Må man det???
Fra : x

Dato : 06-08-06 11:18

Hejsa.

Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil (Nissan King
Cab). Ikke et sarafigitter men bare et rør der går op og ned mellem
lygterne (håber I forstår). Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
Biler er forøvrigt fra 2004.

Håber at nogen kan svarer mig.

Hilsen Ivan

Fra : alexbo

Dato : 06-08-06 12:21

"x" <x@x.dk> skrev

> Jeg går og tænker lidt på at sætte en frontbøjle på min bil
> Så nu var det så jeg lige ville hører om dette
> er lovligt???
> Biler er forøvrigt fra 2004.

Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr. 1.4.02

mvh
alex christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-08-06 12:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
> 1.4.02

Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

mvh/lars

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-08-06 12:34

"Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

Jo:

(2) Bestemmelsen i pkt. (1) gælder ikke for:
a) Safarigitter m.v. udført i eftergiveligt plastmateriale.
Ved eftergiveligt forstås, at det er muligt alene med håndkraft at
deformere/bøje
eller bevæge safarigitteret.

Kent Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 06-08-06 12:42

"Lars Knudsen" skrev

> Ihvertfald i metal. Må de ikke udføres i blødere materialer?

Jo, blød plastik eller lign.
De må forøvrigt godt være af metal hvis de sidder 2 m. over jorden.
På taget af en lastbil f.eks.
Men jeg synes ikke hverken det ene eller det andet var relevant.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-08-06 12:47

alexbo wrote:
> "x" <x@x.dk> skrev

> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr.
> 1.4.02

Ikke helt korrekt...

Men der er krav til bøjlen..
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap09.pdf

9.06.005 Safarigitre m.v.

(1) Bil må ikke være forsynet med safarigitter, frontbøjle, lygtebøjle eller
lignende.

Bestemmelsen gælder også for biler, hvor et ikke-eftergiveligt gitter indgår
i en

EF-godkendelse.

Før 01.04.02: Gælder ikke.

[...]

b) Lygtebøjle, anbragt i en højde af mindst 2,00 m over vejbanen.

Ingen del af lygtebøjlen må befinde sig lavere end 2,00 m over vejbanen.

----

Jeg synes at det er værd at bemærk denne sætning: _Ved eftergiveligt
forstås, at det er muligt alene med håndkraft at deformere/bøje
eller bevæge safarigitteret._

Så man må gerne have et bøjle af stål - man skal blot kunne bevæge den...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 19:07

alexbo skrev:
> Det er ikke lovligt, frontbøjler og safarigitre er blev forbudt pr. 1.4.02

Er der ikke noget med at hvis man monterer et spil foran på bilen er
frontbøjlen et krav?

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 19:42

> Er der ikke noget med at hvis man monterer et spil foran på bilen er
> frontbøjlen et krav?

Jo men ikke i bilens fulde bredde..

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 20:55

Hans L. Jørgensen skrev:
> Jo men ikke i bilens fulde bredde..

Hvor står de regler? Kunne ikke finde noget i detailforskrifterne.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 21:22

> Hvor står de regler? Kunne ikke finde noget i detailforskrifterne.

Nej det er heller ikke i afsnittet om safarigitre.

Ved dog nogenlunde ordlyden, spillet skal når det ikke bruges være afdækket
af glat plade uden skarpe kanter.

--
MVH Hans

Fra : N/A

Dato : 06-08-06 12:49

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-08-06 12:49

Morten Fruergaard wrote:

> Før eller efter 1. april 2004?

Ligegyldigt. Byttede lige kort om på 2002 og 2004 - UHA tiden går stærkt...
:-|

Fra : sdsf

Dato : 06-08-06 19:27

"x" <x@x.dk> skrev i en meddelelse news:Xns98177E497D9EBxxdk@130.227.3.84...
> [...]
> er lovligt??? Safarigitteret er jo ikke tilladt at have på nyere biler.
Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-08-06 19:59

sdsf skrev:

> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?

Han skal vel på bøffelsafari i Knutenborg...

Lars B

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 20:03

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse news:44d63462$0$67255

> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?
At den fodgænger, cyklist han påkøre, ikke beskadiger lygterne ;).

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-08-06 20:20

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> "x" <x@x.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er meningen med sådan en bøjle eller gitter?

Det samme som spoilere, alufælge, sænkning osv: Først og fremmest at bilen
ser sejere ud. For dem der nu har den smag...

Leo