugeot i en vaskehal.
Så vi må lade folk selv vurdere om de vil spule et motorrum eller ej, men
jeg vil ikke råde til det, det gør du så

--
Tom

Fra : kazz

Dato : 12-08-06 23:27

> [...]
> Så vi må lade folk selv vurdere om de vil spule et motorrum eller ej, men
> jeg vil ikke råde til det, det gør du så

Nu ikke for at fordreje tonen, men indlæget gik oprindeligt på en ældre bil
med en begrænset mængde elektronik.
Som du lægger tingene op, kan man jo knapt køre igennem en vandpyt med sin
bil.
Jeg har i gennemsnit haft mine biler i 4-6 år og de er blevet motorvasket
med en højtryksrenser flere gange og jeg aldrig mødt alvorlige fejl på de
elektriske dele, ej heller overdrevet korrision på stik og andet.
Problemet tager sig helt anderledes ud, hvis man benytter en damprenser, som
kører med meget varmt vand, i det tilfælde trænger fugten ind overalt og så
beder man selv om problemer.

Nye biler, som idag er spækket med elektronik vil jeg under ingen
omstændigheder motorvaske med andet end en gang motorens, en stiv børste og
en vandslange.
Stikforbindelser og lign. er sikret mod alm vejrlig og kan sagtens tåle vand
i moderate mængder, men højtryksrenseren vil jeg helt klart fravælge på en
nyere bil.

Kazz

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 23:41

> [...]
> bil med en begrænset mængde elektronik.
> Som du lægger tingene op, kan man jo knapt køre igennem en vandpyt med sin

2006 - 13 år = 1993 årgang. Næsten ALLE biler i dk som er fremstillet efter
1991 er med EFI og computer for at kunne klare de skærpede emissionskrav. De
har stort set alle lambdasonder, MAF/MAP sensorer, gasspjældspotm, og
alverdens sensorer til måling af krumtapvinkel og temperaturer m.m.

> Jeg har i gennemsnit haft mine biler i 4-6 år og de er blevet motorvasket
> med en højtryksrenser flere gange og jeg aldrig mødt alvorlige fejl på de
> elektriske dele, ej heller overdrevet korrision på stik og andet.

Jeg har haft mine biler til de var en 15-18 år gamle og der har godt nok
været mange el-fejl

> [...]
> Stikforbindelser og lign. er sikret mod alm vejrlig og kan sagtens tåle
> vand i moderate mængder, men højtryksrenseren vil jeg helt klart fravælge

Jeg kan med garanti vise masser af biler med helt stik der ikke er
beskyttede til mere end IP40 eller IP50. Det vil sige at de stort set kun er
lukkede over for større metalspåner men overhovedet ikke over for fugt og
vand. Inde i stikkene er alt som i gamle dage med kobber eller fortinnet
kobber

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 08:25

> Elfejl pga. korrosion viser sig heller ikke med det samme men kommer
> senere.

Og det er sikkert de kommer ??

> Så vi må lade folk selv vurdere om de vil spule et motorrum eller ej, men
> jeg vil ikke råde til det, det gør du så

Nu lyder det altid som om man sprøjter direkte på den mest sarte elektronik
i motorrummet, men mindre KAN og BØR også gøre det...

Som om folk tænder, når man nævner ordet motorvask og tror
det handler om et kogeprogram.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:08

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Og det er sikkert de kommer ??

hmmm du læser vel også med her i gruppen?
Har du aldrig lagt mærke til alle de indlæg hvor folk har problemer med
ujævn motorgang og hvor værkstederne efter at have skiftet motorstyringen
osv til sidst opgiver fordi viden ikke rækker længere.
resten vil bare blive en gentagelse af mig selv, med lysende ABS lamper og
defekte sikringsbokse m.m.

> Nu lyder det altid som om man sprøjter direkte på den mest sarte
> elektronik
> i motorrummet, men mindre KAN og BØR også gøre det...

Elektronikken er ikke udsat, men alle sensorer er forbundet via stik så de
er til at udskifte. Disse stik er sjældent eller aldrig IP63 eller IP65
godkendte og da slet ikke IP67 som netop beskriver vask med højtryk som
faktisk er værre end at dyppe bilen ned på 30 meters vand i henhold til IP.

> Som om folk tænder, når man nævner ordet motorvask og tror
> det handler om et kogeprogram.

Jeg har konstrueret elektronik til anvendelse i hydraulikkøretøjer som
daglig bliver højtryksrenset. Det er ganske forfærdelig hvad det højtryk gør
ved tingene. Selv o-ringe man mente skulle holde vandet ude, kan ikke med
højtryk. Jeg har svært ved at anbefale sådan en vask til en bil.
Desuden så kan højtryksrensere slet ikke fjerne olierester og trafikfilm,
min kan i hvert fald ikke selv om man blæser den helt op på 170 bar. Men
tager man en klud så er det lige til at viske af.
Da jeg kørte motocross brugte jeg renseren til at fjerne lerklumperne med,
men det var altid nødvendigt med en klud bagefter for at tage oliefilmen. At
kuglelejer blev fyldt med vand og koblingshus og andre ting ligeså, vil jeg
lade gå ubemærket hen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 20:00

> hmmm du læser vel også med her i gruppen?

Du får mig til at tænke franskt ?
Var det meningen ?

> Har du aldrig lagt mærke til alle de indlæg hvor folk har problemer med
> ujævn motorgang og hvor værkstederne efter at have skiftet motorstyringen
> osv til sidst opgiver fordi viden ikke rækker længere.

Jo. De fleste herinde har jo moderne hhv. nye vogne.

> resten vil bare blive en gentagelse af mig selv, med lysende ABS lamper og
> defekte sikringsbokse m.m.

Hvilken lykke, at alle de indlæg du tænker på har med
motorvask at gøre...

> [...]
> godkendte og da slet ikke IP67 som netop beskriver vask med højtryk som
> faktisk er værre end at dyppe bilen ned på 30 meters vand i henhold til

De fleste fejl du mener jeg skal ha' fulgt med i i gruppen har været
sensorer til motorstyringen synes jeg. Sjældent dog har stikkene
været direkte årsag, erindrer jeg.

> [...]
> gør ved tingene. Selv o-ringe man mente skulle holde vandet ude, kan ikke
> med højtryk. Jeg har svært ved at anbefale sådan en vask til en bil.

Nænsomhed er ordet. Og som jeg skrev før, så bør den mest følsomme
del dækkes til o.lign.

> [...]
> At kuglelejer blev fyldt med vand og koblingshus og andre ting ligeså, vil

Ja. WD-40 + en klud er glimrende alternativ.